Kat uitlaten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Kat uitlaten

Bericht door mawrr »

Hallo iedereen : )

Ik hoopte dat jullie mij konden helpen met mijn 'probleem'. Vorige week ben ik met mijn kat naar de DA geweest voor de jaarlijkse prik en controle. Hij zag er prima uit maar de dierenarts vertelde mij dat het beter voor hem was als hij iets zou afvallen en een wat betere conditie zou hebben. Helaas helaas heb ik een Britse korthaar, die al behoorlijk stevig van zichzelf zijn (en lui! :lol: ). Ook komt hij écht niet buiten als het ook maar een beetje waait en dus al helemaal niet tijdens de koude wintermaanden. Meneer slaapt dan het liefst de hele dag voor de kachel.
Dat heb ik de DA ook verteld en hij tipte mij om eens te proberen met hem te gaan wandelen, aan het riempje voor iniedergeval een beetje beweging. Geprobeerd, eerst alleen om z'n nek en daarna ook met nog een riempje om z'n middel. Ik snapte best dat hij nog even eraan moest wennen allemaal, maar nu na een aantal dagen laat ie zich ook nog alleen maar meesleuren. Zo heeft het ook geen zin!

Heeft iemand misschien tips/ervaringen voor ons om dit beter te laten gaan?

Groetjes van ons : )
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat uitlaten

Bericht door ayla »

Ik zou een tuigje aanschaffen wat goed past.
Eerst thuis om doen en rustig aan wennen, en dan langzaam naar buiten.

Afvallen kan ook door actief met hem te spelen. Wij hebben een lasermuisje welke actief achterna gerend wordt. Ook vind onze iets te zware Garfield het leuk om te spelen met veertjes aan een stokje.

Succes met afvallen ennuh helaas een britse korthaar ;)?? Gewoon een heerlijk lui monster!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Kat uitlaten

Bericht door mawrr »

Dat bedoelde ik dus ook met lui. Meneert vind het allemaal heel leuk met speeltjes, maar na 5 minuten is het ook over. Dan gaat ie op de grond liggen loeren maar hij doet er verder niks mee! En wij ons maar uitsloven met touwtjes en veertjes en muisjes en weet ik veel wat haha.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat uitlaten

Bericht door nellebel »

hoe herkenbaar. onze nellie (htk kat van 7 kilo toendertijd) moest ook afvallen .light voer, meer activiteit, nou mw had daar GEEN zin in. zijn spelen met muisje en zij maar kijken van ja daaaag daar ga ik echt niet achteraan rennen. uiteindelijk leverde dit en het dieet zoveel stress op dat we ervoor hebben gekozen om het op te geven. lekker laten luieren en eten (wel op light voer gehouden).
ach ja, ben zelf ook niet de slankste dus hoef mijn kat ook neit te zijn. hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat uitlaten

Bericht door Adriana »

mawrr schreef:nu na een aantal dagen laat ie zich ook nog alleen maar meesleuren. Zo heeft het ook geen zin!

Heeft iemand misschien tips/ervaringen voor ons om dit beter te laten gaan?
welkom op het forum en laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen ervaring met britjes heb.

ik hoop dat je het meesleuren niet in de praktijk hebt gebracht, want dan heb je hem het uitlaten daarmee grondig afgeleerd en echt een probleem ..
eigenlijk zou hij toch op een andere manier wat moeten afvallen, want slechte conditie en te zwaar..
weet niet wat hij te eten krijgt en deze zal ook wel (raskenmerk?) erg kieskeurig zijn, maar je zou wat meer natvoer kunnen gaan geven. zonder graan/tarwe en zonder suiker dus kijk even naar de ingredientenlijsten op de verpakking.

en verder moet je een kat nooit alleen een riempje omdoen maar eerst rustig in huis wennen aan een tuig. een tuig is riempje om buik en riempje om hals en verbindingsbandje op de rug. aan dat oog doe je eerst een haarelastiekje en dan de lijn.
er zijn topics over kattentuigjes en daar staat denk ik ook wel in hoe je dat moet doen..

en het zal veel inspanning, aandacht en tijd kosten.. hoop voor je brit dat dit voorradig is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Kat uitlaten

Bericht door mawrr »

Ja, hij loopt nu sinds vanochtend rond met een nieuw riempje (om zijn nek en buik). Eerst ging hij alleen maar liggen maar nu loopt ie er alweer goed mee rond.
Hij moet vooral op droogvoer blijven omdat hij heel erg last heeft van tandsteen (hij mist al behoorlijk wat kiezen). Ik wil expres doorgaan (ookal kost het me wat moeite en tijd) omdat ik mijn vorige brit al ben verloren op 3-jarige leeftijd aan HCM. Natuurlijk is dat erfelijk bepaald, maar we willen toch zoveel mogelijk voorkomen dat er andere (hart)kwalen om de hoek komen kijken. Ik heb er daarom best wat voor over, want 3 jaar is wel erg kort.
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Kat uitlaten

Bericht door mawrr »

Wat kan ik nu het beste doen? Hem laten wennen aan het tuigje snap ik. Maar hoe zorg ik ervoor dat hij op een gegeven moment als we aan het lopen toekomen ook echt meeloopt? En dat hij niet weer alleen stil gaat staan/zitten/liggen, want ik weet dat meesleuren niet goed is.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat uitlaten

Bericht door Anne »

Je zou hem in de lente in je tuin aan een tuigje kunnen doen en dan maar hopen dat hij op vogeltjesjacht gaat of insectenjacht?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Kat uitlaten

Bericht door mawrr »

Lente is geen probleem, tenzij het nog heel koud is. Anders komt hij prima buiten ^^
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat uitlaten

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij buiten niet uit zichzelf op wandel gaat, denk ik dat dit zinloos is...
Ik geloof dat zowat elke kat buiten alles razend interessant vind, dus als die van jou dat niet vind, wil hij vast enkel naar huis. Dan heeft het geen zin. Je kan hem niet dwingen het leuk te vinden, dat moet hij zelf vinden.

Ik zou hem dan eerst in een tas meenemen naar het park of zo, of gewoon wandelingetjes maken. Misschien kan je zo zijn interesse wekken. Maar als het niet komt, komt het niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat uitlaten

Bericht door Adriana »

wij hebben ruime ervaring met het meenemen en uitlaten van katzels en hier lukt het ons niet om met een kat uit wandelen te gaan. er zijn zo heel veel luchtjes, het is altijd vreemd territorium en er gebeurt heel veel. het opvliegen van een duif kan al een behoorlijke schrikreactie geven.
dus met een kat uit wandelen gaan om te laten afvallen lijkt me ondoenlijk.
de kat zal iets meer beweging krijgen maar dan zou ik een heel erg rustige beetje beperkte omgeving zoeken zonder al te veel auto-lawaai en ook overzichtelijk.
de enige plek waar Enzo een sprint trekt is op een afgescheiden rustig langgerekt grasveld hier onder de flat. dat moet dan wel pas gemaaid zijn. hij heeft dan wel een korte lijn aan want zijn sprinttempo (met grote sprongen) ligt stukken hoger dan het mijne.
een brit is waarsch niet zo bewegelijk en nee, meesleuren is geen optie.
om af te vallen zou ik het toch eerst in de samenstelling van het voer gaan zoeken..
heb je een tuin en kun je vogels voeren? het zou kunnen zijn dat je er iets meer actie en beweging in krijgt met een hoge voertafel waar katzel zich dan achter glas over kan opwinden. maar dat is missch ook weer slecht voor zijn hart..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Kat uitlaten

Bericht door mawrr »

Gelukkig wonen wij dan niet in een drukke straat, maar op een rustig pleintje waar bijna geen autos komen. We hebben ook een groot grasveld in het midden en een ruime tuin.
Waarschijnlijk is ie gewoon te aanstellerig om met dit weer naar buiten te gaan :D
We gaan nu eerst eens even naar het voer kijken, maar wel zorgen dat hij nog goed blijft kauwen want dat is wel van belang. Bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat uitlaten

Bericht door nellebel »

geef hem eens ongelijk hahaha ik ga met dit weer ook niet voor mijn lol buitenspelen (alhoewel een lekker wandeling nu wel heerlijk is). maar voor katjes is de warme vensterbank boven de verwarming nu gewoon het lekkerste.
eet hij ook veel? Ik weet dat onze DA toen zei dat ik evt ook verse groentes mocht geven, evt wat afgekookt maar zonder zout, niks toevoegen. dit zou wat maagvulling geven waardoor ze minder brokjes eet. hielp bij haar niks, ze at nog net zoveel brokjes en daaarlangs nog verse boontjes, spruitjes enz.
Zij kreeg afgemeten light voer, maar dat had ook totaal geen effect op haar gewicht. het was gewoon een gewichtige dame hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie