Na haar sterilisatie bleef ze echter krols gedrag vertonen. Eerst wijtte ik het aan overgebleven hormonen, maar nu, een jaar later, heeft ze nog steeds periodes waarbij ze dus echt krols is. Luid, zeurend, zoekend miauwen. Veel ge"prrr", rollen over de grond, overal tegenaan schuren...en ik heb Mystic ook al een paar keer bovenop d'r gezien.
Ze kan niet zwanger raken, dat is mijn zorg ook niet. Maar de effecten van de krolsheid blijven zwaar, en de kans op ontstekingen en tumoren blijven aanwezig hierdoor!
Dus ik heb met de DA gebeld, of het mogelijk was dat er toch iets van de eileider is achtergebleven.
Hij gaf allereerst aan dat ik een zeer bijzondere kat heb. (hoe vaak me dát al niet gezegd is

Hij gaf ook aan dat het vrijwel onmogelijk was dat er een stukje van de eileider was achtergebleven. (hij omschreef hoe zij steriliseren en zoals ik het hoorde is het inderdaad vrijwel onmogelijk)
Wél gaf hij aan dat het mogelijk was dat een paar cellen van de eileider zijn gaan 'dwalen' en zich ergens anders in het lichaam hebben genesteld. Dit bleek vaker voor te komen en moet dan ergens in de periode vóór de sterilisatie zijn gebeurd. Het schijnt ook vaak te gebeuren bij een trauma aan de buik (harde stoot of iets dergelijks).
Hierdoor raakt een heel klein deel van de eileider los (of slechts cellen) en nestelen zich dus ergens in het slijmvlies en blijven in sommige gevallen dus het hormoon afgeven.
Omdat dit overal in het lichaam kan zitten en het zó klein is, is het amper tot niet te vinden, een operatie zou dan ook vrijwel nutteloos zijn.
Hij gaf dus aan dat ze sowieso niet meer zwanger kan worden (ja oke, dat wist is en dat is ook mijn minste zorg) maar dat de kans op ontstekingen en tumoren (melkklier en baarmoeder) hierdoor wel aanwezig blijft, dus dat we er wel iets aan moeten doen.
dus hij raadde mij Suprelorin aan. Dit is een preparaat wat onder de huid wordt aangebracht, zoals een chip. Het geeft een lichaams eigen hormoon af wat de cyclus en de vorming van de hormonen onderbreekt.
Ik had er nog nooit van gehoord, hij heeft me veel informatie erover gegeven en ik heb het net even opgezocht op internet. Ik vind het vooral in gebruik bij mensen die een kater tijdelijk onvruchtbaar willen maken, of in gebruik tegen het sproeien. Ik lees er eigenlijk weinig over m.b.t. poezen, en al helemaal niet bij poezen die al gesteriliseerd zijn.
Maar ik lees wel veel positieve verhalen erover. Het middel is eigenlijk voor honden maar is al meerdere malen met succes toegepast op katten. De werking bij katten is zó'n anderhalf tot 2 jaar. Hierna is het uitgewerkt en kan het gedrag dus weer terugkomen. Indien dit het geval is, zal ze het opnieuw moeten krijgen.
Ik denk dat dit dan wel een oplossing zal zijn voor haar, maar ik ga me er toch nog even verder over inlezen. Mensen die hier ervaring mee hebben?