Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmmm....
Ik wil heel wat zeggen over je konijn, maar ik ga dat maar niet doen. Maar ik wil toch een paar puntjes aanhalen. Je kan zelf wat meer inlezen over konijnen als je me niet gelooft.

Een konijn hoort niet alleen te zitten. En ook niet om rustig te zijn. Zeker niet op die leeftijd. Die horen rond te crossen, binkies te maken, te graven in doeken, knagen, met zaken te gooien en op onderzoek uit te gaan. Behalve tijdens de siesta natuurlijk, dat spreekt voor zich. Maar 's morgens en 's avond hoort een konijn actief te zijn. De kans is dus groot dat hij ongelukkig is en daarom rustig.
Heb je ooit twee konijnen samen gekent?

Verder kan een konijn niet gewend zijn om gecorrigeerd te worden, want dat is iets wat konijnen niet kennen. Ze begrijpen het niet, omdat het niet in hun taal zit.
Een konijn kan alleen bang zijn van iets als hij 'gecorrigeerd' wordt.

Ik vind een kat als maatje voor je konijn niet zo gek als je konijn zelf geen maatje heeft. En ik ben er wel zeker van dat je konijn dat ook niet zo gek gaat vinden en de kat gaat opzoeken. Hij zoekt namelijk gezelschap. En dat is echt niet vreemd.
Katten en konijnen hebben trouwens een manier van communiceren die erg bij elkaar aanleunt en ze begrijpen elkaar dus vrij goed. Beter dan een cavia en een konijn. Er zijn er genoeg gekent die samen liggen en elkaar likken en zelfs samen spelen (ook eigen ervaring). Maar niet altijd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb hier een kat gehad die regelmatig bij ons konijn in het hok lag. En het konijn zocht de kat ook op als ze los door ons huis liep. Kunnen dus heel goed maatjes worden, maar hoeft niet.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door jennli »

En dan ken ik ook nog solokonijnen. Niet sociaal opgegroeid en niet meer te matchen. Wel in huis, dolgelukkig incl binkies en al 11 jaar.

Net zo'n discussie als bij katten voor mijn gevoel.

Hier spelen de katten en konijnen wel eens samen. Nu minder vaak, omdat de konijnen geen open ren meer hebben en de katten niet meer buiten komen totdat de tuin catproof is.

Gootje op dit forum heeft geloof ik ook een combi binnenkonijnen en katten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Monique1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:24

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Monique1 »

Hoi,

Wij hebben een poes en konijn samen. En dat gaat perfect.

Onze Nosy komt toevallig uit het asiel Smakterheide. We hebben haar opgehaald toen ze 9 jaar was. Nu wordt ze al 12 jaar. Ons konijn was ook al ouder. Het is vanaf het begin erg goed gegaan.

Onze Nosy kan beter met ons konijn Smokey opschieten, dan met een andere kat.

Je hoeft dus echt niet een jongere kat/poes te hebben ivm het konijn. Gewoon rustig aan elkaar laten wennen, en het komt beslist wel goed. Op een een of andere manier zitten katten/poezen met konijnen op dezelfde "golflengte".

Er zitten op dit moment inderdaad erg leuke katten/poezen in Smakterheide :grin:

Ga eens rustig kijken en laat de dieren op je afkomen. Dan merk je vanzelf wel met welk dier je een klik hebt. Ze zullen je daar graag helpen, een dier te vinden wat bij jou past.

Maar in ons geval zocht Nosy ons uit. Was erg leuk om te zien hoe een poes z'n best doen om bij jou te zijn.

Veel succes.

Groetjes,

Monique
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Catfish »

Ik heb geen ervaring met konijnen. Ja, als kind en tiener had ik er twee, maar sindsdien heb ik me er niet meer in verdiept, dus ik vertrouw op de brichten hierboven.
Wat katten betreft zou ik gaan voor twee kittens, ze leren zo veel van ellkaar! Op heel veel vlakken. Of een solo volwassene, een kat die andere katten ook niet leuk vindt. op latere leeftijd doe je een kat daar ook geen pleizer mee. Ik heb een halh jaar zo'n zo'n solo poes te logeren gehad, wat was ze blij toen ze weer naar huis kon...
Tuurlijk is het ook een optie om twee volwassen katten te nemen. In het asiel kunnen ze je daar voldoende info over geven, er zijn altijd katten die naar elkaar toe trekken.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Adriana »

op de asiel-website kun je zoeken op koppels, dat zijn maatjes, die ook alleen maar samen worden geplaatst. voor kittens zou ik echt niet gaan, is toch vrij veel zorg de eerste paar jaar en ze kunnen behoorlijk vernielen..
en er zijn uitgesproken solokatten, die huis en baas voor zich alleen willen hebben.
wens je veel succes en ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Wauw wat een hoop reacties zeg! Lastig om op ze allemaal te reageren, maar bedankt voor jullie adviezen.

Wat betreft mijn konijn 'sambuca' is lang verhaal, en ik ben het er wel mee eens dat met z'n 2en veel leuker zal zijn en dat komt ook nog wel maar nu is dat even lastig. Ik moet overigens corrigeren dat hij pas 1,5 is en niet 2,5 jaar.

Wat de kat betreft heb ik een afspraak gemaakt voor woensdag in een kleinschalig asiel in Kerkrade genaamd Animal's Faith. Ik heb mijn oog op een kitten van 5 maanden oud, die ietwat schuw is en erg veel op zichzelf is. En het is een binnenkat. Dus hoop ook dat de klik er is, en anders is die er vast bij een ander..
Ik kies er nu voor om er 1 te nemen, omdat dit voor mij compleet nieuw is en er dus ook aan moet wennen. Als dit goed gaat ben ik wel van plan er nog 1 bij te nemen.
Heb vandaag ook gesproken met de DA en met een oude vriendin van mij die dierenarts-assistente is en zij geven ook aan dat dit allemaal prima kan gaan werken.
Ze hebben me ook fijne tips gegeven waar ik op moet letten bij de kat als ik naar het asiel ga.

Gister heb ik alle spullen besteld bij Zooplus, en ik hoop dat ze morgen binnen komen zodat ik al fijn alles kan gaan inrichten. Ik kan echt niet meer wachten, vooral ook om voor het beestje een goed nieuwjaar te beginnen.

Ik zal hier in ieder geval vaker te vinden zijn, vooral als ik 'Twix' (de naam zal veranderd gaan worden maar daar ben ik nog niet over uit) in huis heb!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Mirjam86 »

Spannend hoor! Maar ik ben bang dat Zooplus morgen nog niet binnen is hoor, PostNL zal wel weer niet bezorgen met oud en nieuw..

Je geeft aan dat je later nog een tweede katje wil.. weet je ook hoeveel later ongeveer?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Ja op dit moment denk ik erover na en zeg ik als ik het doe in juli, dan heb ik namelijk zomervakantie 6 weken lang.
Maar het zo best kunnen dat ik het al veel eerder doe, hangt er echt van af hoe goed het gaat met de kat en hoe goed ik het doe haha. Heb ook nog zitten denken om eventueel me beschikbaar te stellen voor een pleegkat.

Ik ga het er woensdag even over hebben met de eigenaresse, want ze heeft het asiel/opvang nog niet zo lang dus die kan alle hulp wel gebruiken.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door jennli »

Kijk ook eens bij de website van de kattenhulpdienst en het asiel in Heerlen. Dat is dan ook redeijk in de buurt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Chiquita98 »

Vraag dan ook wel aan haar of dit een katje is die later ook nog kan wennen aan een andere kat? Want als hij nu schuw is en ook niets van andere katten wil weten dan kan je er dus nooit een tweede bij nemen.
Heb je er ook over nagedacht dat als je een kat neemt die erg veel op zichzelf is je dit dan ook moet accepteren? Dus het zal dan waarschijnlijk geen schootkat of grote knuffelkat worden. Als je dit prima vind dan is er natuurlijk helemaal niks aan de hand.
Ik hoop dat je woensdag de klik hebt met deze kat of misschien wel met een andere of toch stiekem anderen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door castratenkoor »

Je loopt toch het risico dat de kat na 7 maanden alleen geweest te zijn, erg op zichzelf is. De kans dat het dan nog goed komt met een tweede kat is twijfelachtig.
Waarom niet in juli gelijk een koppeltje?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Ja het asiel in Heerlen ben ik bekend mee en mijn ervaringen zijn daar niet zo heel goed, jammer genoeg. Maar zal zeker eens kijken bij de kattenhulpdienst!

Volgens het asiel kan Twix met andere katten en speelt ze daar soms zelfs mee, het is dan wel inderdaad de vraag of ze daar later ook nog aan kan wennen. Wat ik wel weet is dat ze daar niet in hokjes zitten maar 24 uur per dag vrij rondlopen in een kamer.
En ik ben me er wel van bewust dat de kans zeer klein is dat het een knuffelkat zal worden, en het zou hartstikke leuk zijn om ermee te kunnen kroelen maar als dat beestje dat niet wilt heb ik daar ook vrede mee. Vind het allang een goed gevoel om hem een thuis te kunnen geven, en daarom ben ik er ook voor aan het zorgen dat hij genoeg plekjes voor zichzelf kan krijgen.

We zullen zien hoe het woensdag gaat! :grin:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Anne »

Als volgens het asiel Twix nu met andere katten kan zou ik daar gebruik van maken en gelijk een andere kat erbij nemen!!! Wat heb je aan die garantie?
Eerlijk gezegd vind ik het zielig voor haar, ze speelt nu lekker met andere katten en straks bij jou is dat over.
Kun je er nog niet eens goed over nadenken?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door castratenkoor »

Ik vind Twix dan ook een slecht idee. Een kat die sterker naar katten trekt dan naar mensen.
Erg sneu zo'n kat dan alleen te plaatsen.
Hier hebben we het voorbeeld gehad van Sproet die helemaal ontdooide toen er een tweede kat kwam.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie