Natvoer naast droogvoer?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Marisj2
Huiskat
Huiskat

Natvoer naast droogvoer?

Bericht door Marisj2 »

Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee op het forum, aangezien ons gezin aan het eind van deze maand een nieuw lid heeft: een Ragdoll poesje die we Luna hebben genoemd. Nu had ik het met mijn vriend over natvoer naast het droogvoer. Ze krijgt nu Royal Canin droogvoer en we zijn van plan dat gewoon door te blijven geven als ze bij ons is, vanwege de vele positieve reacties op het voer. Qua natvoer ben ik nu een beetje in de war. Mijn schoonmoeder geeft geen natvoer omdat haar katten daar diarree van hebben gekregen en daarom zegt ze nu dat ze er sowieso diarree van krijgen, wat mij gewoon heel sterk lijkt. Dit is toch niet waar? En als we natvoer gaan geven wat is dan het beste merk voor onze Luna? Ik weet dat er weinig tot geen granen in mogen zitten, aangezien dat niet goed is. Maar ik ben gewoon een beetje in de war geraakt van mijn schoonmoeders verhaal.. Bedankt alvast voor het lezen en het antwoorden! :grin:
Groetjes Marissa, een pootje van Luna en vanaf 10 juni ook een pootje van Kaloo!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Natvoer naast droogvoer?

Bericht door castratenkoor »

Wat je zou kunnen proberen is Miamor, dat zijn mooi kleine blikjes 85 gram en dan elke dag een half blikje.
De tweede helft in de koelkast in tupperware bewaren, anders is het na een dag niet zo gezond meer.
Wat ook goed voor haar en voor haar gebit is, is b.v. om de dag/twee dagen een stukje rauwe kip aan te bieden (zo 2 bij 2 cm zeg maar. Je koopt een kipfilet en vriest dat in kleine stukken apart in, zodat je 's morgens een stukje in de koelkast kunt ontdooien voor die avond.
Je zou dag 1 eerste helft blikje Miamor, dag 2 tweede helft Miamor en dag 3 stukje kip. En dan weer als dag 1.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Marisj2
Huiskat
Huiskat

Bericht door Marisj2 »

Bedankt voor je antwoord, daar heb ik echt wat aan! Ik heb inderdaad al eerder wat gelezen over dat de rauwe kip ook goed is voor haar gebit. Dit ga ik dus ook zeker wel in huis halen.
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden mbt het natvoer? Ze zit namelijk nu ook aan natvoer, ik heb nog niet geïnformeerd welk merk het natvoer is wat ze daar eet. Maar moet ik het dan de eerste week half om half doen of kan ik gewoon in 1 keer al overstappen op Miamor natvoer?

Edit: ik las ergens anders op het forum dat je een kitten onder 4 maanden beter geen rauw vlees kan geven, is het beter dat ik daar dan mee wacht tot na die 4 maanden of kan het geen kwaad dat ik het geef op de bovenstaande manier? Sorry voor de vele vragen ;-)
Groetjes Marissa, een pootje van Luna en vanaf 10 juni ook een pootje van Kaloo!
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

ik zie er geen probleem in om rauw vlees vroeg te proberen. als je te lang wacht wordt de kans groter dat ze er helemaal niet meer aan willen, rauw vlees ruikt nou eenmaal stukken minder dan vlees uit blik. (of zelfs droogvoer)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Rauw vlees voeren kan geen kwaad, maar je moet wel met een aantal dingen rekening houden. Van nature is het maagsap van katten heel zuur. Dit doodt eventuele ziekteverwekkers en bacteriën zoals salmonella. Katten worden overigens niet ziek van salmonella, maar ze kunnen het wel bij zich dragen en ook uitscheiden, wat weer vervelend kan zijn voor hun mensen. Houd er ook rekening mee dat je hygiënisch moet werken, dus goed je handen, voerbak en vloer schoonhouden.

Veel commercieel voer is vrij basisch. Als je kat dat heeft gegeten wordt zijn maaginhoud minder zuur en krijgen ziekteverwekkers meer kans. Het wordt aangeraden om katten alleen verse vleesvoeding te geven als ze een paar uur lang geen commercieel voer hebben gegeten. Er zijn mensen die hun katten alleen maar rauw vlees geven. Zelf voer ik 's morgens vers, waar ze tot het begin van de middag van eten en krijgen ze 's avonds commercieel voer.

i.p.v. kipfilet kun je ook goed kippennekken, eendagskuikens, kippenvleugels, kippenkarkas en /of lams/runderhart geven. Hierop moeten ze meer kauwen, wat goed voor de tanden is en krijgen ze meer verschillende voedingsstoffen binnen (bijv. kalk uit de botjes) Mijn ervaring dat het geven van 'prooien' ook het jachtinstinct aanwakkert. Er wordt mee gespeeld en gesjouwd en echt flink gekluifd.

Er bestaat ook kompleet vers voer (kvv). Dat zijn mengsels van rauw vlees, organen en botten, waar alles in zit wat een kat nodig heeft. Voorbeelden zijn Carnibest, Darf, Farmfood, Tinlo en Lotgering.

Vaak vinden de katten het minder lekker dan commercieel voer, maar dat komt omdat er geen geur en smaakstoffen aan toegevoegd zijn. Vaak is het ook een kwestie van wennen, zoals hierboven al geschreven.

Voordelen van kvv zijn een betere spijsvertering, minder en minder stinkende ontlasting, minder kans op blaasproblemen en overgewicht.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Marisj2
Huiskat
Huiskat

Bericht door Marisj2 »

Bedankt voor de reacties. Zelf was ik inderdaad bang voor Salmonella in de kip, maar daar hoef ik me nu verder ook niet meer druk over te maken. Ik heb wel gelezen over Carnibest, maar hoe moet je dat aan je kat geven? Ik weet dat de Carnibest in een soort worst zit, maar moet je dat er dan afsnijden of kan je het eruit halen met een vork en dan prakken? En zijn er ook richtlijnen voor de hoeveelheid Carnibest die ik aan de kitten moet geven?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Je kunt een kitten juist beter wel meteen ook aan rauw vlees wennen. Maar geen enorme hoeveelheden, invriezen in 2 x 2 cm stukjes.
je kunt haar meteen half blikje Miamor geven. Geen hele.
Mijn ervaring met natvoer is dat het niet uitmaakt de ene dag Animonda en de andere dag Miamor en dag
drie Grau smulpotje.
Als je 1 kat heb zou ik liefst alleen heel kleine blikjes kopen.
Als het blik langer dan een dag open is gaat de kwaliteit hard achteruit.

Carnibest voeren als je 1 kat hebt lijkt me wat lastig. Ik heb 500 gram diepvriesworsten. Ik snijd/zaag die al in 6 plakken. Puur eet maar 1 kat het, dus ik meng zo'n plak met 200 gram blikvoer.
Dan eten ze het allemaal.
Wat je zou kunnen overwegen is Darf, dat zijn klonten van 150 gram, die zou je in twee/drie kunnen zagen. Maar dan nog lijkt het me veel gedoe.
Ze verkopen het in dozen. Zou veel te lang duren met 1 kat om zo'n doos op tijd krijgen.

Ik denk dat ik in jou geval zou gaan voor 2 dagen blik - 1 dag stukje kip.
Hygiëne is net zo als wanneer je het voor jezelf klaarmaakt.
Lijkt me geen extra probleem. Even opletten of de poes de kip uit haar bakje sleep en op de grond opeet.
Na afloop even keukenpapier met allesreiniger eroverheen en klaar.
E
Marisj2
Huiskat
Huiskat

Bericht door Marisj2 »

Oké, dan ga ik voor de 2 dagen blik en 1 dag kip methode :grin:. Als we er in de toekomst nog een bij nemen zou ik Carnibest zeker in mijn achterhoofd houden. Bedankt voor de hulp!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Graag gedaan en veel plezier met het katje!
Plaats reactie