T4-waarde in het bloed bepalen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: T-4 bepalen

Bericht door Adriana »

nee, dat klopt maar katten en mensen hebben dezelfde organen en ik dacht te weten dat Felimazole een ander aangrijpingspunt heeft dan carbi en strumazol.
gaat het moleculair om precies hetzelfde stofje?

ik kom in de bijsluiters van felimazole, strumazol en carbimazol drie verschillende benamingen van het werkzame stofje tegen:
thiamazol - thiamazole methimazole - carbimazol en volgens mij is er dan toch verschil tussen de stofjes, anders zou het stofje hetzelfde heten met een patenttekentje zoals bij meloxicam, maar ik ben geen expert daarin..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: T-4 bepalen

Bericht door maij »

Nou eindelijke de waardes van Sheba... Hoewel ik weet dat T-4 de boel kan vertekenen ben ik best blij met de waardes.
T-4 139
Ureum 4.3
Glu 4.5
Alk fosfaat 109
T-pro 72
GPT 204
Crea 92
CA 2.16
Ip 1.15

Ik duim van harte dat de T-4 de boel niet zo vertekend dat het dadelijk allemaal omhoog schiet en dat we in dit geval alleen neen schildklierkatje hebben zonder verder gedoe... Nouja ff het hartruisje afwachten :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: T-4 bepalen

Bericht door Adriana »

ga er met deze hoge T-4 maar vanuit dat dit de zaak flatteert..
dat wil zeggen ik neem aan dat de bovengrens van de referentiewaarde van deze T-4 60 is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: T-4 bepalen

Bericht door maij »

dat ben ik vergeten te vragen maar het is in utrecht gedaan dus ga er wel vanuit dat dit rond de 60 zal zijn.
De Ureum, Crea en IP zitten tegen de ondergrens van de referentiewaarde aan. Ik mag toch hopen dat deze niet ineens ver voorbij de bovengrens zullen schieten als de schildklier onder controle is.
Hoe waren de waardes bij jou kat?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: T-4 bepalen

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... r&start=30
138 en 196 zie ik hier en toen was ie al geopereerd, dus dat was tussen operatie en ra jodiumbehandeling.
een half jaar na behandeling had ie 27 en een jaar later 22..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: T-4 bepalen

Bericht door maij »

Even gekeken... Je hebt daar de Ureum en crea van enzo na de joodbehandeling en die zijn wel heel erg netjes... Crea en Ureum voor die tijd kan ik niet vinden... Maar hij had een flinke T4 waarde... Waren zijn waardes ur en crea tussendoor nog lager of heeft het T4 bij hem helemaal geen effect gehad op de andere waardes?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: T-4 bepalen

Bericht door Adriana »

ik vermoed dat Enzo en Mies een keer acuut nierfalen hebben gehad en bij beide zijn de crea-waardes vanaf dat ze bij ons zijn verbeterd tot binnen referentie. Mies heeft crea 213 gehad. Enzo had licht verhoogde crea (15 punten geloof ik) na zijn behandeling en als die aanjager in de vorm van dergelijk verhoogde schildklier wegvalt, dan krijg je dan pas de echte nierwaardes te zien. en intussen is zijn crea weer gezakt en zit keurig netjes binnen de referentie.
maar aan zijn ureum kun je zien dat hij maar weinig eiwit aankan. daar houd ik dus uitgebreid rekening mee wat zijn voer betreft. zo'n twee keer per week krijgt hij een pietsje McSamuel, maar verder geen fortekor en ook geen da-nierdieet. ze eten hier wel nierdieet van HC en brokjes met een eiwitgehalte (gevogelte) van max 30% en zeker niet hoger.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie