Kat eet niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Re: Kat eet niet meer...

Bericht door Kattenbella »

Eet hij het blikvoer? laat je ons weten hoe het gaat, beterschap voor je ventje.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Kroes
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kroes »

Vanmiddag naar de apotheek geweest en heb daar spuiten gehaald. Wat blikvoer aangelengt met warm water en dat opgezogen. En onder dwang wat laten eten.
In je eentje niet handig! + kliederboel. Maar alles wat binnen is is mooi!
Vanavond nog een keer gedaan. Ging al wat beter.
En straks als ik naar bed ga doe ik het nog eens.

Want meneer wil niks eten als ik hem wat aanbied. (tussen door meerdere malen gedaan met verschillende dingen)
En geef hem ook wel positieve aandacht! En vind mij gelukkig nog geen heks!

Moet DA morgen zo wie zo bellen.
En dat doe ik ook!
Verder heeft hij alleen nog niks vandaag op de bak gedaan.
Misschien vannacht...
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Annet (forumnaam Cerna) heeft ergens een reportage gemaakt over hoe zij Noa met spuitjes voert (nierpatient). Het moet ergens in het topic 'pluisje, verhoogde nierwaarden' staan, maar daar ga je het waarschijnlijk moeilijk terugvinden. Het valt wel te proberen.
Maar misschien vind je het gemakkelijker als je in de zoekfunctie 'spuitjesvoeren' intypt. Zo noemen ze dat bij de nierpatientjes, omdat dat minder eng klinkt dan dwangvoeren en het bij sommige nierpatienten gewoon levensnoodzakelijk is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kroes
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kroes »

Dank! Ga eens kijken. Had al het een en ander gevonden aan info.

Topic wat je bedoelde gevonden. Was niet zo lastig zoeken met behulp van google. Nu alleen de reportage opzoeken.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=1185

Ik had wel wat aan de info op deze site.
http://home.planet.nl/~boe00645/home.html
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Succes en sterkte! Ik hoop dat het gaat lukken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
helskinky
Poema
Poema

Bericht door helskinky »

Wij hebben het kort geleden met Mio gehad,een flinke maag darm infectie. Mio was doodziek en zag er ellendig uit. Ook via de DA aan de braak en diarre remmers,infuus met vocht en ook spuitjesvoeren. Het is i.d.d. een kliederboel en mio heeft nog een flinke kraag. Wat goed helpt is hem (of haar) in een handdoek wikkelen dan zitten zijn pootjes erin en kan je beter in zijn bekkie komen. Spuitje achter zijn kiezen aan de zijkant van zijn bek ,op zijn tong.Een kliederboel word het toch een beetje of je moet dierenarts zijn ;-) die deed het zo handig.
Hoe gaat het nu met hem?
Kroes
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kroes »

Ik wikkel hem in een handdoek. En zet hem op de barkruk. Waar ook een handdoek op ligt.
En dan inderdaad via de zijkant van het mondje.

Vanmorgen gebeld weer naar de DA, ass ging overleggen met de arts. Mocht eerst om 15 uur komen. En net belde ze terug of ik ook om 11uur langs wil komen. Arts wou hem toch vanmorgen nog zien. En dan maken ze een echo.

Timo zelf nogsteeds goed gemutst. Tijdens het voeden lijkt het net een doedelzak volgens mijn vriend. Dan bromt ie wel. Gister na de laatste voeding (lijkt wel of ik het over een baby heb, haha) Nog even met hem gespeeld. Niet zo actief als anders maar toch wel even willen spelen.

Edit:
Heb hem naar de DA gebracht. Daar wouden ze hem graag even houden. Gingen ze hem nog onderzoeken en een echo maken. Misschien dat hij ook een nachtje blijven moest. Hoor aan het eind van de middag meer.
helskinky
Poema
Poema

Bericht door helskinky »

Ik ben benieuwd, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.
fingers crossed
Kroes
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kroes »

Net dierenarts aan de lijn gehad. Hij wou daar ook niet eten en met een spuitje kregen kun het ook niet echt voor de bakker! *mij dus wel!* Op de echo waren wat verdikte darmen en lympheklieren te zien. Maar grote kans dat er wat zit wat hij heeft opgegeten wat er niet weg kan. Timo mag zo naar huis. Als hij vandaag nog niet zelf wil eten en er geen ontlasting komt is een kijkoperatie een volgende optie. Arm poessie!!!!
Cerna

Bericht door Cerna »

pearlsofpassion schreef:Annet (forumnaam Cerna) heeft ergens een reportage gemaakt over hoe zij Noa met spuitjes voert (nierpatient). Het moet ergens in het topic 'pluisje, verhoogde nierwaarden' staan, maar daar ga je het waarschijnlijk moeilijk terugvinden. Het valt wel te proberen.
Maar misschien vind je het gemakkelijker als je in de zoekfunctie 'spuitjesvoeren' intypt. Zo noemen ze dat bij de nierpatientjes, omdat dat minder eng klinkt dan dwangvoeren en het bij sommige nierpatienten gewoon levensnoodzakelijk is.
Voor het geval het nog nodig is:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=1125

Maar ik hoop dat ze de oorzaak snel gevonden hebben en Timo weer snel zelf wil eten! Sterkte!!
Kroes
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kroes »

Deze foto's had ik inderdaad al gezien.

Snap alleen niet waarom ze de bovenkant van de spuiten eraf gezaagd heeft.

Edit:
Timo is nu net weer thuis. Liep wat rond en ging naar zijn voerbakje. Ad alles op wat er in zat. Plus nog wat brokjes uit mijn hand.
Maar denk dat dat door een spuitje komt dat hij weer eet. En dat als die uitgewerkt is hij niet meer eten wil.
Even uurtje wachten en we weten meer! Blijf hem vanavond ook weer eten aanbieden.
Oh en hij zit zich nu uitgebreid te wassen. Heeft hij afgelopen dagen ook niet echt gedaan.
Cerna

Bericht door Cerna »

Kroes schreef:Deze foto's had ik inderdaad al gezien.

Snap alleen niet waarom ze de bovenkant van de spuiten eraf gezaagd heeft.
"Ze" ben ik dus :lol: ook en "ze" zal even antwoorden. Ik heb die eraf gesneden omdat je anders het eten wel heel erg dun moet maken en dan wordt het water met een kleurtje en vaag smaakje en daar kan een kat natuurlijk niet op leven (en wij voeren onze vierjarige nierpatiënt al ruim een jaar op deze manier). Ook zitten er vaak kleine stukjes in het nierdieet en die blijven dan ook in de spuit steken. Vandaar dus.
Op 35 gram voeding voeg ik nu ongeveer 12 ml. warm water en 6 ml. Reaktiv (vitaminedrankje) en dat vier keer per dag.

In het begin was het ook veel knoeiwerk, maar nu gaat het prima: 8 spuitjes per keer zonder te knoeien en Noa eet het keurig allemaal op :eclap:

Fijn, dat Timo weer wat eet en optimistisch blijven hoor!
Kroes
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kroes »

Ah, duidelijk.
Maar dan snap ik nog niet hoe je dat dan netjes in het mondje doet.
Lijkt mij niet dat je je kat dwingt het op te likken als een calippo ijsje.

Ook nu eet hij af en toe wat brokjes die ik hem voorleg.
Drinken doet hij nog niet..... misschien dat straks via spuitje???
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik zal proberen het uit te leggen want Noa fotograferen tijdens het voeren, zal niet lukken.

Noa zit rechtop op het aanrecht op een handdoek. Ik leg mijn linkerhand in haar nek en met de linkermiddelvinger doe ik haar bekje open (aan haar linkerkant dus) en daarna spuit ik zo'n 3 ml. eten achterop haar tong vanaf de rechterzijkant. Zodra ik de spuit weer uit haar bekje haal, houd ik hem gelijk rechtop. Dat is één handeling: in de bek, druk op de spuit, uit de bek en rechtop houden.

In het begin was het een behoorlijk gehannes want Noa wilde niet goed meewerken en ik was er niet echt handig in, dus de keukenrol lag onder handbereik. Maar nu na een jaar gaat het vlekkeloos (letterlijk en figuurlijk).

Dus: mocht het toch weer nodig zijn (en ik hoop het niet voor je) niet de moed verliezen wanneer er meer eten op zijn rug terecht komt dan in zijn bek, dat gaat iedere keer beter.
Op YouTube staan ook wel wat filmpjes, maar zij doen het anders dan ik. Kijken op "forcefeeding cat".

Mocht Timo toch weer wat zelf willen eten, maar niet voldoende, dan zou je ook nog zo'n open spuitje kunnen vullen met 2 mg. Nutrigel en dat een paar keer per dag. Dat is een heel goede aanvulling en verkrijgbaar bij de dierenarts. Of het al eerder genoemde Reaktiv, maar dat heeft lang niet iedere dierenarts. Op de site van Margali (waar je geloof ik al op gekeken hebt) vind je een uitgebreide beschrijving.
Kroes
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kroes »

Denk dat ik het met een gewoon spuitje hou!

Heb hem even voor 22uur toch nog spuitjes eten en water gegeven.
Hij slikt het net zo weg als filmpje in bij youtube "forcefeeding cat".
En t vlieg ook beetje in het rond. Maar maakt niks uit!
Zal hem zo weer even op de bak zetten.
Heb ik tenminste mijn best weer gedaan!
Plaats reactie