Agressie tussen twee katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
caddywouter
Kitten

Agressie tussen twee katten

Bericht door caddywouter »

Ik zal even kort onze situatie schetsen.
We hebben een kater Juda (siamees 3jaar oud), deze kat is hier als eerste gekomen, ongeveer 11 week gelden.
Zins 4 week hebben wij een tweede poes Nena (bengaal 1.5 jaar oud) er bij genomen.
Beide poezen zijn herplaatsers, leefden in hun vorige huis samen met andere kat(en).

De introductie verliep niet geheel zonder problemen maar echt agressieve ruzie is er nooit geweest. De afgelopen 2 weken ging het juist iedere dag beter en beter. Ze speelden met elkaar, eten samen, liggen samen op schoot. Ze 'gedogen' elkaar, ruzie was beperkt tot eens in de paar dagen ffe grommen of blazen, (zo van ga aan de kant).
Wij hadden er alle vertrouwen in dat het helemaal goed zou komen.

Echter is gisteravond "iets" gebeurd, geen idee wat waardoor ze extreem ruzie hebben gekregen. Gillen, blazen, slaan, erg vervelend!
Nu is het zo als de poezen elkaar maar zien (binnen 2min) vliegen ze elkaar in de haren.
Ik zou niet weten wat ik hier mee aan moed, ik vind het erg vervelend beide poezen zijn namelijk aanhankelijk naar mij toe, alleen kunnen ze van het een op het andere moment elkaar niet meer zien of luchten. Zins de introductie hangt hier al felyway in huis.

Ik weet niet wat ik nu moet doen, poezen apart en weer opnieuw proberen over een lange tijd. of iets anders?
Heeft iemand tips voor mij?

alvast bedankt

mvg

wouter
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Agressie tussen twee katten, Graag Hulp?

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat is minder. :-(
We hebben een aantal topics waarbij ook maatjes die al jaren of hun hele leven samenleven en dan plots van iets schrikken en hetzelfde reageren als jouw katten. Heel vreemd...
Soms komt het goed, soms ook niet. Maar ik weet niet juist hoe dat gaat en hoe dat aangepakt wordt. Ik denk dat een herintroductie (dus een paar weken scheiden en dan helemaal opnieuw beginnen) misschien wel de grootste kans op slagen heeft.

Ik hoop dat er iemand hier je verder kan helpen, en je kan ook als een andere topics opzoeken. Zo herinner ik me een broer en zus die elkaar in de haren vlogen, of 2 vriendjes na een verhuis. Allemaal variaties op het zelfde thema als het jouwe.

Succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
caddywouter
Kitten

Ik heb inderdaad het en en ander gelezen. Inmiddels hebben we zins een dag Nena gescheiden van Juda, we zijn nu aan het overwegen om 1 van de 2 poezen tijdelijk een ander huis te geven, of de poes 4tot6 week boven te laten en dan het introductie proces weer opnieuw in te gaan.
Maar wat is raadzaam, hoe kun je het de poezen makkelijker maken? We hadden 3 kattenbaken, 3 krappalen, veel ruimte in huis.
Het ging ook na behoren.
Stel dat we de 1 van de twee poezen ergens anders onder brengen (tijdelijk)! Zou het dan handig zijn om de poes ergens onder te brengen waar wel of geen poezen zijn?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik zou nog wat afwachten.
Ten eerste of er niet nog tips komen hier.
En misschien morgen of zoiets, als ze beiden wat gekalmeerd zijn, eens kijken of het dan niet beter gaat. 2 dagen is nog maar erg kort om te beslissen dat het niet meer gaat. Tenslotte kennen ze elkaar toch al 4 weken en waren ze inderdaad heel goed op weg.
Niet te snel handelen zou ik zeggen, geef het nog een kans eerst zo.

En als je dan toch eentje een tijdje weg moet plaatsen, zou ik dat doen waar er geen andere katten zijn. Anders moet daar ook weer een introductie plaatsvinden, worden dat er 2 achter elkaar en dat is echt te veel van het goede en gewoon nergens voor nodig.
Dan kan ze ook niet tot rust komen en zo kort achter elkaar dan weer bij jouw kater introduceren is vragen om problemen. Dat kan de poes waarschijnlijk emotioneel gewoon niet meer aan. Dan kan je ze nog beter gewoon bij je houden.
Zo denk ik er toch over.

Als dat lukt, kan je ze ook gewoon in je eigen huis gescheiden houden voor een paar weken, moest dat nodig zijn. Zo vangen ze ondertussen ook wat elkaars geur op (dat breng je mee) en dan lukt het daarna misschien beter omdat die geur al vertrouwd is. Geur is erg belangrijk in herkenning bij katten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Zijn je katten geholpen?
Vliegen ze elkaar nog steeds in de haren nu?
Hoelang heb je ze apart gezet?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
caddywouter
Kitten

De katten zijn beide geholpen, ze zitten nu 2 dagen apart van elkaar. de rust is weder gekeerd. De Nena zit boven, en Juda beneden.
We hebben nog niet weer geprobeerd om ze bij elkaar te laten. We gaan dit op termijn zeker weer proberen want we willen de beide katten liever niet kwijt.

Is het ook verstandig om de katten af en toe te laten wisselen van ruimte? of kun je ze beter elkaar echt even een aantal weken volledig uit elkaar laten?

Het gedrag van Nena (bengaal 1,5 jaar)= ze is heel nieuwsgierig, erg aanwezig, aanhankelijk, speels, richting Juda is ze wat afstandelijk, gromt zoms of blaast als juda te dicht bij komt.
Juda: wil altijd op schoot, speels, ook erg aanwezig, eis mij erg op, slaat Nena soms als zei naar hem gromt.
naar elkaar toe: ze speelden regelmatig samen, wat na 30min rennen en vliegen wel uitmonde in ffe grommen of blazen van Nena, om te laten merken dat ze er zat van was of Juda te dicht bij kwam. Juda daagde Nena ook uit door haar heel voorzichtig te slaan/poot op Nena haar rug te leggen. Nena reageerde hier verschillend op, of door te spelen of door te grommen en blazen.
Is dit normaal gedrag tussen katten? ik heb het niet ervaren als dreigend tussen de twee poezen.
Als ik met Nena speelde kwam Juda er niet tussen die werd passief, en speelde alleen als ik hem echt aanhaalde.
Nena daar in tegen, is een stuk minder voorzichtig, die eiste als ik met Juda speelde het wel eens op door erg fanatiek mee te gaan spelen, wat juda niet altijd leuk vond,(dan liep hij rustig weg).

volgen mij allemaal vrij normaal gedrag?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Klinkt mij alsof Nena nog een beetje onzeker is en haar weg nog wat moet zoeken.
Klopt het dat zij voorheen al een tijdje niet met andere katten leefde of in een groep zat waar ze niet zo goed in paste? Ze klinkt me zo.
Maar aangezien ze speelt en niet altijd gromt, niet paniekerig wegvlucht of moord en brand krijst, denk ik wel dat dat in orde komt.
Het komt dan wel van haar onervaren gedrag dat de koppeling voorheen wat stroef ging. Op zich geen probleem, vraagt alleen wat meer tijd.

Ik weet niet wat er gebeurt is, maar het zou ook kunnen dat Juda het op een keer gewoon zat was en haar op haar plek gezet heeft en dat ze dat niet pikt. Ook dat kan eigenlijk niet veel kwaad, zolang het niet echt in vechten uitmondt.
Maar goed, dat weet ik dus niet.

Wat ik nu zou doen is nog een voorzichtig proberen of ze elkaar nu wel tollereren, dat wil zeggen: de deuren open zetten en hen zelf laten doen.
Als dat niet het geval is, of jullie zien dat zelf bij voorbaat al niet zitten, dan zou ik hen minstens (!) 2 weken apart houden en dan heel voorzichtig gaan herintroduceren. Bij die herintroductie kan het dan nuttig zijn om hen van ruimte te wisselen, maar het kan ook net onzekerheid in de hand werken. Dat weet ik niet precies en zal ook weer van de kat afhangen.
Ik zou ze dan wel voor het bij elkaar laten een aantal dagen op dezelfde plaats laten zodat ze een bepaald deel van het huis als veilig beschouwen en daar kunnen terugtrekken na de introductie. De ander mag daar dan ook komen hoor,het is niet de bedoeling dat ze kunnen ontwijken, het is maar een houvast voor de kat als die daar nood aan heeft.
Ik zou me bij de herintroductie vooral op Nena focussen en daar wil ik mee zeggen: het vooral voor haar zo gemakkelijk en aangemaam mogelijk maken. Juda trekt zijn plan wel zoals ik het nu hoor. Nena heeft het lastiger.
Spreek mij tegen als je daar anders over denkt hoor. ;-)

Na een tijd geur uitwisselen, zou ik dus gewoon de deuren open laten. En hen zelf laten doen. Het kan zijn dat Juda op Nena's gedrag gaat reageren door erg dominant te zijn. Dat is wat anders dan aggressief, maar het lijkt soms wel aggressief voor mensen. Hij dringt haar dan ook in een hoek, en zal boven haar staan, meppen, eventueel bovenop haar springen, maar haar niet echt pijn doen. Zij kan zich wel aanstellen, daar zijn poezen goed in. Hij zal haar dan ook typisch aan de bak opwachten en opjagen en als dat zo is, doe je er goed aan tijdelijk een extra bak te plaatsen en zeker op elk verdiep een te hebben. Dat haalt al wat druk van de ketel.
Verder moet je het dan laten gaan en weten dat het na een tijd overgaat. Als 1 van beide toegeeft en zich schikt.
Als dit zich zou voordoen, kom dan maar iets zeggen, want het zou ook kunnen dat Nena daar allemaal niet helemaal mee omkan. Daar heb ik ervaring mee, en dan kan ik wel hier en daar wat raad geven.
Hier is het min of meer wel goed gekomen. Af en toe is er nog een blaasje en een meningsverschilletje, maar het valt wel mee. ;-)
Dat Nena wel speelt, is echter een veel beter teken, dus ze kan het vast veel beter dan mijn Kleintje. ;-)
We wachten wel af en zien hoe het loopt.

Als dit alles ook zo mislukken en het toch uit de hand loopt, kan je ook nog de benchmethode toepassen. Nena een tijd (meestal een aantal dagen tot hoogstens 2 weken) in de bench (tot het goed gaat) zodat ze elkaar niets kunnen doen en zij aan Juda's aanwezigheid kan wennen en hij aan de hare. Eten dicht bij elkaar en zo stap voor stap leren samenleven zonder kans op gevechten. Dat werkt bijna altijd, maar het is wel even zielig voor diegene in de bench natuurlijk...

Maar enfin, we zien wel. ;-)
caddywouter
Kitten

Re: Agressie tussen twee katten

Een update van de huidige situatie. Zal proberen het gedrag van beide te omschrijven:

Na de komst van Nena was Juda ongeveer 3 maand bij ons. Hij was goed gewend en voelde zich helemaal thuis. De eerste introductie van de poezen is niet strikt volgens het boekje verlopen, maar na wat over en weer blazen en verkennen en langzaam bij elkaar brengen, hadden we ze na ongeveer 2 week zover dat ze vrij bij elkaar in de kamer waren. Ze gedoogden elkaar en waren ook ‘s nachts samen in de kamer. Dit ging goed en er was toen ook zeker sprake van dagelijkse/wekelijkse vooruitgang tussen de twee. Op een zondagmiddag zijn ze even kort bij elkaar geweest, zonder dat we thuis waren. Toen we thuiskwamen, vlogen ze elkaar, na ongeveer een uurtje, volop in de haren. Vanaf dat moment was het mis. Wat er gebeurd is, ik weet het niet; ik noem het “de clash”. (Overigens was het goed tussen de twee en waren ze wel vaker met z’n tweeën alleen thuis. Ook s nachts waren ze alleen met elkaar. Dat ging prima. Sinds de clash, ik schat ongeveer 4 tot 6 weken, nadat Nena gekomen is, wil het niet meer.

Verder is het misschien belangrijk te vermelden dat Juda enorm op mijn zoon gericht is. Hij voelt zich bij hem veilig, volgt hem soms door het huis, ligt op zijn stoel, enz. Opmerkelijk. Nena daarentegen, “hecht” zich minder aan één van ons. Maar, als ik een accent zou moeten leggen, richt ze zich ook meer op mijn zoon, dan op mij.

Op dit moment hebben we ze wel af en toe samen in één vertrek, maar daarbij is Nena dan aangelijnd. Juda loopt vrij. We hebben dit gedaan omdat Nena altijd degene is die aanvalt. Juda niet. Hij loopt rond, is wel geïnteresseerd in Nena, maar blijft uit haar buurt. Verder hebben we de poezen overwegend gescheiden (ze kunnen elkaar niet zien, maar wel horen).

Het is mij opgevallen dat Juda zich angstig gedraagt. Ze zit vaak met één pootje omhoog (klaar om uit te halen). Het is inmiddels enkele keren gebeurd dat hij ons een flinke haal gaf, terwijl hij bijvoorbeeld rustig bij je op schoot ligt. Zoals ik al aangaf hebben we momenteel de beide poezen overwegend gescheiden. Zodra Juda, Nena hoort, verstrakt zijn lichaam, gaan de oren naar achteren, springt hij (soms) van je schoot en zoekt zijn veilige plekje e/o een plek waarbij hij goed overzicht heeft over de kamer. Een deel van de dag/avond hebben we beide poezen bij elkaar, waarbij Juda dan gewoon los loopt en Nena aangelijnd is. Juda houdt Nena dan meestal wel in de gaten. Ze staart naar haar. Maar als Nena gewoon ergens gaat liggen (wat wel voorkomt) of uit het zicht is, gaat hij op den duur wel liggen slapen. Komt Nena te dicht bij, dan blaast hij. Blijft Nena uit de buurt, dan gebeurt er niets en ontspant hij na verloop van tijd wel weer. Hij zoekt Nena niet op en dat is ook precies de reden waarom ik hem los heb lopen. Daarnaast eet Juda wat slechter en is volgens mij al iets afgevallen. (Zal wel de stress zijn). Hij gaat wel gewoon naar de “bak” voor zijn behoeftes.

Nena daarentegen is bijna altijd degene die Juda gewoon aanvalt. Zodra ze Juda ziet, ruikt, gaat ze kijken waar hij is. Ze gaat vervolgens in de aanvalshouding liggen (waarbij Juda gaat blazen als hij dat ziet) en duikt, als het touwtje haar niet tegen hield, vol op Juda. Het is al een paar keer voorgekomen dat Juda zich binnen haar range bevond en dan komt het tot een gevecht. Juda is dan altijd degene die wegvlucht. En Nena gaat er vervolgens achteraan. Naar mensen toe is Nena een alleraardigste poes. Ze houdt van aandacht, loopt soms de hele dag te piepen, apporteert, zoekt je op, is speels, enz. Kortom een geweldig poesje. Ik heb ook de indruk dat Nena volkomen relax is; ze gaat haar eigen gang en voelt zich thuis. Ik bemerk geen stress bij haar, in tegenstelling tot Juda. Die staat direct “op scherp”, al hoort hij haar maar…. Maar zodra Nena, Juda opmerkt verandert ze in een “vechtmachine” (even kort door de bocht). Wat een energie en pit zit er dan in dat kleine ding. Verder heeft Nena in de eerste weken, waarbij het wel goed ging, twee keer in de kamer gepoept. Nadat we een derde bak erbij hadden geplaatst ging ze weer naar de bak. (Ik begreep dat dit kan komen omdat Juda staart en zij zich dan niet vrij voelt om naar de bak te gaan. Daarom een 3e bak geplaatst en dat had effect.
In het begin heeft Nena veel gegromd. Ook naar ons. Moet zeggen dat dit wel iets afgenomen is. Anderzijds las ik dat bengalen sowieso veel kunnen grommen en “verkeerde” signalen kunnen afgeven. Dat is/was bij Nena zeker het geval. Soms haalde je haar aan, lag ze vol tevredenheid op je schoot, etc maar gromde ze toch. Je zou dan denken dat ze boos was, terwijl ze volstrekt op haar gemak was en genoot van de aandacht. Een volkomen misplaatst signaal, dat wij inmiddels wel begrijpen. Maar misschien snapt Juda dit niet en ging het daar mis… (ik weet het niet).

Kort de achtergrond van beide poezen: Juda komt bij een ouder stel weg en was daar samen met een andere (7 jarige) Siamees. Dat gaf totaal geen problemen. Daarvoor woonde Juda ook regelmatig samen met een vijftal andere Siamezen, hetgeen evenmin problemen gaf.
Nena heeft al we een indrukwekkende geschiedenis achter de rug. Oorspronkelijk komt ze uit de UK. Ze was gewend om samen te leven met andere bengalen. Nadat ze een nestje kittens had gehad, kreeg ze tijdens de “zoog periode” een ontsteking. Daarom moest ze gescheiden worden van de kittens (risico op besmetting) en geopereerd worden. Na haar herstel is ze bij ons geplaatst. Beide poezen zijn dus gesteriliseerd.

Juda is groter en zwaarder, maar dat deert haar niet. Ook is ze jonger (Juda is 3,5 jr, Nena 2 jr).
Dit gedrag tussen beide duurt nu ongeveer 5 tot 6 week en ik zie, ondanks al onze pogingen, geen vooruitgang. We hebben ze na “de clash” eerst apart gehouden. We zijn na een week of 2, 3 weer begonnen met een voorzichtige introductie. Maar dat was ook direct blazen tegen elkaar. We hebben al weken een Feliway hangen, maar volgens mij heeft dat geen enkel effect. Verder laten we ze soms op, voor beiden onbekend terrein, even aangelijnd bij elkaar (bijv. buiten of in de garage). Viel me daarbij wel op dat Nenas aandacht dan getrokken wordt door alles wat vliegt, loopt, beweegt e/o maar wil gaan bewegen… Ze heeft dan minder aandacht voor Juda (en ze viel hem niet aan). Ook hebben we inmiddels Valeriaan toegepast. Zij het nog maar enkele dagen, maar het lijkt er niet op dat het enig effect heef. Zodra ze samen zijn, val Nena direct aan…

Eigenlijk zitten we op een punt waar wij het even niet meer weten. Ik heb links en rechts al wel wat mensen geraadpleegd, maar ik heb nog steeds geen idee WAT de poezen drijft om zo op elkaar (of eigenlijk Nena op Juda) te reageren. Wisten we dat, dan konden we daar misschien iets aan doen en kijken hoe het verder moet. Maar op dit moment hebben we eigenlijk geen idee. Ik weet niet wat het beste is. Nena weer weg doen/herplaatsen, gaat wel eens door mijn hoofd, maar eerlijk gezegd zou ik dat zonde vinden (en ben ik nog niet op dat punt aangeland). Ik wil best andere opties proberen, maar ik weet niet wat. Een “kattengedragsdeskundige” is overigens geen optie. Vraag me nl af of het huidig gedrag a) afwijkend is en b) financieel niet haalbaar.

De dierenarts is een optie, maar volgens mij zijn beide poezen kern gezond. Daarnaast zijn we recentelijk nog met Juda bij de dierenarts geweest ivm een oogontsteking. Dit was kort (enkele dagen) nadat hij bij ons was gekomen. Hij is toen ook gechipt, enz. Ontsteking kwam vermoedelijk vd stress van de reis en het verhuizen. Was na medicatie ook over. Ik heb bij beide poezen geen enkele indicatie dat er iets medisch niet in orde is.

We hebben in ieder geval, als back up, de mogelijkheid, om Nena een poosje uit huis te plaatsen. Inmiddels hebben we die “back up” georganiseerd, in de zin van een tijdelijke opvang. Gewoon 3 maanden het huis uit en daarna opnieuw proberen. Maar we zijn bang dat we dan weer met hetzelfde probleem geconfronteerd worden. En verder weten we niet wat wijsheid is: Nena 3 maand elders, of Juda 3 maand elders… Voor beide is wat te zeggen. Maar ik ben helaas geen kat, ik weet niet hoe zij “denken”.

Dus mijn hoop is een beetje op o.m. dit forum gevestigd om te kijken WAT we het beste kunnen doen. Soms denk ik, laat ze het maar uitvechten. Maar ik heb geen idee of dat verantwoord is. Ik zie wel dat, als ze elkaar aanvallen, het er met veel schreeuwen, slaan, gieren, blazen, enz aan toe gaat. De plukjes haar vind je op de grond. Ze sparen elkaar niet. Maar ik weet ook dat dieren elkaar niet snel heel ernstig verwonden. Dus misschien zijn wij te bang. Dat kan ook.

Ik heb één en ander wat uitgebreider omschreven. Misschien kan iemand er aanknopingspunten/verklaringen in vinden, waar we verder mee kunnen. Ik hoop het van harte, want eigenlijk willen we geen van beide poezen weer kwijt.

We zouden erg graag adviezen willen… Wie weet raad?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Als ze echt tot bloedens toe vechten, heeft dat geen zin om hen die kans te geven. Als het een dominantiestrijd is, moeten ze het wel zelf uitmaken. Maar dat gaat niet als ze de hele tijd apart zijn, al vind ik ook niet dat je ze in deze situatie bij elkaar kan laten.

Ik moet zeggen dat ik het ook niet weet.
Ik krijg het gevoel dat dit wel eens een van die gevallen kan zijn waarbij twee katten elkaar echt niet leuk vinden. Het klikt gewoon niet...

Ze zijn beiden katten gewend, dus daar ligt het niet aan. Nena lijkt ook niet echt Juda weg te willen, ze pest haar gewoon (valt aan). Maar ze probeert haar niet weg te blazen, gedraagd zich niet alsof het haar terrein is en Juda de indringer. Toch? Of denk je dat wel?
Als je het beschrijft, klikt het voor mij meer als een spel voor haar. Maar ik kan dat niet plaatsen...

Het leek mij even of Juda geen katten gewend was, omdat ze zo onzeker reageert, maar je zegt dat dat niet zo is.

Nu kan een dominantiestrijd er heftig aan toe gaan, maar dit is toch wel wat overdreven lijkt me. Bovendien is dat normaal toch niet vanaf het moment dat ze elkaar zien.
En zelfs als het dat is, lijkt het niet dat dat goed komt. Dan komt het er ook op neer dat ze niet met elkaar om kunnen.

Maar ik zou wat meer gaan zoeken op Nena's achtergrond, voor zover dat lukt. Hoe ze op die andere katten reageerde. Poezen met kittens kunnen namelijk erg beschermend zijn en andere katten wegjagen. Nu heeft ze natuurlijk geen kittens ,maar misschien komt het daar wel uit voort. Of misschien heeft ze een nare ervaring gehad met andere katten?
Ik vind het heel vreemd hoe ze doet.
Ik zou dit ook niet verwachten als ze gewoon een hekel aan Juda had. Dan zouden ze elkaar gewoon mijden en af en toe ruzie maken. Das ook niet leuk, maar nog iets anders dan dit.

Ale, dat is wat ik aanvoel bij dit verhaal. Ik kan het natuurlijk ook fout hebben. Maar dit is mijn idee.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, en of je misschien nog iets kan aanvullen zodat we verder kunnen helpen?

Sterkte wel ermee, het lijkt me echt geen eenvoudige situatie!

Ik zou wel niet meer werken met aanlijnen. Ten eerste beknop je zo een kat haar ruimte en de ander niet. En katten zijn echt wel gevoelig aan achtergesteld worden. Dat reageren ze dan af op waar ze dat mee linken. Voor Nena Juda dus.
Maar je doet het natuurlijk omdat het voorheen al niet ging, dus er is nog een ander probleem. Dit zal het er echter zeker niet op verbeteren.
Bovendien is het iets waar ze geen vat op heeft en dat geeft stress. Ze weet niet precies wanneer ze tegen het touw aan zal lopen en dat is heel erg onaangenaam voor haar wanneer ze dat doet. Niet enkel in haar hoofd, maar ook lichamelijk is dat echt niet gezond.
Ik weet het, je moet wat, maar dit lijkt me echt niet de juiste aanpak.
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Tjonge jonge, wat erg dat Nena Juda aanvalt..
Waarom is Nena eigenlijk herplaatst? en heb je al contact met de vorige eigenaar opgenomen? Dat zou ik wel graag willen weten...
Ik weet alleen dat Bengalen eigenlijk half-wilde katten zijn, en zich dus heel onvoorspelbaar en wild kunnen gedragen; niet echt een geschikte schootpoes voor binnen dus. Een gedomesticeerde kat met een wilde kat kruisen en als 'huiskat' verkopen is geen goed idee... Deze katten kunnen eigenlijk niet binnenshuis gehouden worden, vanwege hun wilde karakter.... Verder hebben ze heel veel behoefte aan bewegingsruimte, aangezien ze echt hun energie kwijt moeten kunnen, en dat lukt binnenshuis niet..
Het is te vergelijken met een tijger in een kooi of in een zeer beperkte leefruimte stoppen (waarschijnlijk ken je die dieren wel in de dierentuin die gefrustreerd heen en weer lopen)
Een bengaal zou dus eigenlijk een héle grote, goed ingerichte, katvriendelijke, ren moeten hebben waar die zich zou kunnen uitleven, met boomstammen, touwen waar ze in kunnen klimmen, e.d...
Zo te lezen is deze ren er niet??
Ik denk dat ze daarom zo agressief reageert op Judas, omdat ze haar energie niet kwijt kan, gefrustreerd raakt en dat op Juda afreageert. Misschien wel niet hoor, ik probeer ook maar mee te denken...
Ik zou in jouw geval toch een kattengedragstherapeut in handen nemen, het liefst één die echt verstand van Bengalen heeft.
Op dinsdagavond kun je gratis naar de kattengedragstherapie bellen, tussen 17.00 - 18.00 uur. Tel.nr 020 - 416 08 83. Misschien hebben zij nog wat tips??
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
caddywouter
Kitten

Beste Tiger:
Bedankt voor je reactie!

Het is toch wel wat meer dan pesten en speelsheid. Nena blaast en gromt. Ze valt hem echt aan, waarbij, als we ze niet scheiden, tot een gevecht komt. Hoever ze doorgaan in dat gevecht weet ik niet. Juda vlucht en kruipt altijd weg (op een stoel oid). Vervolgens scheiden we de poezen dan direct. Tot bloedens toe...., voorkomen we. Ik weet ook niet of het zover komt; durf het niet aan ze hun gang te laten gaan. En misschien is dat ook) niet goed. Maar het gekrijs, geblaas, etc is niet om aan te horen.

Nena was inderdaad beschermend toen ze kittens had en volgens de oude eigenaresse was dat ook de periode dat ze meer begon te grommen. Echter ze leefde daar bij 15 andere poezen en dat gaf (voor ze kittens had) geen problemen. Het beschermend gedrag bij moeder poezen is normaal, dus eigenlijk was er bij de oude eigenaresse geen enkel probleem. Ze kon ook niet achterhalen of er iets verkeerds was gebeurd. Kortom; haar oude huis geeft, zoals de indicaties liggen, geen enkel inzicht in haar gedrag van nu naar Juda.

Het aanlijnen is inderdaad uit nood geboren, want je hebt helemaal gelijk. we hebben het gedaan om de poezen toch bij elkaar te brengen. De andere optie is volledig scheiden. En dat willen we juist niet.
caddywouter
Kitten

Beste housecat,
Bedankt voor je reactie!
We hebben regelmatig contact met de oude eigenaresse. die denkt mee en is zeer welwillend. Ik bemerk bij haar dat ze dit ook als verantwoordelijkheid voelt. De reden van herplaatsing was simpel. nena had kittens gehad en de eigenaresse wilde verder fokken met de kittens. Wellicht had ze Nena nog wat langer gehouden, echter ze kreeg in de zoogperiode een flinke ontsteking. Vervolgens moest ze geopereerd worden en gescheiden vd kittens. Na de operatie is ze eerst hersteld bij de oude eigenaresse, echter na verloop van tijd kwam die met ruimte gebrek te zitten. Vandaar dat we Nena toen hebben opgehaald. Eigenlijk iets eerder dan gepland, maar zo kwam het uit. Nena was toen al wel volledig hersteld.

Voor wat betreft de ruimte heb je helemaal gelijk. We hebben beide poezen nu binnen, omdat we ze eerst willen laten wennen. daarna is het de bedoeling dat ze naar buiten gaan. eerst aangelijnd en daarna volledig vrij. We wonen dusdanig dat dat gemakkelijk kan. Hier is alle ruimte. Een afgeschermde ruimte voor de poezen hebben we inderdaad niet. Maar, zoals gezegd, het is ook niet de bedoeling dat ze daar in komen. Na gewenning krijgen ze met beleid, hun natuurlijke vrijheid. Dit hebben we met andere/vorige poezen (ook rasskatten) ook gedaan en kan uitstekend. En, nog belangrijker, de poezen voelde zich er geweldig bij. Ze konden klimmen, jagen, spelen, etc.
Maar je punt dat Nena daarom zo reageert zou best kunnen. Want bengalen zijn inderdaad zeer actieve poezen.

Naar mensen toe is Nena overigens geweldig sociaal. Ze reageert, speelt, vraagt om aandacht, net als elke poes. Waarbij ik wel moet opmerken dat ik het gevoel heb dat ze minder op mensen gericht is dan bijvoorbeeld de siamees. Die laatste is een poes waar je echt "in gesprek" mee raakt. Dat ligt bij Nena anders.

Ik durf haar nog niet volledig vrij naar buiten te laten, maar anders zou ik het zeker proberen.

Omdat beide zulke lieve en leuke katten zijn, willen we ze graag allebei houden. Echter samen gaat niet. Nena gaat direct in de aanval. waar ik overigens wel benieuwd naar ben is wat je/jullie ervaring is met "poezen het uit laten vechten". Tot waar mag dat gaan? Wanneer moet dit stoppen?
Want zoals ik al eerder zei: Misschien zijn we te bang...? Ik weet het niet? Ik constateer dat ze elkaar fors in de haren vliegen (en ook elke keer weer zodra ze samen zijn). Juda vlucht en Nena jaagt. Ze stoppen niet uit zichzelf; althans we scheiden ze dan direct. Maar: en dat is ook belangrijk. Ik bemerk dat Juda direct gespannen wordt, zodra ze Nena hoort e/o Nena in de kamer komt. Ze verstrakt en is super gespitst. Is Nena een poos in een andere ruimte, dan ontspant ze weer en huppelt als een lammetje door de kamer. Volledig ontspannen.

In de eerste weken dat ze bij elkaar waren, deden ze dit al af en toe samen. Ze renden dan uit speelsheid, achter elkaar aan. Toen vonden we dat erg bemoedigend. Echter na de clash, is het helemaal fout. Nena daarentegen, loopt (ook als ze Juda bespeurt) gewoon door het huis, is nmm ontspannen en doet alsof er niets aan de hand is. Tot ze weer in de aanval gaat. Heel vreemd.

De therapeut heb ik al iets van gezegd. Ga zeker even bellen, maar ga geen "commercieel" traject in.

Hoop dat dit meer inzicht geeft. Zie de reacties graag, want we willen hier zeker meer energie in steken.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Zoals ik al eerder zei moet je ze het niet laten uitvechten. Als ze echt vechten haalt dat echt niets uit.
Het is al duidelijk Juda wil wel wijken voor Nena en haar gerust laten, maar dat kan niet want ze wonen samen.

Ik snap wel dat je ze niet volledig wil scheiden, maar zo gaat dit ook niet beteren. Via het aanlijnen. Daar gaat Nena zich niet beter van voelen, en dat is de eerste verreiste voor eventuele acceptatie. Ze moet tot rust komen met Juda in de buurt.

Ik stel me toch vragen bij het sociaal zijn van Nena. Dat ze het was voor ze kittens kreeg, zegt niets over erna. Door het kittens krijgen kan het dus veranderen. Je zegt dat ze erg beschermend was over haar kittens, wil dat dan zeggen dat ze andere katten ook van ze wegjoeg?
Weet je hoe ze nadat de kittens bij haar wegwaren reageerde op de andere katten? Is ze nog terug met hen in contact gekomen?
Dat ze problemen gehad heeft met nest zal er ook wel geen goed aan gedaan hebben. Dat geeft natuurlijk onrust en stress, en dat kan zich zo uiten in frustraties.

Ik denk niet dat dit een vervelingsprobleem is. Dan zou het speelgedrag zijn. Dan zou ze Juda opzoeken om te spelen, niet om haar weg te jagen. Als het zuiver dat zou zijn.
Er zit dus iets anders achter.

Is er een reden waarom de benchmethode geen optie is?
Die werkt bijna altijd, als de katten aan elkaar te koppelen zijn (ik weet niet zeker of dat bij jou wel het geval is).
Dan kan je ze ook de hele tijd bij elkaar laten zonder dat er gewonden kunnen vallen. Desnoods met dubbele tralies werken, als het nog mis gaat.

Ik weet het verder ook niet. Het is gewoon erg vreemd gedrag.

Er zijn in mijn ogen 3 mogelijkheden.

- Nena heeft een verkeerde connectie gelegd met Juda en met veel geduld en inzet is het mogelijk om haar rustig te laten worden in Juda's buurt. Om haar aan Juda te laten wennen en er vrede mee te laten nemen. Dit gaat zowiezo veel tijd en inzet vragen.
- Nena en Juda klikt gewoon niet. Het zal dan ook nooit echt goed gaan. Het zou kunnen dat het leefbaar wordt, maar er zal altijd blazen, grommen en ontwijken blijven. De kans zit er ook dik in dat het gewoon nooit goed komt en ze blijven vechten.
- Nena wil gewoon GEEN andere katten meer in haar buurt. Ze valt ze allemaal aan en wil ze gewoon niet hebben. Dat is soms ook terug te draaien met heel erg veel geduld en inzet (heb ik zelf ook gedaan), maar dat is echt niet eenvoudig en vraagt ook weer heel veel tijd. En bij sommige katten lukt het gewoon nooit, wat je ook probeert.

Persoonlijk acht ik het eerste gewoon niet zo waarschijnlijk, maar je zou het nog kunnen proberen met de benchmethode. Ik begrijp ook wel dat je Nena niet wil herplaatsen voor je zeker alles geprobeerd hebt.
Als het 1 van beide laatste blijkt te zijn, zou ik je niet aanraden haar bij te houden, maar zou ik een ander thuisje aanraden. Zeker in het tweede geval.
Het derde eigenlijk ook, en dan weet ik waar ik het over heb. Ik weet niet of je er de kat een plezier mee doet. Ik weet zelfs niet of het mogelijk is, want mijn poes heeft nooit aangevallen en er is dan ook nooit gevochten. Ze was gewoon bang, niet aggressief. Ze is nooit zo gefixeerd geweest.
Das ook nog wel anders. Nena lijkt me veel overtuigder. En dan, als het de derde optie is, zou ik dus toch aanraden om voor haar een thuisje te zoeken waar ze enige kat is en alle aandacht voor zichzelf heeft.
Het spijt me, maar dat lijkt me dan echt het beste voor beide katten. Niet voor jou, maar wel voor de katten.
caddywouter
Kitten

Beste Tiger,
Wederom bedankt voor je antwoord. Nog een reactie van mij:
In de eerste plaats staat het belang van de poezen voor mij voorop. Laat dat duidelijk zijn. Ik wil er veel aan doen en deze "vervelende"periode doorkomen, maar het moet dan wel leiden tot een situatie waarbij ik het gevoel heb dat de poezen zich hier senang voelen. Eigenlijk vind ik de huidige situatie al "poes onwaardig", maar het is even niet anders. Mocht het zo zijn dat er voor de poezen geen goede samenlevingssituatie uit rolt, dan is dat jammer voor mij/ons. Dan zullen we moeten herplaatsen.
Maar voor ik tot die beslissing kom (en ik denk er best al wel over na), wil ik mij uiterste best gedaan hebben, om ze bij elkaar te brengen. En daar steken we nu tijd en energie in.
Ik heb alleen niet zoveel "kattenverstand" en daarom ben ik erg blij met de reacties.

Het punt van ruimte en vrijheid, zet mij enorm aan denken. Kan ik dit organiseren, want daar zou bij Nena een probleem kunnen zitten.

Het punt dat jij vervolgens noemt, zet me ook aan het denken en daar ga ik nog eens verder naar informeren. Ik heb wel begrepen van de oude eigenaresse dat Nena, toen ze kittens had beschermend was naar de kittens. Vervolgens werd ze "gedwongen" gescheiden vd kittens (medisch probleem) en daarna bleef ze wel moeilijk naar de andere poezen in de cattery. Althans lastiger dan voorheen. Ik ga zeker nog eens navragen hoe haar gedrag precies was en wat de verandering was. In ieder geval heeft Nena toen een periode alleen gehuisvest gezeten omdat ze moest revalideren vd operatie. Maar anderzijds was haar moedergedrag ook nog niet teneinde en reageerde ze meer op andere poezen in haar omgeving. Ik heb niet begrepen dat er toen iets gebeurd is, behoudens het feit vd operatie en het gedwongen scheiden vd kittens.
Voor mij lijkt mij dat overigens nogal wat. Bij een moederpoes staat de hele hormoonhuishouding op de kop en ze wordt weer in een leven zonder kittens geperst. Zelf denk ik dat dit misschien wel de aanleiding is voor haar gedrag. Maar dat weet ik niet.

Maar, stel dat dat zo is, en de hormoon balans is oorzaak van haar huidig gedrag. Is er dan perspectief op verbetering? En wat zou dan de beste optie zijn? Want de poezen dan min of meer gedwongen bij elkaar zetten, kan wel eens precies verkeerd zijn (ik denk maar hardop).

En dat is ook vooral waar ik naar op zoek ben; de oorzaken/drijfveren van haar huidig gedrag. Weet ik die, dan kan ik een inschatting maken over het vervolg, maar dan weet ik ook of ik er mee kan dealen..

Tot op heden is hetgeen ik zojuist noemde eigenlijk wel mijn eigen analyse geweest. vandaar dat we ook na dachten over een tijdelijke uit huis plaatsing, zodat ze tijd en ruimte heeft tot zich zelf te komen. Zie jij daar iets in? Of is dit een zinloze actie?

Mijn "analyse" reikt nog wel iets verder. Vandaar kort:
- Juda is geïnteresseerd en gezien zijn gedrag (en achtergrond) kan ik niet anders dan tot de conclusie komen, dat hij prima met andere poezen overweg kan
- wat ik al eerder aangaf: medisch zijn beide poezen kern gezond, geen aanleiding het hier te zoeken
-Qua aandacht, voeding en verzorging durf ik rustig te zeggen dat het probleem daar ook niet zit
- qua ruimte evenmin; we hebben een groot huis en de poezen kunnen boven en beneden gebruik maken van verschillende ruimten. Kunnen ze (als ze bijelkaar zij) zelf kiezen.
- de introductie was misschien niet 100% volgens het boekje, maar de resultaten waren aanvankelijk uitstekend. Ze speelden zelfs samen.

Blijven voor mij dus twee mogelijke verklaringen over:
- medisch/mentaal bij Nena (vroege scheiding kittens, zie eerder)
- het gebrek uit buiten-ren-ruimte (mn voor Nena)
- of ze matchen gewoon niet, dat kan natuurlijk altijd. Niets menselijks is een poes vreemd, toch..?

Vorenstaande zou de oorzaak vh gedrag van Nena kunnen zijn. Maar dan kom ik op de vraag: wat ging er dan precies mis? Hoe werkt dat bij een poes? Hoe pak je dat aan?

Ik hoop op goede adviezen... Wie weet (nog meer) raad?
Alvast bedankt.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Kijk, dat het een tijdje wel goed ging, of toch de goede kant op leek te gaan en dan plots mis ging, dat vind ik vreemd.
Dat wijst er in mijn ogen op dat Nena het eigenlijk in het begin nog wel zag zitten. En dan plots niet meer.
Wat daar de oorzaak van is, kan ik niet van hieruit zeggen. Het kan zijn dat ze elkaar niet matchen, maar het kan ook een incident geweest zijn. Er zijn zelfs voorbeelden van katten die samen opgroeien, hun hele leven samen zijn, en plots gebeurt er iets en ze kunnen elkaar niet meer verdragen. Meestal valt er ook eentje de ander aan.
We raden dan een herintroductie aan. Je houdt ze dan een hele tijd (zeker 3 weken) uit elkaar en introduceert ze heel geleidelijkaan. Wel volgens het boekje. ;-)
Dat is met elk eigen ruimten en dan geuren uitwisselen (je kan daarover info vinden, als je dat zou willen proberen) of via de benchmethode die ik ook al aanraadde.

Dat zou dus zeker kunnen werken, maar ik meende dat je dat al geprobeerd had?

Verder wijst het verhaal van Nena's verleden erop dat ze niet zo ontzettend gemakkelijk is met andere katten. Ze had het ook lastig met de andere katten in huis. Maar dat jij vertelt dat het eerst wel goed leek te gaan met Juda, wijst er dan weer op dat ze het toch zou moeten kunnen. Samenleven met andere katten.
Maar ze zal er misschien wat kwetsbaarder in zijn. Ze had misschien maar weinig nodig om om te slaan naar van zich af vechten. Letterlijk dan.
Hoe je dat ombuigd weet ik niet precies, maar ik weet wel dat je moet proberen zorgen dat ze zich goed voelt. Dat ze goede ervaringen opdoet die ze met Juda kan linken. Zijn geur is daarin een belangrijke factor, en later dan ook zicht en nog later ook nabijheid.
Dat is een werk van lange adem.
Maar je moet daarin voor ogen houden dat ze het doet omdat ze zich ongemakkelijk voelt, omdat ze ermee in de knoop ligt. Als hij er niet is, heeft ze dat niet, dus wil ze hem niet in de buurt.
Dus moet je haar prijzen en belonen, zo confortabel mogelijk maken en zeker uitvoerig belonen als ze wat goed doet. Gewoon negeren als ze wat slecht doet is de regel, maar als ze aanvalt is dat natuurlijk wel lastig.
Vandaar dat ik de bench aanraadt...
Maar hier heb ik ook geen ervaring mee hoor, met die aggressieve kant van het verhaal. Het is allemaal een beetje tegenstrijdig.
In de bench is het wel moeilijk om haar zich goed te laten voelen en daar dwing je haar ook om bij Juda te zijn. Maar daar weet ze wel dat ze er niet uit kan, en de bedoeling is dan dat ze er op een keer bij neerlegt dat hij er is, en dat ze eraan went en zich wel goed gaat voelen. Dat ze die negatieve gevoelens tegenover hem laat varen en gewoon rustig wordt. Dat vraagt natuurlijk tijd.
Het belangrijkste is ook dat dat zelfbelonend gedrag van hem aan te vallen vermeden wordt. Nu wordt het voor haar al een gewoonte, iets dat haar goed doet om zich af te reageren, en dat moet doorbroken. Hoe dan ook.

Je zou ze nu inderdaad een tijdje (ik denk aan een paar maanden) kunnen scheiden en dan nog eens proberen. Dat lijkt me wel het verstandigst.
En dan ten alle tijden vermijden dat ze nog gaan vechten. En daarom zou ik met de bench werken, maar dat is misschien wel persoonlijk.

Het is mij wel duidelijk dat Juda wel sociaal is ja. Dus die wil wel graag een vriendje.
Ik hoop dat het je lukt ook, als je hier voor gaat!
Plaats reactie