Overstappen naar vaste voedingstijden

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Anaheim »

Hey allemaal,

Ik heb de volgende vraag voor jullie.
Bij mij is Romy te dik en nu wil ik graag overstappen naar het geven van voer op vaste tijden zodat ze niet meer de hele dag door kan eten en ze dus precies krijgt wat ze nodig heeft en ook met meer bewegig zorgen dat ze in ieder geval niet meer aankomt.
Dit heb ik nooit gedaan omdat ik onregelmatige werktijden heb. Hier staan dus eigenlijk altijd brokjes klaar. Toto en Pinky hebben geen overgewicht maar zullen hier natuurlijk ook aan moeten wennen.
Dit wil ik ook doen omdat Romy dan eigenlijk meer een light variant moet hebben en Pinky en Toto dus gewoon voer voor binnenkatten en ik het zo dan gescheiden kan houden (ik geef RC).

Hoe pak ik dit het beste aan, gewoon in 1x stoppen met brokjes klaarzetten en ze pas geven om een bepaalde tijd?
Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben, met onregelmatig werken en toch niet de hele dag brokjes klaar hebben staan?

Graag hoor ik jullie ideeen hierover!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Anne »

Hier had ik eerst ook altijd brokjes klaar staan maar met de komst van verschillende dieetdieren kon dat niet meer. Toen ben ik overgegaan op vier voedingstijden per dag, ik moet wel zeggen dat ik daar tijd voor heb en geen onregelmatige werktijden heb. Wel geef ik de katten ruim de tijd om te eten tijdens de voedingsbeurten.
Het zal wel even wennen voor ze zijn maar na een week weten ze niet meer beter
Sterkte!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door achtpuntzes »

als je kat overgewicht heeft is minder voer geven eigenlijk de enige optie.

weet dat zogenaamd "light" voer alleen maar bestaat bij de gratie van de mens die denkt het lichaam van de kat hetzelfde werkt als bij mensen. mensen kunnen dierlijk vet slecht verteren, dus een dieet met minder vet werkt voor de mens. een dieet met minder vet is onzinnig voor een kat omdat het darmkanaal van de kat juist wel geschikt is voor het verteren van dierlijk vet. waarom staat er dan kattenvoer light in de schappen van de dierenwinkel? gewoon puur omdat er een markt voor is.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door pearlsofpassion »

Helemaal met Achtpuntzes eens, alleen komen ze ook voor de mensen van dit soort dieeten terug.
De meeste mensen volgen nu een koolhydratenarm (en dus vetrijk) dieet en dan vooral al die toegevoegde suikers en zoetstoffen mijden (fruit mag uiteraard wel nog) en dat werkt veel beter. Leunt ook beter aan bij het oorspronkelijke voedingspatroon van de mensachtigen.
Al is gewoon uitgebalanceerd volgens mij nog steeds het beste, maar goed...

Punt is: blijkt dat ook bij mensen al dat light niet werkt. En bij katten is het inderdaad gewoon onzinnig. In lightvoer zitten meestal meer koolhydraten (ze moeten er iets in stoppen) en die zorgen voor een hongergevoel, terwijl vet net verzadigend werkt. Je zal je kat er dus veel meer honger mee doen lijden dan als je gewoon het gewone voer beperkt.

Los daarvan leren katten inderdaad snel om op vaste tijden te eten.
Ik zou eerst wel onbeperkt geven op die tijden en dan na een weekje of 2 het voer gaan afmeten. Tesamen is denk ik een te grote schok, en dan heeft je kat te veel honger.
En let ook een beetje op hoe snel ze afvalt, want bij katten moet dat niet te snel, dat kan zelfs gevaarlijk zijn als het echt heel snel gaat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door achtpuntzes »

@ pearls:

lijnen en dieet voor de mens heb ik eigenlijk geen verstand van... ik heb niet echt de neiging tot overgewicht. maar wel interressant dat nu blijkt dat een vetarm dieet ook voor de mens niet blijkt te werken.

maar mijn muffin daarentegen is een echte vreetzak. ook ik had continue (droog) voer staan (de andere twee poezen hebben niet zo een vraatzucht) maar toen muffin kwam begon ze snel aan te komen, en werd zelfs een echt "bollekke"

dus heb ik heel langzaam afgebouwd. inmiddels krijgen ze s-ochtends wat droogvoer, en eind van de middag zo'n 40 gram natvoer per poes. mijn muffin is heel geleidelijk wat afgevallen, en zit nu ergens tussen 3 en 4 (zie tabel). Tijgetje en Minoes hebben nog steeds ideaal gewicht (3)

Afbeelding

wat wel blijft is het gezeur van mijn muffin om meer eten... zo staat ze vaak voor de deur van de keuken te mauwen... ach ja, liever zo dan een poes van 10 kilo :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, dat doet er mij aan denken dat er hier ook iemand op het forum zei dat natvoer beter was voor katten die moeten afvallen. Als het afgemeten is natuurlijk.
Omdat het meer vocht bevat, vult het meer en hebben ze een voller gevoel in de maag.
Dat werkt natuurlijk enkel de eerste uren maar kan vast wel helpen om gewend te worden aan minder eten zonder echt met een lege maag te blijven zitten. Want dat is iets waar zowel mens als dier door moeten als je minder gaat eten: het lichaam moet daaraan wennen. En dat kan je dan met zo'n natvoer oplossen. Bevat ook minder caloriën per gewicht voer zonder dat er suikers bij zitten.
(moet je wel goed natvoer zonder granen of suiker nemen natuurlijk. ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door jennli »

Hier krijgen ze drie keer per dag eten. Ook omdat Pjotr apart moet eten ivm dieetvoer. Je kunt dan het eten netjes afwegen. Zou niet direct te veel minderen, maar het een beetje afbouwen. Te snel afvallen is ook niet goed. Je kunt ook naar de da bellen voor advies. Ook telefonisch geven ze tips ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Anaheim »

Bedankt voor jullie tips.
Op de verpakking van RC staat voor 6 kilo (dat is Romy) 85 gram per dag. Voor 3 en 4 kilo (dat zijn Toto en Pinky) staat 45 gram en 60 gram.
Ze krijgen geen natvoer alleen soms als verwennerij en dat wil ik eigenlijk zo houden. :oops:

Het nadeel is dus dat ik onregelmatige werktijden heb en ze dus nooit op dezelfde tijden eten kan geven.
Heeft daar iemand nog tips voor?

Nu had ik me nog niet verdiept in 'light' voer maar zag het wel eens liggen in de schappen. Wil Romy straks dan op RC sterilisation zetten is dit wel goed? Toto en Pinky krijgen dan RC voor binnenkatten aangezien hun niet echt de aanleg hebben om dik te worden.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Anne »

Ik zou gewoon als je zelf ontbijt na het opstaan je katten eten geven. En dan bij thuiskomst weer en avonds voor het slapen gaan. Mocht je een middag/.avonddienst hebben dan kun je tegen lunchtijd de katten ook nog eten geven en voor het slapen gaan weer.
Op schooldagen van de kinderen hier zijn het dezelfde tijden, in vakanties en weekends krijgen de katten ook pas ontbijt als wij zelf aan het ontbijt zitten en dat weten ze heel goed ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Anaheim »

Sinds maandag weet ik dat Pinky overgevoelig is voor het voer wat ik geef. Ze bleef veel overgeven en ben naar de DA geweest. Voor haar heb ik nu dus een ander soort van RC meegekregen. Dus nu kan ik ook niet anders meer dan ze op vaste tijden laten eten omdat het niet de bedoeling is dat Romy en Toto haar voer gaan eten en vice versa.

Nu heb ik ze gister nog wat natvoer gegeven en ben daarna naar m'n werk gegaan.
Dat ik vannacht uit mn werk kwam, heb ik het voer afgemeten en gegeven. Pinky was de enige die enthousiast was :roll: Toto wilde voornamelijk uit hetzelfde bakje als Pinky eten en Romy wou helemaal geen eten. :roll:

Vannacht stond er dus bijna geen voer dus ik vanochtend weer vol goede moed de bakjes vullen maar weer hetzelfde verhaal. Toto wilde weer de brokjes van Pinky en toen dat niet mocht ging ze stil in een hoekje zitten. Romy wilde wederom geen brokjes alleen Pinky heeft dus heerlijk gegeten.

Maar de brokjes die de andere 2 krijgen mag Pinky dus niet meer dus als ze het niet opeten moet ik het weghalen.

Is dit normaal gedrag als je opeens naar vaste voedingstijden overstapt?
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door castratenkoor »

Er zijn katten die altijd hetgeen willen hebben wat de ander krijgt. Van mijn 8 katten heb ik er hier ook zo een. Ik geef ze als snoepje na ons avondeten brokjes. Daar heb ik tegenwoordig 3 soorten voor, nierdieet voor Sjaak van 14, anti-haarbal voor Bram, die last heeft van verstopping en voor Thijs, die veel braakte. de rest krijgt grote brokken bedoeld om het gebit schoon te houden.
Timo krijgt de grote en haarbal brokken maar wil dus per sé nierdieet van Sjaak.
is niet goed voor hem, al is 2-3 brokjes meesnoepen niet erg.
Op de een of andere manier weet hij feilloos dat een ander iets heeft wat hij niet heeft.

Misschien kun je in jouw geval de poes die dieetvoer moet, in een aparte ruimte voeren.
En dan de andere twee bij elkaar. Ze steeds een half uurtje de tijd geven om te eten en dan alles weghalen.
In het begin zullen ze dat raar vinden en misschien niet eten, maar dat went wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Cerna »

castratenkoor schreef:Timo krijgt de grote en haarbal brokken maar wil dus per sé nierdieet van Sjaak. is niet goed voor hem, al is 2-3 brokjes meesnoepen niet erg.
Milka eet ook alleen maar nierdieet (KD) en volgens de dierenarts is dat niet erg. In "Pluisje" inmiddels gelezen dat het misschien niet zo verstandig is, maar ik ben benieuwd waarom jij vindt dat nierbrokjes voor Timo niet goed zijn. Heeft jouw DA dat gezegd?

Milka at eerst alleen CD-brokjes en toen Hills de smaak veranderde en ik net KD had gekocht voor Noa en Cochi, ging ze daartoe over. Ze wil dus persé dieetvoer. Er staat RC-Exigent, Fit en Sensible, maar ze eet liever niet dan die brokjes. Alleen wanneer ze een halfje Periactin heeft gehad, eet ze alle brokjes :-(

Heb ook al andere smaakjes geprobeerd die hier op het forum werden aangeprezen, maar ik kon ze allemaal naar het asiel brengen die er natuurlijk heel blij mee waren.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Peet »

Heb hier een beetje hetzelfde probleem.
Is het goed dat ik in dit topic nog wat vragen stel hier over? Of zal ik zelf een topic openen.
(wil de ts niet dwars zitten en haar topic 'overnemen' namelijk)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Anaheim »

@peet, ja hoor je mag van mij gewoon meeschrijven als dit ook een probleem is voor jou.

@Cerna, als ik dus alledrie mijn poezen op voedsel zet voor een gevoelige maag dan maakt dat niet uit?Heb daar zelf ook al aan gedacht namelijk. Heb nu namelijk al het idee dat Romy veel te weinig binnenkrijgt, als ik zie hoeveel gram ze per dag nodig heeft.

Zoals vandaag gaf ik ze vanmmorgen brokjes waarmee ik ze constant in de gaten moest houden of ze allemaal de goede aten en of ze wel wat aten :-P , dat was rond half 9 en dan ga ik om half 12 naar m'n werk en vind dat dan weer te vroeg om alweer brokjes te geven, daarentegen ben ik rond kwart over 8 pas thuis geef ze weer brokjes en als ik dan weer rond 11 uur naar bed ga zou ik ze weer moeten geven anders zouden ze vanaf half 9 niks meer krijgen.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Overstappen naar vaste voedingstijden

Bericht door Peet »

Oké, dan hier ook maar even.
Chevy weegt ook 6 kilo, terwijl ze een heel tenger kopje heeft.
Terwijl Dodge een prachtig figuurtje heeft. (zijn wij jaloers op, haha)
Ik weet wel van Chevy haar moeder dat die in de winter ook dik is en in de zomer weer erg dun. Alleen weet ik dat bij Chevy nog niet, omdat ze vorige zomer nog maar net volgroeid was.

Nu lees ik hier dat light voer geen zin heeft, dus dat idee heb ik al aan de kant gezet.
Maar nu ben ik 1,5 dag bezig om ze op vaste tijden te voeren. Ook met de tip van hier om dat in het begin zeker 4-5 keer te doen. Maar ze eten niet eens de helft van wat ze mogen.
En als ik kijk wat ze mogen... ik geloof niet dat we dat in de afgelopen tijd bij hebben moeten vullen in hun bakje, wat tot eergisteren standaard gevuld stond.

Dus nu staan we een beetje in dubio. Of gewoon de brokjes weer standaard neerzetten. Omdat ik echt het idee heb dat ze niet zo veel eten als wij denken.

Ze krijgen s'avonds wel een klein beetje Almo Nature natvoer. Maar ik doe 2 dagen met zo'n klein blikje. Chevy krijgt echt maar een klein beetje.

Dus wat is wijsheid.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie