Aan allen die gereageerd hebben,
Bedankt voor de leuke reacties. Die andere topic is inderdaad ook zeer leuk.
@spookysil: wat is de naam van dat boekje?
@castratenkoor: africhten doet iedereen met zijn kat, niet aan de bank krabben en de kattenbak gebruiken. Wij zien de 'trucjes' meer als een speeltijd met de jongens. En omdat iets altijd normaal gesproken door honden wordt gedaan betekent het nog niet dat het niet bij kattengedrag kan horen. Uiteindelijk willen wij gewoon een hechte band hebben met de jongens en die is zeer sterk geworden nadat we zijn begonnen met 'trucjes'.
@adriana: we hebben daar ook wel last mee gehad in het begin om ze dingen af te leren. Zo zijn we eigenlijk begonnen met die trucjes. Gewoon belonen zodra ze goed gedrag vertonen, uiteindelijk commando's erbij en nu hoeven we alleen maar een geluid te maken of een woord te zeggen en ze stoppen met het ongewenst verdrag.
@nellebel: leuk om te horen dat onze katten niet de enige zijn die trucjes kunnen. Het apporteren hebben ze hier ook uit zichzelf bedacht. Ik heb alleen gemerkt dat het ongewenste gedrag erger wordt als we minder met de katten doen. Het is dan ook altijd 's avonds dat ze een beetje rebels worden en dan weten wij al wat er aan de hand is

. Ze hebben dan gewoon zin om te spelen/leren. Ik probeer altijd zo min mogelijk beloningen te gebruiken, zodoende weet ik voor 99% zeker dat het hun echt gaat om de interactie met ons.
@lidewij020: de clicker gebruiken we niet meer voor de trucjes. om de een of andere manier raken ze daardoor in 'trance en' willen ze alleen nog maar brokjes. Hierdoor is de clicker wel perfect om de katten te lokken. Als ik niet weet waar ze zijn hoef ik maar 1 keer te klikken en dan sprinten ze als een stel losgeslagen hertjes door het huis heen op zoek naar de clicker.
wij hebben de volgende trucjes trouwens: zit, lig, laag (gaan ze naar de vloer), hoog (gaan ze naar de dichtsbijzijnde kast/krabpaal en klimmen ze naar boven), high five en high ten.
Op dit moment ben ik bezig met kus en spelen, waarbij ik het woord spelen zeg en dat ze dan een speeltje gaan zoeken en brengen.
Het is ons gelukt om alle trucjes te laten uitvoeren zonder beloning, dat kostte wel heel veel tijd en geduld trouwens
Ideetjes die wij nog hebben bedacht zijn, rol, lig (op de rug), tijgeren, blijf. Ik denk dat het wel eindeloos is zolang je maar geduld hebt en een hoop positieve aandacht.
Ik zal zeker je topic nog blijven volgen. Bedankt voor de tips!
Ik zal zeker je topic gaan volgen.