Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfalen

Bericht door chelsey76 »

Om antwoord te geven op een paar vragen. Nee hij krijgt geen speciaal voer, wel geprobeerd maar neemt hij amper wat van. Pilletjes voor misselijkheid is ook niet te doen, hij is niet te foppen.

Wij vinden dat we hem er geen plezier mee doen met veel dierenartsbezoeken te doen en dwangvoer enz. Dit is ieder voor zich vind ik.

Mochten de waardes volgende keer weer verhoogd zijn en hij zichzelf nog meer aan het vergiftigen is dan laten we hem wel inslapen.

Hij heeft het altijd goed gehad (nooit problemen) en zo willen we ook dat het eindigd, niet met een lijdensweg.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Wat ik nu ga zeggen is heel hard, maar ik ga het toch zeggen.
Ik bedoel het niet slecht, en ben niet kwaad of veroordeel je niet. Maar de feiten zijn zoals ze zijn...

Zonder medicatie (fosforverlagende middelen) en nierdieet, vergiftigd hij zichzelf natuurlijk steeds meer. Zijn nierfunctie komt niet terug met spoelen.
Als er niets veranderd en geen stappen ondernomen worden om hem ook met deze nierfunctie een goed leven te laten hebben (nierdieet en fortekor), dan is spoelen slechts rekken. De gifstoffen zijn dan even uit zijn lichaam (of toch meer), maar als er niets gebeurt om die gifstoffen te beperken zijn die er daarna weer net zo snel terug.

Dus als je hem een lijdensweg wil besparen, zou je toch aan het nierdieet (ik kan me moeilijk voorstellen dat je ze allemaal geprobeerd hebt) en de medicatie (minstens fortekor) moeten. Ofwel kan je evengoed nu al tot inslapen overgaan als je dat allemaal niet meer wil. Iedereen met wat ervaring met nierkatten kan je dan vertellen dat het niet lang duurt voor hij op is. En dan kan het heel snel toch nog een lijdensweg worden.

Ik weet dat dit heel hard is, wat ik net zeg, maar ik vind dat je het recht hebt om echt te weten wat jouw beslissing inhoudt en voor je kat wil zeggen.
Er is geen kans dat hij zomaar bij wonder beter wordt en nog lang mee kan. Waarden dalen niet vanzelf.
Heb je al eens rondgekeken in Pluisje? Niet iedereen gaat over tot dwangvoeren en vele katten blijven nog een hele tijd stabiel met de juiste behandeling. Ik ken zelfs verhalen van nierkatten die het nog 10 jaar uitzingen (waarschijnlijk wel niet met zo'n waarden, maar goed). Je moet de hoop nog niet opgeven.
Er zijn hondenden manieren om een kat een pil te geven zonder dat je hem moet dwingen. En als je niet wil gaan dwangvoeren, is dat prima, er zijn wel meer mensen die daar de lijn trekken. Dat is volledig aan jezelf. Maar zover ben je ook nog niet voor je alle nierdieten geprobeerd hebt en weet hij dat niet wil. Of voor je ook medicatie gegeven hebt die zijn nieren kan helpen.
Er is zelfs een spul dat je bij normaal voer kan geven zodat het minder schadelijk is en hij zichzelf minder vergiftigd. Waarom dat niet proberen?
Ik wil er alleen op wijzen dat er nog kansen zijn voor je kat, als je ze wil uitproberen. Maar afwachten gaat niet helpen.
Ik vind gewoon dat je dat onder ogen moet zien. Ofwel krijgt hij nog een kans met minstens medicatie, ofwel stopt het hier, voordat het inderdaad een lijdensweg wordt. Want dat wil niemand voor zijn kat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Persoonlijk wordt ik hier erg verdrietig en ook best een beetje kwaad om! Zelf ben ik net een kat aan nierfalen verloren, die gelukkig nog een mooi jaar heeft gehad na de diagnose, met ook behoorlijk hoge crea: 352! Een kat met nierfalen is volledig afhankelijk van zijn baasje, en van een goede meedenkende dierenarts. Geen dieetvoer geven is inderdaad je kat vergiftigen, hij gaat zich steeds misselijker en misselijker voelen, overgeven, en de rest is bekend.
Dieetvoer kun je proberen aan te wennen, en er zijn heel veel smaken verkrijgbaar. Wil je kat dit perse niet, dan zou je met ikipaktine (een poeder) over het voer kunnen doen, wat de "slechte"stofjes voor een nierkat eruit haalt.
Ik bergijp dat jouw kat onderhuids infuus heeft gekregen, de enige manier om de waardes te laten zakken en hopelijk stabiel te houden is of een opname, en dan een een intraveneus infuus, of in het geval van mijn kat, een lang weekend 200 ml per dag infuusvloeisstof.
Ik hoop van harte voor jouw kat dat je inziet dat wanneer je dit zo door laat gaan, dit een lijdensweg is voor je kat, ik hoop dan ook dat je de juiste beslissingen zult nemen...
En kijk aub bij topic "Pluisje"
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfalen

Bericht door chelsey76 »

Iedereen denkt anders en ik word juist weer verdrietig van al die opnames die katten moeten doormaken en pilletjes en weet ik wat allemaal nog meer.

Iedere kat is anders en dit geldt ook voor het baasje inderdaad.

Ik weet zeker dat ik de juiste beslissing zal maken! Alles voor mijn Happy.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet wat je zo ontzettend tegen medicatie hebt, dat je hem dat niet wil geven?
Niemand zegt dat je het hem met dwang moet geven. Het kan ook als poeder over zijn eten of verstopt in iets lekkers...
Het is omdat hij zich beter zou voelen. Dat is de enige reden om medicatie te geven.

Ik begrijp dat je zo min mogelijk met hem wil prullen, maar dan vind ik dat je hem beter nu kan laten gaan. Persoonlijk he.
Je kan ook wachten tot hij wel lijdt en aftakelt, maar dat zou ik niet doen.
Ik veronderstel dat je ook niet voor geen reden zijn nierwaarden hebt laten testen? Zonder verdere medicatie is hij binnen heel korte tijd nog zieker dan dan. Ik zie echt niet in waarom je daarop wil gaan wachten.
Mensen hier geven pillen aan hun katten omdat ze ze nog een kans op een goed leven (voor een tijd) willen geven. Ze willen niet gewoon toekijken hoe hun kat sterft. Dat is toch normaal? Als pillen de enige manier zijn om dat te doen...

Iedere kat is anders, maar je moet geen mirakels verwachten...
Nierfalen is niet zoals een verlamming of iets dergelijks, nierfalen is onomkeerbaar. Er is geen genezing, je kan hem enkel maar stabiel proberen krijgen en zo lang mogelijk houden. Maar dat gaan niet vanzelf! En als je niets wilt geven om hem te ondersteunen maar hem gewoon zo wil laten, dan stopt het hier en kan je maar beter afscheid nemen.
Het is hard, maar het is zo. Nierfalen is een vreselijke ziekte, maar ze is zoals ze is....Daar valt niets aan te veranderen, hoe hard je het ook ontkent.
Als je niets doet, zal hij heel snel sterven en zich heel erg slecht gaan voelen ook. Dan gaat het niet over maanden, maar over weken (als je geluk hebt).
Ik zou daar niet op zitten wachten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Sluit me helemaal bij Valerie aan.
lolbroek45
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2011 11:45

Re: Nierfalen

Bericht door lolbroek45 »

nee inderdaad. ik heb vanwege het inslapen van minoes zeker 2 maanden erge verdriet gehad. had een nare ervaring met dat inslapen.minoes had ook nierfalen. na het spoelen van de nieren was hij alleen maar verder achteruit gegaan. toen kreeg jij nog eens benakor terwijl hij in de laatste stadium was. te laat dus. nu heb ik nog een poes. ook nierfalen. gelukig ben ik er op tijd bij. ze krijgt medicijnen benakor 2.5 mg. en een nierdieet. ze doet het erg goed. ook met eten gaat het reuze goed naar mijn verbazing. ze eet alles schoon op. ik merk niet eens dat ze nierpatient is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen

Bericht door Adriana »

met nierdieetvoer en wat medicatie kunnen veel nierfaalkatten kwalitatief nog een erg goed en in ieder geval langer leven hebben.
dat heeft niks te maken met rekken/uitstellen maar alles met goed verzorgen.
in de topic 'Pluis' vind je allerlei tips en uitgebreide informatie en we hebben ook nog een topic 'Nierfaalkatten' met gegevens bloedonderzoek en links naar allerlei belangrijke info.
chelsey76 schreef: Iedere kat is anders en dit geldt ook voor het baasje inderdaad.
alleen baasjes kunnen verstandig en zorgvuldig met hun katzels omgaan, katten kunnen daar zelf niet om vragen..,
ze geven bv met niet eten/misselijk zijn alleen maar aan dat ze last hebben van hoge ureumwaardes en zichzelf aan het vergiftigen zijn.
dat moet je als baasje toch niet willen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie