Katten houden of wegdoen?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Katten houden of wegdoen?

Bericht door King »

Hoi allemaal,


Ik heb 2 katten van een jaar. Ze zijn niet de beste vriendjes maar kroelen genoeg met elkaar. Ik heb nu een dilemmma mijn vriend en ik zijn uit elkaar. De katten zijn bij mij gebleven alleen ben ik stewardess van beroep wat feitelijk inhoud dat ik maar 2 dagen in de week vrij ben. De overige 5 dagen past me nichtje die bij me inwoonr op ze, probleem is alleen dat zij niet zo gek van katten is als ik. En dat me katten dus steeds andere gezichten zien, als zij namelijk in het weekend niet thuis is komt de buurman langs om ze eten te geven. Ik geef ze normaal 2x te eten, en die dagen krijgen ze dan 1x te eten
Wat moet ik doen, moet ik ze houden of weg doen?

Het liefst hou ik ze maar ik weet niet of dit hun beschadigd? Iemand tips/hulp
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door Ayzha »

hehe wat een lastige situatie... Tuurlijk hou je ze t liefst, maar of dat het beste voor je katten is weet ik zo net nog niet. Uit liefde voor hun denk ik dat het beter is om een nieuw plekje voor ze te zoeken.
Hoe hard het ook is. Verder zou ik het anders ook niet weten, inderdaad een kattenoppas. heel veel sterkte en ik hoop dat je uiteindelijk een goeie keuze kunt maken..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door Adriana »

dit lijkt me een weinig diervriendelijke situatie, gelukkig zijn ze samen.
in feite heb je in je huidige leven eigenlijk geen ruimte voor katten.... want noch nichtje noch buurman zal veel tijd aan ze besteden. hoop dat de kattenbakken goed worden schoongehouden anders heb je binnenkort een zindelijkheidsprobleem..

voor zulke jonge katten zou ik zo snel mogelijk een goed tehuis zoeken met plenty aandacht en verzorging.. praat eens met mw's van het dichtstbijzijnde asiel, zulke jonge katzels zijn vrij makkelijk herplaatsbaar en dat is denk ik de meest vertrouwde manier

of ze hier onder lijden kan niemand van een afstand zeggen natuurlijk.. maar echt geweldig is de situatie niet en gelukkig weet je dat zelf ook...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door King »

Over het algemeen is er natuurlijk iemand thuis behalve met de vakanties, dus een kattenoppas heb ik nu alleen ben ik me er wel van bewust dat de liefde die ik ze geef iemand anders ze niet kan geven.

@ adriana het is gewoon een diervriendelijke situatie er word voor ze gezorgd alleen niet in de mate waarin ik ze zelf zou verzorgen ik zie ze echt als me kindjes. Ik kan niet van iemand anders verwachten dat ze dat ook zo zien, ze krijgen eten, de bak word verschoont dus dat is het probleem niet. Het asiel in kooitjes vind ik zielig ze hebben hier alle ruimte en ik zou niet weten hoe lang het duurt voordat ze een goed huisje hebben.
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door King »

Denken jullie btw dat een kattenpsycholoog hier meer inzicht kan geven
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, een kattenpsycoloog kan hier niets mee doen, denk ik.
Een medium kan jou misschien vertellen wat de katten het liefste zouden hebben, als je daarin gelooft. Maar het gaat om een keuze maken, je hebt geen probleem dat bij de katten zelf ligt.

Ik weet niet hoe het verder bij je is, maar als dit een situatie is die waarschijnlijk nog een hele tijd gaat duren, zou ik ze ook herplaatsen.
Om een periode te verbruggen is dit nog bespreekbaar, maar als permanente situatie lijkt me dit ook niet houdbaar.
Het spijt me wel vreselijk voor je!

Je kan ze natuurlijk wel thuis houden en via internet proberen plaatsen. Sommige asielen doen ook aan plaatsingen van huis uit, dus die zouden je kunnen helpen.

Als ik het goed heb gaat het over 2 jonge katertjes?
Dat lijkt mij wel nog vrij goed te doen om te plaatsen (alles is relatief natuurlijk). Let wel op ze niet te laten scheiden. Of dat zou ik toch doen...
Erg veel sterkte met de beslissing en ook veel succes als je een nieuw plaatsje voor ze zou zoeken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door Ayzha »

kattenpsycholoog heb ik helaas geen ervaring mee, je zou er eens eentje kunnen bellen en je probleem uitleggen. Ik denk dat ze je dan kunnen vertellen of ze je kunnen helpen of niet.
misschien kun je totdat je een keuze hebt gemaakt een nieuwe kattenoppas zoeken, iemand die wel helemaal gek is met katten ( ook dus met katten van anderen). Ik heb bijv. 3 jaar lang rondgezworven tussen mijn katten en honden oppas adressen. soms voor n dag en nacht maar soms ook voor een week of maand.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door Anne »

Wat goed dat je om info komt vragen en je je zorgen maakt over het welzijn van je katten
Ik zou op zoek gaan naar een kattenvriend in de buurt, iemand die het geen probleem vindt de katten te verzorgen op de dagen dat je er niet bent, en ook aandacht aan ze geeft.
Een soort kattenoppas zeg maar, 1 die lekker blijft hangen om met de katten te tutten.
Misschien dat je het op die manier dan kunt oplossen en ze dan gewoon bij je kunnen blijven wonen want ik maak uit je bericht op dat je wel om ze geeft en dat is het allerbelangrijkste!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Anne aan. Er is misschien wel iemand in de buurt die elke dat een uur wil knuffelen en spelen met ze. Er is toch wel wat te zeggen voor het blijven in vertrouwde omgeving.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door Mirjam86 »

Het lijkt mij ook een enorm lastige situatie.. uit je tekst maak ik op dat je echt van ze houdt, maar juist daarom twijfelt of ze elders niet iets beters aangeboden kunnen krijgen.

Ik denk dat ik toch op zoek zou gaan naar een baasje dat meer tijd met ze kan doorbrengen, maar ik zou ze ook niet naar het asiel brengen. Ik zou proberen ze vanuit de huidige situatie direct bij een liefhebbend huisje te plaatsen. Maar ik realiseer me ook dat ik makkelijk praten heb, want als het om mijn eigen schatjes zou gaan zou ik ook de grootste moeite hebben om afscheid te nemen.

Mocht dit niet lukken dan lijkt de bovenstaande optie mij ook de beste.. Een schone bak, vers voer en water zijn slechts de basisbehoeften van een kat. Veel aandacht en regelmatig een knuffel zijn voor die van mij minstens zo belangrijk en van een oppas die niets met katten heeft zullen ze dat niet krijgen..

Succes met deze moeilijke beslissing! Laat je ons weten hoe het is gegaan?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door puksji »

Ik zou ze niet wegdoen.
Je bent nu net vrijgezel en dan is het vele van huis zijn geen probleem, althans niet ivm een eventuele partner. Maar de kans is natuurlijk groot dat je toch nog tegen de liefde van je leven aanloopt, en dan zal je ook niet meer zoveel van huis willen zijn. Vanaf dat moment heb je ook meer tijd voor je katten.
Stel dat dat over een jaar of over twee jaar gebeurt, dan zijn je katten ook nog vrij jong en hebben ze nog lange tijd bij jou te gaan. Maar als je ze dan weggedaan hebt, kon je daar dan wel eens spijt van krijgen.

Ik zou ook iemand zoeken die iedere dag een uur voor de social talk bij je poezen langs wil komen.
En als je ze toch liever een ander plekje wilt geven, benader dan deze stichting eens http://www.stichtingdierenonderdak.nl/ die kunnen voor je bemiddelen zonder dat ze eerst naar een asiel moeten.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door Kattenbella »

Je zeg dat je twee dagen in de week vrij bent. Er zijn bergen mensen die hele lange dagen maken en waarvan de katten alleen thuis zitten. Je nichtje woont bij je in en verzorgt ze. Ze is niet zo gek op je katten als jij bent, maar ze doet ze toch niets aan?

Ik denk dat zolang je katten verzorgd en aandacht van haar krijgen het wel meevalt. Het wordt wel een probleem als ze gaat verhuizen.

Succes met je keuze!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door puksji »

Het wordt wel een probleem als ze gaat verhuizen.
Of juist niet, dan kan je een huisgenoot zoeken die wel van katten houdt ;-)
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door Kattenbella »

Ja dat is ook waar ;-) Het gaat mij er vooral om, wat is niet van katten houden, mijdt ze hen of heeft ze niet die heftige klik als het vrouwtje zelf ;-)

Blijft een moeilijke keuze.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten houden of wegdoen?

Bericht door nellebel »

kijk naar je kattten, heb je het gevoel dat ze ongelukkig zijn? ik zou vooral daar naar kijken. sommige katten zijn graag op zichzelf en zolang ze niet alleen zijn hoeven ze dan echt niet ieder uur gekroelt te worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie