Kitten van een half jaar bij een kat van 10 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
MissyMuisje
Kitten

Kitten van een half jaar bij een kat van 10 jaar

Bericht door MissyMuisje »

Hallo mensen,

Ik zit met een vraag.
Mijn vriend en ik hebben sinds 2 wken een kitten in huis genomen, genaamd Goofi.
Wij hadden al en kat van 10, genaamd Rakker, een nog best actieve kat.
In het begin kon Rakker Goofi niet zo goed uitstaan, logisch, hij ziet het als een indringer.
Maar nu liggen ze af en toe samen bij ons op de bank. Of lopen mekaar voorbij en negeren elkaar. Maar op sommige momenten dan loopt Goofi Rakker gewoon voorbij en gromt ie ineens en kijkt ie Goofi met een kwade blik aan.. en dan wil Rakker soms niet eens meer bij ons liggen als we samen op de bank liggen, en is ie een soort van boos ofzo.. En spint dan ook niet meer, wat ie eerst als de beste kon. ik weet het niet.. de ene keer is het goed bij rakker en de andere keer niet. En Rakker gaat plosteling niet meer in zijn eigen mandje.. en we geven om de beurt aandacht aan beide, en aan Rakker soms wat extra, omdat ie misschien nog moet wennen??
Het zijn allebei schatten van katten, maar heeft iemand nog tips aan hoe we hier nog beter mee om kunnen gaan zodat die 2 minder spanning tussen elkaar hebben?? want mijn vriend vind het echt vreselijk dat zijn kat van 10 zo doet.. en zegt dat ie kleine misschien wel weer weg moet, maar ik vind dat niet terecht, en wil dit echt niet, want ben al echt aan m gehecht, en Goofi is al helemaal aan de omgeving en aan ons gewent, en we leren m nu net om naar buiten te gaan..
Heeft iemand alsjeblieft goede tips voor mij??

groetes Sil
Adriana

Re: Kitten van een half jaar bij een kat van 10 jaar.

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum en we hebben tig topics over acceptatie en solokittens en zo en zo..
een kater die hoogstwaarschijnlijk al enige tijd alleen was zal altijd moeite hebben met zo'n klein terroristje, als een kitten uiteindelijk is. en solokittens vervelen zich vaak te pletter en gaan nog meer slopen, ook om aandacht te trekken. ze worden niet gecorrigeerd door hun kattenmaatjes en vergeet het maar dat je zoiets kunt 'opvoeden'..
kittens hebben tot aan anderhalf een heel andere agenda, zijn actief en bewegelijk en volop in ontwikkeling en in de groei.

de allerbeste tip die ik je kan geven is een leeftijdgenootje voor Goof erbij. die zullen elkaar moeieteloos vinden en slopen en troosten en aansluiting hebben en dan heeft Rakker het weer wat rustiger.
ik denk dat als je ipv een kitten een rustige, uitgeraasde jong volwassen kater erbij had gezet er veel minder problemen waren geweest.

en als je het Forum gevonden had voordat.. dan had je van velen van ons dat advies ook gehad...
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

ben het helemaal met adriana eens.
lees ook dat je goofy soms wat meer aandacht geeft omdat die net nieuw is. doe dat vooral niet. want rakker heeft dat echt wel door en die kan dan nog meer jalours worden en dat zal die laten merken naar goofy toe.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Adriana

Bericht door Adriana »

MissyMuisje schreef:Goofi is al helemaal aan de omgeving en aan ons gewent, en we leren m nu net om naar buiten te gaan..
???????? k neem aan dat Goofy nog niet gecastreerd is? een kitten van 6 maanden is, beetje afhankelijk van de omgeving, nog redelijk wild en vrij jong om naar buiten te gaan.. en anders na de castratie toch nog wel een maandje wachten..
hoop dat je dat niet erg vindt, dit is een ongevraagd advies..
MissyMuisje
Kitten

Ten eerste weet ik dat er genoeg topics hier staan met acceptatie tussen katten en heb er genoeg van gelezen, maar ik wil graag een persoonlijke reactie op mijn vraag.... Nee ik geef Juist rakker meer aandacht dan die kleine, juist omdat ik niet wil dat ie jaloers word. en dat is juist wat ik probeer te voorkomen, en we hebben niet meer plek om nog een 3e erbij te nemen. en Juist goofy is degene die het wel goed doet, hij is zindelijk, poept niet meer naast de bak, is gewent aan de omgeving binnen, en is niet wild, heb m vandaag weer ff buiten gehad, hij vind het nu heerlijk om ook buiten te zijn.. en ik blijf bij m buiten.. gewoon even buiten om het rustig op te bouwen en de boel wat te verkennen... halfuurtje buiten en dan breng ik m weer binnen.. en hij is een halfjaar indd, en de dierenarts zei dat ie een halfjaar moet zijn om m te laten castreren, dus is ie gecastreerd, want hij begon al met zijn staart te trillen, en willen gaan sproeien.. Maar een derde erbij, dan gaat Rakker zich helemaal niet beter van voelen, want dan ziet ie weer ee indringer, en ik weet hoe Rakker is.. Dat zal die echt niet leuk gaan vinden, dan komt ie helemaal niet meer bij ons liggen.. En Goofy laat Rakker verder ook wel met rust, maar het bij elkaar langs lopen, en naar elkaar kijken..etc. Want soms kunnen ze wel samen bij elkaar slapen op de bank bij ons.. de ene keer gaat t goed andere keer niet.. en dat levert voor ons ook frustratie op, omdat we dan neit weten hoe we hier nog beter mee om kunnen gaan... hoop dat iemand nog een goeie tip heeft..;)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Maar wat is nu precies je vraag? .......alle ideeën en tips wapper je immers weg tot hier toe.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

MissyMuisje schreef: Het zijn allebei schatten van katten, maar heeft iemand nog tips aan hoe we hier nog beter mee om kunnen gaan zodat die 2 minder spanning tussen elkaar hebben?? want mijn vriend vind het echt vreselijk dat zijn kat van 10 zo doet.. en zegt dat ie kleine misschien wel weer weg moet, groetes Sil
dit is waarsch de vraag en het antwoord met uitleg staat er onmiddellijk onder.
maar zo te lezen valt dat niet goed want er is geen ruimte voor drie katten... daar kan ik me overigens niks bij voorstellen, maar dat ligt aan mij waarsch.
hallo Sil: het leeftijdsverschil is te groot en de agenda;s sporen niet. het kleintje zal nog tot aan zijn tweede verjaardag een veel actiever en speelser gedrag hebben dan Rakker van 10, die duidelijk geirriteerd reageert.
het is geen gelukkige keuze geweest om een kitten bij een 10-jarige solo levende kat te zetten. voor geen van twee want bij het kitten riskeer je gedragsproblemen..

maar ik begrijp dat (in ieder geval mijn) meedenken en advies je niet bevalt en dat je verwacht dat wij kunnen toveren en ik moet je wat mij betreft teleurstellen....
wens je verder veel succes met het verbeteren van de relaties thuis! ;-)
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Volgens mij moet je gewoon nog ff afwachten. Ik lees niks raars. Rakker heeft tijd nodig om weer zijn plekje goed te vinden nadat er een kitten is bijgekomen. Mijn Gizmo gromt soms ook nog naar de kleine Balou als ie voorbij komt. Gewoon om te zeggen dat ie nu geen zin heeft om te ravotten. En andere keer speelt ie wel ff met hem of stiekem likken. En als Balou op schoot ligt en Gizmo ziet dat dan loopt ie ook weer weg. Gun beide katten gewoon de tijd om aan elkaar te wennen.
Ik heb trouwens ook Gizmo erbij gehaald toen Chiquita (toendertijd 10) alleen achterbleef na overlijden van mijn andere kat. Dit ging best heel goed, maar na een half jaar toch besloten om er een kleintje bij te nemen zodat Chiquita meer rust kreeg en Gizmo lekker kon ravotten met de andere kleine.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
MissyMuisje
Kitten

Re: Kitten van een half jaar bij een kat van 10 jaar

@ adriana, dat was indd mijn vraag ja.. en het advies bevalt me absoluut wel, ik sta open voor meningen van anderen. Anders kom ik niet op dit forum ;) Ons huis is niet zo groot, dus een derde erbij lukt gewoon echt niet helaas... en ik snap heus dat jullie niet kunnen toveren, ik prbeer mijn verhaal gewoon duidelijk te maken. Zodat ik die 2 kan steunen in hun situatie..zodat er zo min mogelijk stress tussen hun is.. om mn vraag nog eens te verduidelijken, bedoelde ik meer HOE ik dat kon doen.. maargoed.. Toch bedankt voor je mening.
@ Chiquita, Okee, nou dan wachten we het af, en ik snap dat t miss handig is voor een derde, maar wij hebben niet nog meer ruimte, voor nog een kattenmandje, kattenbak etc..
Maar bedankt voor je steun en mening..
Groetjess
Adriana

Bericht door Adriana »

je bent ontgetwijfeld de feliway verdamper en destress en telizen tegen gekomen.
zoek even via de zoekfunctie (rechtsboven) naar de werking van die middelen voor Rakker (en niet voor Goof..) Rakker krijgt stress van een paar dingen en je zou met destress kunnen proberen hem een wat andere houding aan te leren. destress is angstverlagend en ontspannend en intussen zou hij Goof missch wat meer kunnen accepteren. als destress helemaal niet aanslaat dan kun je telizen (via da) proberen. wij kunnen niet voorspellen welk middel het beste werkt.
en de verstuiver werkt in de hele ruimte en heb je in een paar vormen.

en het was missch wel mijn mening die ik heb gegeven maar dan gebaseerd op een heleboel ervaringen, waaronder hier thuis!
we hebben in de afgelopen tijd al heel erg veel precies van dit soort gevallen gehad en ik weet dat het gangbare advies is er dus een kitten bij te zetten want dat wordt zo makkelijk geaccepteerd... maar eigenlijk is het erg onnatuurlijk..
dus was het veel meer ervaringsinformatie dan mijn mening. want mijn mening doet er doorgaans niet zoveel toe, vind ik..

en twee dweilemmers (Blokker) als kattenbak nemen net zoveel ruimte in als éen dierenspeciaalzaak-kattenbak en kosten net zo veel tot minder.
je kent de kattenbakregel? één kattenbak meer dan het aantal katten, in jullie geval dus drie en op verschillende plaatsen. ..
en dat is niet mijn mening maar een internationale aanbeveling.. dus ook niet iets dat we hier hebben uitgevonden. de uitleg en toelichting staat in de kattenbaktopics..
je vroeg om een persoonlijke reactie maar het is hier geloof ik geen winkel en ik hoop dat je begrijpt dat we (en ik spreek nu puur voor mezelf) niet iedere keer hetzelfde verhaal willen herhalen, wat al heel erg duidelijk in andere topics staat omschreven, ... en daarin kun je over heel veel verschillende ervaringen lezen, want iedere situatie is toch weer een beetje anders..
en verder hoop ik dat ze toch en vrij snel een beetje naar elkaar toe zullen groeien en ik hoop dat Goof voldoende klimpaal en verstop en krabmogelijkheden in jullie huis heeft om zich op uit te leven..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

neem aan dat je het beste voor hebt met beide katten, dus als het over een tijdje echt niet gaat moet je toch gaan handelen. je eigen wens staat dan niet voorop, want het gaat om het welzijn van je katten. hoop dat het niet nodig is, maar er zijn zovee lverhalen hier al over solokatten die ineesn maatjes krijgen met vee lleeftijdsverschil. bij de meeste komt er uiteindelijk toch nog een kleintje bij. blijft wel alert op gedragsproblemen vooral bij rakker, want voorkoemn is beter als genezen.
nog een vraagje, weet niet waarom maar ik krijg het gevoel dat je meer geeft om het kleintje als om rakker en dat je het hem wat verwijt dat hij zo doet tegen goofy.
geloof me, als het zo is (maar zeg al dat is wat ik proef uit je verhaal maar hoop dat ik het mis heb) dat voelen ze perfect aan hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MissyMuisje
Kitten

In ieder geval bedankt voor alle reacties allemaal..
@ Nellebel, Ik geef super veel om allebei, dus niet de ene meer dan de ander.. Vind t juist sneu voor Rakker dat ie zich zo voelt, wil het allerbeste voor hem. en hij is de eerste kat waar ik van ben gaan houden, was nooit een kattenliefhebber, dus hij heeft sws een speciaal plekje in mn hart, en geef ik echt niet meer om het kleintje dan hem..;)
En @ adriana, bedankt voor je brede uitleg, ik zal er cker wat mee doen, Bedankt nogmaals.!
Plaats reactie