Waauw wat een hoop reacties! Dank jullie wel! Ik heb ze allemaal gelezen en vind dat jullie allemaal een heel goed punt hebben.
Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar als de kat vrij rondloopt, mee eens. Maar ik vind ook dat als je een vreemde kat in je tuin ziet rondsnuffelen en hij ziet er goed uit, halsbandje om e.d. dat je uit principe niet zomaar een voerbak neerzet (mocht dat zo zijn) omdat je dan WEET dat de kat het goed heeft en een eigenaar heeft.
Ik zal de situatie nog even wat meer in details proberen te beschrijven zodat jullie een beter beeld krijgen, ik zag namelijk ook nog wat vragen over de situatie
We hebben een groot huis met genoeg plaats om zich terug te trekken, in de tuin hebben wij ook twee "gebouwtjes" en de tuin zelf is ook groot genoeg.
De kater Gizmo is van mijn moeder, de poezen Paige en Ivy zijn van mij.
Vorig jaar ben ik met mijn katten bij mijn ouders gaan wonen en de (toen) 4 katten Vlekkie, Gizmo, Paige en Ivy konden prima met elkaar opschieten. Giz en Vlek lieten gewoon weten wie de baas was, en op een gegeven moment sliep Giz zelfs bij een van mijn katten in de buurt, een teken van vriendschap toch?
Vlekkie hebben wij dit jaar in juli in laten slapen. Ze werd al erg ziek, Gizmo bleef altijd in de buurt en kwam altijd netjes thuis. De avond voor wij naar de dierenarts gingen lag ze onder de heg in de voortuin. Glazige blik, zichzelf niet meer zijn.. We voelden het aankomen. Gizmo bleef zeker die avond bij haar in de buurt dus ik vermoed dat hij het ook voelde.
Het is ons opgevallen dat hij vaak en lang weg bleef en dat werd steeds langer, maar hij werd ook zwaarder! Voor mij leek dat een duidelijke aanwijzing dat iemand anders hem voerde.
Hij komt héél sporadisch thuis, maar dan komt hij wel naar binnen! Hij wordt altijd met open armen ontvangen, de meiden van mij doen dan ook niet vervelend. Ze komen natuurlijk wel even kijken want ik denk ook dat zij hem ook wel missen..
Hij krijgt dan een snoepstokje van ons en laten 'm rustig z'n gangetje gaan. HEEL soms gaat hij dan op een van onze bedden liggen en de afgelopen keren was hij zelfs aan het spinnen.
Als hij er dan is dan moet en zou hij wel dezelfde dag weer naar buiten.
Ik zal zo met het eten wel even overleggen (we zijn met zn 5en :P) over de opties die jullie noemden om het probleem op te lossen.
Het liefst houd ik ze gewoon bij elkaar, ikzelf kan voet bij stuk houden om ze binnen te houden.. Mijn moeder heeft daar helaas wat meer moeite mee, ik laat jullie weten wat ik ga doen!
Ik hoop dat ik de situatie wat duidelijker heb gemaakt

bedankt mensen!!