Twee katten (4,5), één overleden. Nieuwe kat erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Radio-C
Kitten

Twee katten (4,5), één overleden. Nieuwe kat erbij?

Bericht door Radio-C »

Zaterdagochtend is onze kater Gerrit van pas 4,5 heel plotseling overleden. Liep hij minuten ervoor nog rond, ineens lag hij dood in de gang. Mond-op-mond beademing en pogingen tot hartmassage mochten niet baten. Waarschijnlijk is hij gestorven aan een hartinfarct of attaque vooroorzaakt door schrik want zijn broer sprong achter de badkamerdeur vandaan en ik vond hem bij die deur. We zijn intens verdrietig, Gerrit was echt 'ons kattenkind' en we missen hem enorm. :cry:

Onze andere kat (Kanpai) is vooral 's nachts erg van slag, het zijn zijn eerste nachten alleen, hij heeft tot nu toe altijd met zijn broer geslapen. Overdag en 's nachts wilde hij altijd bij Gerrit liggen, het liefst bovenop hem (vaak tot ergernis van Gerrit). En nu zitten we met het volgende dilemma. Aan de ene kant willen we nog helemaal niet denken aan een 'nieuwe' kat, aan de andere kant is het misschien wijzer om onze Kanpai niet te lang als enige kat in huis te hebben. Maar daar bij komt kijken dat ik over 7 weken ben uitgerekend van ons tweede kindje, wat natuurlijk voor extra stress zal zorgen. Moeten we wel willen om hem nù aan een nieuwe kattegenoot te laten wennen en als hij net gewend is aan een baby (dit is dan ook weer aanpassen voor een evt nieuwe kat). Als we tot na de geboorte wachten, is het ook niet handig om dan een nieuwe kat in huis te nemen omdat de baby erg veel aandacht nodig heeft en Kanpai daardoor al onder druk staat. Moeten we wachten tot zijn rouwproces voorbij is? We hebben hem wel zoveel mogelijk afscheid laten nemen van zijn broer (aan hem laten snuffelen toen hij overleden was).

Onze katten komen niet buiten, behalve op het balkon, dus ze zullen wel op elkaars lip zitten. Kanpai is druk, maar niet dominant, als ze vochten was Gerrit meestal de aanstichter, een echte schootkat, speelt veel en gaat graag op onderzoek uit.

Bedankt!
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Re: Twee katten (4,5), één overleden. Nieuwe kat erbij?

Bericht door Mirjam86 »

Kanpai klinkt wel als een kat die blijer is met een maatje denk ik..
Persoonlijk zou ik er denk ik voor gaan om er nu al een kattenvriendje bij te halen (en dat maakt natuurlijk absoluut niet dat het rouwen om Gerrit voorbij is!) zodat Kanpai iets te doen heeft wanneer hij wat minder aandacht krijgt vanwege de baby. De twee katten kunnen zich dan aan elkaar optrekken... Ook de acceptatie hoef je dan niet te doen met een baby in huis, want geblaas en gegrom over en weer kunnen jou ook stress geven..

Maar het blijft een moeilijk dilemma en wat voor Kanpai (leuke naam trouwens) het beste is kunnen jullie waarschijnlijk zelf het beste inschatten. Zorg wel dat je in het asiel nadrukkelijk vraagt om een sociale kat en goede afspraken maakt over de proeftijd..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

ten eerste gecondoleerd met het verlies van je kater Gerrit. 4 en half jaar is echt veel te jong.

als het echt de bedoeling is er een kat bij te nemen zou ik ook niet wachten op de baby. acceptatie tussen een kat en een nieuwkomer duurt van een paar dagen tot een week of twee ( in die periode wordt er veel gegromd en geblazen) dus heb je met 7 weken tijd genoeg.

succes in ieder geval.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Dit kwam ik op internet tegen:
Besteed meer tijd aan de kat door verzorging, aaien en spelen. Dit zal een positief gevoel geven aan eventuele veranderingen in het huis die de kat waarneemt. Probeer een verloren kat niet meteen te vervangen. Hoewel uw overgebleven kat een langetermijn-metgezel kan missen, is het onwaarschijnlijk dat ze een vreemde zal verwelkomen wanneer ze nog steeds onrustig is over het verlies. Een nieuwe kat is op dit moment alleen een extra bron van stress.

Hier wordt dus afgeraden om al heel snel weer een nieuwe kat erbij te nemen.
Bovendien heb je zelf ook al genoeg om handen, als hoogzwangere...
Stel dat het helemaal niet goed gaat, met de nieuwe kat.. Stress bij de nieuwe kat, stress bij jouw kat, en stress bij jullie.. En misschien komt de baby wel eerder, of is de baby niet gezond..
Een kat is natuurlijk geen gebruiksvoorwerp wat je er zo maar even snel bijneemt, in een stressvolle periode...

Persoonlijk zou ikzelf dus niet overhaast een kat erbij nemen, en wachten totdat alles in een wat rustig vaarwater is, maar de beslissing ligt bij jouzelf natuurlijk.

Als je wel beslist om een kat erbij te nemen, zou ik inderdaad goede afspraken maken met het asiel, dat, mocht het niet goed gaan, dat je de kat kunt terugbrengen. Maar ja, je bent al over 7 weken uitgerekend, en sommige katten hebben meer tijd nodig om te wennen. Bij mijn Brits Korthaar poes heeft het maar liefst 2 maanden(!) geduurd voordat ze een beetje begon te wennen bij mij...
Die eerste 2 maanden was ze echt zeer angstig en gestrest, en at en dronk ze amper. Als je dichtbij kwam, kromp ze van angst in elkaar, en haar staart had ze helemaal tussen haar benen zitten. Zooo zielig!!! Ik had al bijna de moed opgegeven, maar uiteindelijk begon ze te ontdooien na die 2 maanden. Nu voelt ze zich gelukkig op d'r gemak bij mij thuis, hoewel ze nog steeds een beetje schrikachtig is...
Ik zou Kanpai eerst de tijd geven om uit te rouwen, en dan pas evt. een nieuwe kat erbij nemen, als de baby er een aantal weken is, en als je dan nog steeds denkt genoeg tijd en aandacht te kunnen geven aan een nieuwe kat. En dan is het ook maar afwachten of het klikt tussen beide katten..
Ik dacht mijn vorige jonge Britse Korthaar-kater Oscar er een plezier mee te doen, toen hij 9 maanden oud was, om er een kittentje van 9 weken voor hem bij te nemen. In het begin ging het best goed, en speelden ze ook met elkaar, maar na verloop van tijd, na een paar maanden, begon hij zich steeds geïrriteerder te gedragen naar het katertje toe, en was hij meer buiten dan binnen. Kortom, hij was helemaal niet blij met zijn 'maatje'. Ik denk dat hij hem echt als een indringer zag.. Als ik het allemaal van te voren had geweten, had ik het katertje er nooit bij genomen, want mijn Brit kwam alleen gelukkiger over, dan met het nieuwe katertje erbij. En om Vladimir (het katertje) weg te doen, vond ik ook weer niet leuk voor hem, om dan weer in een ander gezin terecht te komen, terwijl ie het bij mij gewoon goed naar zijn zin had (zolang ie Oscar maar ontweek). Gelukkig vochten ze niet, ofzo, maar Vladimir moest niet te dichtbij komen...
Of een kat wel of niet behoefte heeft aan een maatje, weet je niet.. De ene kat wel, maar de andere kat niet...Dat kun je alléén achteraf zeggen, als de kat er is...
Succes met je beslissing!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Pfff... op het internet staat zoveel.
Zeker van kattengedrag zie je daar soms de grootste onzin op staan. Nu wil ik niet zeggen dat wij de waarheid in pacht hebben, we zijn ook maar ervaringsdeskundig, maar ik weet zeker dat ik ergens op het internet precies het tegenovergestelde kan vinden.
Voor ik op het forum kwam heb ik ook op het internet gezocht naar de oplossing voor mijn probleem en niets daarvan werkte! Hier werd ik echter meteen een stuk beter geholpen en zo hebben we het ook opgelost gekregen. Waar het hier over ging, is niet echt van belang daarbij.
Ik heb toen ook op het internet vanalles gelezen en voor waarheid aangenomen waarvan ik nu wel zeker weet dat het niet zo werkt, en gewoon niet klopt. En toch vind je het vaak terug want er zijn zo'n zaken die wijdverbreid steeds verder verteld worden en aangeraden worden.
Zo kan je vb ook bergen tips tegen wildplassen vinden die niet werken. En meestal is het wel zo simpel als een extra bak plaatsen...
Of een kat wil een nieuwe kat niet aanvaarden en valt ze aan: zet ze samen in een klein kamertje, dan vechten ze het wel uit! :evil: Echt waar, kan je veel vinden op het internet. En dan krijg je dus getraumatiseerde katten en die mensen komen dan vb op het forum vragen hoe ze in godsnaam die introductie nog goed moeten krijgen...

Maar goed, genoeg over de onbetrouwbaarheid van het internet. ;-)
Dat jouw kater het jonge katje niet leuk meer vond is waarschijnlijk omdat hij in de puberteit kwam en zijn eigen weg ging zoeken. Die kans zit er natuurlijk wel in als er een leeftijdsverschil is. Als je echter doorzet en je kater niet laat wegvluchten (je zegt dat hij meer buiten dan binnen ging), je de nieuwe niet het huis laat inpalmen, dan zouden ze vast wel vriendjes zijn gebleven. Of die kans was toch groot geweest.
Iedere kat is anders natuurlijk.

Als je op het forum rondkijkt kan je zien dat er heel erg veel katten erg opgeknapt zijn als er een nieuwe vriendje kwam na het overlijden van het oude vriendje. Dat verlicht de eenzaamheid en geeft hen iets om handen. Het omgekeerde hebben we denk ik nog niet tegengekomen, ik kan het me alleszins niet herinneren.
Wat niet wil zeggen dat het voor elke kat geldt, maar ja, dat is met elke raad zo... Zeker weet je het nooit.
Elke introductie brengt stress met zich mee, en dat is op zo'n rouwmoment niet zo ideaal, maar de kat depressief laten zijn is dat ook niet. Ik denk niet dat zo'n depressie betert met het tijd te geven. Ja, de kat leert ermee te leven, zo zijn katten. Maar dat is niet hetzelfde als er gelukkig mee zijn. En die stress van de introductie moeten ze dan toch door. Ik zie niet in waarom je daarmee zou moeten wachten. Des te sneller zijn ze ervanaf en des te sneller is die eenzaamheid er niet meer.
Dat wil ook niet zeggen dat het heel erg snel of overhaast moet. Das ook weer niet nodig. Gewoon zelf aanvoelen wat het beste voelt. En goed naar je kat luisteren, die zal het je wel vertellen (als je erg goed luistert ;-)).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

mist je kat gerrit nog of mist hij gezelschap ? sommige katten blijven zoeken anderen weten dat de ander dood is en zoeken niet meer maar missen gezelschap.
ik zou het ook nou doen. mogelij kdat hij straks de nieuwe situatie met de baby linkt aan de nieuwkomer kat en dat hij minder goed klikt. nu is er verder nog rust in huis en kunnen ze lekker wennen.jij hebt dan ook minder zorgen om je katje en kunt je rochten op je zwangerschap en bevalling.
je hebt namelijk ook nog kans dat uiteindelijk je kat vervelend gedrag gaat vertonen uit verveling of gemis van een speelmaatje. en dan zit je net met je bevalling en komt die stress er ook nog bij.
nu lekker een vriendje, samen wennen, samen spelen. het verdriet om gerritje blijft, maar dat mag ook.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
nog onlangs hebben we een soortgelijk probleem gehad wat inmidddels waarsch erg goed is opgelost..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=24990
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Nou Robijn, omdat je dus één mening op internet vindt, is dat opeens hoe het moet en hoort.

Als ik op internet beweer dat je je kat het beste elke nacht op toilet opsluit, geloof je dat dan ook?????

Ik vind de mening een redenatie of je het over mensen hebt, als je partner overlijdt neem je niet binnen een week een nieuwe. Bij katten werkt dat toch echt anders.
Als je wacht tot hij is uitgerouwd kan dat misschien wel een jaar duren.
En dan loop je de kans dat hij teveel gewend is solo-kat te zijn.
Het koppelen van een nieuwe kat wordt daarmee extra moeilijk, misschien zelfs onmogelijk.

Mijn advies is toch echt snel een nieuw vriendje, des te meer kans dat het "klikt".
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

Radio-C schreef:is vooral 's nachts erg van slag, het zijn zijn eerste nachten alleen, hij heeft tot nu toe altijd met zijn broer geslapen. Overdag en 's nachts wilde hij altijd bij Gerrit liggen, het liefst bovenop hem (vaak tot ergernis van Gerrit). En nu zitten we met het volgende dilemma. Aan de ene kant willen we nog helemaal niet denken aan een 'nieuwe' kat, aan de andere kant is het misschien wijzer om onze Kanpai niet te lang als enige kat in huis te hebben. Maar daar bij komt kijken dat ik over 7 weken ben uitgerekend !
heb je bericht nog eens goed en rustig doorgelezen en ik zou - als je het zelf emotioneel aan kunt - zo snel mogelijk een maatje (of wild idee: twee kittens) erbij zoeken, want je bent zo een paar maanden verder met een rouwende Kanpai die daardoor missch heel slecht gaat eten en/of andere gedragsproblemen krijgt. bovendien gaat straks erg veel aandacht uit naar het nieuwe kindje en dat helpt voor hem ook niet want hij kan zich makkelijk afgewezen voelen..
ik heb hier twee broertjesbengels en ik zou me geen raad weten voor de achterblijver als er eentje ineens zou wegvallen..
? ken je http://www.dierenasiels.com en http://www.ikzoekbaas.nl
Laatst gewijzigd door Adriana op 13 dec 2011 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Een baby is vaak ook een moeilijke gebeurtenis voor een kat. Ik weet niet of het je eerste baby is?
Vele katten hebben het erg lastig met de veranderingen en het wegvallen van de aandacht.
Het is maar dat je dat ook in rekening kan brengen bij je beslissing om ofwel te wachten, ofwel een vriendje bij te halen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik zou ook zo snel mogelijk een kat erbij halen. In het asiel kun je katten op proef meekrijgen en terug brengen mocht de klik er niet zijn met de andere kat.
Heel veel sterkte met dit alles, je zit in een periode tussen dood en nieuw leven, hoe bijzonder en helemaal leuk als je ook nog eens zwanger bent (niet dus) Succes met alles en hou je ons op de hoogte?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Als eerste wil ik jullie sterkte wensen met het plotselinge verlies van Gerrit.
Ik heb zelf gekozen om het wel te doen, ook al was ik ook op de hoogte van het stuk over rouwverwerking.
Ik denk wel dat de keuze om voor mijn kater toch 2 kittens erbij te nemen goed geweest is.
Hij was echt depressief en dan hadden Oscar en Nero lang niet zo' n stevige band als Gerrit en Kanpai.
Hoe het uitpakt weet je nooit van te voren, je kunt natuurlijk wel een inschatting maken, jij kent Kanpai het beste.
Ik moest ook nog niet denken aan een nieuwe kat, maar met Oscar ging het zo slecht dat ik voelde dat er snel iets moest gebeuren.
Nu de 2 meiden er zijn merk ik duidelijk verbetering bij Oscar, ook al is er nog een hoop gegrom en geblaas, en het missen van mijn overleden kattin Nero is er ook echt nog wel wat ons betreft, maar het kan naast elkaar bestaan.
Nu maakt het feit dat je al over 7 weken uitgerekend bent alles ook nog ingewikkelder en heftiger.
Ik wens je veel sterkte met deze beslissing.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Radio-C
Kitten

Bericht door Radio-C »

Bedankt voor al jullie antwoorden en adviezen. Met Kanpai lijkt het goed te gaan, eet en drinkt goed, slaapt veel en zoekt niet veel naar Gerrit. 's Avonds loopt hij maar even te mauwen, maar iedere avond al minder. Ik heb de kattenopvang waar ze vandaan komen (St. Jasmijn) gemaild om advies en voor eventuele geschikte kandidaat, maar tot nu toe niks gehoord.
Ik hou jullie op de hoogte. Adviezen blijven welkom!
Plaats reactie