9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Adriana »

Robijn schreef: Ik heb net contact gehad met een dierenkliniek uit Bergen op Zoom.
Zij adviseerden bij Robijntje een seniorencheck te laten doen. Hier wordt een uur voor uitgetrokken. Dit is een uitgebreider onderzoek dan alleen een pre-anesthetisch bloedonderzoek, waarbij niet alleen het bloed wordt onderzocht, maar ook de organen worden gecheckt (nieren, hart, etc.).
Ik heb dus voor volgende week woensdag een afspraak gemaakt, voor dit seniorenonderzoek, want zomaar een afspraak maken voor een sterilisatie zonder dat er gekeken wordt naar haar gezondheid, geeft mij geen goed gevoel...
Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt!
meten is weten..! en dit lijkt me voorlopig het belangrijkste en heel prettig dat hier een uur voor is uitgetrokken. ze wordt op alle punten helemaal nagekeken en dan, mede op basis van de gegevens die hieruit komen, kun je rustig overleggen wat wijsheid is.
koffiedik kijken leidt alleen maar tot griezels en dan is het lastig om goeie beslissingen te nemen.
er worden tal van katzels > 10 jaar geopereerd, het is gebruikelijk om daar vante voren voor te waarschuwen maar ik denk dat dit voor een deel formaliteit is. Mo was 14 (en diabetes en nierfaalkater) toen een mastceltumor-operatie nodig was en ik heb geen moment geaarzeld en met de nodige voorzorgen is alles prima verlopen. en vorige maand moest Enzo onder het mes voor een behoorlijke gebitsingreep en die is 7 en heeft matig nierfalen en ook die anderhalf durende operatie, met de nodige voorzorgen, ging prima. ik laat nooit meer een dier opereren door een htk/dierenarts, dat heb ik in het verleden grondig afgeleerd. en spreek alles uitgebreid vantevoren door, dan heb je de risico's op een rijtje en dat voelt voor mij altijd een stuk rustiger.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Bedankt Cerna! Ik heb nu een klein albumpje aangemaakt om mijnalbum.nl en ga nu proberen een foto van Robijn te plaatsen. Moet ik kiezen voor: kopieer onderstaande link naar een forum? (ga ik nu doen)
Afbeelding

Het is gelukt!!! Nogmaals, bedankt Cerna!!!!!!!!
Wat een SCHATJE he, mensen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (hier zien jullie ook haar uitgelubberde buikje).
Woensdag krijgt ze voor het eerst in haar leven haar seniorencheck, en op basis daarvan besluit ik of ik haar alsnog laat castreren... Ik hou jullie op de hoogte!
Ga nu proberen mijn avatar te wijzigen naar deze foto (waarschijnlijk moet ik de foto dan eerst verkleinen?)

Nou, ik heb een foto als avatar geprobeerd er op te zetten, niet van Robijn maar van mijn andere kat, Gaudi (een rood katertje), maaaaar.... dit lukt helaas niet.. Ik heb de foto die ik wilde gebruiken verkleind naar 12,0 kB (= 45 x 33 pixels) (toen hield ik een piepklein fotootje over), maar dan pakt ie hem nog niet.. Er wordt dan gezegd dat de avatar max 130 pixels x 130 pixels mag zijn, en max 12,00 kiB... Maar de door mijn verkleinde foto is toch 12,0 kB? Of is kB niet hetzelfde als kiB? Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Alvast bedankt voor jullie uitleg!!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Nyncke »

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien staat het al ergens.
Ik zou eens contact opnemen met Tannetje Koning, zij is holistisch dierenarts en heeft mijn hond behandeld. Maar ik weet niet of er iets vergelijkbaars voor katten is.


Waarom:
Ik zou eens overleggen of je haar kunt laten ongiften, of dat zinvol is.
Maar ook of bv het gebruik van chlorella kan bij katten. Chlorella is namelijk erg goed als er veel geneesmiddelen zijn ingezet, die blijven achter in het lichaam.
Dit is een van de weinige algen die de schadelijke stoffen uit het bloed kan halen.

Misschien kan het niet, misschien kan er iets anders, maar dan is dat ook bekend.
Gebruikersavatar
Poes88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2011 00:23

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Poes88 »

Hoi baasje van Robijn,

Ik ben degene van het andere topic, over de poes van 12 jaar die gesteriliseerd moet worden.
Ik ben even weggeweest van het forum omdat ik mijn gedachten er even vanaf wilde zetten.
Voor iedereen die toen al meegelezen heeft: wij hebben het toch uitgesteld, naar 6 januari.
Omdat we dan ook meer tijd hebben om haar te verzorgen, het is nu zo'n drukke hectische periode.

Wat fijn dat er eindelijk een topic is met een lotgenoot, Robijn is dan wel iets jonger maar voorheen kon ik echt alleen maar topics vinden over katten van amper een jaar oud. Dit is meer vergelijkbaar.

Mijn Mekkie heeft denk ik zo'n 20 poezepilletjes (de mini pil) over haar hele leven gehad. Niet echt veel dus, maar het is natuurlijk in geen geval goed voor een poes (helaas wisten wij dat toentertijd niet).

Met mijn dierenarts heb ik inmiddels afgesproken dat er een gasnarcose toegepast wordt, wat me wel een stuk veiliger gevoel geeft. En ook inderdaad weer het seniorenonderzoekje vooraf. Ik heb ook eens rondgebeld naar andere dierenartsen, en die zeggen allemaal dat het een kleine ingreep is en dat de narcose bijna altijd goed gaat. Behalve als de kat al echt iets ernstigs mankeert (maar goed, dat zal neem ik dan aan wel blijken uit het seniorenonderzoek).

Gaan ze bij Robijn alleen de eierstokken verwijderen, of ook de baarmoeder?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Hallo Poes88,
Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest met Robijn. In eerste instantie wilde ik een seniorenonderzoek laten doen bij haar, maar later heb ik dit toch gewijzigd in een pre-anesthetisch onderzoek. Dit laatste onderzoek is minder uitgebreid, en kijkt puur of de kat fysiek een anesthesie /narcose aan kan. Vooral oudere katten hebben nogal eens te hoge nierwaardes, en dit kan problemen veroorzaken bij een narcose
Uit dit onderzoek bleek dat Robijntjes nier-, lever- en eiwitwaardes goed waren, en dat een narcose in principe geen probleem voor haar moet zijn!!!!! Daar ben ik dus heel blij mee, dat snap je wel!!
Heb meteen een afspraak gemaakt voor woensdag 28 december (dan heb ik kerstvakantie, en ben ik dus 2 weken vrij).
Bij oudere poezen wordt altijd de baarmoeder verwijderd (bij jonge poezen niet) (ten minste bij deze dierenarts).
Normaal gesproken is een sterilisatie een kort durende operatie. Gasnarcose wordt in principe bij de meeste dierenartsen alleen gebruikt bij langdurige operaties. Maar, mocht de operatie langer duren, of iets dergelijks, dan kunnen ze wel overgaan op gasnarcose. De apparatuur is er wel voor aanwezig..
Als ze gesteriliseerd is, heeft ze geen kans meer op baarmoeder/eierstokontstekingen! Aangezien ze wel lang aan de pil heeft gezeten, blijft ze nog wel een verhoogde kans houden op melkkliertumoren, helaas....
Ik zal wel heel erg zenuwachtig zijn op 28 december, maaaaar.... ben nu wel een stuk minder zenuwachtig nu ik dat bloedonderzoek bij Robijn heb laten doen, en dat ik nu weet dat ze gewoon gezond is.. (ze is ook nog 'maar' 9).
Ook de dierenartsen die ik heb gesproken zeiden dat ze nog nooit hebben meegemaakt dat een sterilisatie verkeerd afliep..
Tien dagen na de castratie moet ik met Robijn nog terugkomen bij de dierenarts om de hechtingen te laten verwijderen (ik hoop niet dat ze zo'n kap om moet ??????), en dan kijken ze meteen even de wond na.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Mirjam86 »

Mijn dierenarts gebruikt wel standaard gasnarcose bij sterilisatie. Het is gewoon veel veiliger dus ik zou zeker vragen of ze dat hoe dan ook direct willen toepassen.
Voor een kapje hebben ze tegenwoordig een alternatief: een rompertje. Maar dat is alleen nodig als ze aan de wond gaat zitten..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het vreemd dat je terug moet voor de hechtingen.
Tegenwoordig hechten ze normaal onderhuids en dan heb je maar 1 knoopje en de rest verteerd mooi vanbinnen. Dat ene knoopje valt er dan vanzelf wel weer af. Doordat het onderhuids gehecht is, moeten ze ook meestal geen rompertje of kap om omdat ze maar 1 knoopje tegenkomen. Het kan wel zijn dat ze dat alsnog gaan openprutsen, dus je moet het wel in het oog houden, maar de kans is toch veel kleiner bij onderhuidse hechting. Daarom wordt het ook standaard toegepast tegenwoordig.
Pas als de poes zo mager is dat ze geen huid genoeg heeft om strak te trekken, moet men wel bovenhuids hechten. Maar dat geloof ik bij een Brits korhaar nooit.

Dus ik zou hier toch niet zo'n goed gevoel bij hebben...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Adriana »

heb je het nog over pijnstilling na de operatie gehad?
"en natuurlijk metacam, want iedereen gebruikt het en het is hardstikke veilig en we hebben er nooit klachten over.. en ach, die verhalen op het internet...."

en eens met Valerie, tuurlijk wel even voor alle zekerheid terugkomen voor controle maar toch niet om die hechtingen er alsnog uit te halen? poes gaat daar aan zitten trekken en klauwen als de wond geneest en het gaat kriebelen..

hun argument om geen gasnarcose toe te passen bij de castratie van een poes (zeker met eistok en baarmoeder-verwijdering) kan ik niet volgen. en als je vloeistofnarcose hebt ingezet, dan kun je volgens mij niet zo maar overschakelen op gasnarcose..
t zou mijn dierenarts niet/niet/niet zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb nog een tip voor je vraag even aan de dierenarts of ze de poes ook een vochtinfuus geven, dat helpt enorm om de gifstoffen van de narcose zo snel mogelijk uit het lichaam te verwijderen. Mijn dierenarts doet het standaard bij alle dieren sinds kort bij een operatie en deed het altijd al bij oudere dieren. Voorkomen is beter dan genezen, en genezen kan in dit geval niet want de nieren hebben het meest hiervan te lijden dan krijg je het zogenaamd acuut nierfalen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Adriana »

dat is een hele goeie tip van Dia over vloeistofinfuus tijdens de operatie. zeker omdat Robijntje niet meer zo jong is en je niet voorzichtig genoeg kunt zijn.
wij hebben dat bij Enzo bij de gebitsingreep bij de dierentandarts ook gehad en ik was daar heel erg blij mee.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Door Adriana en Kansarmedieren ben ik toch gaan twijfelen aan de dierenarts die ik uitgekozen had, en ben verder gaan zoeken....
Ik heb daarnet telefonisch contact gehad met een Belgische dierenarts en haar antwoorden op mijn vragen klonken mij heeeeeel goed in de oren nl:
- ze maakt standaard gebruik van gasnarcose, omdat dit inderdaad de meest veilige methode is (schijnt ook bij baby's gebruikt te worden; en schijnt dat ze er ook sneller uit ontwaken) :eclap:
- ze gebruikt geen metacam als pijnstiller, maar een pijnstiller op basis van morfine (de dieren zijn dan beter verdoofd en kunnen dan zeker geen pijn voelen) :eclap:
Ik moet wel zeggen dat alle dierenartsen die ik allemaal gesproken heb (4 in totaal), zeggen dat metacam alleen gevaarlijk is voor de nieren als het langere tijd wordt gebruik, en dat het bij eenmalig gebruik niet gevaarlijk is. Maar ja, vind het toch fijner dat er geen metacam wordt gebruikt
- ze opereert via de zijkant van de buik, en niet via de onderkant en de hechtingen zijn zelfabsorberend. De knoopjes zitten niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant. Robijn kan de hechtingen dus niet kapot trekken of krabben. :eclap:
- in principe wordt standaard alleen een vochtinfuus gebruikt bij operaties die langer duren dan een half uur, en niet bij een castratie, want een castratie duurt maar 10 a 15 minuten, maar omdat ik hier wel de voorkeur aan geef, maakt ze voor mijn geruststelling wel gebruik van een vochtinfuus
- de baarmoeder wordt ook verwijderd en Robijn houdt uiteindelijk maar een wond over van slechts circa 1 cm (de vorige dierenarts had het over een wond van een paar cm. :edance:

Ik heb de afspraak bij de vorige dierenarts in Hoogerheide dus geannuleerd en een nieuwe afspraak bij deze zeer vriendelijke vrouwelijke dierenarts gemaakt in Kapellen, in België dus, ook op woe 28 december, om 10.00 uur.
De kosten zijn iets hoger, 125 euro, maar dat maakt voor mij niet uit..
Ben nu helemaal gerustgesteld dat de castratie op een zeer goede en veilige manier wordt uitgevoerd door deze dierenarts.
Na de castratie, zal ik op dit forum verslag uitbrengen van Robijns castratie én het herstel ná de castratie; da's natuurlijk ook nog best spannend..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Adriana »

pak van mijn hart want ik maakte me een beetje zorgen.
en ik weet dat het moeilijk is om een echt goeie dierenarts te vinden, maar dit klinkt stukken beter.
fijn dat je er zo uitgebreid en grondig over hebt kunnen praten en dat ze alles goed heeft uitgelegd en toegelicht. k denk dat je er zelfs een goeie dierenarts aan overhoudt en dat is nooit weg!
prima dat je hebt volgehouden en nog eens goed hebt nagevraagd.
en gelukkig ben je er nu zelf ook rustiger onder en dat scheelt een heleboel zenuwkriebels tot 28 december... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Femmel »

Heb je een afspraak gemaakt bij Karen Kleyn? Ik ken haar omdat ze ook zeer geregeld op Stg. de Ezelshoeve (waar ik als vrijwilliger werk) komt. Ze is nog jong en net afgestudeerd (2009) maar enorm bevlogen in haar werk en enorm leergierig. Echt een fijne meid!

Als ze net zo goed is met katten als met ezels dan ben je bij haar echt aan het juiste adres!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Hallo Femmel,
Nee, ze heet Els Poppe. Meer info over haar (praktijk) kun je vinden op www.dierenarts-elspoppe.be
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Thanx, kan ik in gedachten houden voor mezelf, voor ingrepen.

Ze fokt ook wel sfynx's.... :-(
Maar voor de rest ziet het er prima uit. En wat je vertelt klinkt heel erg goed! Ik geloof wel dat Robijn daar in goede handen is!

Dat hechten wat je beschrijft is dus wat ik bedoelde met onderhuids hechten. Dat is de gangbare manier op dit moment. Een rompertje of kap is dan meestal niet nodig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie