Agressie tussen twee katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Agressie tussen twee katten

Bericht door castratenkoor »

Als er al iets van spanning hangt tussen twee katten hoeft er ook maar iets van schrik te gebeuren en je bent weer terug bij af.

Succes ermee, ik hoop dat het weer goed komt!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

heb niet door alle lange lappen gelezen, begrijp dat het om twee poezen gaat: een siamees en een bengaal, die elkaar ineens niet meer/moeilijk verdragen.
het zou niet in mij opgekomen zijn om die specifieke rassen in één huis te combineren.. siamezen zijn sterke persoonlijkheden en bengalen lijken me ook vrij stevig, beetje afhankelijk van het specifieke dier/karakter. en we hebben het ook nog over poezen..
ik denk dat als de bengaal naar buiten kan er al veel is opgelost. zij het dat buiten veel andere gevaren loeren, maar die risico's zullen goed zijn ingeschat..
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Ik ben het helemaal met Adriana eens!!!... Volgens mij heeft ze meer vrijheid nodig..
Een Bengaal opsluiten in een bench?... ja... misschien werkt het wel, maar mij lijkt het geen goed idee, eerlijk gezegd, om dat bij dit ras te doen..
Konden katten maar praten, dan zou alles een stuk makkelijker zijn...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, ik denk niet dat je een introductie tot een goed einde kan brengen als de katten buiten kunnen. Zeker niet eentje waar het al niet gaat als ze gewoon binnen zijn.

Dat je een bengaal niet in een bench moet plaatsen, kan ik misschien nog wel volgen. Ik had niet aan de specificiteit van het ras gedacht.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Brommie
Kitten

Bericht door Brommie »

Ik ga mee in de reactie van Adriana! Ik ken het specifieke karakter van de Bengaal niet vanuit eigen ervaring maar kan me uit te verhalen van een liefhebber en kenner nog wel herinneren dat het niet de allergemakkelijkste katten zijn, erg zelfstandig. Daarbij komt nog de extra moeilijkheid van de combinatie met een siamees (daar kan ik wel over meepraten) én de combinatie poes en (semi) kater.

Toen wij besloten een jonge siamese kater (20 weken) bij een 1,5 jaar oude siamese poes te nemen, hebben we ook zeker 3 maanden oorlog in huis gehad. De strijd om de heerschappij in huis en de liefde en genegenheid van de overige huisbewoners bleef ook in de jaren daarna steeds aanwezig zij het in een afgezwakte vorm. Jaloezie onderling (allebei tegelijk op schoot), elkaar treiteren (even een tik uitdelen bij het langslopen), pikorde bepalen (ik lig bovenop jou, dus ik ben de baas) en competitie (wie heeft het eerst zijn eten op om vervolgens de andere bak mee leeg te eten) waren jarenlang orde van de dag. Mijn poes domineerde in huis maar de kater kon het niet nalaten om dat telkens weer op de proef te stellen. Afgezien van de streken konden ze het na enkele jaren overigens echt goed met elkaar vinden (lagen bij elkaar te slapen) en waren ze 2 siamese poten op 1 buik tegenover indringers en bij de vogeljacht.

Ik ben sterk geneigd om te stellen dat jouw Bengaalse poes net zo'n sterk en dominant karakter heeft (zo niet erger). Met aanlijnen en bench zul je haar frustratie alleen maar vergroten, dus dat zou ik vooral niet doen! Ik ben geen expert dus weet ik niet of een herintroductie naar een paar maanden een optie is. De situatie verandert niet echt: Je introduceert een dominante poes bij een schuchtere (semi) weliswaar siamese kater, en ik heb inmiddels wel ondervonden dat katten niet gauw iets vergeten!

De buiten oplossing is overigens in mijn beleving niet zaligmakend. Het zou de situatie zelfs kunnen verslechteren.

Wat ik zou doen.... proberen ze toch weer bij elkaar te zetten en het nog een tijdje aankijken, ze moeten tenslotte de rangorde bepalen! Werd het echt hele erge oorlog (let wel, het lijkt vaker erger dan het is bij katten) dan haalde ik ze uit elkaar maar sloot ze beslist niet afzonderlijk op. Ik gaf overigens bij mijn katten vaak een harde schreeuw af om ze af te leiden en kwam dan niet fysiek tussen beide, ik zorgde voor een rustige omgeving (katten voelen jou net zo goed aan als elkaar) en gaf ze allebei evenveel aandacht. Met een beetje mazzel krijg je toch een wapenstilstand die misschien af en toe zal escaleren maar op de duur uit kan groeien tot een speciale kameraadschap. Als je toch besluit om ze weer bij elkaar te zetten dan zou ik de siamees extra goed in de gaten houden. Als je na verloop van tijd geen verbetering in zijn gedrag gaat zien (meer ontspanning, minder stress) dan moet je toch overwegen om de 2 te scheiden hoe erg dat ook klinkt.

Heel veel succes in ieder geval met alles wat je beslist!

San
caddywouter
Kitten

Bericht door caddywouter »

Dank u voor de reacties!
Het zijn inderdaad lappen tekst, maar ik wilde de situatie zo goed mogelijk omschrijven....

Voor het eerste lees ik hier dat Siamezen en Bengalen mogelijk lastig samengaan... Wij hebben vooraf ons uitgebreid geïnformeerd of deze combinatie was aan te bevelen en zonder uitzondering gaven alle liefhebbers en -sters (w.o. diverse fokkers van deze rassen) aan, dat dit een prima combi is en uitstekend samengaat. Kennelijk wordt daar ook anders over gedacht.
In ons geval is er sprake van een kater (Siamees) en een poes (Bengaal). Dit is ons ook geadviseerd, als de meest ideale combi. Dus tot nu toe ben ik er van uitgegaan dat "het probleem" niet in de combi kan schuilen. Maar kennelijk ligt dit anders...? Wie heeft ervaring...?

We zijn ook niet zo'n voorstander vd bench. Temeer daar Nena een zeer actieve poes is, die ruimte nodig heeft. We hebben wel een alternatief bedacht: beide poezen zitten momenteel in één ruimte, gescheiden door een glazen deur. De ruimte is 3x 2 meter. Ze blazen en grommen over en weer. We houden ze daar één tot twee uur in. Misschien gaan we dat dagelijks doen...? Elke dag een poos "verplicht" min of meer bij elkaar. Zou dat een goede optie zijn? Wie heeft hier ervaring mee?

Ben het overigens met iedereen eens die zegt dat de Bengaal naar buiten moet. Dit gebeurt op termijn zeker, echter praktisch gezien is het nu even geen optie. Daarnaast hadden wij zoiets van: het moet eerst in huis goed zijn en daarna naar buiten. Maar ik weet niet of we dat vol kunnen houden....

Ben benieuwd naar ervaringen en tips! Graag zelfs, want ik weet het niet meer.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Waarom zeg je dat nu pas van die glazen deur?
:grin:

Laat ze dan beide altijd aan een zijde van de deur. Niet maar een paar uur, want dan kunnen ze niet wennen. De hele tijd! Telkens je ze uit elkaar haalt is het weer terug naar af, en dan lukt het nooit. Je moet dus een permantente wenning hebben.
En geur uitwisselen en later ook van ruimte wisselen. Maar dat is pas als ze niet meer naar elkaar blazen door de deur. Als je er later een hordeur tussen kan zetten, is dat nog beter. Als dat goed gaat, zou los bij elkaar ook goed moeten gaan.
Ja, dat is natuurlijk een stuk beter dan een bench, maar ik wist niet dat dat kon! Ik dacht dat je al aan verschillende kamers en geur uitwisselen gedaan had? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Kater en poes gaat wel samen, maar 2 katers heeft het meeste garantie op slagen. Maar aan de combi zal het in mijn ogen ook niet liggen, als beide katten sociaal zijn. Dat is echter niet het geval en poezen hebben dat inderdaad sneller dan katers.

En kan je verder Nena niet helpen met haar energie kwijt te raken. Dmv uitgaan aan het tuig of zo. Dat helpt ook om haar rustiger in haar hoofd te krijgen en goed in haar velletje. En dat is gewoon ontzetten belangrijk als je wat van haar gedaan wil hebben.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 17 jan 2012 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Heb je een mogelijkheid de tuin catproof af te rasteren? Los buiten laten zou ik zeker niet doen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

caddywouter schreef:beide poezen zitten momenteel in één ruimte, gescheiden door een glazen deur. De ruimte is 3x 2 meter. Ze blazen en grommen over en weer. We houden ze daar één tot twee uur in.
ze moeten eender gaan ruiken en gescheiden door een glazen deur maakt ze alleen nog maar nog meer opgefokt.
katzels ruiken veel beter dan dat ze op afstand zien.. de rest kun je verder invullen.. nee, dit lijkt me geen goeie methode.
ze zullen allebei de alleenheerschappij over huis en baasje claimen en dat krijg je er denk ik niet uit.
t zal altijd blijven schuren en soort van hopelijk gewapende vrede in huis geven met baasje als 'peacekeeping forces' daartussen... oei, oei en dat voor de komende tig/tig jaar..
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ruiken kan ook maar zicht is ook al wat.

Ik heb een keer een reportage gezien en daar deden ze het eerst via een glazen deur. Na het zicht meteen loslaten is geen goed idee, er moet zeker eerst via geur kennis gemaakt worden. Maar eerst al eens wennen aan het zicht, helpt toch wel, volgens mij.

Enfin, het blijven katten en is moeilijk te voorspellen. En ik denk dat je zowiezo beter eerst een paar maanden volledig gescheiden houdt zodat ze dit vergeten zijn. Anders is het gewoon onbegonnen werk.
Plaats reactie