Gewenning oudere katten uit asiel

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
annachristina
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2012 15:57

Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door annachristina »

4- en 6 jaar geleden hebben wij afscheid moeten nemen van onze 2 siamezen.
Zij zijn 17- en 19 geworden. Nu hebben wij sinds afgelopen maandag weer 2 katten in huis Het zijn afstandskatten van 9 jaar en we hebben ze uit het asiel gehaald. Onze vorige katten hebben wij als jonkies gekregen. Overdag liepen ze door het hele huis en lagen beneden in de mand bij elkaar. 'S nachts sliepen ze dan op zolder (waar nog een mand stond) en waar ook de kattenbak stond. De huiskamerdeur bleef dus 's nachts dicht en de volgende ochtend pas weer open.
Daar we dit bij de "nieuwelingen" ook weer zo willen gaan doen hebben we toen we ze uit het asiel haalden, vanuit de vervoersmandjes gelijk naar zolder gebracht, daar waar de kattenbak staat en tevens ook de mand voor de nacht. Het leek ons wel belangrijk om ze gelijk naar de plaats te brengen waar ook de kattenbak staat. Beneden in de huiskamer staat ook een lekkere mand. Tot nu toe zijn ze daar nog niet in geweest. 1 Van de katten is 1 of 2x de boel beneden komen verkennen, maar vlucht dan weer gauw naar boven en daar verblijven ze dan ook de hele dag en nacht. De andere kat is nog helemaal niet in de huiskamer geweest en verstopt zich geregeld op zolder
Ik hoop dat er binnenkort wel verandering in komt, maar ik vrees dat ik veel gedud zal moeten hebben. :twisted:
Iemand ervaring hier mee?


Ik zal denk ik heel veel geduld moeten hebben, maar ik hoop maar wel dat er nog verandering in komt
Toch heel anders of je ze van jongsaf aan in huos haalt of zo..
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door ayla »

Wat fijn dat je twee katten uit het asiel een fijn nieuw huisje geeft. En dan nog een paar wat ouderen ook, super hoor! :eclap:

Weet je wat de katten mee gemaakt hebben in het verleden?
Ze zijn er natuurlijk pas een paar dagen. Veel geduld is nodig inderdaad. Vind het al heel wat dat één van de katten binnen een paar dagen de boel al gaat verkennen. Er zijn een paar topics van katten die weken onder het bed/bank vluchten van angst. Bij de meeste is dit na enkele weken en véél geduld helemaal goed gekomen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door castratenkoor »

Wat goed dat je voor wat oudere katten uit het asiel bent gegaan! Dikke pluim wat mij betreft.
het klopt dat je vaak meer geduld moet hebben wat aanpassing betreft. Ik denk dat ze met 2-3 weken uit nieuwsgierigheid wel vaker in de huiskamer zullen komen. Laat de katten zelf het tempo beplaen maar probeer ze wel veel aandacht te geven door voorzichtig wat met ze te spelen en wat lekkers geven. ga eventueel af en toe bij ze op zonder op de grond zitten met een kop koffie en/of een tijdschrift.
Zo leren ze je beter kennen en komen ze vast wel naar je toe op den duur.
Heeft even tijd nodig maar ik ben ervan overtuigd dat het wel goed komt hoor!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
annachristina
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2012 15:57

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door annachristina »

Het leek ons mooi om katten uit het asiel te halen en dan inderdaad wat oudere. Op deze manier kan je ze een mooie oude dag bezorgen.
We weten alleen maar dat zijn baasje is overleden en dat ze het merendeel binnen zaten.
Ze hebben natuurlijk een verleden en wat daar gebeurd is...........??
En bij ze koffie drinken, dat deed ik al. Haha, als mohammed niet naar de berg komt.
Ze laten het al wel toe dat je ze aait. In het asiel stonden ze bekend als enorme knuffelaars. We zullen er maar vertrouwen in hebben .
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door Anne »

Komt vast wel goed met veel liefde en geduld :-P Wat heerlijk dat deze twee oudere katten een herkansing bij julllie krijgen :eclap:
Laat de kat naar je toekomen, dat geeft het meest vertrouwen en laat de katten op hun eigen tempo het huis onderzoeken en zorg voor vluchtroutes mochten er beneden ineens vreemde mensen rondlopen

Hier zat Hobbes* een week achter de bank en Happy hebben we express in een soort van bench gedaan omdat hij uit zich zelf een angstig dier is.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door pinguin »

Wat leuk dat je voor 2 asiel katten bent gegaan. Je zegd zelf dat ze in het asiel echt bekent stonden als kroelkatten. Heb jij dat daar ook zelf ervaren?
Dit klinkt misschien wat raar en tegenstrijdig. Maar katten zijn nacht dieren en als je slaapt zullen ze veel sneller op verkenning uit gaan. Je zou kunnen over wegen om s`nachts ook de huiskamer deur open te laten staan. Ten zij er een reden is dat ze er s`nachts niet mogen komen?
Ik heb hier ook een kat die extreem angstig is. Die heb ik de eerste 2 weken overdag niet gezien. En kon hem pas na 2 of 3mnd aaien. (dat weet ik effen niet uit mijn hoofd)
En verder kijk goed rond op het forum er staan zoveel tips en trucks die je zou kunnen toe passen. En heb vooral veel geduld.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
annachristina
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2012 15:57

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door annachristina »

Het rare is, dat de kat die in het asiel de meest toeschietelijke was( inderdaad lekker kroelen, hand likken) nu zich het meest verstopt. Hij laat zich wel aanhalen maar is erg voorzichtig. De andere liet zich in het asiel wel aaien, maar was niet zo toeschietelijk en hier thuis is dat nu juist de kat die al beneden is geweest. Haha, rare beesten.
Tja, vroeger hebben we onze katten aangewend om op zolder te slapen omdat we het niet fijn vonden dat ze in de huiskamer overal aan konden komen en gingen krabben, maar ja dat waren dan ook jonkies.
Ik geloof niet dat de katten die we nu hebben veel doen 's nachts: tot nu toe hoor ik niks en kan ook niet merken dat ze beneden zijn geweest. Dus misschien is het wel een idee om de huiskamerdeur open te laten voor de nacht en dan eens aan zien.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door Mirjam86 »

Je kan natuurlijk wat lekkers klaarleggen beneden, dan zie je zo of ze op verkenning zijn geweest.
Je moet niet vergeten dat het asiel inmiddels hun vertrouwde omgeving is geworden. Zodra ze zich bij jou wat meer thuis voelen zullen ze waarschijnlijk hun ware aard weer laten zien en weer lekker knuffelig worden.. Maar in mijn ervaring kan je met snacks (kipfilet is hier favoriet) en spelletjes een angstige kat wel uit de tent lokken! Succes ermee, en hou je ons op de hoogte van hoe het gaat?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door pearlsofpassion »

Heb er een beetje vertrouwen in.
De band met deze katten zal op termijn niet anders zijn dan met katten die je van kitten af in huis haalt (het kan sterker, het kan minder sterk, hangt gewoon vanaf hoe het klikt), maar het aanpassen vraagt wat meer tijd bij volwassen katten.
Maar het komt vast wel goed!
Meestal draaien ze op een keer een knop om en komen toch. Het lijkt dan eerst weinig te beteren, maar dan plots is het helemaal goed. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door Chiquita98 »

Het hoeft trouwens niet te betekenen dat katten uit het asiel een flink verleden hebben. Soms kunnen ze door omstandigheden niet meer bij hun oude baasje blijven. Oudere katten hebben vaak wat meer tidj nodig dan kittens om ergens te wennen. Lekker met rust laten, af en toe bij ze zitten en je stem laten horen. Ben het met Valerie eens dat de band echt niet anders zal zijn. Ik had een hele sterke band met Bonita die ik kreeg toen ze 17 was en ze overleed toen ze 19 was. In die 2 jaar dat ik heb mogen genieten van haar waren heel intens qua binding.
Heel veel plezier met je 2 katten en zo fijn dat ze met zijn tweetjes weer een fijn thuis hebben
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door pinguin »

Ben het met de rest eens de band niet anders zal zijn. Omdat ze iets ouder zijn.
als je ze in het asiel wel kon aaien komt dat vanzelf goed. Het is niet niks om ineens van uit een asiel in een mandje te worden gestopt. Vervolgens te worden losgelaten in een wild vreemde omgevind met vreemde mensen er om heen. Heb gedult.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
annachristina
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2012 15:57

Re: Gewenning oudere katten uit asiel

Bericht door annachristina »

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden, want dit was nog niet het hele verhaal :roll:
Toen ik ze afgelopen maandag uit het asiel haalde, kreeg ik de mededeling dat ze wat spuugden omdat er een virus heerste, het weekend voor die maandag. Die zaterdag zijn we nog gaan kijken en was er nog niks aan de hand. Wel zat er een kat boven het hok van die van ons te kokhalzen. dus dat kon maar zo.
Als het na 2-3 dagen niet over was moesten we aan de bel trekken en contact met het asiel opnemen. Bij 1 was het spugen na 2 dagen over, maar zat wel te niezen en kreeg een loopneus. De andere begon ineens woensdag flink te hoesten en leek zowat te stikken. Ik vertrouwde het boeltje niet en inmiddels zijn we naar de dierenarts geweest en blijken ze alle twee bronchitis te hebben. Ieder hebben ze 2 injecties gehad en nu moeten we ze neusdruppels gaan geven.
Het asiel heeft ons toen ook laten weten dat ze overgewicht hadden en we kregen seniorvoer mee. Er was schijnbaar geen dieetplan nodig(heb ik nog naar gevraagd) .Maar eenmaal bij de dierenarts kregen we te horen dat ze toch wel op dieet moesten en het beter was dat ze dieetvoer kregen en onder controle bleven. Over 3 weken kunnen we ze daar laten wegen en dan maar weer verder zien.
Wat een domper zo zeg :???:
Nu maar te hopen dat ze gauw opknappen en dat ze niet blijven kwakkelen. Wat wel weer positief was dat 1 van de katten vanmiddag uit eigen beweging even een kijkje in de huiskamer is komen nemen :grin:
Plaats reactie