Kat eet al week niet, alleen water en braken, nierprobleem

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
klm26112
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2011 05:31

Kat eet al week niet, alleen water en braken, nierprobleem

Bericht door klm26112 »

Wie herkent dit?mijn kat heeft een tumor aan zijn nieren, beide nieren zijn niet goed meer. Doordat mij opviel dat hij zo slecht at heb ik een echo laten maken en bloed laten prikken, hier bleek uit dat zijn creatinine waarde 200 was, wat een te hoge waarde schijnt te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?volgens de arts is hij zichzelf aan het vergiftigen, wat betekent dat het einde nader is. Alles geprobeerd, gekookte kip koolvis , aantal blikjes van de supermarkt overal ruikt hij aan, neemt misschien 1 likje en vaak vlaker erna moet hij braken?Heeft iemand ervaring met een infuus wat eetlust zou kunnen opwekken bij de kat?en tegen misselijkheid?

Nu moet ik me afvragen laat ik hem inslapen nu hij nog kan lopen of ga ik wachten totdat hij in een hoekje zich gaat verstoppen....en misschien gaat pijn lijden?

Ik hoop op een reactie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat eet al week niet alleen water en braken nierprobleem

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je hebt een nierfaalkater en als je verder niks meer onderneemt aan nierdieet en medicatie dan gaat ie binnenkort op een erg akelige manier dood aan bv uitdrogen.
we hebben een paar topics met informatie.
ga naar de topic nierfaalkatten en lees het overzicht van Wilhelminapark over nierfalen, dan weet je wat het is en of en wat je kunt doen om zijn leven aangenamer te maken.
zo kan hij nog wat langer in redelijke conditie in je nabijheid blijven.

als het goed is dan heb je adviezen van je dierenarts gekregen:
nierdieet
medicijnen
eventueel doorspoelen aan het infuus bij de dierenarts.

als je niet op dit moment besluit tot inslapen, dan moet/moet je daarmee onmiddellijk beginnen!
adviezen over inslapen kunnen we je niet geven, dat is jouw eigen beslissing in overleg met je dierenarts.

hij is misselijk van te hoge ureumgehaltes in zijn bloed omdat zijn nieren onvoldoende kunnen zuiveren en daarom eet hij niet. dat gehalte moet zo snel mogelijk omlaag.

200 creatinine is hoog maar niet hopeloos en dat kun je met goeie zorgen naar beneden krijgen. mogen wij een overzichtje van je andere waardes zoals fosfor ip, ureum. is bloeddruk gemeten en heeft je da het over benekor/fortekor gehad?

kan me voorstellen dat er veel op je af komt maar snel handelen is belangrijk.
hieronder de topics waar je je kunt inlezen:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2250
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

en dit is een overzichtelijk verhaal over nierfalen, wat en hoe je kunt behandelen
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: kat eet al week niet alleen water en braken nierprobleem

Bericht door Femmel »

Ik heb zelf ervaring met een kat met nierkanker (waarschijnlijk maligne lymfoom). Bij hem waren zijn nieren op woensdag zo groot dat ze met 1 hand te omvatten waren. Ik wilde bloed laten prikken voor zijn nierwaarden, maar dat lukte helaas niet. Omdat dat eigenlijk ook geen zin meer had bij zulke grote nieren hebben we de pogingen gestaakt. We hebben hem mee naar huis genomen in de hoop hem nog een paar fijne weken te geven, nierdieet at hij al mee met ons nierkatje, dus die waarden waren ook niet zo enorm belangrijk.

Uiteindelijk voelde ik op donderdagavond zijn nieren bij het aaien. Op vrijdag zijn we weer naar de dierenarts gegaan omdat we eigenlijk een echo wilden laten maken (nierbekkenontsteking uitsluiten). Zijn nieren waren inmiddels niet meer met een hand te omvatten, explosief gegroeid dus. Daarnaast voelden ze ook extreem knobbelig.

Omdat hij enorm veel pijn had van zijn nieren (hangen aan een dun bandje aan de rug, wat bij zulke grote nieren dus enorm veel pijn gaat doen), over was gaan geven en niet meer wilde eten hebben we besloten de echo achterwege te laten en hem te laten gaan.

Ongelooflijk, op woensdag naar de DA omdat we dachten dat zijn tanden niet helemaal jofel waren en op vrijdag in laten slapen.

Bij een kat met nierkanker en daardoor zulke extreem vergrote nieren zou ik niet te lang doorgaan. Het wordt niet beter dan het is helaas. Als zijn nieren niet zo extreem vergroot zijn, zou ik hem inderdaad op nierdieet zetten en gaan behandelen als een nierfaalkat. Wellicht is het bij jouw kat een langzaam groeiende kankersoort en kan hij met behandeling nog even van het leven genieten.

Medicatie tegen de misselijkheid kun je bij de dierenarts halen, net als nierdieet. Maar het belangrijkste voor nu is dat hij blijft eten. Beter "slecht" eten dan niet eten. Maar vraag bij je dierenarts eens om proefzakjes nierdieet? Wie weet wat hij lekker vindt?

Heel veel sterkte!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Plaats reactie