Zwanger of Dik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
spindy2
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2012 23:13

Zwanger of Dik

Bericht door spindy2 »

Beste medeformers,
Wie kan mij helpen. We hebben 3 weken geleden een poes uit het asiel meegenomen.
Poesje volgens het asiel van juli 2011. Maar oogde veel jonger. Was in mijn ogen erg klein en nog niet de leeftijd van 7 maanden. Had nog een lekker kittenuiterlijk, dus we waren met heel de familie verkocht,

Eenmaal in huis kreeg ze natuurlijk goede voeding. De stress van het asiel eruit. . Na een klein weekje haar laatste enting gehaald en overleg gepleegt over de sterilisatie. Advies was nog even te wachten. Ze was nog zo klein en iel. Maar als snel explodeerde ze in gewicht. Een goed leven dacht ik in eerste instantie. Totdat ik beter ging kijken/voelen.

Schijven achter de tepels. Uit ervaring van een eerder drachtig afdankertje gaan de alarmbellen rinkelen. Meteen asiel gebeld om te vragen wanneer ze binnen was gebracht. Bleek ze 30/31 december te zijn binnegebracht. Dus ze zou dan 4 weken drachtig kunnen zijn. Mits ze in het wild nog aangedekt is. Dus advies van het asiel was echo laten maken. Dat vorige week laten doen. Maar daarop was nog niets te zien. Maar inmiddels blijft haar omvang toenemen.

Volgens dierenarts kon het alleen nog steeds. Mocht de poes in het asiel zijn aangedekt. Wat volgens haar niet gebruikelijk is maar best mogelijk is met de overbekatting in het asiel.
Dan bestaat de kans dat ze nog geen 4 weken zou zijn en dan is het op echo nog niet te zien.
Advies was goed in het oog houden. En eventueel over 2 weken nog een echo laten maken. Want dan hebben we haar zelf 4 weken in huis en Spindy houden we als binnenkat,

Maar gisteren kwam dochterlief naar me toe. Het is net of Spindy twee bulten heeft. Ze is echt dik aan het worden. Heeft van die brede heupen zeg maar. Wie kan mij helpen. Het wegen van de kat ben ik al mee begonnen. Ze is nu in 3 dagen tijd 100 gram aangekomen. Ze eet enorm, drinkt, slaapt, plast en poept. Weet iemand wat een poes ongeveer aankomt tijdens een dracht.

Ik laat haar zowiezo volgende week nog een keer een echo ondergaan. Hopen dat ze gewoon lekker dik word. Een nestje komt bij ons ook wel groot, maar ik vind het voor Spindy niet prettig. Ze is nog te klein en te jong.

Groetjes Michelle
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwanger of Dik

Bericht door Adriana »

ik denk dat je alle antwoorden zelf al hebt gegeven en wat een situatie....
wij zijn hier niet zo van de nestjes en hebben daarom ook vrij weinig informatie in de topics, maar denken altijd wel graag mee..
kan me voorstellen dat je dit aan het hart gaat, zo'n tienerzwangerschap..
en meestal is het zo dat moeder Natuur ingrijpt als het echt niet kan met vroeggeboorte of dode kittens oid..
welkom op het Forum trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
spindy2
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2012 23:13

Re: Zwanger of Dik

Bericht door spindy2 »

Bedankt voor je reactie.
Heb net nog contact gehad met het asiel. Verwezen me door naar de DA.
DA heeft nog eens contact gehad met Asiel en die wisten te vertellen dat onze Spindy bij 2 gecastereerde katers heeft gezeten, maar ze wisten niet hoelang die al gecastreerd waren.
Dus volgende week nieuwe echo. Dan is ze 4 weken bij ons.
Kan evetueel ook nog schijndracht zijn. Pas volgende week weten we meer.

Zelf ben ik ook tegen nestjes. Het is ook de rede waarom wij gekozen hebben voor een dier uit het asiel.
Ik heb zelf spoedsterilisatie overwogen. Maar aan de andere kant vind ik dat elk gemaakt leven ook een kans verdient tot leven. We zullen wel zien wat er gaat gebeuren. In iedergaval als Spindy drachtig is en een nestje krijgt is dit haar eerste en laatste.

Ik hoop hier op het forum na dit hele gebeuren gezellig door te kletsen over alles wat we met onze Spindy meemaken. En hoop op dit forum wel reacties te ontvangen. Wat ik op een ander forum miste.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwanger of Dik

Bericht door castratenkoor »

Wel slordig van het asiel zeg. Ze had toch makkelijk gecastreerd kunnen zijn voor ze aan jullie werd meegegeven.
Succes enn fijn dat jullie voor een asielkat zijn gegaan en welkom op het forum.
ik zou toch een spoedcastratie nog overwegen, kan me je bedenkingen voorstellen, maar er is al zo'n overschot.........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Zwanger of Dik

Bericht door BillyJean »

welkom hier, en jeempie, dit is toch wel het laatste wat je verwacht met een asiel-katje. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, voor poesje zelf hoop ik maar dat het een schijnzwangerschap is...nog even afwachten...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zwanger of Dik

Bericht door mittenslief »

welkom en probeer eens je handen op de bulten te houden, kittens bewegen net als kindjes ook regelmatig misschien dat je iets voelt????????
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Zwanger of Dik

Bericht door Mirjam86 »

Kan je zulke hele kleintjes ook al voelen bewegen?
Ik snap je overwegingen goed dat een leven dat nu eenmaal bestaat ook recht heeft op een bestaan.. anderzijds is het voor Spindy natuurlijk helemaal niet goed om zo jong een nestje te krijgen.. Een moeilijk dilemma lijkt me.

Ik zal duimen dat het gewoon de luxe levensstijl is en dat mevroi enorm van jullie voer geniet ;)
Welkom op het forum!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwanger of Dik

Bericht door Anne »

Welk asiel is dat als ik vragen mag? Een beetje asiel neemt verantwoordelijkheid en had al uitgezocht waar het hier nou werkelijk om gaat, schijnzwangerschap, een jong katje die ineens groeit of echte zwangerschap.
In dat laatste geval had ze geabborteerd moeten worden.
Raar dat ze dat niet hebben uitgezocht :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
spindy2
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2012 23:13

Re: Zwanger of Dik

Bericht door spindy2 »

Het asiel helpt ons ook enorm. Ze nemen alle verantwoordelijkheden. En staan achter iedere keus die we maken.
Zij zullen ons voorzien in alles. We zijn dan ook met 3 partijen aan het uitzoeken hoe het nu zit en of ze wel degelijk drachtig is, maar dat is pas echt na 4 weken te zien. En met Spindy zijn alle voorzorgsmaatregelen genomen. 2 weken carantaine en ze heeft inderdaad enkele dagen bij 2 gecastreerde katers gezeten, want toen hebben wij haar uit het asiel gehaald. Daarvoor moesten we echt wel een verklaring ondertekenen dat we haar voor de zomer zouden steriliseren. Inclusief tegoedbon voor sterilisatie en enting. En bij mijn twijfel over dracht hebben zij meteen DA ingelicht voor echo. Het is dus niet zo dat het asiel nu denkt. JULLIE KAT dus jullie zoeken het maar uit. Het enige wat het asiel te verwijten valt is dat ze ruimte tekort komen en ze geplaatst is bij katers. Tuurlijk slim is het niet, maar het blijft mensen werk. En dat met name op vrijwillige basis.
Ik houd jullie op de hoogte. Het is nu afwachten. Over een ruime week is ze 4 weken bij ons dan weten we het zeker. Tot die tijd verwennen wij onze Spindy lekker door.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwanger of Dik

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze echt zwanger blijkt, zou ik toch sterilisatie en abortie overwegen en dan puur uit belang voor het poesje.
Als ze nu al zo heel er dik wordt, wat wordt dat dan als ze ze moet uitdragen? :???:
En ze is al zo klein als je zegt, dat is een hele belasting voor haar lichaampje. Bovendien groeit ze minder zelf uit met elke dag dat ze kittens draagt. Want alle energie gaat daar naartoe ipv naar haar eigen groei. Dat is op zich niet zo'n probleem, maar wel niet eerlijk. Ook een poesje hoort gewoon uit te groeien voor ze moeder zou worden (wat dus zelfs niet hoeft, maar je weet wat ik wil zeggen).

Naar het schijnt is er ook meer kans dat ze ze vroegtijdig afstoot als ze zelf nog zo jong is. Dat ze er nog niet klaar voor is.
Het is dan voor haar ook geen pretje, ze wil nog gewoon jeugdig zijn...

Om die redenen zou ik waarschijnlijk toch voor een abortus kiezen. Je moet natuurlijk zelf je beslissing maken en alle factoren moeten in rekening gebracht worden. Maar met wat er hier vertelt wordt, zou dat mijn mening zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zwanger of Dik

Bericht door mittenslief »

hele kleintjes van 3-4 weken kan je inderdaad nog niet voelen, maar ze had het over "bulten"aan de zijkant en als ik naar mijn poes kijk zag je dat echt pas op het eind zo bij 8-9 weken. Ik zal het ook erg frappant vinden als ze wel in het asiel gedekt zal zijn, want als ze krols was geweest hadden ze dat toch wel gemerkt??? Een poes die niet krols is laat zich echt niet verkrachten :roll: . Dus als ze zwanger zal zijn moet dat toch al ervoor gebeurt zijn. Maar ja dat zal je met de echo wel zien. Heeft ze ook rode randen om haar tepels?
En misschien eet ze zich zo vol dat ze wel gewoon dik wordt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwanger of Dik

Bericht door pearlsofpassion »

Bij sommige poezen merk je er helemaal niets van als ze krols zijn. Ze worden hoogstens wat knuffeliger of eten minder, maar dat merk je niet op als het je eigen poes niet is.
Zeker bij de eerste krolsheid durft het al eens ongemerkt voorbijgaan. Maar de katers ruiken het wel.
Bovendien gaat een krolsheid snel over na een paar succesvolle dekkingen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Zwanger of Dik

Bericht door Chiquita98 »

Wat een verhaal zeg!
Bij ons asiel doen ze aan vroegcastratie. Ik moet er zelf niet aan denken om een jong diertje te krijgen die drachtig blijkt te zijn. Fijn dat het asiel jullie ondersteunt. Dat zijn ze ook verplicht vind ik. Zijn ze dan ook niet verantwoordelijk voor het nestje wat er eventueel kan komen??
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwanger of Dik

Bericht door Anne »

Ja dat vraag ik me ook af. Zijn de eventuele kittens straks van jullie of van het asiel?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Zwanger of Dik

Bericht door Catfish »

Zit ook met mijn oren te flapperen. Of ogen te knipperen, tis maar hoe je het... euh...... bekijkt. ;-)
De kans is natuurlijk aanwezig dat ze in het asiel gedekt is, zoals al eerder genoemd kan een kater tot 6 weken na de castratie een succesvolle dekking uitvoeren.
Het overige is al gezegd... Ook in het asiel in Almelo doen ze gelukkig aan vroegcastraties, voorkomt een hoop ellende en nog meer kittens. Ik hoop voor je dat Spindy (leuke naam trouwens!) niet drachtig is. Ik ben benieuwd hoe het verder loopt.
Sterkte en oh ja, welkom hier! ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie