Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Elshgv
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:01

Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door Elshgv »

Wij zijn laatst met 1 van onze katers naar de dierenarts geweest omdat hij ook niet meer kon plassen en heel humeurig was, terwijl het normaal een echte knuffelkat is. Hij bleek last te hebben van blaasgruis. Het was op een zaterdag dus we waren €73,- kwijt. Beestje moest onder narcose, blaasgruis werd terug geduwd de blaas in en daarna antibiotica en we kregen hem mee naar huis met een 10 daagse kuur. Ook kregen we een aantal proefzakje Urinary voer mee. mijn kat vond het heerlijk. Maar de dierenarts had ons ook verteld dat je de urine weer zuur kon krijgen door elke dag een half tabletje vitamine C te geven.
Dit doen wij elke dag, plus wat extra water bij het blikvoer. En het werkt echt, we hebben 3 katers en nergens meer last van.
Toevallig ging de kater waar we dus mee naar de dierenarts waren geweest vandaag binnen op de kattenbak. Ik hoorde de straal met flinke kracht dus helemaal goed. En daarbij hij eet de vitamine C gewoon op! Geen strijd om het naar binnen te krijgen. Bij de andere 2 katers doen we het fijngeprakt door het blikvoer, en die eten het dan gewoon op :grin: .

Dus geen speciale brokken alleen maar een half tabletje vitamine C per dag en wat extra water bij het blikvoer.

Succes!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door Adriana »

ja, dat is hier bekend en je moet er erg mee uitkijken want voor je het weet heeft je kater last van oxalaat stenen. dagelijks beetje rauwe kip/kalkoen is ook heel erg goed tegen blaasgruis en vooral veel/meer drinken.,.
in de meeste goeie kattenvoeders/brokjes zit vit c in de vorm van calciumcarbonaat, kijk maar eens bij de ingrediënten..
en welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Waar ik vooral moeite mee heb is de titel van dit topic. ik mag toch hopen dat men een blaasgruiskat geen supermarkt voer gaat geven.

Het advies van de dierenarts is wat dierenartsen in 1980 gaven. Volgens mij enorm achterhaald.

Persoonlijk lijkt het me niet raadzaam een blaasgruiskat bagger te voeren aangevuld met vitamine C tablet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door lidewij020 »

Adriana schreef:ja, dat is hier bekend en je moet er erg mee uitkijken want voor je het weet heeft je kater last van oxalaat stenen. dagelijks beetje rauwe kip/kalkoen is ook heel erg goed tegen blaasgruis en vooral veel/meer drinken.,.
in de meeste goeie kattenvoeders/brokjes zit vit c in de vorm van calciumcarbonaat, kijk maar eens bij de ingrediënten..
en welkom op het Forum!
Calciumcarbonaat is geen vitamine C. Het is een kalkkoolzuurverbinding (CaCO3). Kalk is vooral belangrijk voor een sterk skelet. In de natuur halen katten kalk vooral uit botten van de muizen en vogels die ze eten.

De wetenschappelijke naam voor vitamine C is ascorbinezuur. Vitamine C is voor katten niet belangrijk en wordt daarom niet standaard aan kattenvoer toegevoegd. Als het wel in kattenvoeders zit is het compleet onnodig en alleen gedaan omdat het goed verkoopt (mensen denken dan dat het gezond is). Mensen en cavia's bijvoorbeeld hebben echt vitamine C nodig, anders krijgen ze scheurbuik. Katten kunnen zelf vitamine C aanmaken en hebben het dus niet nodig in hun voeding. Dat betekent niet dat het slecht voor ze is. Vitamine C is een antioxidant en is om die rede niet slecht net als groene thee bijvoorbeeld.

Vitamine c is een zuur, dus kan de urine wat zuurder maken. Veel belangrijker in mijn ogen is te zorgen dat je kat genoeg drinkt en voedsel krijgt wat niet te basisch is (commercieel voer is vaak basisch, al is er tegenwoordig ook voer dat meer rekening houdt met de urinewegen). Vers vlees zorgt ervoor dat de urine zijn natuurlijke zuurgraad houdt, verse kip of kalkoen kan daarbij helpen. Je kunt ook kijken naar een compleet versvoer zoals carnibest. daar zit behalve spiervlees van verschillende diersoorten ook orgaanvlees in en botten , zodat goed aan de behoeftes van de kat wordt voldaan.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door Adriana »

je hebt gelijk, ik had calcium ascorbaat bedoeld te typen. dat is ontzuurde vitamine c.
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... AOV-250-gr

katten kunnen vit c maken maar die functie staat onder druk bij bv diabetes en nierfalen.. en dan is het erg belangrijk om dat aan te vullen..
en het schijnt een remmende invloed te kunnen hebben op de groei van tumoren..

dat speelt hier allemaal niet.
waar het om ging is dat je voorzichtig moet zijn met vit c tbv de zuurgraad van kattenurine want je zit zo aan de andere kant en dan riskeer je oxalaat stenen en moeten doorgaans operatief worden verwijderd..

en helemaal eens met Dinie, begin aan de basis met kwalitatief goed voer en voldoende slobberen/slurpen! en niet van dit soort paardemiddelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Elshgv
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:01

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door Elshgv »

castratenkoor schreef:Waar ik vooral moeite mee heb is de titel van dit topic. ik mag toch hopen dat men een blaasgruiskat geen supermarkt voer gaat geven.

Het advies van de dierenarts is wat dierenartsen in 1980 gaven. Volgens mij enorm achterhaald.

Persoonlijk lijkt het me niet raadzaam een blaasgruiskat bagger te voeren aangevuld met vitamine C tablet.

Sorry hoor maar mijn katten krijgen ook geen bagger te eten!!!
En ik heb het op advies van de dierenarts gedaan, en als het niet goed zou zijn voor mijn kat zou hij het toch niet adviseren.
En teveel vitamine C plassen ze net als de mens weer uit!
Ook zorg ik dat ze voldoende drinken/vocht binnen krijgen.

Maar iedereen die zijn kat wel het duurdere speciale Urinary voer willen geven, prima hoor.
Maar er zijn zat mensen die daar geen geld voor hebben en dan kan vitamine C een heel goede oplossing zijn.
En daarbij hebben wij goed opgelet welk potje vitamine C we gekocht hebben, een potje zonder lactose, want dat is ook niet goed voor een kat.

En ga ik op internet kijken op oxalaat stenen dan weet ik inderdaad nu niet of het wel goed is om de vitamine C te geven want er zijn veel tegenstrijdige berichten :icon_shifty:
Maar zolang mijn kat gezond blijft, geef ik de vitamine C. Want krijg hij wel weer problemen merk ik het ook wel en dan gaan we gewoon weer naar de dierenarts en kijken we dan weer verder.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door Lovecat »

En ik heb het op advies van de dierenarts gedaan, en als het niet goed zou zijn voor mijn kat zou hij het toch niet adviseren.
Hele gevaarlijk aanname, genoeg voorbeelden van dierenartsen die het verkeerde advies gaven, heb ik zelf ook ervaring mee. Altijd zelf mee blijven denken en niet blindeling de da volgen.
En teveel vitamine C plassen ze net als de mens weer uit!
Het gaat hier niet over dat de kat een overdosis vit. c binnenkrijgt, maar over dat teveel vit.c de urine teveel aanzuurt, waardoor oxalaatstenen kunnen ontstaan.
Want krijg hij wel weer problemen merk ik het ook wel en dan gaan we gewoon weer naar de dierenarts en kijken we dan weer verder.
Bedoel je als in de praktijk blijkt dat de vit.c bijv toch niet zo goed werkt en de kat ziek is, je wel weer verder kijkt? Ik zou zorgen dat het zover niet kan komen, als ik je een advies mag geven....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door Adriana »

nee en oei, k zou het zeker niet zo ver laten komen en andere middelen inzetten dan een half tabletje (mensendosis?) vit c per etmaal..

http://kattenvoeders.noorseboskatten.net/?cat=15
kijk even bij vitamine c aan het begin van het artikel

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... j+de+Cavia
dit gaat over cavia's, kijk even onder het kopje preventie:
'tevens kan een overmaat aan vitamine c mogelijk ook bijdragen aan een verhoogde concentratie oxalaat in de urine'

http://www.margali.com/flutd-9.html
even bij oxalaat kijken, laatste zin over lage pH (bv door toediening van vit c),
urine wordt basisch en dat bevordert kristalvorming

wij hebben op het forum voorbeeld zat van beetje onhandige adviezen van dierenartsen,
vandaar dat we doorgaans zelf ook meedenken en uitzoeken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door manon3 »

Elshgv schreef:
En teveel vitamine C plassen ze net als de mens weer uit!
Ook zorg ik dat ze voldoende drinken/vocht binnen krijgen.
Ook bij mensen kan teveel vit.C op de duur schade aan de nieren veroorzaken en er kunnen zelfs nierstenen door ontstaan.
Dus of het dan raadzaam is om vit.C te gaan voeren aan je kat betwijfel ik.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Sanabelle Urinary is helemaal niet zo'n duur voer.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/100612

Als wat je nu voert, veel goedkoper is dan dat, heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels bij de kwaliteit...
Ik weet niet wat je onder supermarktvoer verstaat.

Ik zou ook opletten met de zuurtegraden. Rauw vlees is de natuurlijke manier om de zuurtegraag goed te houden, met alle andere middeltjes met je opletten voor overdoseren.

Verder zijn DA'n met ouderwetse behandelwijzen niet onbekend. Van Vit C om de urine aan te zuren heb ik nog niet gehoord (wel cranberry vb), en dat zou zo wel eens zijn reden kunnen hebben.

Ik kan begrijpen dat je denkt: zolang de kat het er goed op doet, doe ik zo voort, maar wil je inderdaad echt zitten wacht tot hij oxalaat produceert? Want dan moeten die operatief verwijderd worden (kan je niet oplossen) en dan lopen je kosten (die je zo mooi in het bericht vermeld) nog wel een stukje hoger op.
Ook de andere aandoeningen die hier vermeld worden zoals vb nierfalen, zou ik niet op zitten wachten. Nierfalen is, geloof ik, na kanker de grootste doodsoorzaak bij katten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Geen speciaal voer noidg bij blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

[/quote]""""
Sorry hoor maar mijn katten krijgen ook geen bagger te eten!!!
En ik heb het op advies van de dierenarts gedaan, en als het niet goed zou zijn voor mijn kat zou hij het toch niet adviseren.
En teveel vitamine C plassen ze net als de mens weer uit!
Ook zorg ik dat ze voldoende drinken/vocht binnen krijgen.

Maar iedereen die zijn kat wel het duurdere speciale Urinary voer willen geven, prima hoor.
Maar er zijn zat mensen die daar geen geld voor hebben en dan kan vitamine C een heel goede oplossing zijn.
En daarbij hebben wij goed opgelet welk potje vitamine C we gekocht hebben, een potje zonder lactose, want dat is ook niet goed voor een kat.

En ga ik op internet kijken op oxalaat stenen dan weet ik inderdaad nu niet of het wel goed is om de vitamine C te geven want er zijn veel tegenstrijdige berichten :icon_shifty:
Maar zolang mijn kat gezond blijft, geef ik de vitamine C. Want krijg hij wel weer problemen merk ik het ook wel en dan gaan we gewoon weer naar de dierenarts en kijken we dan weer verder.[/quote]""

Ik blijf benieuwd naar wat je dan wel voert.....

Ik had mijn eerste blaasgruiskat in 1980. Kreeg toen na paar weken speciaalvoer ook de mededeling dat er "gewoon" voer gegeven mocht worden aangevuld met elke dag een tablet vitamine C.
Dat er nu nog dierenartsen zulke achterhaalde adviezen geven verbaast me.

Als jij ervan overtuigd bent, vooral doorgaan. Maar het wordt wat mij betreft een beetje " eng " als je dit advies als DE vondst van de eeuw op een forum zet.
Ik mag toch hopen dat onzekere mensen die net aan katten beginnen deze "tip" niet overnemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie