Oorlog tussen nieuwe en oude kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
xmartinax
Kitten

Oorlog tussen nieuwe en oude kat

Bericht door xmartinax »

Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op deze site en val meteen maar met de deur in huis.
In oktober hebben we een ongeveer 1-jarig katertje (Tzaar) meegenomen uit Frankrijk. Het was een zwervertje en hij was gewond (hagel). Hij is wel geholpen dus hij heeft ooit wel een huis gehad. Van de mensen waar hij was komen aanlopen weten we dat hij daar al een paar maanden zat.
Thuis hadden we al een 13-jarige kater (Tiber).

Omdat dit allemaal nogal onverwacht gebeurde hebben we geen tijd gehad om ons in te lezen over hoe we ze het beste aan elkaar konden laten wennen. Nu blijkt dat we het helemaal verkeerd gedaan hebben. We hebben ze gewoon bij elkaar gezet. Het was gelijk oorlog.

Tzaar gromt, blaast en gilt vaak tegen Tiber. Het gekke is dat ze samen kunnen eten en in dezelfde kamer kunnen slapen zonder problemen. Maar als de een de kamer in komt waar de ander al is, gaat het mis. Ook als ze elkaar per ongeluk in huis tegen komen of als de een buiten is en de ander binnen en ze zien elkaar door het raam.

Het is altijd Tzaar die begint. Tiber is wel altijd heel alert. Een enkele keer komt het tot een knokpartij.

Is er nog iets dat ik kan doen om Tzaar op te laten houden? Als dit zo blijft, ben ik bang dat we voor Tzaar een ander huis zullen moeten zoeken.

Groet,
Martina
Laatst gewijzigd door Admin op 09 mar 2012 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Chiquita98
Tijger
Tijger

Re: Help!

Bericht door Chiquita98 »

Wat is een enkele keer een knokpartij?
Misschien kan je ze voorlopig even uit elkaar zetten apart in kamers? En dan opnieuw een her kennismaking doen? Wat ik lees zijn er wel momenten dat er harmonie is bijv bij het eten en dat is toch een belangrijk moment. Zijn die knokpartijen echt heftig? Of is het meer spelen? Hier doen ze dat namelijk ook hoor en dan ravotten ze best hard met elkaar lekker bijten en ff tikkie doen.
Grommen en blazen is op zich wel normaal gedrag als katten elkaar net kennen. Misschien moet je het nog even de tijd geven en zorgen dat beiden katten genoeg ruimte hebben om hun eigen weg te gaan.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

en is tzaar ondertussen geholpen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

als ik het goed gelezen heb dan is Tzaar jonger, gecastreerd en heeft een paar maanden gezworven. die heeft dus weinig zelfvertrouwen en zal onmiddellijk in de stress/aanval/angsten schieten bij onverwachte ontmoetingen/gebeurtenissen.
dus als ik heel voorzichtig ben dan denk ik dat je vooral aan het gedrag/rust/zelfvertrouwen van Tzaar zou moeten proberen te werken/veranderen.
dat kan wel maar vergt tijd en inspanning. en missch wat kalmerends.
je zou (rechtsboven) even kunnen zoeken naar ervaringen met de volgende middelen:
Zylkène of Telizen of Destress. de eerste twee via je da en laatste bij huisdierendokter.nl.
Tzaar moet gaandeweg ander gedrag aanleren en vooral Destress kan daarbij helpen.

we hebben op het Forum Sproet en dat was een geweldige angsthaas. die heeft redelijk wat baat gehad bij Destress. zelf hebben/hadden we twee angshazen, Mies en Enzo. Mies heeft vooral erg goed gereageerd op Telizen, terwijl Enzo nog steeds af en toe een destress-kuur krijgt.
maar die is zo getraumatiseerd dat dit een meerjarenplan is..
ik denk wel dat je Tzaar niet onmiddellijk hoeft op te geven, maar reken in maanden en niet in weken..
en welkom op het Forum!
paasnini

Bericht door paasnini »

Heel herkenbaar hoor wij hebben hier Moekie een ex-zwerfpoes (op straat gevonden met haar kittens) ook zij had totaal geen zelfvertrouwen en kende alleen "de regels van de straat". Wij hebben feliway gebruikt in het begin en verder hebben wij heel veel geduld moeten hebben en op onze tanden moeten bijten want onze oudere kat Sam terroriseerde haar doordat hij door had hoe onzeker ze was. En wij hebben hier echt plukken haar en krassen gehad. Hebben wel een tijdje Bach therapie gebruikt en dat beviel goed.
Nu na meer dan een jaar begint mevrouw te ontdooien (komt mogelijk ook door onze twee sociale Maine Coons). Het is gewoon schattig om te zien hoe zij speelt, iets wat ze niet eens kende toen ze bij ons kwam wonen.
De kennismaking opnieuw doen is een idee en 1 ding heb ik moeten leren, de goudenregel: niet mee bemoeien.
Sterkte
xmartinax
Kitten

Bericht door xmartinax »

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Het is me nu duidelijk dat Tzaar onzeker / bang is. Wat ik nu ook merk is dat Tiber een andere rol aan het krijgen is. Hij laat duidelijk merken dat hij de baas in huis is. Bij het eten geven wil hij eerst en als we dat niet doen slaat hij Tzaar bij zijn bak weg. Ook heb ik sterk de indruk dat Tiber Tzaar gewoon zit uit te dagen! Als Tzaar op de bank ligt, gaat hij er vlakbij zitten. Dan schiet Tzaar vaak in de stress en gaat dan zitten piepen. Tiber blijft dan heel rustig zitten en het lijkt wel of hij Tzaar zit uit te lachen.
Gelukkig gilt Tzaar niet meer zo, het is meer een klagelijk piepen.
Van de week lag Tiber op de bank (op het kussen van Tzaar uiteraard). Tzaar had dat niet door en sprong ook op de bank. Tzaar schrok en heeft even zitten piepen. Daarna werd ze wat rustiger en uieindelijk lagen ze op 20 cm van elkaar te slapen! Als het lukt voeg ik een foto bij.
We zijn zelf minder gestresst ervan en we kijken het nog een poosje aan.

De foto lukt nog niet. Probeer ik straks nog een keer.
Kan iemand me uitleggen hoe ik een foto plaats?

Groet,
Martina
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de oudste kat eerst voeren en eerst knuffelen. Door dat niet te doen verstoor je juist het evenwicht. De oudste kat mag de baas zijn. Intimiderend staren hoort daar ook bij. Dat is niet "uitlachen" zoals jij aangeeft. Als de jongste kat zich daar bij neerlegt gaat het goed komen. Jullie kunnen ze het beste zoveel mogelijk laten gaan, tenzij het echt knokken wordt.
En zoals ik begon, altijd de oudste eerst. benadruk dat die de baas is.
Straf hem ook nooit als hij iets doet wat lullig lijkt voor jullie in de richting van de jongste kat.
Als jullie dat "spel"meespelen zal de rust op den duur weerkeren.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
xmartinax
Kitten

Bericht door xmartinax »

Zei ik dat het wat beter leek te gaan? Gisteren in ieder geval niet.
Tzaar heeft veel zitten piepen. Ik heb ook gemerkt dat ze elkaar opzoeken. Tzaar zat bij mij op schoot toen Tiber binnen kwam. Tiber liep naar de keuken en Tzaar sprong gelijk van schoot en rende Tiber achterna. Toen hij bijna bij Tiber was stopte hij ineens en ging hij weer zitten piepen. Tiber heb ik ook zoiets zien doen.
Als het daar nou bij bleef was het niet zo erg. Maar vannacht zijn ze elkaar weer onverwacht tegen het lijf gelopen in de kelder waar de kattenbak staat. We hoorden ineens een enorm gekrijs. Toen ik beneden kwam was het ergste al weer achter de rug en zaten ze alleen een beetje te grommen. Ze hebben elkaar wel goed te pakken gehad. Overal plukken haar en allebei tot bloedens toe gewond. Ik word er een beetje moedeloos van.
Adriana

Bericht door Adriana »

hoeveel kattenbakken en staan ze op verschillende plaatsen?
de aanbeveling is eén kattenbak meer dan het aantal katten en op verschillende plaatsen.
paasnini

Bericht door paasnini »

Ik wilde dezelfde reactie geven als Adriana. Als bakken op 1 plek staan is het makkelijk de andere kat te terroriseren.
xmartinax
Kitten

Bericht door xmartinax »

We hebben 1 bak in gebruik maar we hebben nog een bak. Die ga ik zo gelijk vullen en boven neerzetten.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou nog een derde op een andere plek neerzetten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie