Is dit dierenmishandeling en wat kan ik hieraan doen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
marline91
Poema
Poema

Is dit dierenmishandeling en wat kan ik hieraan doen?

Bericht door marline91 »

hallo,

Ik ken iemand, hij woont vlakbij mij, en die heeft een kat,
alleen ik was laatst bij diegene op bezoek.
ik had altijd al een vermoeden, maar nu zag ik dat de kat heel bang was voor zijn baas.
als hij zijn kat op pakt, en de kat wil dat niet, gaat ie miauwen.
hij denkt dat de kat boos is en straft de kat daarom.
Hij reageert ook altijd boos op de kat.
hij doet het misschien ook om stoer te doen tegenover anderen, maar is dit wel normaal?
Eigenlijk wil ik daar wel wat van zeggen maar eigenlijk weet ik ook niet hoe.
en ik ben ook weer niet zo'n held, ik wil ook niet beterwetend overkomen waar ruzie van komt.
Weet iemand of er hier iets aan te doen is en wat ik kan doen?

en nog een vraag:

ik heb een paar jaar geleden op een boerderij gewerkt, een zorgboerderij, ik ken iemand
die daar nogsteeds werkt.. en die zegt dat ze regelmatig jonge katjes hebben
en dat was ook altijd zo toen ik er nog werkte.
het zijn altijd ze zelfde moederpoezen die kindjes krijgen.
ik vind het zelf heel sneu, is dit dierenmishandeling?

groetjes. marline
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Joyce Van Staeyen
Kitten

Re: Is dit dierenmishandeling en wat kan ik hieraan doen?

Bericht door Joyce Van Staeyen »

hoi, ik zou het mishandeling vinden als het steeds nesten van nesten zijn, als er spraken is van inteeld.
als je duidelijke informatie wil dan raad ik u aan om dierenrechten op te zoeken.
Ik weet wel dat er instanties bestaan die zwerfkatten ophalen om ze te serilliseren en kastreren, hier in België allesinds toch..
Zolang een dier voldoende eten en drinken krijgt wordt er niet snel gesproken van mishandeling vrees ik, mishandeling is vooral als er sprake is van geweld en als het dier ech zwaar verwaarloost uitziet.
alle dat heb ik toch zo gehoord.
Hier in de buurt worden zwerfkatten verzorgd door vrijwilligers, zwerfkattenproject turnhout (indien je de website wil bezichtigen). hopelijk vind u daar een link of ideeen voor een oplossing voor de nesten op die boerderij.. veel succes
Adriana

Bericht door Adriana »

ik denk dat je die vragen het beste kunt stellen aan de inspecteur dierenbescherming in jouw regio (even goegelen op db en inspectie) of via het politiebureau aan de dierenpolitie, als die in jouw gemeente al actief is..
Cerna

Bericht door Cerna »

Marline, nee helaas beide gevallen zijn geen dierenmishandeling.

Ik vraag me af waarom die buurman een kat heeft want wanneer ik zo je verhaal lees, dat houdt hij niet echt van de kat en irriteert de kat hem alleen maar. Ik zou dat gewoon eens langs-mijn-neus-weg vragen. Dat komt helemaal niet belerend over. Hij heeft duidelijk geen verstand van katten en misschien zou je hem voorzichtig kunnen zeggen dat een kat geen hond is die je kunt commanderen. Een kat gaat haar eigen gang en geeft duidelijk aan wanneer ze iets niet wil en om dan te zeggen dat de kat boos is, is wel heel erg dom. Ze wil gewoon niet tegen haar wil opgepakt worden en dat moet hij respecteren. Dat alles kun je hem rustig zeggen, vind ik.

Dat van die kinderboerderij is weer een ander geval: je zou eens kunnen opperen bij de eigenaar/bedrijfsleider om de katten te laten castreren want wanneer dat niet gebeurt hebben ze dadelijk een kattenboerderij ipv kinderboerderij. Vaak zit er wel een bestuur achter die je zou kunnen benaderen.
Maar in de vrije natuur krijgen katten ook veel nesten en sneuvelen dus ook veel poezen en dat wordt gezien als natuurlijk en geen dierenmishandeling.
Maar de verantwoordelijke van de kinderboerderij zou wel zijn verantwoording moeten nemen.
marline91
Poema
Poema

Bericht door marline91 »

@ cerna

over mijn buurman, ik ga eens met hem praten, of in iedergeval er iets van zeggen, want ik vind ook dat dat moet kunnen, alleen mijn buurman is wat overgevoelig die zal het zich wel aantrekken, al helemaal als ik het zeg, ik heb al eerder wat mot gehad met hem omdat hij niet ophielt met slijmen. maar ik kan het altijd proberen.

over de boerderij: het is geen kinderboerderij maar en zorgboerderij, en met het bestuur/ eigenaar praten heeft geen zin, ze zijn heel erg met hun geld, en wilden hun zieke papegaai ook niet naar de dierenarts brengen want dat koste geld, waarna de papegaai is overleden.
de katten is inderdaad inteelt, want ze hadden eerst 1 kat, waarna ze jonge poesjes en 1 katertje (broer en zussen) gratis gekregen hebben, en de eerdere kat die ze hadden was ziek en is na een jaar overleden, dus het moet wel inteeld zijn.
toen ik daar werkte, en na die tijd, heb ik wel eens gezegt dat ze liever moesten zijn naar hun honden, maar daar wilde ze niks van weten.
dus ik vrees dat dit ook niet zal helpen. daarom vroeg ik het hier omdat ik echt niet weet wat ik er aan kan doen..
maar met de eigenaar praten zit er denk ik niet in, moet ik misschien 144 bellen? voor vragen, of is dat alleen maar voor meldingen?
Cerna

Bericht door Cerna »

Het spijt me voor je, maar 144 zal zo'n klacht niet in behandeling nemen omdat er niet werkelijk sprake is van dierenmishandeling. Zulke toestanden die jij beschrijft komen ook voor op de meeste boerderijen: men laat de katten maar lopen en dus komen er kittens en voordat je het weet wordt het een plaag.

Wanneer het verwilderde katten zouden zijn, zou je de plaatselijke dierenbescherming kunnen bellen met het verzoek om de katten te vangen en te castreren. Vaak worden ze dan weer teruggeplaatst op de plaats waar ze werden gevangen (maar niet iedere afdeling doet dat, daar moet je dan even naar informeren). Dat zou in dit geval ook mogelijk kunnen zijn, maar alleen wanneer de katten verwilderd zijn. De dierenbescherming gaat natuurlijk niet op hun kosten iedere tamme kat castreren.

Wanneer dat echter het geval is (dat ze verwilderd zijn), dan zou ik toch nog eens contact zoeken met degene die daar verantwoordelijk is en hem/haar uitleggen dat wanneer ze er niets aan doen, dit al snel uit de hand kan gaan lopen en of ze dit dan willen en dat het misschien mogelijk is om ze via de db te laten castreren wanneer ze zelf niet de financiën hebben.
Maar misschien interesseert het ze geen barst en verzuipen ze gewoon de kittens. Zulke mensen heb je ook en dat heet dus volgens de wet geen dierenmishandeling en daar kan niemand iets tegen doen. Jammer, maar waar.

En wanneer ik dat zo over die buurman lees. Die heeft dus een oogje op je? :lol: Dan kun je dat natuurlijk gebruiken om wat invloed op hem uit te oefenen zonder dat hij het idee krijgt dat je hem nu opeens wel heel leuk vindt. Dat vraagt dus wat tact. Succes!
marline91
Poema
Poema

Bericht door marline91 »

ja cerna, mijn buurman heeft een oogje op mij, en dat slijmen is dan wel vervelend als het niet wederzijds is, maar inderdaad, ik kan het altijd gebruiken, zonder inderdaad dat hij denkt dat ik hem in eens wel leuk vind, anders heb ik dat ook weer.

en met de boerderij vraag had ik eigelijk al gedacht dat ik 144 daar niet voor kon bellen, wat vrezelijk dat ze kittens verdrinken geen mishandeling vinden :(

maar de katten zijn daar wel verwilderd, alleen de kittens die maken ze wel tam, dus of het nou dierenmishandeling is weet ik ook niet, maar ik kan er denk ik hoe dan ook weinig aan doen, ik kan er altijd wat van zeggen of over praten maar het ligt in hun handen.
ik zal proberen er wat aan te doen maar als dat niet helpt, moet ik het maar zo laten.
ik zal eens googlen over dierenbescherming en eens kijken of die in de buurt is, want eigelijk weet ik dat niet eens.
maar goed in iedergeval bedankt voor jullie hulp/advies ik kan er vast wel wat mee:)

groetjes
Plaats reactie