Nieuw kitten bij kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Nieuw kitten bij kitten

Bericht door Jessica2802 »

Hoi allemaal,

3 weken geleden hebben mijn vriend en ik een kitten opgehaald, Chouffe (x ragdoll/mainecoon). Chouffe (kater) was 9 weken, opgegroeid in de woonkamer met andere katten en kinderen. Alles is supergoed gegaan, hij was niet bang, meteen op de kattenbak, totaal niet eenkennig en een lekkere knuffelkont.

Aangezien we beide fulltime werken wilde ik er graag nog een kitten bij. Uiteindelijk is de keus gevallen op een highland fold. De eigenaresse wilde van de kittens af (kitten is 8 weken), dus gisteravond hebben we hem opgehaald. In vergelijking met onze eerste kitten is hij onwijs bang (in de woonkamer opgevoed, maar zonder kitten. En ook weinig visite denk ik). Afijn, Chouffe in onze slaapkamer gezet, nieuwe kitten laten snuffelen. Chouffe voelde en rook dat er iets was. We hebben chouffe bij de nieuwe kitten gezet, in de keuken. Beide een bakje eten, de nieuwe kitten zocht contact met chouffe. Chouffe zat eerst voorzichtig met zijn pootje bij de nieuwe kitten en vervolgens dook hij erboven op met nagels en bijten. De nieuwe kitten begon te piepen. Chouffe eraf gehaald (het was voor mij niet duidelijk of het ruw spelen of jaloezie/boosheid was) en de nieuwe kitten op onze slaapkamer. Normaal mag chouffe snachts op onze slaapkamer, deze nacht niet. Chouffe heeft snachts regelmatig lopen miauwen, nieuwe kitten door zijn gemiauw ook. Ik ben vanmorgen maar op de bank bij chouffe gaan liggen. Eerst spelen waarna hij ruw begon te doen (bijten en krabben), meteem gestopt en genegeerd. Na een aantal keer stopte hij en vielen we in slaap. Hij was weer zet gelukkig.

Vanmorgen beide eten gegeven, elk aan een kant van de gesloten slaapkamerdeur. Beide gulzig eten en vervolgens begon chouffe over de grond te krabben bij de deur waar aan de andere kant het nieuwe kitten zat (normaal markeert hij het gebied rondom zijn etensbakje).

Ik heb ze inmiddels van kamer gewisseld, chouffe in de slaspkamer nieuwe kitten in de woonkamer.

Hoe moet ik dit verder aanpakken? Chouffe is ruim 4 weken ouder en een stuk groter. Ik ben bang dat hij dat kleintje pijn doet. Er staan verschillende theorieen op internet over de introductie. Wij wilden een maatje voor chouffe, hij lijkt het niks te vinden.

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Groetjes jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door castratenkoor »

Zoiets heeft tijd nodig - ik ben ervan overtuigd dat het wel goed komt.
Wat de beste introductie is, verschilt van situatie tot situatie en van kat tot kat.
belangrijkste is veel aandacht en liefde erin steken. En vooral niet straffen. De grootste zal de kleinste misschien wel eens pijn doen, leidt hem dan af, ga met hem spelen met een stok met pluim en veel knuffelen. Zal vanzelf beter gedoseerd worden dat stoeien.

Wat ook nog wel eens de scherpe kantjes eraf haalt is valeriaan druppelen op wat kussentjes en pluchen beesten. De meeste katten zijn er dol op en gaan dan vrijen met zo'n kussentje.

Succes - fijn dat je voor 2 bent gegaan - veel beter voor de katten. Als voetnoot vind ik wel dat beide kittens erg jong zijn weggedaan, maar dat is eerder kritiek naar de fokkers dan naar jou toe.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door Jessica2802 »

Bedankt voor je reactie! Straffen zal ik nooit doen, alleen belonen als hij dingen goed doet. De kittens zijn nu in de huiskamer. De jongste kitten slaapt op de bank in een mandje, met chouffe heb ik gespeeld en geknuffeld. Hij negeert de nieuwe kitten, net even gesnuffeld en weg was hij. Hij ligt nu aan de andere kant en besteed geen aandacht aan hem.

Hopelijk worden ze maatjes!

EDIT:
Hm, hij is nu naar de kitten aan het blazen (terwijl deze slaapt). Moeten we dit laten gaan met speelgoed als afleiding in de aanslag??

EDIT:
En nu zijn aan het vechten of stoeien, geen idee. Moeten we ingrijpen? Chouffe let niet echt meer op een speeltje.....
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ze zoveel mogelijk laten doen.
Een piepje van de kleinste kan wel.
Pas als die echt meerdere keren na elkaar piept, zou ik er wat van zeggen.

Veel succes ermee.
Wel zonde dat de fokker van je jongste 'er vanaf wou'. Waarom heeft ze dan kittens?

Maar goed, geniet ervan. Het komt wel goed. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door Jessica2802 »

Nou gisteren de hele dag de kittens bij elkaar gezet, de oudste werd steeds minder "agressief". Het lijkt nu meer op ruw spelen en de kleinste zoekt chouffe ook telkens op (of geeft hem een mep als chouffe ligt te slapen). Net ze oudste in de slaapkamer en gang neergezet en de kleine in de woonkamer. De kleine zocht de kamer af naar chouffe en begon te mauwen, vervolgens begon chouffe ook te mauwen vanuit de slaapkamer. Ik heb wel het idee dat chouffe "op scherp" staat als hij die kleinste hoort/ziet. Niet alszijnde de agressief, maar klaar om weer achter hem aan te gaan.

Ze spelen nu samen in een rietentas, zonder gepiep og gemiauw.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Laat ze maar bij elkaar.
Zolang de kleine de oudste opzoekt, is het prima. Helemaal in orde! ;-)
Spelen kan echt heel ruw zijn. Hier spelen de jongens ook soms zo ruw dat ik me afvraag of het wel nog leuk is en of het wel nog spelen is (maar ze zijn al anderhalf jaar de beste vriendjes ;-)). Er kan dan wel eens een piep of een blaas vallen, maar dat is wel normaal. Dat is bij mensenkinderen ook wel eens het geval. ;-)

Als ze naar elkaar willen is uit elkaar halen het ze nodeloos moeilijk maken om echt vriendjes te worden. Laat ze gewoon het hele huis nu (of waar ze normaal mogen) en laat ze zelf maar beslissen wat ze graag willen. Het is altijd goed hen beide een plekje te bieden waar ze zich kunnen terugtrekken, maar verder trekken ze hun plan wel.
Ook 's nachts, gewoon bij elkaar laten. Des te sneller leren ze elkaar kennen, is de ergste opwinding wat weg want die werkt dat iets aggressiever gedrag natuurlijk in de hand. Gewoon rust rond hen beide laten komen, dan leren ze het snelst elkaar de grenzen kennen en elkaar respecteren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door Jessica2802 »

Bedankt! Ik laat ze vanaf nu hun gang gaan.

En waarom ze zo jong weg moesten.....ik denk dat ze de drukte zat waren. Ze hebben een wat oudere zoon, dus geen kinderen die met ze speelden. Ze gaf aan dat het nestje uit liefhebberij was....en dat het tegen is gevallen door de drukte enzo(voor geld heeft ze het niet gedaan vermoed ik, ze wonen in een kast van een huis). Zijn broertjes en zusje waren al opgehaald.

Hopelijk geen gedragsproblemen later door het vroeg scheiden van de moeder.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door castratenkoor »

Mooi - dat klinkt heel positief allemaal hoe ze zich gedragen naar elkaar. Dat komt helemaal goed.
gewoon lekker hun gang laten gaan.

Advies is wel 3 kattenbakken plaatsen en op tijd castreren, liefst met 6 maanden.
Dan voorkom je hormonale dominantie en problemen.
Ik zou ze tegelijk doen, b.v. als de een 6,5 mnd en de ander 5,5 maand is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door Jessica2802 »

Alles is goed gekomen. Ze spelen en slapen samen. De oudste kitten kan nog niet zo goed delen, maar dat zal met de tijd wel goed komen.

Wij krijgen in ieder geval minder aandacht sinds die kleinste er is ;-), alleen maar oog voor elkaar.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
paasnini

Re: Nieuw kitten bij kitten

Bericht door paasnini »

Laat ze maar lekker samen. En je er vooral niet mee bemoeien. Super trouwens dat je er een maatje bij hebt genomen.
Plaats reactie