Slecht gedrag afleren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
julia235
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2011 14:26

Slecht gedrag afleren

Bericht door julia235 »

hallo allemaal,

Ik heb een tijdje op deze site rond gekeken voor een antwoord op een vraag van mij. Maar ik heb nog geen antwoord gevonden, dus ik dacht: Dan vraag ik het wel zelf aan jullie;-)
Nou, ik heb 2 kittens van 5 maanden. En ze mogen overal komen, behalve op de tafel en het aanrecht. de ene luistert heel goed. Maar de andere is echt een vreetzak en doet het steeds weer. Dan gaat ze uit de boter of melk likken ofzo... :eeh:
Zij heeft gewoon altijd zin in eten. Ik weet niet of dat normaal is voor katten hoor. Maar de andere kat heeft dat in ieder geval niet. Ze hebben wel gewoon altijd genoeg te eten. We geven ze ook heel af en toe iets extra's, bijvoorbeeld een snoepje. maar toch blijft ze op zoek naar eten.
Ik weet niet hoe ik dit moet afleren, want ik heb het al geprobeerd met een plantenspuit. Maar toen ik las op het internet dat je het daar niet mee afleert. Toen heb ik haar gewoon Elke keer al ze er weer opspringt er rustig afgezet, maar dat helpt ook niet.
Weten jullie misschien nog wat, Want dit wordt echt niet leuk meer!

gr. Julia
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: slecht gedrag afleren

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en als je al een tijdje meeleest dan heb je ongetwijfeld de topics onder ogen gehad waarin wordt uitgelegd dat kittens actieve, onderzoekende wezentjes zijn, die je moet stimuleren en waar je moet zorgen dat ze dingen die jij echt niet wilt, niet beschikbaar zijn.
en kleine troost: waarschijnlijk zul je dat ene kitten (zonder grove middelen) niet kunnen leren niet op het aanrecht te springen, daar zijn al heel veel kattenbaasjes heel moedeloos van geworden!
nee, geen plantenspuit of harde geluiden of anders, ze schrikken zich te pletter en vertrouwen je niet meer.

geen lekkere dingen laten staan op het aanrecht, ik denk dat kinderen daar ook niet vanaf zullen blijven. beschouw het als goeie fitness om haar er iedere keer af te zetten, met een aai trouwens. als je haar negatief beloont en er veel aandacht aan schenkt, dan blijft ze het om de aandacht juist doen.
verander je houding een beetje, je hebt gekozen voor kittens en je vooraf goed georienteerd, neem ik aan. dit is normaal kittengedrag en het hoort erbij, of je het leuk vindt of niet.
en hoe erg is het nou eigenlijk? kattenharen heb je overal in huis, mensenharen ook trouwens.. sopdoekje over het aanrecht en ook weer schoon.
k zou er geen halszaak van maken en tegen hun tweede verjaardag zullen ze wat rustiger geworden zijn.. en katten opvoeden, hihi, vergeet het maar en daarom zijn we zo dol op ze..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: slecht gedrag afleren

Bericht door looielonder »

Ik had hetzelfde heb toen ssscat gekocht en op het aanrecht gezet hoogstens 3 keer gebruikt diesel komt niet meer op het aanrecht
Heb wel eerst gekeken hoe ze er op reageerde
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: slecht gedrag afleren

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het niet zo op strafmaatregelen, ook niet op plantenspuit en ssscat. Dat zijn meer atributen om buurtkatten uit je tuin te houden.......zo ken ik ook iemand die shampooflessen naar de kat gooit.
Niet DE manier om een fijne band op te bouwen.......

Net als Adriana zegt, kwestie van geen eten op tafel en aanrecht laten staan.
In plaats van je kat te verbouwen, kun je beter je huis catproof maken, bloemen, planten en breekbare zaken uit de ruimtes waar katten komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: slecht gedrag afleren

Bericht door Robijn »

Ik heb wél altijd de plantenspuit gebruikt om mijn kittens slechte gewoontes af te leren, of ik zei hard: Mag niet!!, en dit werkte altijd goed. Katten hebben een hekel aan water, en harde geluiden. Sommigen hier op dit forum vinden dat zielig, maar ik niet. Op een gegeven moment hoefde ik alleen maar de plantenspuit te laten zien, en dan stopten ze meteen met het ongewenste gedrag. En dit had geen negatieve gevolgen voor de band die ik had met hun hoor!! Je kunt katten wel degelijk opvoeden, naar mijn mening, als je maar consequent bent.
Ik heb nu een katertje van 7 maanden, en doordat ik hem de eerste maanden goed heb geleerd wat hij wel en niet mag, is hij nu goed opgevoed en zie ik hem nooit meer dingen doen die hij niet mag (bv. op eettafel, of aanrecht springen, of aan planten knauwen.
En hij is nog steeds knettergek op mij hoor, en ik op hem! ;-)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door castratenkoor »

En ik geniet van mijn heerlijke onopgevoede 8-tal. Ieder zij heug zou ik zeggen - mijn steil is het niet.

Sommigen schijnen te genieten van machtsvertoon.......heb ik niet nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door looielonder »

De band tussen mij en me katten is heel erg hecht
Ik vind het gewoon niet lekker fris op het aanrecht

Ondanks dat er geen eten op staat
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door pinguin »

straffen brrrrrr........... gewoon lekker toe laten. Zorg dat er niks op het aanrecht staat wat eetbaar is. En verder lekker genieten. Zoals hier al is gezegd.
ik zou echt nooit voor de plantenspuit of ssst kat gaan. Als ze er eenmaal bang voor worden heb je misschien wel meer problemen om het vertrouwen weer terug te winnen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
julia235
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2011 14:26

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door julia235 »

Mijn band met de katten bleef wel hetzelfde. En ze weten ook best dat ze niet op het aanrecht en de tafel mogen. Want elke keer als ze er weer opzitten dan gaan ze er weer snel af als ik er aankom. Maar ze blijven het toch doen. Maarja... ik denk niet dat ik het meer kan afleren.
maar ik ben trouwens wel benieuwd hoe ze op de kerstboom gaan reageren. die heb ik net in de kamer staan.

Gr. Julia
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door Anne »

In veel gevallen ligt de schuld bij de katteneigenaren als de katten op aanrecht of tafel komen
Katten zijn erg gevoelig voor belonen en elke keer als ze op een plek komen waar iets lekkers ligt zullen ze terugkomen ;-) daar helpt geen strafmaatregel tegen maar consuquent gedrag van eigenaren wel zoals zorgen dat er geen lekkere dingen op te vinden zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door Mirjam86 »

Hier kwam ik er achter dat ze ook graag op het aanrecht zitten om door de achterdeur naar buiten te staren... Nu daar een krabpaal staat waarop ze naar buiten kunnen kijken komen ze alleen tijdens het koken op de lekkere geurtjes af.. Tot ik een ui snij, dan zijn ze snel weer weg ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door pearlsofpassion »

Hier dezelfde ervaringen.
Als ze ergens komen waar ik ze toch liever niet op heb, haal ik ze eraf en zeg 'nee'.
Maar bij sommige katten helpt dat, bij anderen niet.
Het zij zo...
Die dat het toch doen zullen het prima weten dat het niet mag, en zullen dan eraf springen als ze je zien of horen aankomen, maar doen het achter je rug toch terug.
Katten leren namelijk niet dat iets echt niet mag, maar leren gewoon dat het van JOU niet mag. Dat is het verschil.
Sommige doen het dan ook niet, anderen blijven het toch doen, maar enkel als jij het niet ziet (of ze denken dat je het niet ziet) omdat ze dat wel geleerd hebben. Maar wat heb je dan bereikt?
Je kan dan op die dat niet luisteren extra hard gaan roepen of natspuiten, maar ze blijven enkel geleerd hebben dat het van JOU niet mag. Blijft hetzelfde. Ze zullen alleen extra bang reageren als je ze hen toch betrapt.
Pas als ze er zelf voordeel in zien om jou plezier te doen, is er kans dat ze het uitzichzelf niet meer gaan doen. En de enige manier waarop dat zou kunnen is als je een goede band met hun opbouwt.
En er is een verschil tussen een goede band en een goede band. Ik dacht altijd al dat ik een goede band had met mijn katten, maar nu is die toch nog wel heel anders (en beter vind ik) dan vroeger. En het is pas als je dat meemaakt dat je weet dat het toch nog beter kan dan toen, ookal vond ik hem toen ook al goed.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door achtpuntzes »

tja... die keuken, he...

mijn poezels weten goed dat daar het eten vandaan komt. keukendeurkastjes werden opengemaakt, verpakkingen werden gesloopt, de keuken werd geplunderd.

ik heb gekozen voor de makkelijkste oplossing: ze mogen niet meer in de keuken komen!
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door Anne »

Ik kan hier ook geen boodschappen laten staan in de hal, dan zitten er gelijk 5 katten in de kratten te snuffelen en alles te inspecteren :grin: Zo was Capser* gek op koekjes en ook broodverpakkingen krabde ze open. Kaas ruikt ook erg lekker :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Slecht gedrag afleren

Bericht door nellebel »

ik straf niet, haal ze weg en zeg nee, maar echt niet zo dat ze schrikken. nu ook met de kerstboom. ik heb ze er wel 100.000x uitgehaald. het hele weekend hebben ze niks meer gedaan met de kerstboomn. of er lekker ingelegen of eronder, maar zonder iets te vernielen. dus zonder straffen leert je katje ook wel hoor. guusje wil nog wel eens in de gordijnen springen. als ik zie dat ze onrustig wordt ga ik met haar spelen of roep haar en leid haar af. werkt veeeeel beter als straffen. tja en het aanrecht, daar mogen ze alleen met koken niet op, maar dan sta ik er zelf bij. broekzak vol muisjes en even nee zeggen, afleiden met muisjes en er gebeurt niks. de rest vande tijd mogen ze er gewoon op. doen ze toch wel als ik niet thuis ben. voor gebruik even doekje erover, kost midner stress als kat steeds wegjagen. het is ook hun huis
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie