Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door pearlsofpassion »

Maar hoe meer kans dat je een degelijke kijk op de situatie krijgt en een goede, gefundeerde beslissing kan nemen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

wat je kunt doen is een uitdraai van het bloedonderzoek naar Gent sturen met de diagnose van je da en een korte samenvatting.
vervolgens kun je alle vraagpunten waar je onzeker over bent daar checken.
dat kan allemaal zonder Azrael mee te nemen, die blijft lekker in zijn zachte mandje bij de kachel..
en je kunt daar vragen wat wijsheid is mbt nierdieetvoer en ingestelde schildklierkatten en of zij nog tips of andere goeie raad hebben.

http://www.khd.ugent.be/vakgroep/index.html
en de 'contact'knop staat rechtsboven aan de pagina, daar even vragen of je bij de juiste faculteit zit en of zij anders willen doorgeleiden.

en eens met Valerie: hoe meer feiten en hoe meer je je erin verdiept, hoe beter je zelf kunt meedenken en zelf, zonder bangmakerij, tot goeie beslissingen kunt komen! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5289
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Ik zou dus wel voor een 2nd opinion gaan, zeker als ik lees dat de DA het gedaan heeft ivm stress, die hij toch al had door de reis enzo, en wat te denken van de stress die de kat heeft als het eenmaal uit narcose is??
dan is het nu dus stress en narcose en weer stress geweest.
Ik vind daarbij het advies over het nierdieet ook niet kloppen, want de schildklier en nierdieet hebben niks met elkaar te maken.
Enige wat ik kan bedenken is dan toch dat het iets te maken zou hebben met het gewicht, misschien dat ze van nierdieet niet aankomen, ik weet niet hoe mager hij nu is, Mijn katten zijn er in ieder geval nooit van afgevallen.
maar dan is het kiezen tussen 2 kwaden en dan zou ik wel weten waar ik voor zou kiezen.

Als het kan zoals Adriana aangeeft zou ik dat echt wel doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Femmel »

Om even terug te komen op het bloedprikken onder narcose/roesje. Onze Mahra is dus zo'n "gevalletje" waarbij het echt niet gaat als ze wakker is. Je kunt bij de DA alles met haar doen, ze laat zich uitgebreid en gewillig bevoelen, bekloppen en beluisteren. Loopt zo hard te spinnen dat longen en hart niet te horen zijn en geeft enorme koppen aan iedereen. Ze is gewoon lekker helemaal ontspannen en kent absoluut geen stress.

Maar o wee als ze bloed willen prikken! Ze gaat volledig met haar hakken in het zand. Gillen tot ze buiten adem is en de neus, mond, tong en oren zijn dan vuur- en vuurrood. De aderen klappen dicht en er kan geen bloed getrokken worden. De laatste keer probeerden ze het weer zonder roesje, want ze is zo lief en ontspannen, dat moet toch wel lukken? Niet dus, het is maar 2,9kg poes, maar het lukt echt niet. Ook een kapje dat de ogen bedekt maakt haar niet rustiger. Uiteindelijk is er dan toch besloten haar een roesje te geven om bloed te prikken, we moesten gewoon weten hoe haar nieren er aan toe waren. Tuurlijk had ik het liever niet gedaan bij een katje van 15-16 jaar oud en verdacht op nierfalen (wat ze bleek te hebben), maar soms heb je geen andere keus.

Achteraf hoorde ik van iemand dat haar DA dat anders doet. Als ze weten dat ze een katje als onze Mahra moeten prikken dan leggen ze de gasnarcose klaar met een kapje. De kat krijgt eventjes het kapje op tot hij/zij rustig is en dan wordt er snel bloed geprikt. Nog voordat de kat weer in de reismand zit is hij weer helemaal bij. Wat mij betreft spreek je dan met recht over een "roesje", als er bij Mahra ooit nog bloed geprikt moet worden (zal wel) ga ik deze methode zeker overleggen! :edance:
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

ja, dat zou een mogelijkheid zijn. wat je ook nog kunt proberen is haar ogen afdekken. wij hebben er ook eentje die de hele tent bij elkaar vecht en niet te hanteren is. met een kapje over zijn ogen en wat kriebels is hij zo mak als een lammetje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5289
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Ja Femke, maar dan heb je het over katten die niet hanteerbaar zijn en de kat waar het nu over gaat is dat dus wel.
Een eerdere DA had namelijk al eens bloed geprikt zonder "roesje".
Helaas zie je maar al te vaak dat het gedaan wordt omdat dat makkelijker voor de DA is en als het even kan dan voor onderzoek en bloedprikken geen narcose zeker niet als het om oudere en/of zieke katten gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Femmel »

Ik wil het ook helemaal niet promoten om maar onder narcose/roesje bloed te prikken.

Het ging er mij om dat áls het nodig is er dus schijnbaar betere c.q. andere methoden zijn dan het ouderwetse roesje.

(En wilde voorkomen dat ik weer vragen kreeg waarom Mahra dan wel een roesje moest krijgen om bloed af te laten nemen, heb daarom het hele verhaal getikt.)
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

yep, de volgende keer zou je aan je da kunnen vragen of je da je wil bevestigen dat gasnarcose absoluut onschadelijk voor nieren is. dat is denk ik ook zo..

het lijkt me een heel slimme methode maar kan alleen bij da's die dit soort apparatuur en monitoring hebben.

wat ik ook nog in de 'tips+trucs aanbieding' heb bij dit soort katzels is eerst een branule plaatsen. dat is een naald met mogelijkheid om er iets anders op aan te sluiten (bv vloeistofinfuus of chemo)..
een beetje handige da jast dat er zo in.
en de volgende fase is aftappen via die branule, maar dan hoef je dus geen aders meer te zoeken en niet meer op te stuwen.

en je zou thuis iets kalmerends kunnen geven (iom je da) zodat de stress missch wat minder hoog oploopt...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Ik ben er nog eens. Sorry dat ik lange tijd niets liet weten, maar wij hadden het hier ontzettend druk met ons pleegzoontje (enfin, niet met hem, maar met alle toestanden er rond), werk, enz.

Azraël is gelukkig nog steeds bij ons! Hij staat ondertussen volledig op nierdieet (Hills wilde hij niet, dus is hij ondertussen overgeschakeld op Royal Canin), gemengd met tonijn. De da zegt dat hij ook daar perfect kan op overleven. Hij krijgt nog elke dag 5mg Felimazole.

Het in huis plassen is voorbij. Onze katten moeten via de wasmachine naar de kattenren door hun kattenluik (onze tuin ligt hoger dan ons huis) en blijkbaar kon hij gewoon niet meer zo hoog springen. We hebben er nu een trip-trapstoel van de kindjes naastgezet en het lukt weer. Hij gaat weer regelmatig een frisse neus halen, dus hij heeft dat wel gemist, denk ik. Voor de rest slaapt hij veel; hij komt eigenlijk enkel kijken wanneer hij honger heeft of knuffels wil. Echt spelen is er niet meer bij, maar hij zal wel nog eens een papiertje achterna springen wanneer ik hem eerst wat 'gek maak'. O ja, hij is ook redelijk doof ondertussen.

Ook deze zomer gaan we drie weken met vakantie en ik heb de beste oplossing ooit! Mijn beste vriendin, een absolute kattenliefhebster en -kenner, komt drie weken bij ons inwonen. Zij gaat hem zijn medicatie geven, hem borstelen en verzorgen. Ik heb even getwijfeld over de vakantie, maar ben op aandringen van de rest van de familie toch overstag gegaan. Kindjes, he...

In juni wordt zijn bloed opnieuw geprikt. De laatste keer was december, dus ik laat het nu elk halfjaar doen.

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Katelijne, wat fijn te horen dat het goed gaat met Azraël , dus zo kan het ook!

groetjes, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Kattenbella »

Goed nieuws! :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het zo goed gaat. En toppie geregeld voor de vakantie. dan kunnen jullie met een gerust hart genieten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie