Gedrag verandering na vakantie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
LoLCaT
Kitten

Gedrag verandering na vakantie

Bericht door LoLCaT »

Wij hebben drie katten (ras onbekend) , twee van deze zaten al een jaartje bij ons samen maar uiteindelijk besloten we er een derde bij te kopen. De twee eerste katten (Puma en Sushi) waren al aardig rustig geworden helemaal na de castratie en sterilisatie.

Keno (de derde kat) was en is nog steeds een heel speels beestje. Wanneer de andere twee hem zat zijn gaan ze op een plek zitten waar Keno niet bij kan of niet komt.

Alvorens wij op vakantie gingen was er geen enkel probleem met het gedrag van onze katten echter sinds we terug zijn (nu ruim een maand geleden) blijft Sushi de volgende gedragingen zeer sterk vertonen ondanks iedere vorm van correctie die wij haar geven.

- Vuilnisbak omgooien / leeghalen
- Constant op zoek zijn naar eten
- ERG gulzig eten en probeert ook iedere keer eten van de andere twee te pikken
- 1 van de andere twee katten uitdagen, vervolgens gaan miauwen en krijsen terwijl ze nauwelijks wordt aangeraakt.

Verder is ze gewoon niet meer de kat die het was voor de vakantie...degene die hebben opgepast zeggen dat er niets bijzonders is gebeurd....Sushi was eerst de liefste en knuffeligste van het trio maar nu is dat totaal niet meer het geval. Wij zijn erg benieuwd of iemand advies heeft om de veranderingen terug te kunnen draaien en ze weer wordt zoals ze was voor de vakantie.

Zo was weer een heel verhaal :shock:

Alvast bedankt voor de moeite ;-)
Anne
Tijger
Tijger

Re: Gedrag verandering na vakantie

Bericht door Anne »

Jouw Sushi heeft continu honger lijkt het wel. Ik zou haar eens goed grondig doorlaten lichten bij de da voor het uitsluiten van een medisch probleem. Laat haar ook op haar schildklier prikken want juist dan kunnen katten erg veel honger hebben, eten als een tijger en toch afvallen.
Dat krijzen en miauwen kan ook duiden op schildklierproblemen, veel katten worden daar onrustig van.

Nog een tip voor je prullebak, koop een hoog ronde pedaalemmer van metaal, die kunnen ze niet omgooien ;-)
Hier werd de vuilnisbak ook altijd omgegooid snachts, een ware teamwork met zijn allen, zelfs een op de uitkijk ;-) en nu we zo een hebben kan niemand erin, erop en niemand krijgt hem ook nog omgegooid.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Adriana

Bericht door Adriana »

LoLCaT schreef:ondanks iedere vorm van correctie die wij haar geven.
en daar zou ik dus acuut mee stoppen, pse..! ;-)

ze lijkt me niet in orde en een bezoek op korte termijn aan de dierenarts en bijv. grondig bloedonderzoek lijken me wenselijk. en welkom op het forum!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook sterk dat dit iets medisch is.
Het zal per toeval samenvallen met je vakantie of daardoor versnelt zijn, maar het lijkt me sterk dat in de vakantie de oorzaak ligt.

Dat gedrag naar de andere katten wijst erop dat ze niet lekker in haar vel zit en dat ze honger heeft is ook duidelijk. Dat ontstaat niet zomaar, als ze nog steeds evenveel eten krijgt.
Is ze afgevallen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
LoLCaT
Kitten

Bericht door LoLCaT »

Adriana schreef: ze lijkt me niet in orde en een bezoek op korte termijn aan de dierenarts en bijv. grondig bloedonderzoek lijken me wenselijk. en welkom op het forum!
Bedankt voor de reacties.

Deze week gaat ze nog voor een onderzoekje naar de DA. Opvallend detail is ook dat ze helemaal geen interesse meer heeft voor droogvoer tenzij vermengt met blikvoer.

Ze valt verder niet af en komt niet aan , al moet ik meegeven dat onze katten riant aan eten krijgen per dag.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Geen brokken meer willen eten, zou kunnen duiden op een zeer bekje en/of keel.

Corrigeren zou ik ook niet doen, daar maak je de sfeer niet beter op, zou best kunnen dat ze
pijn heeft, waar dan ook.
Katten reageren pijn vaak af door negatief gedrag.

En voor de rest adviseer ik methodes om je huis catproof te maken.
Ik heb 8 katten en hier gaat de prullenbak nooit om.
Kwestie van de juist bak en op de juiste manier neerzetten.
Jouw eten pikken kun je voor zijn, door nooit iets te laten slingeren.

Succes, ik hoop dat ze niks ernstigs mankeert.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
LoLCaT
Kitten

Bericht door LoLCaT »

Voor dat wij op vakantie gingen waren het voorbeeldige katten qua gedrag echter sinds wij terug zijn doen ze alsof ze ieder moment voor het laatst eten krijgen... Wij denken dat er iets is gebeurd tijdens de vakantie wat de verzorgers ons niet hebben verteld.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Dat is mogelijk. Dan is het nu zaak dat je hun vertrouwen langzaamaan terugwint.

Toen wij 2 dagen weg waren paste mijn zus op de katten, ze ging 3 x daags langs.
Dus 6 x in totaal. 5 x ging goed - de 6-de keer werd ze opgepiept, ze werkt bij de brandweer.
Katten zijn zich rotgeschrokken. Ik heb mijn Bob na thuiskomst 3 dagen niet gezien.
Maar daar kan uiteraard niemand wat aan doen, jammerlijke toevalligheid zeg maar.
Ze moest accuut weg zonder de zorg op dat moment af te maken.
Toen ze uren later in het stikdonker terugkwam, wilde geen kat meer wat van haar weten.......
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
LoLCaT
Kitten

Bericht door LoLCaT »

Heeft allemaal even geduurd:

DA bezoek heeft niets opgeleverd.

Toen moest de derde kat Keno overstappen op hypo alergie voer omdat die mogelijk een voedsel allergie heeft...en prompt begon Sushi weer kattenbrokken te eten, ze eet nu weer normaal kattenbrokken zoals we gewend zijn van haar.

Tijdens het eten zetten we haar vaak apart zodat ze op haar gemak kan eten en sindsdien is ze ook een stuk minder gulzig, laat ze de vuilnisbak met rust.

Dat opgelost nu naar het volgende project... Keno is net terug van de DA na een ooglid operatie (hij heeft maar 1 oog) en heeft mogelijk een voedsel allergie :-( Duurt alleen allemaal zo lang voor er wat duidelijkheid in komt.

Mensen bedankt allemaal voor het advies!
Plaats reactie