Gisteren Robijn laten steriliseren en volgens de dierenarts gaat het, als een kat zich in de nek van een
andere kat vastbijt, zoals Gaudi bij Robijn doen, niet om spelen, maar echt om DOMINANTIEGEDRAG.
Hij wil gewoon de baas zijn over haar; iets wat heel normaal is voor een puberend katertje van 7 maanden. GELUKKIG (EN DAT IS ECHT IN HAAR VOORDEEL!!) is Robijn, net als de meeste Britten, best onverschillig

, en 1 minuut nadat ze is aangevallen, doet ze weer wat ze vóór de aanval deed (m.n. slapen dus; of eten). Ze is niet echt onder de indruk, of bang van hem. Alleen de aanval zelf vindt ze niet leuk natuurlijk!! Het zou een heel ander verhaal zijn als ze zich bv zou verstoppen onder de bank ofzo, of heel bang zou worden van Gaudi, en zou veranderen in een angstige kat.
Niets om me ongerust over te maken dus, zei de dierenarts. Hij valt haar ook niet meer zo vaak lastig als vroeger, omdat ie nu ook wat ouder en rustiger wordt, en als hij 1,5 a 2 jaar is, zal het volgens de dierenarts niet of nog maar sporadisch voorkomen.
Op mijn topicvraag: Katertje bespringt en bijt volwassen poes: gaat dit over? was het antwoord van mijn dierenarts dus: JA, DIT GAAT OVER! (of wordt in ieder geval minder).
Ik dacht eerst dat het misschien dekgedrag was, maar dat is het niet; dan zou hij echt met zijn achterpoten moeten gaan trappelen, zei de dierenarts..
Het komt allemaal wel goed dus, kwestie van een beetje geduld. Herplaatsing van Gaudi vond zij, net als ik, absurd/overdreven extreem, en een 3e kat erbij kan goedgaan, maar misschien ook juist niet; kan ook weer heel veel stress / ruzie geven, aangezien Gaudi al 7,5 maand is, en geen kittentje meer (op de kattenleeftijdskalender zag ik dat hij nu ong. 17,5 jaar is, in mensenleeftijd), en een andere kat dus meer als indringer zal zien in 'zijn' huis, vooral omdat ie dus best dominant is. Zit ik straks weer met hetzelfde probleem, dat die die andere kat probeert te domineren, of dat als die andere kat ook best dominant is, en ze echt met elkaar gaan vechten.

. Dan ben ik straks nog verder van huis, terwijl het nu aan de beterende hand hier is..
Als advies werd altijd gezegd dat je niet mag ingrijpen bij ruzies (daar was de dierenarts het overigens,
net als ik, niet mee eens). In het begin negeerde ik de ruzies, omdat ik dat op internet had gelezen dat je dat moest doen, omdat het anders alleen maar erger zou worden, maar op een gegeven moment kon ik het echter niet aanzien, hoe mijn Robijn steeds in elkaar werd getrimd door Gaudi en nu corrigeer ik hem voortaan met mijn stem, en ik leid hem af van Robijn, bv. met een speeltje, of ik duw hem zachtjes weg of om, zodat hij (dwz zijn hersentjes) niet meer op haar gefocused is (zijn). als ik zie dat hij weer op haar wil springen.
Zo VOORKOM ik de aanval. En Gaudi is (of beter gezegd zijn hersentjes zijn) haar dan weer vergeten (geleerd van de Dog Whisperer - hersentjes afleiden/"resetten" als dier verkeerd gedrag NEIGT te gaan vertonen

). Dit werkt perfect! Het aantal aanvallen neemt nu dus niet toe, maar juist af!!
Ik heb Gaudi ook een middelgroot knuffelleeuwtje gegeven, waar die zijn overtollige energie en agressie op kan botvieren. Nou, die moet het af en toe ontgelden hoor!
Hij bijt met alle kracht in het knuffelbeestje, en trekt letterlijk de haren er met alle kracht uit!
Ook vindt ie het heel fijn om buiten aan zijn lijn van 20 meter te genieten van de natuur en alles wat beweegt. Dit doet het lichamelijk en geestelijk heel erg goed!! En veel spelen natuurlijk met hem; al hoewel hij een stuk minder speels is dan voorheen. De meeste speeltjes vindt ie niet meer zo heel interessant, op zijn laserlichtje na dan.. Vroeger speelde die meer, en nu slaapt ie meer.. Tja, kleine kittentjes worden snel groot..
Ik kies dus NIET voor de optie om er maar weer een kat bij te nemen.
Als Robijn er straks niet meer is, en ik merk dat Gaudi dan eenzaam wordt, omdat die dan echt alleen is, of probleemgedrag gaat vertonen (bv. sproeien of krabben aan bank/behang), DAN is het wat anders, dan wil ik nog wel een kat van dezelfde leeftijd uit het asiel gaan halen (wel met terugbrenggarantie, voor het geval ze elkaar echt niet liggen; want of 2 volwassen katten elkaar wel of niet liggen, valt helaas alleen achteraf te zeggen, en niet vooraf).
En als Gaudi er (hopelijk pas over een jaar of 20) ook niet meer is, dan zal ik er voortaan wel voor kiezen om 2 kittens, ipv 1 kitten te nemen, en nooit meer 1 kitten en een oudere kat, maar nu wordt Gaudi al wat rustiger, het ergste is nu dus al achter de rug, en moeten ze het met elkaar zien te rooien de komende tijd (en gaat ook wel lukken, ben ik van overtuigd) (het gaat nu al 10x keer beter dan een aantal maanden/weken geleden; want toen was ik echt een beetje wanhopig, maar nu niet meer, nu ik weet dat hij alleen maar rustiger zal worden, en ik ook al echt ervaar en zie dat hij rustiger aan het worden is).
Over een tijdje (over 6 weken ofzo; als Gaudi 9 maanden is) zal ik weer een update geven over hoe het gaat tussen Robijn en Gaudi.. (op dit moment liggen ze allebei vredig te slapen...)