Dierentandarts

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Adriana

Re: Dierentandarts

Bericht door Adriana »

Enzo heeft tijdens de operatie gasnarcose en vloeistofinfuus gehad. hij is anderhalf uur onder het mes geweest.
zolang Guus geen metacam krijgt en wèl gasnarcose, lijkt het me veilig.
en zolang er geen gaten/wonden worden gemaakt hoeft hij dacht ik geen AB.

als er wèl wordt beschadigd, dan loop je kans dat vieze bacteriën naar binnen komen en is wat AB wèl raadzaam. maar geen giga kuur denk ik..
k denk dat je gelijk hebt op het punt dat pas bij ernstig nierfalen dit zichtbaar is in de waardes, dus beter safe dan sorry en als nierpatient behandelen.
je geeft infuus om de eventuele narcosevloeistof en de stofjes van de inleidingsinjectie snel af te voeren.
ik denk niet dat je met infuus de afvalstoffen, die vrijkomen van het gebit wegkrijgt, voorzover ze het systeem zijn binnengedrongen.
en in de mondholte is het een kwestie van goed laten wegzuigen tijdens het reinigen, maar het maagzuur maakt daar ook wel korte metten mee..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Volgens mij heeft mijn Da geen gasnarcose, bij mijn hond was dit in ieder geval niet zo. Zal er eerst naar informeren voordat ik beslissingen neem. Ik heb wel heel veel vertrouwen in mijn Da, en wil het het liefst daar laten doen. Maar ze hebben 2 praktijken, mis. hebben ze bij de ander wel mogelijkhied tot gasnarcose..
Metacam was ik inderdaad al van op de hoogte, dat dit erg slecht is voor de nieren, dus dat zal ze nooit krijgen! Jij bent dus van mening, hoe minder AB hoe beter, als ik het goed begrijp? Kan dit ook veel kwaad voor de nieren dan, dacht dat er ook "niervriendelijke" waren..
Sarah, Tica, Floortje hond Fee 🐕 IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, Fritske, Rooie, honden Luna, Sophie en Nala 🌈
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.wgvt.nl/ledenlijst
er zit een dierentandarts in Emmeloord en eentje in Almere! missch navragen en afwegen.. als het niet je eigen da-praktijk is..!

uuuhhh, de Haagse dierentandarts FK heeft me eea toegelicht en dat is wat ik in het vorige bericht heb gezet. maar Enzo had een wond zo groot als zijn halve onderkaak.. en er zal heel goed zijn afgezogen maar natuurlijk had hij daar een ontsteking, dus infectie.
nu heb ik zelf onlangs ook een kaakoperatie mogen ondergaan en kreeg geen AB-recept mee en na een dag bleek dat ik het hard nodig had! ik weet dat er iedere keer op gehamerd wordt dat de kuur moet worden afgemaakt, maar ik maak een persoonlijke afweging en dat is dus heel persoonlijk. Enzo heeft zijn kuur niet afgemaakt en ik ook niet. je moet bij de start goed uitroeien dus aanbevolen dosis aanhouden, maar ik heb bij beide de termijn gehalveerd. er is ook nog zoiets als het eigen immuunsysteem en een darmflora, die door sommige AB's zwaar wordt geteisterd. dus veel vit c, rauwe ui enzo en geitenyohurt om de handel weer op de poten te krijgen. ik slik zelden AB, één keer in de ongeveer 10 jaar is veel en ben een beetje dwars daarin.

bij jou gaat het om schoonmaken en dan moet je je afvragen of het nodig is. je kunt het de dagen erna natuurlijk ook heel erg goed in de gaten houden en als alsnog koortsig en mogelijk infectie dan met gezwinde spoed richting da voor AB. maar jouw situatie en behandeling is niet zo heftig als bij Enzo.

voor wat betreft de aandachtspunten mbt nieren bij sommige AB's zou je de betr bijsluiters even moeten nalopen, dat weet ik niet uit mijn hoofd.
in de bijsluiter van clavubactin kom ik geen waarschuwingen tegen http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=119
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Dank je voor het meedenken Adriana :-) De dierentandarts die op de lijst staat, staat als da erg goed bekend binnen Almere. Ik heb net ook even de op de website van mijn eigen Da gekeken, en zag dat ze in de nieuwste praktijk ook de mogelijkheid tot gasnarcose hebben. Het liefst ga ik dan ook gewoon daarheen, heb veel vertrouwen in deze artsen. Wil nog wel navragen wat de meest veilige manier is, en als dit gasnarcose is, kies ik daarvoor. Ik hoop dat AB niet nodig zal zijn, het gaat alleen om tandsteenverwijdering, of er moet meer aan de hand zijn, is nu moeilijk te beoordelen.
Volgende week Gaat Guusje weer voor een Vaccinatie, zal ik het uitgebreid bespreken, en hier melden hoe verder.
Sarah, Tica, Floortje hond Fee 🐕 IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, Fritske, Rooie, honden Luna, Sophie en Nala 🌈
Adriana

Bericht door Adriana »

lijkt me een strak plan, eerst heel goed informeren en doorspreken, vóór de behandeling. waar ik nog wel aan dacht is een vloeistofinfuus na de behandeling. dan worden eventuele vreemde stofjes (spierverslapper) er makkelijker uitgespoeld.
en missch kan de assistente Guus vasthouden of in een handdoek gerold houden, want zo lang duurt tandsteen verwijderen toch niet?
kun je niet dagelijks even in zijn bekje rommelen, zodat hij er een beetje aan gewend raakt?
kan me goed voorstellen dat je heel erg voorzichtig bent!
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Guusje is erg bang voor vreemden, dus ik denk dat t erg traumatiserend is wanneer zij deze behandeling zonder narcose ondergaat, we zullen hier niet aan ontkomen.. Guusje is een stuk minder meegaand en makkelijk wb behandelingen dan Patiaan destijds, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken haha. Ze is vreselijk lief, maar als ze iets niet wil stribbelt ze erg tegen. Denk dat rommelen in haar bekje niet zal lukken, en dat de oplossing ná de tandsteenbehanding dus niet tandenpoetsen zal zijn. Er is een of ander goedje wat je door het drinkwater kunt doen, of poeder voor over het voer.. iemand ervaring mee?
Cerna

Bericht door Cerna »

Een tandsteenbehandeling wordt bij onze kliniek altijd door de assistente gedaan (verbaasde mij ook toen ik dat hoorde), dus daar zou ik ook nog even naar informeren voor de zekerheid.

En och, het is een kleine, kortdurende ingreep. Voor nierfalen tg hiervan zou ik niet bang zijn.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Bij Sjaak bleek de oplossing hem vlees te geven, door het zagen van de kiezen wordt zijn gebit op natuurlijke wijze schoon. Zelfs terwijl hij al flink tandsteen had.
Als hij b.v. op een eendagskuiken kluift hoor je het echt knarsen, het langs elkaar schrapen van zijn kiezen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Ik ben vegetarisch dus die kuikens komen er bij mij niet in ;-) Zal toch naar de da moeten hiervoor. Vreemd ook dat de assisente dit doet, ben benieuwd hoe dit bij mijn da gaat. Ging er altijd vanuit dat een da dit deed. Een paar maanden geleden het gebit van mijn hond laten doen, geen idee door wie eigenlijk :-S
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik ben dan kennelijk een stoere vegetarier want ik geef ze wel kuikens. Als je ziet hoeveel plezier ze daar aan beleven. Ze staan me nu met zijn allen bij de tuindeur op te wachten als ze merken dat het kuikentijd is.
Sinds Hummel een chonisch tandvleesontsteking heeft ben ik hiermee begonnen.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Adriana

Bericht door Adriana »

k zou er zelf gewoon bij aanwezig blijven!
dat is ook rustiger voor jou zelf en zo lang zal die behandeling niet duren!
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Nou het plan van aanpak is bekend, en volgende week vrijdag gaat het gebeuren: Guusje krijgt eerst een bloedonderzoek. Ook als het bloed ok is zal ze behandeld worden als een kat met nierproblemen ter preventie, ik wil dat zoveel mogelijk risisco's uitgesloten worden. Ze krijgt gaat dmv gasnarcose onder narcose. De Da doet de behandeling zelf. Eerst wordt er een bacterie dodend middel op de tanden aangebracht, daarna wordt tandsteen verwijderd, en in indien nodig tanden getrokken. Na afloop wordt er weer een bacteriedodend middel op de tanden aangebracht. Zo wordt 99% van de bacterieen al gedood. Voor alle zekerheid krijgt ze daarna een onderhuids infuusje om evt. bacterieen die toch in het systeem komen versneld af te voeren. Indien nodig krijgt ze als pijnstiller Onsior, minst belastend voor de nieren met goede werking. Alleen indien nodig antibiotica. Heb zelf niet het idee dat er tanden getrokken moeten worden, maar je weet t maar nooit. Blijf t spannend vinden, hopelijk gaat alles goed!
Daarna gaat Guus je over op brokken van Hills, die deels tandsteen voorkomen. En krijgt ze vetaquedent door het drinkwater, wat bacteriedodend werkt. Hopelijk helpt dit goed, en blijft haar gebitje dan weer jaren mooi.
Adriana

Bericht door Adriana »

dit klinkt al een stuk rustiger, je hebt het helemaal op een rijtje en goed doorgesproken!
dat bacteriedodende spul lijkt me wel een goeie. ik neem aan dat er röntgenfoto's van de kaken worden gemaakt want alleen dan kun je zien of alles ook onder het tandvlees in orde is.
bij Enzo bleek dat een grote verrassing in te houden, situatie veel ernstiger dan vermoed., maar bij Guus hoeft dat natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

wij gaan hier de beaphar zahnies proberen, ze schijnen erg lekker te zijn en in de mondholte goed te werken tegen de vorming van tandsteen.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Nee over röntgenfotos hebben we het niet gehad. Ik neem aan dat wanneer de da dit nodig acht, dit ook wel aangekaart zal worden. Ga even de beaphear zahnies googelen, die ken ik nog niet ;-)
Plaats reactie