Verantwoord fokken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Cerna

Re: verantwoord fokken

Bericht door Cerna »

Helaas is de praktijk toch anders Annet, op de stamboom van Bowie staat: experimenteel 3e generatie na Perzisch Langhaar, opgebouwd uit Duitse en NEderlandse lijnen.Van vaders kant is de Betovergrootmoeder en vader Pers en haar overgrootmoeder ook,

Op deze stamboom zijn dezelfde katten ingekruisd, Chogette en Caramel van Poesitief, http://www.catterymagicsprings.nl/Dolce ... mboom.html
Als je wilt, kan ik je wel de stamboom opsturen.

Het is dus niet iets van vroeger, nu nog steeds bij "goed bekend"staande cattery's
Ik heb even naar de stamboom gekeken en zo schokkend vind ik het niet, eerlijk gezegd. In Bigger Bang Cimon's (schitterende kater is dat!) vader komt de eerste Pers in de 11e generatie, toch blijft men variatie gebruiken in de latere geslachten. Dat verbaast me, maar zal wel waarschijnlijk per rasvereniging verschillen.
Afbeelding

Aan moeders zijde is meer "gerommeld", maar dat zal met de kleur te maken hebben. Wanneer men een nieuwe kleur in een ras wil infokken zal men moeten gaan "lenen" en dat mag alleen na schriftelijke toestemming van de rasvereniging en dan moet dit verzoek ook goed gemotiveerd zijn. Kleine vergissing.... :oops:
Dus het komt inderdaad een enkele keer nog voor, maar dan alleen voor kleurvariatie.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door BillyJean »

Hoi Diny
maar ik voel me ook niet aangevallen hoor..ben jij mal...ik ben gewoon veel te goedgelovig en geloof alles wat ze schrijven.....

en Annet, ik denk dat ik je niet begrijp want jij schrijft dit:
Wel wordt er een Pers genoemd, maar dit is niet in Nederland.
Ik had het over de Nederlandse situatie want ik weet dat het hier verboden is. Of het bijvoorbeeld in Groot-Brittannië nog wel gebeurt, weet ik niet. Het kan.


Maar van de link die ik plaats, daar wordt toch een pers ingekruisd?? en jij zegt dat het verboden is hier???
Wat lees ik dan verkeerd? Ik begin nu aan mezelf te twijfelen...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cerna

Re: verantwoord fokken

Bericht door Cerna »

Hoi Elly
In mijn volgende (bovenstaande) bericht trek ik het boetekleed (een beetje) aan. :eshifty:
Ik dacht dat het helemaal verboden was, maar las later in het blad van Neocat dat er uitzonderingen worden gemaakt indien het verzoek tot dekkingen buiten de rasgroep goed gemotiveerd is en dat is wat betreft de Britten en voor zover ik goed geïnformeerd ben, alleen wanneer men een nieuwe kleur of kleurcombinatie (zoals in Bowie's geval) in het ras wil brengen.
Maar zo stellig als ik het eerst bracht, durf ik nu ook niet meer te doen. Ik zal het navragen bij Neocat. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door BillyJean »

toch wel een beetje vrolijk boetekleed he?? het is ook al van dat depressieve weer. De katten hier brengen de dagen heerlijk luierend door bij de kachel.
Heb jij ook een foto-album?? ik kon het niet vinden gisteren
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cerna

Re: verantwoord fokken

Bericht door Cerna »

Oh jee :offtopic: sorry Dinie. Even heel snel dan: nee, niet meer. Toen ik in juli afscheid nam van het forum heb ik het fotoalbum laten verwijderen.
Na een maand was ik echter al weer terug, maar fotoalbum natuurlijk weg. :eeh:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door castratenkoor »

Geeft niet hoor Annet. Je bijdrage aan dit topic was al erg nuttig. Ik vind dat het een boeiende discussie is geworden en wil alle deelnemers bedanken voor de bijdrage.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door castratenkoor »

Er kwam helaas weer een ergerlijk voorbeeld van hoe er ook met raskatten onverantwoord omgegaan kan worden.
Twee kitten-broertjes worden bij man en vrouw geplaats. man en vrouw gaan 4 jaar later uit elkaar en nemen elk een kat mee. Belachelijke beslissing de hechte broertjes na 4 jaar te scheiden.
Vrouw krijgt nieuwe relatie en broertje 1 moet weg (allergie of houdt gewoon niet van katten).
Broertje 1 wordt op MP gezet en via via krijgt de fokster dat te horen. Ze koopt de kat terug. Op zich neemt ze hiermee haar verantwoordelijkheden, maar dan ontstaan er grote problemen, ze heeft 2 open katers in huis en de drie krijgen oorlog. Ze heeft het 2 jaar volgehouden, op het laatst met in iedere ruimte 1 kater.
Dan krijgt ook de man een nieuwe relatie en moet ook broertje 2 weg.
Via diverse fokkers wordt besloten de broertje weer te koppelen. Die hebben elkaar jaren niet gezien. Er wordt aangeboden bij het koppelen te helpen met een katten-gedrag-therapeut.
Foksters is echter eigenwijs en vindt, het zijn toch broertjes, dus hup de beide katten naar het nieuwe huis en in 1 ruimte gekwakt.
Broertje 1 heeft jaren stress en herrie achter de rug met 2 open katers en broer 2 was solo.
Loopt vreselijk uit de hand op nieuwe adres, oorlog, gillen, krijsen, bloedspetters in het rond.

Einde van dit droeve verhaal is dat beide broertjes nu solo zitten en altijd solo zullen blijven.
Diep in mijn hart ben ik wel blij dat broertje 1 weg is bij de fokster, 3 katten in eenzame opsluiting, met af en toe een misser, waarbij ze elkaar tegenkomen en in de haren vliegen.

Zo jammer en zo onnodig dit kattenleed. Maar in dit geval ligt mijn grootste verwijt bij de eerste eigenaars van de kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: verantwoord fokken

Bericht door Anne »

Dat krijg je van al dat onnodig getouwtrek, leuren, vermeerderen met dieren....
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

Vind het al van de zotte om allebei 1 kat mee te nemen als je gaat scheiden, begrijp ik echt niet.
Triest hoe het verhaal gaat verder...
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
paasnini

Re: Verantwoord fokken

Bericht door paasnini »

Ik ben het helemaal met Petra eens, je gaat toch voor het welzijn van je dieren en dan begrijp ik niet dat wanneer je uitelkaar gaat je dan maar de keuze maakt jij 1 ik 1.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Verantwoord fokken

Bericht door Catfish »

In het verleden (zo'n 20 jaar geleden) hadden mijn toenmalige vriend en ik 4 katten samen. Toen we uit elkaar gingen hebben we goed nagedacht over de katten. Het waren eigenlijk al twee setjes van twee, dus we hebben er beide twee gehouden. Dit is altijd goed gegaan, tot het einde toe.

Maar dit is dan ook een hele andere situatie dan Dinie beschreef, die ik te belachelijk voor woorden vind. Hoe haal je het in je hoofd? Arme katten.......
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Verantwoord fokken

Bericht door Corrina »

Hebben jullie ooit jullie (asiel)kat wel eens gegoogled?
Gisteren verveelde ik mij een beetje en omdat ik niets van de achtergrond van mijn asielkatjes wist besloot ik de oude asielnamen van mijn schatjes eens te googelen.
Na een beetje speuren was het raak: opeens een foto van een éénjarige Indy op mijn beeldscherm. (ik heb haar vorig jaar op 3 jarige leeftijd samen met haar 5 maanden oude dochter Puck uit het asiel gehaald)

Op een ander kattenforum stelde iemand zichzelf en haar 4 katten voor. 1 daarvan was dus mijn Indy. En ook 1 van de andere katten herkende ik als de kater waarmee Indy volgens het asiel ook samen mee geplaatst kon worden
Mevrouw was vooral actief in het subforum over fokken. Vol trots vertelde ze dat m'n Indy van toen krap 1 jaar gedekt was op het balkon door een buurtkater. Vele felicitaties! De paar kritische berichten werden weggewuifd. Later foto's van 5 kittens; absolute Puck-lookalikes.... De grote interesse voor het fokken kwam erg naar voren. Ze sprak hier naar mijn idee erg makkelijk over.
Ik vrees dat Indy in de paar jaar bij deze dame veel nestjes heeft gehad.

Ook vertelde ze dat Indy een kruising Noorse boskat/ turkse van was. Hierop werd verbaasd gereageerd; Indy is kortharig en heeft absoluut geen kenmerken van beide rassen. Ik snap ook niet waar ze de onzin vandaan haalt.
Ik ben verder gaan speuren, kwam achter de naam, haar beroep, en de adresgegevens van de dame én ik ontdekte dat ze op een later tijdstip een cattery is gestart.
De dame heeft vorig jaar 3 katten naar het asiel gebracht, waaronder dus Puck en Indy. Ik vermoed dus om plaats te maken voor raskatten om mee te fokken.
Het stoom kwam uit mijn oren toen ik al deze ontdekkingen deed!!!
Snap niet dat ze m'n arme Indy zo heeft gebruikt puur voor haar eigen lol. Toen ze besloot om ook "professioneel" te gaan fokken was er geen plaats meer voor mijn schatjes? Er sprak weinig professionaliteit uit de berichten van mevrouw...
En dan bij het asiel als reden van afstaan financiële redenen opgeven!! JA! dat zal wel!!
Walgelijk vind ik het gewoon!

Ik bedacht me dat deze dame ook best op dit forum actief zou kunnen zijn (onder een andere nickname?) aangezien ik heb ontdekt dat ze op veel fora komt. Maar ik moest m'n verhaal even kwijt, en zou het niet erg vinden om deze persoon te laten weten dat ik absoluut geen respect heb voor dit soort mensen!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verantwoord fokken

Bericht door Adriana »

hihi.. als op dit Forum blijkt dat iemand katten aan het vermeerderen is, dan zijn de reacties doorgaans niet zo aardig meer.. dat soort topics eindigt vaak met vertrek van de betrokkene met een heleboel soesa ('dacht dat dit een gezellig forum was..'), dus dan moet ze dat heel erg geheim houden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verantwoord fokken

Bericht door nellebel »

god zij dank corrina dat indy bij jou een gouden mandje heeft gevonden. die mensen moet verboden worden om nog dieren te hebben, laat staan fokken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verantwoord fokken

Bericht door castratenkoor »

Het is onvoorstelbaar met wel een gemak zulke mensen afstand van hun dieren doen.

Ik ken ook iemand die had jarenlang 2 castraat raskatten. Werd lekker gemaakt door bevriende
eigenaren/fokkers.
Liet een kitten-poes overkomen uit Australië en.......herplaatste de castraatjes.
Ik ging notabene met haar om. Te walgelijk voor woorden.
En nu dus fanatiek aan het fokken, ik reageer niet op alle schattige kittenfoto's.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie