De ziekte van Von Willebrand

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Synemios
Tijger
Tijger

De ziekte van Von Willebrand

Bericht door Synemios »

Is er hier iemand die ervaring heeft met de ziekte van von willebrand bij katten?

Het is een bloedstollings stoornis.

Ik werd benaderd door iemand die dacht dat ik wel kon helpen, aangezien ik deze ziekte zelf heb en katten heb.
Alleen mijn katten hebben dit (gelukkig) niet en een kat is geen mens.
Ik kan via internet info vinden over honden maar maar weinig over deze afwijking en de behandeling bij katten.

Mijn vraag is eigenlijk worden deze katten bij bloedingen behandeld met tranexaminezuur (cyklokapron)?

Daarbij ik ken de persoon en de kat waar het om gaat niet persoonlijk en ze wonen in Griekenland.....
Maar als ik kan helpen wil ik dat wel doen natuurlijk.

Het is niet veel voorkomend bij katten maar ja ik kan het allicht hier proberen en anders bel ik mijn eigen DA wel voor info.
Ik kan desnoods ook nog contact opnemen met mijn eigen hematoloog maar of die verstand heeft van katten????
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Synemios
Tijger
Tijger

Re: De ziekte van Von Willebrand

Bericht door Synemios »

Ik ga er toch maar vanuit dat dit erg zeldzaam is bij katten.
Als ik zelf meer weet hierover (over de mens en deze afwijking weet ik erg veel ;) )
Maar als ik over katten iets te weten kom zal ik het hier wel melden.
Misschien dat er ooit iemand is die info nodig heeft.
Groetjes, Denise
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Dat is fijn, want ik heb werkelijk geen idee.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Adriana

Bericht door Adriana »

soms zijn dingen simpel
je toetst von willebrand cat disease in je zoekprogramma en oeps, daar rollen de links over mijn schermpje

en ja, het is zeldzaam bij katzels
hieronder een paar links met soms wat meer info over vW bij honden, maar missch nuttige tips....

http://www.petmd.com/cat/conditions/car ... xPCZZsXdUE

http://www.vet.uga.edu/vpp/clerk/anderson/index.php

http://www.healthypetu.com/medical/bloo ... sease.aspx

en als je datzelfde doet met de naam van je medicijn en dan off label use cats toevoegt, dan krijg je missch ook nog wel antwoord voor het Griekse probleem...

maaaaarrrr.... nu moet ik Maks gaan troosten, want die lag op zijn rug met zijn koppetje in mijn armkom te soezen,
maar vond het met dit gegoegel erg onrustig worden en is weggelopen en keek nog even bozig :evil: achterom,
ai ai ai... hoe gaat dit goed komen? :oops:

en toen Maks toch al weg was nog ff gekeken. kwam artikel tegen over epilepsie in combi met tranexx zuur bij katten, zou je zelf ff rustig moeten doorlezen om te kijken of dit een ernstige contra indicatie is...
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Bedankt Adriana,

Ik ga het vanmiddag wat uitgebreider doornemen, lopen griekse DA-en achter wat dit betreft misschien?
Lijkt mij toch beter als een DA een behandeling uitstippelt, ook omdat er weer verschillende types zijn, maar goed ik weet ook dat mensen dokters die geen hematoloog zijn het vaak lastig vinden dus wat dat betreft....

Geef Max maar een hele dikke knuffel en geef mij de schuld maar :D
Groetjes, Denise
Adriana

Bericht door Adriana »

k heb Maks in zijn bontoortjes gefluisterd dat het voor een goed doel was..
en helemaal eens, lijkt me tricky en de Griekse da oid moet eea maar begeleiden..
wat rottig trouwens zoiets, vreselijk uitkijken met alles waar bloedverlies aan te pas komt? ;-) hoop dat er met medicijnen redelijk mee te leven valt..
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Is max alweer happy? ;)
Nou ik heb alles goed doorgenomen, nog even de DA van mezelf gebeld en die zegt dus eigenlijk ook dat je niet zo even kunt zeggen dat dit of dat de beste behandeling is.
Het ligt ook aan het type, ze zei ook dat dit de taak is van de dierenarts en niet van de eigenaren.
Ik heb deze mensen aangeraden om te kijken of ze eigenaren van familie katten (broertjes, zusjes, vader, moeder) kunnen vinden, omdat dat de zoek tocht wel wat makkelijker maakt en ze dan mischien ook beter uit kunnen zoeken wat wijsheid is.
En gezegd een goede dierenarts te zoeken (niet 1 die ze het allemaal zelf op laten lossen) want met een goede dierenarts kom je een heel eind verder.

Soms is het wel lastig, maar ik weet niet beter, ben ermee geboren.
Het meest lastige is dat als er bijvoorbeeld iets moet gebeuren (soms iets van 10 minuten werk) ik eerst naar de hematoloog moet om behandeld te worden en ze dan pas iets mogen doen.
Het mag ook niet in het plaatselijke ziekenhuis maar het moet echt in een ziekenhuis met een hemofilie behandelcentra.
Ik wilde naar de mondhygieniste, dat kan dus niet zomaar, maar goed, ik heb altijd medicijnen in huis en als ik echt een gat in mijn hoofd heb (grote wonden) dan is het te ver rijden voor ons naar Leiden dus moet ik de ambulance bellen en die kunnen heeeeel snel rijden :D
maar ik kan er op zich wel goed mee leven, moet alleen oppassen dat mijn hb op pijl blijft, dat is het enige lastige wat ik echt zelf merk.
Groetjes, Denise
Plaats reactie