Mijn kater komt niet meer uit zichzelf thuis

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
danielleschrijver
Kitten

Mijn kater komt niet meer uit zichzelf thuis

Bericht door danielleschrijver »

Even een korte inleiding zodat het makkelijker te begrijpen is;

Mijn kater Harrie is 1 1/2 jaar oud. Heb hem gekregen als kitten. Het is een super sociale kater die nooit iemand kwaad zal doen. Zelfs de dierenarts niet :-). Zijn zusje Noa woont ook bij ons.
Toen hij 7 maanden was is hij gecastreerd en met 9 maanden voor het eerst hele dag zelfstandig naar buiten. Al gauw bleek het een echte avonturier te zijn, want op een dag kwam hij niet meer thuis. Na 2 dagen zoeken werd hij gevonden door de dierenambulance, hij zat vast onder een vrachtwagen :-( gelukkig geen schade en na een goede wasbeurt bij de dierenarts was hij snel weer de oude.
In augustus zijn wij 2 weken naar Kroatie op vakantie geweest. De buurvrouw nam de zorg voor Harrie op haar. Helaas is Harrie toen wij net 5 dagen weg waren aangereden door een auto. Zij hele koppie was beschadigd en hij had een groot gapend gat onder zijn kin. Verder is zijn oog licht beschadigd, maar daar ondervindt hij geen hinder van. Na 3 weken binnen is hij gelukkig helemaal opgeknapt. Wel is zijn karakter iets veranderd, waarschijnlijk is er in zijn hoofd toch iets veranderd...
Maar helaas was dit nog niet alles :-( Na onze vakantie hebben de vlooien flink hun werk gedaan en ook Harrie besmet. Na 1 dag buiten kwam Harrie thuis met een super grote wond in zijn nek. Later bleek dat hij dit zelf heeft veroorzaakt d.m.v. krabben i.v.m. de jeuk van de vlooien! ( ze krijgen overigens elke maand vlooiendruppels). Na verschillende zalfjes, bezoekjes aan de dierenarts en spuiten blijkt dat Harrie allergisch is voor vlooienbeten. De wond genas helaas niet en hij bleef maar krabben. Nu loopt hij al een paar weken met een kapje om en de wond geneest goed :-) Over een paar dagen is hij weer kapje vrij.

Waarom vertel ik jullie dit allemaal??

Harrie is enorm veranderd! Hij is nog steeds de lieve, sociale kater! Helaas wordt hij niet meer geaccepteerd door zijn zusje Noa. Wel kunnen ze nog goed samen in 1 huis wonen.
Harrie gaat iedere ochtend naar buiten, maar nu komt het:

Hij komt 's middags / 's avonds niet meer uit zichzelf thuis!!! Hij heeft een vaste plek waar hij overdag is en als je daar naartoe loopt en rinkelt met je sleutels dan komt hij vrolijk aangerend en loopt hij knorrend mee naar huis.
Het probleem is dus dat hij niet uit zichzelf naar huis toe komt. Als je hem niet ophaalt dan zal hij er niet aan denken om zelf actie te ondernemen! Ook al is het nog zulk slecht weer hij komt niet!

Heeft iemand dit ooit eerder mee gemaakt met zijn/haar eigen kat?
Heeft iemand tips wat ik hier aan kan doen??

Het zou leuk zijn als hij weer mauwend voor de deur zit :-)
Alvast bedankt voor de reacties!

groetjes,
Danielle
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Mijn kater komt niet meer uit zichzelf thuis....

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat er maar 1 oplossing is: binnenhouden. Of in een afgesloten tuin of ren.
Leren om naar huis te komen gaat niet lukken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
danielleschrijver
Kitten

Dank je wel Valerie.
Thuis houden vind ik geen optie, hij houdt echt van buiten zijn en dat vind ik ook niet erg!
Tja, dan gaan we hem maar elke dag ophalen! Goed voor de beenspiertjes ;-)
Voorheen kwam hij altijd wel thuis. Heb een belletje en als ik daar mee rinkelde dan kwam hij aangerend.
Grt,
Danielle
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Tja door alles wat er met hem gebeurd is issie waarschijnlijk wel veranderd. Heb je wel eens geprobeerd om even geen actie te ondernemen om hem op te halen? Kan hij zelf naar binnen door een kattenluikje? En ja anders hem maar gewoon blijven ophalen. Als hij daar nu eenmaal aan gewend is...
Ik heb een afgesloten tuin omdat ik mij geen zorgen wil maken om de katten als ze niet thuis komen(en ik wil niet dat een ander er last van heeft). Geeft mezelf een rustig gevoel en heb best een redelijke tuin waar ze kunnen ravotten.
Succes ermee!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
danielleschrijver
Kitten

Dank je wel Thea.

Ja heb inderdaad wel eens geen actie ondernomen en dan blijft ie net zolang weg totdat ik hem kom halen! Wij hebben een kattenluikje met een chip. Hij snapt hoe die naar buiten moet maar snapt niet dat ie er ook weer door naar binnen kan. In het begin ging hij net zolang bij de voordeur zitten wachten, terwijl het kattenluikje achter is!

Ik denk dat ik me er bij neer moet leggen dat hij nu eenmaal zo is geworden!
1 ding scheelt: het is echt een onwijze lieverd!!!
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Das het belangrijkste dat het een lieverd is!
Als hij het niet snapt om door het kattenluikje naar binnen te gaan moet je hem dat misschien weer gaan aanleren. Als hij leert dat hij terug in huis door de deur mag dan zal hij nooit het kattenluikje gebruiken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik snap niet dat je hem nog naar buiten durft te laten nu hij al twee keer een aanrijding achter de rug heeft, voor het zelfde geld was hij er al niet meer...Ik snap ook heel goed dat je van een buitenkat geen binnenkat kunt maken.
Wat gebeurt er als je hem niet meer gaat halen? Staat hij dan ook niet sochtends voor de deur?
In het begin deed hij dat wel toen hij het kattenluikje niet snapte, misschien kun je dit gaan trainen door hem voor de voordeur te zetten en hem dan binnen te laten door de voordeur?
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie