Welk kattenras / welke kruising?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
argievai
Kitten

Welk kattenras / welke kruising?

Bericht door argievai »

Hallo iedereen!!

Ik weet niet of dit hier goed staat!

Vanaf maart ga ik samenwonen met mijn vriend en zijn beste vriend. Wij zijn dan dus met zijn drieen en krijgen een groot appartement in het centrum van Alkmaar. Mijn vriend en zijn beste vriend werken fulltime, ik studeer nog. Wij zouden graan een kitten nemen vanaf de lente (Wanneer er weer nestjes zijn) en zijn heel erg aan het twijfelen of wij een raskat willen of een mengelmoesje.

Ik zelf heb thuis 6 katten, waarvan 5 mengelmoesjes en 1 noorse boskat. 4 komen uit een eigen nestje. Ervaring met katten/kittens is er dus wel. Ik ben zelf gek op een beetje slanke / ranke katten (bengaal, siamees etc.)

Ik zal even opsommen waar wij naar op zoek zijn in een kat:
- Speels
- Wel knuffelig (mijn vriend vind het heerlijk om met een kat aan het voeteneind van het bed te slapen)
- Sociaal
- Beetje gek is totaal niet erg
- Binnenkat (kan niet naar buiten in het centrum, helaas.)
- Makkelijk in omgang, niet gestresst.
- Wanneer een raskat: Een ras met relatief weinig gezondheidsproblemen.
- Wel makkelijk alleen gezien de mannen fulltime werken en ik een paard heb en vanaf volgend jaar een nieuwe studie begin in A'dam. Dus een zelfstandige kat.

Mochten jullie wat weten hoor ik het graag!! Wij zijn trouwens wel van plan om eerst in het asiel te gaan kijken, maar zijn toch op zoek naar een "ras indicatie" zodat wij ook in het asiel wel een beetje weten waar wij naar op zoek zijn.

Groetjes!
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Welk kattenras / welke kruising?

Bericht door nellebel »

tja als je er maar 1 wilt zou ik geen kitten nemen. kittens horen niet alleen te zijn. daar krijg je geheid probleemgedrag van. en volwassen katten die het niet gewend zijn ook niet. dan moet je een echte solokat hebben.
als je een asielkat neemt weet je meer van zijn karakter als wanneer je een kitten neemt.
Guusje was een grote knuffelkont in het asiel en gijs was helemaal weggekropen en doodsbang. ze waren beide 3 maanden. nu zijn ze 8 maanden. guusje houdt ervan om op je te zitten en te klimmen, maar niet van vastpakken. gijs daarentegen is de allergrootste knuffelkont geworden die je kunt bedenken. ligt meer aan hun karakter als aan hun ras denk ik. allebei HTK maar gijs mogelijk wat noorse boskat erin.
dus of een echte solokat (uit het asiel) of minstens 2 katten. vooral als je weinig tijd voor ze hebt.
ik hoop dat je vriend wel weet dat een kat geen schoothond is die op commando op je schoot komt liggen als hij daar zin in heeft en er de rest van de tijd niet naar omkijkt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Re: Welk kattenras / welke kruising?

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
heel fijn dat je je vooraf heel goed orienteert en inleest en je hebt ervaring thuis genoeg..

k weet niet wat je bedoelt met 'mochten jullie wat weten'.. je bedoelt hoop ik 'meedenken'..?

het allerbelangrijkste: je a.s. katzel is heel erg veel alleen en in die situatie zou ik altijd een stel kiezen, dat bewezen heeft goed met elkaar te kunnen. bovendien wat ouder en uitontwikkeld/volwassen.

met gezondheid kun je geluk hebben en pech en veel heb je zelf niet in de hand. ook niet bij kittens. je kunt veel uitsluiten en van een volwassen kat is dat beter te zien/checken..
in het asiel weten ze van voorgeschiedenis en karakter en koppels/maatjes

verdiep je in de karaktereigenschappen van verschillende rassen en dan vind je denk ik wel iets dat past in je zoekplaatje, maar ook daar is ieder dier anders..
bengaal zeker weten niet kiezen, dat zijn door hun afstamming vaak vrij wilde buitenkatten en kunnen moeilijk alleen.
en oosterse katten/aziaten zijn gevoelig en moet je ook absoluut niet alleen zetten, tenzij het een bewezen solokat is die geen andere dieren in de omgeving accepteert.
Plaats reactie