Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Jessica2802 »

Hallo allemaal,

Sinds vrijdag heb ik een kitten van 8 weken. Zaterdag ook een onderwerp geplaatst omdat de introductie met mijn kitten (bijna 13 weken) niet verliep zoals ik had verwacht. Uiteindelijk ging dit gelukkig de goede kant op.

Vannacht werd de nieuwe kitten ziek. Vanmorgen kwam ik erachter dat er braaksel op de grond lag. Ik wilde hem eten en drinken geven zodat hij weer vocht binnenkreeg. Hij wilde niks eten en drinken. In de ochtend probeerde hij weer een aantal keer te braken, maar er kwam niks uit.

Ik heb de dierenarts gebeld en vanmiddag meteen langs gegaan. (hij speelde overigens wel zo nu en en dan met de "kitten", maar daarna was hij weer futloos). Ze heeft hem via het infuus vocht toegediend en medicijnen om braken tegen te gaan (en geloof ik honger op te wekken). Het drankje heet Primperan drank. Ook heb ik een drankje tegen diarree gekregen (Finidiar) en speciale voeding (a/d en een poeier van royal canin die je met water moet mengen). Toen ik thuis kwam hoopte ik dat hij zou eten. Van het poeiertje met water wilde hij niks weten, dus we hebben dit een spuit een paar ml in zijn bekje weten te krijgen. Het voer van a/d wilde hij wel, maar na een paar theelepels had hij er genoeg van. Later weer geprobeerd en van het voer van a/d wilde hij niks weten, we hebben weer het poeiertje met water in zijn bekje gespoten (helaas niet veel). Hij ligt continue te slapen en om half 7 heeft hij eventjes gespeels met wat veertjes en met de andere kitten. Daarna is hij weer gaan slapen. net geprobeerd wat water toe te dienen, maar behalve een paar druppels die hij van bekje af moest likken wilde hij niet.

Hoe lang kan het duren voordat hij weer eetlust krijgt? Moet ik wat meer geduld hebben en hem te tijd geven om te herstellen? De dierenarts gaf aan dat als het niet beter ging,ik weer terug moest komen en dat hij wellicht opgenomen moet worden voor gedwongen voeding. Ik maak me heel erg zorgen en hou hem continue in de gaten of hij nog ademt. Ik vond hem vrij snel ademen, maar als ik dit vergelijk met mijn andere kitten dan is dit toch hetzelfde, dus de ademing is denk ik wel normaal.

De "oude" kitten is overigens heel lief voor hem, hij is rustig, likte zijn vacht en ze liggen nu samen te slapen.

Groetjes Jessica

Hij is na vanmorgen (geen diarree, maar ook geen normale ontlasting) ook niet meer naar de kattenbak geweest.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb hier niet genoeg verstand van om je te helpen, maar zou je willen adviseren telefonisch advies aan je DA te vragen. Die kan je zeggen of je weer langs moet komen of niet.
Het niet naar de kattenbak gaan kan natuurlijk wel kloppen als het kittentje (hoe heet ze?) nauwelijk eet of drinkt. De A/D kan je overigens ook verdund via een spuitje toedienen!

Sterkte ermee!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Jessica2802 »

Hij heeft nog geen naam (schaam schaam, we zijn er nog niet over uit). Hij loopt nu weer rond te dartelen samen met onze andere kitten. Dan lijkt het net of er niks aan de hand is. Net weer het medicijn toegediend, dus over een half uurtje nog keer proberen te eten. Anders ga ik straks even bellen met de DA.

Groetjes jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou zeker even bellen, al is het maar om te horen dat je je niet druk hoeft te maken.
Namen kiezen was hier ook een strijd hoor ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Jessica2802 »

Nou het is een wonder....

Hij werd wakker, dribbelde en speelde door de kamer en ging naar de kattenbak. Geen diaree (het stonk wel meer dan normaal) en hij heeft net weer gegeten (a/d voer)!

Ben voor nu even opgelucht :)
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Mirjam86 »

Fijn dat hij op lijkt te knappen! Wel goed in de gaten houden natuurlijk..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door nellebel »

en die naam die komt vanzelf.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Jessica2802 »

Nou na een kleine terugval is hij weer helemaal beter! Hij is superactief en eet heel goed
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
paasnini

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door paasnini »

Fijn om te lezen. Zijn weerstand zal ik wat lager zijn geweest door de stress door de verhuizing. Fijn dat het nu weer goed gaat.
Welke voeding geef je? (Niet de a/d maar wat je gewoon geeft)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Jessica2802 »

Ja ik ben zo opgelucht. Ik geef ze royal canin. Babycatbrokjes voor de kleinste en kittenbrokjes voor de grootste kitten. En dan nog 4 x per dag een flinke lepel natvoer van royal canin. Ik mixte het eerst nog met Iams voor de kleinste (kreeg hij bij zijn oude huis), maar hij eet bij de oudste mee (ook de kittenbrokjes) dus nu geen Iams meer.


Groetjes jessica

Hij is overigens wel een beetje bang als je hem wilt aanhalen of oppakken. Misschien associeert hij handen met de spuit met medicijnen en gedwongen eten
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Anne »

Laat hem maar lekker met rust. Vertrouwen komt vanzelf ;-) Fijn dat het nu weer beter gaat!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kitten (8 weken) geeft over en eet/drinkt niet

Bericht door Catfish »

Wat fijn dat het weer beter gaat! Die kleintjes kunnen meer hebben dan je denkt.
En wat goed dat je er twee hebt, die hebben heel veel aan elkaar, op vele gebieden!
En wat Anne zegt, het vertrouwen komt vanzelf. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie