Niet kunnen poepen, plas laten lopen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
bliksem
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2011 23:46

Niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door bliksem »

hoi Allemaal

Bliksem is 6 jaar en is medisch gezien altijd gezond gebleven. Nu is het ineens zo dat hij zijn urine gewoon laat lopen en niet meer kan poepen. Hij gaat wel in zijn 'poephouding' zitten en je ziet zijn lijf ook samenknijpen, maar de onlasting komt er niet uit. Dit heeft hij al een paar weken eerder gehad, maar toen had het volgens de da te maken met te weinig vocht. Dus heeft hij vocht gekregen en daarna ging het weer goed. Nu is hetzelfde aan de hand alleen nu laat hij zijn urine gewoon lopen. Waar hij dan ook ligt. Het is mijn ervaring dat een kat absoluut niet in zijn eigen plas blijft liggen, maar dat doet Bliksem nu dus wel. Het ruikt alleen niet naar kattenurine. Tevens is het altijd een personenkat geweest. Je kon nergens zitten of Bliksem wilde of op je of naast je liggen. Nu geeft hij er de voorkeur aan om alleen ergens op de grond te liggen of onder de bank. Aaien laat hij wel toe, maar het lijkt hem niet te interesseren of je hem nu wel of niet aait. Kan iemand mij helpen?? ik weet echt niet wat ik hieraan kan doen! Ik kan pas uiterlijk dinsdag naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Anne »

Is er geen nooddienstdoende da bij jou in de buurt waar je nu terecht kan? Een kat is erg schoon en dat jouw kat zich zo bevuild is zorgwekkend...Hij moet behoorlijk ziek zijn en veel pijn hebben, hij zondert zich af en reageert niet meer op je
Ik weet je verder geen ander advies te geven, heel veel sterkte, alleen dat je nu gelijk actie moet ondernemen!!!! Je kan niet wachten tot dinsdag!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Anne »

Hoe is het nu dan? Hoe gaat het inmiddels?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook naar de weekend dierenarts gaan. Dit kan niet wachten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Chiquita98 »

Zeker meteen naar de dierenarts. Dat arme beestje kan echt niet wachten tot dinsdag.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door inky »

Mijn 1e gedachte: nierbekkenontsteking.
Gelijk naar de DA!

Waarom?
Mijn Pum liet afgelopen woensdag merken dat ze ziek was, had een natte 'broek'. Ik dacht aan een open baarmoederontsteking, maar de dierenarts dacht dat het diarree, of vocht van de anaalklieren was. Al rook het helemaal niet naar poep... Koorts 40.1.
Ze kreeg AB tegen enteritis, maar van vrijdag op zaterdag ging ze achteruit, braken, schuimbekken en nu ligt ze te knokken voor haar leven!
Haar nieren falen dramatisch (ureum > 46 en creat 854), waarschijnlijk door een nierbekkenontsteking.
Achteraf gezien was het dus geen diarree (ik vond het ook al heel raar...) maar urine, waarvan ze de broek zo nat had, omdat het wegliep terwijl ze erin zat.

Neem geen risico!
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
bliksem
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2011 23:46

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door bliksem »

hoi allemaal,

bedankt voor jullie suggesties. Ik heb het zaterdag aangekeken (omdat dit al eerder was gebeurd) en zaterdagavond zat hij weer op de bak. De hele zondag is het ook goed gegaan. Hij at zijn eten gewoon op en hield het binnen en hij keek ook weer helder uit zijn ogen. Ook de gekke 5 minuten die hij ieder uur heeft kwamen weer terug. Hij heeft vanacht helaas wel op mijn bed 'geplast' maar is er niet in blijven liggen. Hij lijkt weer de oude, maar heb voor de zekerheid wel een afspraak voor dinsdag. Wil het toch even zeker weten. Vooral het feit dat zijn plas niet naar kattenplas raakt, vind ik verdacht.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Mirjam86 »

Persoonlijk zou ik niet tot morgen wachten, maar goed dat je in ieder geval naar de DA gaat, want hier zit iets niet goed!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Anne »

Fijn dat je wat laat horen, heb nog al in de rats gezeten over je poes. Hopelijk komt het allemaal goed
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Chiquita98 »

Fijn dat je toch alsnog gaat. Persoonlijk zou ik ook eerder zijn gegaan, maar goed.

En Ingrid wat zielig voor Pum en wat een zorgen heb je nu. Hoe gaat het nu met haar? Heb je haar casus ergens op een topic staan? Sterkte!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Kattenbella »

Hoe gaat het nu? Het doet mij aan suiker denken, omdat de plas anders ruikt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
bliksem
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2011 23:46

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door bliksem »

Intussen ben ik met Bliksem naar de dierenarts geweest. Al een tijdje geleden hor haha dus hij heeft niet langer 'geleden'. Volgens de dierenarts was het niet erg dat ik zo lang had gewacht, omdat soms bij katten het vanzelf over gaat. Hij dacht zelf aan blaasgruis, zeer voorkomend bij gecastreerde katers. Tevens had hij een blaasontsteking (dacht de dierenarts, Blik zn blaas was leeg dus kon niet getest worden) Hij heeft een antibiotica prik gehad daarvoor. Hij is een dag nog een beetje suf geweest, waarschijnlijk meer door de 'reis' naar de dierenarts dan iets anders. Nu is hij weer zo levendig als altijd. Hij laat niets meer lopen en speelt weer met alles. Alles aan hem wijst erop dat hij weer helemaal hersteld is. Dierenarts heeft aangegeven dat als het op het oog goed gaat, ik niet terug hoef te komen. Dus hoop dat ie niets meer mankeert.

Het enige waar ik nog wel aan moet werken met m is dat ie afvalt. Hij is veel te zwaar dus doet het de hele week al alleen op brokken, maar hij lijkt het prima te vinden. Ik laat nu ook de bak leegraken, dat ie misschien even niets te eten heeft, maar hij geeft zelf prima aan wanneer hij toch echt moet eten. Hoop dat ik jullie hulp niet meer nodig heb omdat mijn katje helemaal gezond blijft en nog lang bij mij blijft!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door castratenkoor »

Hij dacht aan blaasgruis? Niet onderzocht dan? Aangepast dieet is in geval van blaasgruis echt belangrijk. Wat geef je hem te eten?
En wachten tot het vanzelf overgaat zou ik een volgende keer echt niet doen als hij moeilijk poept of past. Hij kan in een enorme crisis raken door blaasgruis niet serieus te nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Ilone »

Inderdaad...snap niet dat jouw DA dat zo zegt :eshifty:
Ik zou op zn minst eens zijn urine na laten kijken. Kost vrijwel niks, en is in een paar minuten nagekeken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: niet kunnen poepen, plas laten lopen

Bericht door Chiquita98 »

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje raar. Als ie aan blaasgruis denkt dan zullen er toch echt vervolgstappen moeten komen. Misschien kan je hem hier telefonisch over bellen? En ook vind ik het toch raar dat ie zegt dat het helemaal niet erg is dat je gewacht hebt. Weet jij veel hoeveel pijn hij al gehad moet hebben. Ik vind persoonlijk dat je dan geen dag langer kan wachten, maar goed daarin heeft een ieder zijn eigen mening.
Wel heel fijn dat bliksem zich weer goed voelt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie