Na sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
jeffreyvm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2012 13:12

Na sterilisatie

Bericht door jeffreyvm »

Mijn kat (vrouwtje van 1,2 jaar) is donderdag naar de dierenarts geweest (Dieren ziekenhuis Rotterdam) om een sterilisatie onder te gaan. Dit is volgens de dokter goed verlopen en kon haar de zelfde dag nog ophalen.

Thuis gekomen was ze heel erg moe en heeft ze uren op mijn schoot geslapen ze is ook 1x naar de katten bak gegaan toen. Onze andere kat (Mannetje van 2) vond het eerst eng en heeft een aantal keer naar haar geblazen maar na 8 uur is hij al begonnen met haar te likken en was het weer goed. Die zelfde nacht is ze voor de 2e keer naar de katten bak gegaan.

Vanmorgen schetst mij de verbazing dat ze in haar mandje heeft geplast. Dit heeft ze nog nooit gedaan. Dus mijn vraag is wat ik hieraan kan doen? Ze zit ook steeds en wilt niet meer liggen. Ze maakt geen geluid en eet en drinkt wel gewoon.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Na sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Dat ze in haar mandje heeft geplast, kan gebeuren na zo'n ingreep. Mandje wassen zou ik zeggen.

Maar wat moet ik me voorstellen bij de mededeling dat ze steeds zit en niet wil liggen. Dat baart me wel zorgen. Bij twijfel een dierenarts er naar laten kijken.

Ik heb een ervaring van een sterilisatie bij een hond wat niet goed ging. Een lus van de darm kwam klem te zitten in de wond waar de baarmoeder had gezeten.
Alles wat de hond tot zich nam spoot eruit van voren.
Hond wilde ook alleen maar staan en niet liggen.

Hou het goed in de gaten zou ik zeggen en bij twijfel - naar een weekendarts met haar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Na sterilisatie

Bericht door L33ntje »

Een sterilisatie is best wel een ingrijpende operatie. dus dat je kat een paar dagen van slag is en wellicht ook wat post-operatieve pijn heeft, is natuurlijk niet zo vreemd. Plus dat het beestje ook geen benul heeft van wat haar is overkomen.
Dat ze een keer in haar mandje heeft geplast, bijvoorbeeld omdat ze wat pijn had en niet op tijd kon opstaan, is niet meteem verontrustend. Geef haar een dag of wat om 'bij te komen' en vooral de pijn te laten zakken, dikke kans dat het dan weer voorbij is. Vooral omdat ze aanvankelijk wel op de bak geweest is, dus technisch gezien zou alles het nog goed moeten doen.

Mocht het plassen een blijvend probleem zijn geworden, dan is uiteraard in eerste instantie een bezoekje aan de dierenarts uiteraard wel op zijn plaats. Maar nu lijkt het me daarvoor nog iets vroeg.
jeffreyvm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2012 13:12

Re: Na sterilisatie

Bericht door jeffreyvm »

Misschien kom ik te bezorgt over maar ik vind het dood eng als er iets met een van de katten is.

Met het zitten bedoel ik dat ze of op haar achter potten zit of een soort van gaat liggen maar dan door haar voor potten een beetje zakt. Maar mijn vriendin verteld net dat ze vannacht wel gewoon gelegen heeft. Ze vouwt zichzelf ook gewoon dubbel om haar buik te likken.

Wel heeft ze zo een t-shirt aan van de dokter om te zorgen dat ze niet bij de wond kan. Is dat misschien iets wat haar nu verveeld? en kan ik het anders af doen?

Mijn vriendin wilt zo naar de winkel gaan om feliway te halen. Is dat iets wat jullie aanraden om te doen?
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Na sterilisatie

Bericht door L33ntje »

Liever een beetje te bezorgd dan niet bezorgd genoeg ;-)
Heel begrijpelijk hoor.
Maar tot de wond echt mooi dicht is, mag ze nog best wat 'bijverschijnselen' vertonen zonder dat het meteen alarmerend is. Bij twijfel kun je altijd de (nood)dierenarts even bellen.

Met feliway heb ik geen ervaring, dus daar kan ik werkelijk niks zinnigs over zeggen ; niet aanraden en niet afraden. Zolang ze echter wel gewoon op haar gemakkie lijkt ???
jeffreyvm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2012 13:12

Re: Na sterilisatie

Bericht door jeffreyvm »

Op haar gemak dat weet ik niet. Ze is steeds een beetje de kat uit de bom aan het kijken. Beetje vreemd maar dat zou kunnen door de ingreep.

Ik lees ook op internet dat je voor 2 katten eigenlijk 3 katten bakken moet hebben. Ik heb 1 katten bak voor beide. Dat doen ze al een jaar zo.

Moet ik anders een katten bak erbij kopen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Na sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Het zou wel mijn advies zijn, een extra kattenbak.
Dat zou ik eerder gaan halen dan die Feliway.
En zolang de poes dat shirt aan heeft zou ik van 1 bak de kap eraf laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jeffreyvm
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2012 13:12

Re: Na sterilisatie

Bericht door jeffreyvm »

Ik ben net een 2e kattenbak wezen halen en heb van deze de kap eraf gelaten. Ook is mijn vriendin alsnog de Feliway halen voor de zekerheid. Heb het zelfde kattengrint gehaald.
Gebruikersavatar
L33ntje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:50

Re: Na sterilisatie

Bericht door L33ntje »

Hoeveel bakken je precies moet hebben op het aantal katten is natuurlijk vooral een richtlijn ; aantal katten plus 1 is in de meeste gevallen wel goed. Maar of ze veel buiten komen, of het grote of kleine katten zijn, hoe vaak je ze schoonmaakt, welke vulling je gebruikt, wat voor voer ze krijgen, dat heeft allemaal invloed. Dus voor sommigen is 1 wellicht genoeg, voor anderen is 3 nog te weinig. Zie het als een richtlijn, die primair bedoeld is om te zorgen dat de katten ontspannen, zonder stress hun behoefte kunnen doen op een relatief schone bak wanneer ze maar willen.
Plaats reactie