Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door NadineDilara »

Ik heb mijn kitten uit het asiel gehaald, ze was gezond verklaard maar begon gelijk met diaree en overgeven toen ze thuis op m'n bed lag. Daarna kreeg ze koorts en heeft ze heel lang aan antibiotica gezeten, en waren haar maagje en darmpjes heel gevoelig, waardoor ze bijna niks meer kan verdragen. Prins kreeg ze mee van het asiel, maar daar is ze geen fan van. Toen kreeg ze van ons Royal Canin Babycat en daarna Royal Canin Kitten, dit ging wel goed maar ze at er wel heel veel van, alsof het haar niet vulde. Toen werd ons verteld dat Royal Canin als wit brood beschouwd kon worden, en Hills als bruin brood, meer vullend dus. Op Hills doet ze het goed, maar nu horen we ook dat Applaws heel goed is, en Smolke.. Nu weten we echt niet meer wat we moeten doen, want onze portemenee is niet breed en aangezien Applaws goedkoper is als Hills.. Heeft één van jullie hier ervaring mee en advies over welk merk we het beste kunnen gebruiken?
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door Adriana »

hoe oud is je kitten en wat krijgt ze naast de droge brokjes?
kittens kunnen heel erg gevoelig zijn voor bestanddelen van koemelk in hun voeding en relatief hoge eiwitgehaltes. dat kan diarree geven en vreselijk stinkende ontlasting.

als ze het op Hills (welke variant?) goed doet dan zou ik vooral daarbij blijven.
Applaws heeft een erg hoog eiwitgehalte en zou zeker niet mijn keuze zijn.
Smolke heeft voor zover ik me herinner, een vrij hoog graan/tarwegehalte en zou ook mijn keuze niet zijn.

naast de Hills zou je kunnen proberen om Sanabelle sensible te geven (zie Zooplus banner hierboven) en een ander sensible voer.
en altijd een redelijke kwaliteit natvoer daarnaast..
en bedenk dat de stofwisseling van iedere kat anders reageert, dus er is niet zoiets als het beste voer.. lees je eens rustig in bij de voedingstopics want het is handig als je iets meer weet/begrijpt van de samenstellingen van de diverse voeders.
en welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door NadineDilara »

Ze is nu 8 maandjes en ik kook 2 keer per week een witte vissoort zoals koolvis of kabeljauw voor haar, dat vind ze heerlijk, ik heb het ook eens met kip geprobeerd maar dat vind ze een stuk minder lekker als vis. Met Hills zit ze op de kitten variant met tonijn.. ze is ook hartstikke kieskeurig, want ik had Hills Sterilized Young Cat gehaald, omdat de DA me dat adviseerde, maar daar trok mevrouw haar neus voor op, waardoor ze dagen lang droogvoer weigerde te eten.. En ik zal wel even bij de Sanabelle kijken, en een proefzakje bestellen :-) Bedankt haha, leek me wel handig om op zo'n forum te zitten, omdat Dawn mijn allereerste poes is en ik soms nog wat vragen heb..
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door NadineDilara »

Oja, welk merk natvoer raad je me aan?
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door castratenkoor »

Grau smulpotje, Animonda, Miamor.
Voordeel van Miamor is dat het 85 gram blikjes zijn.
Kun je haar een half blikje per keer geven en de rest in tupperware in de koelkast wegzetten voor de volgende dag.
Grotere hoeveelheden zou ik haar niet geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door NadineDilara »

Okee, dankjewel :-) En dan had ik nog 1 vraag voor nu.. hoe stimuleer ik haar om te drinken?
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door castratenkoor »

Je hebt drinkfonteintjes. Waterbakje op verhoging zetten zodat ze niet hoeft te bukken.
Je kunt ook een smaakje toevoegen. Mijn oude kater is erg goed gaan drinken met soeppies.
Water met beetje blikvoer en/of carnibest. 3 maal daags verversen.
Als je blik voert gewoon een klein klontje apart houden voor de soep.

Maar de ene kat is de andere niet - het is vaak een kwestie van het enthousiasme waarmee je het opdient zeg maar.
Zo van "kijk eens Poes wat ik hier voor je hebt" met enthousiaste stem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door NadineDilara »

Hartstikke bedankt voor jullie advies!
Ik heb bij zooplus een klein zakje Sanabelle kitten besteld, ben benieuwd of ze het lekker vind. Wat vinden jullie trouwens van Happy Cat? Ik zit erover te denken om daar ook een zakje van te bestellen.. En qua natvoer wil ik Miamor kitten portiezakjes bestellen, maar dat zijn er dan gelijk 22, en aangezien ik niet weet of ze het lust.. valt die miamor kitten vaak goed in de smaak..?
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik Miamor 85 gram blikjes. Dat is paté. Zakjes houden ze hier niet van, dan moet ik alle klontjes prakken.

Happy Cat daar heeft volgens mij Adriana ervaring mee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door pinguin »

Hier is het juist andersom. De pate van Miamor laten ze staan. Maar de zakjes vinden ze wel lekker als extra`tje.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door Adriana »

met 8 maanden kan ze makkelijk van de kittenvariant af.
en verder is het helemaal afhankelijk van smaak en behoefte van je tijger en er is niet zoiets als het beste kattenvoer, dat verschilt per kat/baasje.
als je ervaringen wilt lezen over bepaalde merken en dan daarvan bepaalde soorten dan zit rechtsboven een handige zoekfunctie waarmee je alle berichten van dat merk/soort op je schermpje kunt toveren.
ik voer hier van zowel droog als nat verschillende merken/soorten, waaronder sanabelle en happy cat. hebben gunstige prijs/kwaliteit-verhouding en zeer brede samenstelling. en ik vind dat belangrijk, ik heb veel liever een aantal kruiden/plantaardige ingrediënten dan een emmer vol toegevoegde chemische stofjes.
daarnaast miamor filets, porta kip/rund en almo vis/sardines als natvoer. en ook nog wel gourmet kalkoen of groene zakjes purina kip paté.
en zo af en toe moet je een aantal kleine verpakkingen bestellen om te proberen en wat ze nu niet zo graag eten, daar kunnen ze over een paar maanden dol op zijn.
kijk altijd naar de ontlasting en stinkende ontlasting duidt vaak op te hoge eiwitgehaltes en dat lijkt me op den duur niet goed.
ingrediënten en analyse staan op ieder zakje en daar kun je je in verdiepen, net zoals bij mensenvoer. we hebben tig topics over voer en het is handig om je daar goed in te lezen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door NadineDilara »

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb net de kleine verpakking Sanabelle Kitten binnen gekregen en het ruikt best sterk, of het echt zuur is weet ik niet zeker.. Ze vind het wel heel lekker. Is het veilig om een grotere verpakking te bestellen, ondanks dat het nu wat sterk/zuur ruikt?
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door nellebel »

ken sanabelle niet dus weet niet of het normaal is dat het zo ruikt.
ik neem aan dat het wel goed is, anders zou je kat het denk ik niet eten.
Mijn DA adviseerde mij om onze kittens toch een jaar op kittenvoer te houden ivm de bouwstoofen. voral omdat je bij asiel of gevonden katten niet weet of ze in hun eerste weekjes tekort zijn gekomen. mijn kittens zijn best groot maar daarom vond hij het juist belangrijk om door te geven omdat ze vrij groot zijn en goed groeien, dan hebben ze echt de bouwstoffen hard nodig.
ik meng het nu wel met sterilized omdat ze ook in de breedte begonnen te groeien.
als ze echt niet meer flink de hoogte in gaan met groeien dan mag ik afbouwen met kitten en helemaal overstappen op sterilized. en ik koop mijn voer niet bij de DA, dus ik ga ervan uit dat dit klopt en geen verkooptruc is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door NadineDilara »

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Sanabelle eet ze gelukkig wel, en ik hou haar ook op kittenvariant tot ze 1 jaar is, omdat mij hetzelfde is verteld. :-) ik ga het wel mengen met Sanabelle urinary binnenkort, omdat dat goed is voor haar nieren toch? Qua natvoer heb ik soms een dilemma. Hill's portiezakjes met zeevis en kalkoen heb ik geprobeerd maar daar likt ze de saus weg, en laat de brokjes staan, ook al prak ik ze voor haar. Nu geef ik haar Gourmet Mousse met zalmsmaak, dat eet ze makkelijker weg. Maar is dit wel goed allemaal..? Ik ben zo bang dat ik haar geen goede voeding geef. Maar aangezien Adriana zegt dat Sanabelle een goed merk is, ga ik daar dan ook maar vanuit. :-)
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Royal Canin, Hills, Applaws, of Smolke?

Bericht door KoosjeCato »

Kijk eens naar de ingredienten van het natvoer. ;)
Daar moet iets van vis of gevogelte in zitten en het liefst zoveel mogelijk. Suikers vermijden, die zijn niet goed voor je kat.
Wat ik goede natvoeders vind : Cosma, ruikt fris en ziet er normaal (nog herkenbaar) uit.
Applaws : zit geen troep in. Katten moesten het alleen niet, maar ik vind het wel goed natvoer.
Almo : heel lang aan ze gegeven toen ze kitten waren.
Afhankelijk van je budget natuurlijk. Cosma zit wat dat aangaat mooi in de middenmoot. :)
Maar goedkoper heb je ook nog Animonda, Bozita en Snoezepoes.
Hill's ben ik niet kapot van, omdat het meer soja lijkt dan echt vlees.
Plaats reactie