Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

De ellende is weer begonnen. Guusje heeft ook verhoogd crea :-( Was bij de da om tandsteenbehandeling te laten doen, en heb vooraf bloed laten doen. Crea dacht 192, heb nu niet op papier, mag max 164 zijn.
Ureum wel prima. Bloeddruk is onder narcose gemeten en lijkt ook te hoog, maar da kreeg hem niet goed te pakken dus is niet zeker. Moet over 2 weken herhaald. Nu aan Benakor en nierdieet, en voor zekerheid wat bloeddrukverlager. Ben er letterlijk ziek van, nog geen 6 weken na Patiaan... Hoe dit kan is een raadsel, da denkt dat meer jonge katten al nierproblemen zijn zonder klachten net als Guus die dus niet onderzocht worden, en het dus pas veel later aan het licht komt, als er wel klachten zijn.
Vraag me nu steeds af waarom en waardoor? Niks aan planten of bloemen in huis, gaat niet naar buiten. Zullen er wslk nooit achter komen. Vind dit even heel moeilijk te verkroppen, en weet even niet hoe ik dit nu weer een plekje moet geven en moet accepteren. We hebben zelfs al een nieuwe kat besproken, een maatje voor haar, moeten we dit wel door laten gaan nu, allemaal vragen.
Het enige "positieve"aan dit hele verhaal is dat ik inmiddels veel kennis heb op dit gebied en dus heel goed weet waarop ik moet letten, en in actie moet komen. Mijn lieve Guus dit had ik nooit gedacht.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

http://kat.petadvisor.nl/artikel/middel ... naf-7-jaar

Hier staat de de capaciteit van de nieren van de kat vanaf 7 jaar langzaam afneemt.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
manon3

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door manon3 »

Patiani-guusje, wat een vreselijk slecht nieuws. :-(
Ik vind dit zo erg voor je en leef ontzettend met je mee.En dat zo vlak na Patiaan.
Hoe is zoiets toch mogelijk bij zo'n jonge katten? Heel veel sterkte hiermee.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dank je Manon. Mensen die mij kennen vragen zich dit ook af want als er iemand precies is met haar katten ben ik het wel..Begrijp er zelf ook helemaal niks van en het valt ook niet te begrijpen. Het is de harde realiteit en ik zal er opnieuw omgang mee moeten krijgen. Maar nu op dit moment vind ik het alleen maar heel oneerlijk en denk ik waar hebben mijn katten en ik dit aan verdiend? Bij Patiaan waren er nog meerder mogelijke oorzaken, maar bij Guusje tast ik volledig in het duister. Een oorzaak maakt dat je het mis. beter kunt begrijpen en een volgende x wellicht kan voorkomen. Zou er bijna geen katten meer door durven nemen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ach gatsie, dat is niet het nieuws waar je op zit te wachten!
wat ik heel opmerkelijk vind is dat de ureum in orde is... tenzij Guus 12 uur voor de behandeling niet heeft mogen eten, dan zou dat een verklaring zijn.
kleine troost, je kunt al heel erg veel 'redden/helpen/ontzien' met nierdieet. lust Guus dat?
en hoe groot de klap nu ook is, beter nu weten dan onwetend verder en pas veel later en ernstiger ...
je da heeft gelijk, ik heb hier het hele eerste jaar te maken gehad met teruglopende nierwaardes bij BoMaks en moet binnenkort (en ik heb dat dus al een paar maanden uitgesteld) bij beide katten een keer een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. ze zijn bijna twee en als soort van nulmeting en check hoe het inmiddels erbij staat, wil ik die gegevens weer een keer op rij hebben..

en verder weet je nog niet of het chronisch is of een gevolg van acuut nierfalen een keer.. en als het dat laatste is dan kan het in de loop van de tijd, als de nieren permanent worden ontzien, nog redelijk bijtrekken.
en als laatste poging om je te troosten, ik denk dat er weinig ned. fora zijn met zo veel (ervarings)kennis op dit gebied wat betreft verzorging en behandeling en jij hoort hier toch ook tot de topverzorgers..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ze moest inderdaad nuchter zijn.En nierdieet lust ze, dit pikte ze van Patiaan als ze de kans kreeg. Krijg het advies de brokken te nemen ivm de tanden, maar krijgt ze dan niet te weinig vocht binnen? Patiaan gaf ik alleen natvoer, vanwege zijn leeftijd en het feit dat zijn tanden net gedaan waren heb ik toen geen rekening gehouden met zijn gebit, maar met de hoeveelheid vocht die belangrijk is. Guusje heeft het in beginnend stadium en ik hoop dat zij nog wel een tijdje blijft, wil haar gebit zo goed mogelijk houden zodat ze niet nog een x onder narcose hoeft. Wilde de risico's al zo klein mogelijk hebben, maar nu helemaal.
Kan me goed voorstellen dat het voor jou erg spannend is dit bloedonderzoek, je hebt het toch ook voor je kiezen gehad.. De laatste keer waren de waardes van M&B wel goed toch? Hoop- dat dit nu weer zo zal zijn.
Guusje heeft wel afgelopen ma. een herhalings vaccinatie gehad, maar of kattenziekte daarbij zit weet ik niet, boekje ligt nu bij Da straks even kijken.. Heb het artikel erover gelezen en krijg nu dus de kriebels.. Denk ik goed te doen, dan zal het toch niet daardoor komen?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
manon3

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door manon3 »

Patiani-guusje,ik ben natuurlijk geen expert maar in de artikelen die ik heb gelezen over de relatie tussen nierfalen en inentingen( ik had dat bericht hier gepost) stond dat nierfalen ten gevolge van entingen pas op hogere leeftijd optreedt.
Hoe meer entingen dat een kat heeft gehad hoe groter het risico.
Dus het lijkt me niet dat daar sprake van is bij Guusje.
Je moet jezelf nu niet daarover schuldig gaan voelen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

als het daardoor zou/zou komen dan zou/zou het acuut kunnen zijn...
je weet het niet.. met een enting komen er toch verzwakte ziekmakende stofjes binnen... maw dan is er kans dat het bijtrekt.
wij hebben zo'n stel dat met middelmatig slechte crea-waardes drie jaar terug bij ons kwam en ze zitten nu beide binnen de referentie wat crea betreft. maar aan de urea kun je zien dat ze weinig eiwit aankunnen en dat we erg voorzichtig met ze moeten zijn. Mies kreeg k/d en nu ander niervoer erbij en Enzo heb ik altijd ontzien met laag eiwit en af en toe McSamuel.
bengels ontzie ik preventief ook al zo lang ze hier zijn en ik merk onmiddellijk aan de geur van de ontlasting wanneer ze over hun taks gaan.
bengels hebben ooit beide zeer uitgebreid echo-onderzoek gehad en toen zag alles er goed uit. maar het feit dat ze van voer met wat hogere (> 30%) eiwitgehaltes al gaan stinken duidt er m.i. op dat ze meer eiwit niet goed verteren. en waarom dat zo is, joost mag het weten...
met betrekking tot eventueel te weinig vocht binnen krijgen heb ik hier vier drinkbakken, drie met soort van fonteintje met tijdschakelaar. vanaf het moment dat ik daarmee bezig ging, werd er meer gedronken en geplast. en na weken van experimenteren weet ik nu wat favo hier is..
heb je de indruk dat Guus weinig drinkt? ik bedoel weinig plast?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Wat vocht aangaat kun je Guusje wel in de gaten houden. Zou het dus gewoon met brokjes proberen evt 1 keer per dag lekker natvoer erbij.
Heb je het idee dat ze te weinig drinkt dan wil ze misschien wel net als Binki heel graag uit een spuitje drinken dan weet je precies wat je haar via die weg geeft. Wij hebben bij Kaya een waterfontijn gekocht waar zij en ook de andere monsters graag gebruik van maakte. Dus opties te over om te zorgen dat ze genoeg water binnen krijgt.

Ik ben er nog niet uit over hoeveel ze nou precies moeten drinken en wat normaal is maar weet wel dat mijn DA bij Binki behoorlijk terughoudend was met de hoeveelheid water die hij binnen zou krijgen omdat ze dan natuurlijk ook veel goede stoffen verliezen...

Het is even een klap om zulk nieuws te krijgen vooral als je er niet op voorbereid bent en geen enkele aanwijzing hebt dat het er zou kunnen zijn maar gelukkig weet je het nu al en ben je er dus waarschijnlijk mooi op tijd bij.

Ik ga er bij Binki en Kaya vanuit dat het waarschijnlijk al niet helemaal goed heeft gezetten met de nieren. Net zoals een mens een zwakke blaas kan hebben etc etc zal dat bij katten ook wel het geval zijn. Er hoeft dan maar iets te gebeuren en het is foute boel.

Sterkte...
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hé bah Patiani/Guusje, wat een verschrikkelijk nieuws!
En je hebt nooit iets aan Guusje gemerkt? Gelukkig is het nog in een zeer vroeg stadium en denk ik (hoop ik) dat je haar nog lang stabiel kunt houden. Heeft de da niets gezegd over de relatie tussen de tandvleesontsteking en de nieren?

Wanneer dit namelijk zo is, dan zou je toch eens contact op moeten nemen met Atjo Westerhuis (je moet dan wel naar hem toe want consult per e-mail doet hij niet meer). Het middel wat ik voor Noa heb gekregen wordt ook aan mensen gegeven met mondproblemen.
En toen Cochi drie maanden geleden tandvleesontsteking had, heb ik Atjo gemaild of ik hem ook Mercurius mocht geven en dat mocht. En sinds die tijd is hij, net als Noa, zo opgeknapt. En bij Noa zaten voordat ik met Mercurius begon, nog steeds rode randjes om de hoektanden. Daarna werd het alleen maar beter, in haar mondje en vooral met de nieren!

Je weet gelukkig (helaas) wat je moet doen en Cochi heeft al 5 jaar nierfalen en doet het nog steeds prima.
Een kat moet ongeveer 50 ml. per kilo lichaamsgewicht aan vocht per dag drinken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

uiteindelijk kan ik dat toch niet laten en hout verzagend op mijn tuin nog eens nagedacht..
Guusje is eigenlijk veel te jong voor chronisch nierfalen en dat zou je missch even met je da moeten doorspreken..
en ik vermoed steeds meer een mogelijke combi met entingen en dat dit voornamelijk bij oudere katzels voorkomt zoals in het bericht staat, zegt me niks. als ze geen gegevens hebben van kittens, of andere belangen.. dan wordt al heel snel een scheve conclusie getrokken.
en als er nou op een leeftijd organen in ontwikkeling zijn en ook nog erg kwetsbaar, dan zijn dat de organen van kittens. daar wordt met die herhaalde entingen mogelijk best wel een aanslag op gepleegd.
voel je asjeblieft niet schuldig want ik kan voor hetzelfde geld straks in hetzelfde schuitje zitten.
bij mij zijn ze sindsdien niet meer ingeent en ik was dat verder ook niet van plan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ze is thuis! Mocht haar om 17.00 pas halen, duurde lang voor ze weer een beetje op haar pootjes stond en eerder mag ze niet weg. Erg wiebelig nog, wel al kopjes gevend, en wat gegeten net.
Ik ente mijn katten sinds ze kitten af waren niet meer (waar de meningen erg over verdeeld zijn) want ze komen nooit met andere katten in aanraking, en ja het onder je schoenen verhaal is mij bekend. Mijn katten waren nooit ziek, totdat het dus meteen iets onherstelbaars was met de nieren dus. Houdt geen vaccinatie tegen. Omdat wij wisten dat we een kat erbij wilden vroeg of laat voor Guus, heb ik haar laten enten, zodat ze niet door de nieuwe kat besmet kan worden met eoa.
Adriana heb het er over gehad, wat de oorzaak kan zijn. Het kan de hoge bloeddruk zijn, maar ja, waar komt die vandaan? Guusje is een stresskipje, maar alleen met vreemden en die komen hier bijna niet over de vloer. Ik zal er nooit achter komen waardoor. Wel weet ik zeker dat bepaalde dingen uitgesloten kunnen zijn, zoals giftige planten bijv. Ook heb ik nooit iets gemerkt van blaasproblemen of welke problemen van medische aard dan ook. Guusje is gesterriliseerd bij mijn vorige Da waar ik niet tevreden over was, maar er worden zoveel katten gesterilliseerd die geen nierfalen hebben op deze leeftijd.
Feit is dat het er is, mijn grootste nachtmerrie om dit ooit weer mee te maken, en ik vind dit heel erg. Ik weet dat er ooit weer een moment komt dat het minder wordt, ik weet hoe dit gaat, heb het pas nog meegemaakt. En Patiaan heeft een korte tijd van "mindere kwaliteit en niet lekker zijn"gehad dan veel andere nierkatjes. Ik kan alleen maar hopen en duimen en heel erg mijn best doen opnieuw bij deze lieve kat om haar leven zo lang en mooi mogelijk te maken. Maar wat had ik het graag anders gezien, en wat blijf ik denken Waarom???

Wat betreft het voer heb ik gekozen voor zowel brokjes als natvoer. bij het natvoer gooi ik dan wat extra water, deed ik al sinds Patiaan nierproblemen had, en dit drinkt ze prima op. In het drinkwater zit Aquadent, een bacteriedodend mondwater, en op die manier hoop ik haar tandjes lange tijd mooi te houden. Weet hoe belangrijk vocht is, vandaar deze keuze.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Jeetje dat is weer schrikken Patiani/Guusje. Na al die bezorgdheid om Patiani verdien je het echt om lang en onbezorgd van Guusje te kunnen genieten.
Hoe oud is Guusje?
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Guusje is 6,5 jaar.. Veel te jong dus...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Absoluut veel te jong. Casper was 6 jaar toen er bij hem nierfalen geconstateerd werd, hij is nu ook 6,5 jaar. Gelukkig voelt hij zich op dit moment erg goed.
Hij krijgt 2x per week een onderh. infuus, mede dankzij jouw informatie destijds op dit forum.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Plaats reactie