Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Ik laat het meestal in de zak en plak die dan helemaal af. Eerst zo klein mogelijk maken en dan helemaal luchtdicht afplakken.
Maar je kan ook emmers bij de frituur gaan vragen en het daarin bewaren. Die sluiten ook luchtdicht af. Een paar emmers van 2L, en je komt er wel. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pinguin »

oke thanks voor de tips.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

ja, zoveel mogelijk luchtdicht en zo koel mogelijk, anders worden sommige vetten ranzig en dan krijg je geheid een eetstaking..
ik druk altijd zoveel mogelijk lucht uit de zak en druk dan de sluiting helemaal dicht. dan is die zak bijna vacuum. wat je ook kunt doen is de sluiting bijna dichtdrukken, dan de lucht uit het laatste gaatje zuigen en de strip helemaal dichtdrukken.
dat gaat makkelijker maar niet iedereen......
het voordeel van de originele verpakking is dat als je hem luchtdicht hebt, er ook geen lucht meer bij de brokjes zit en dat lukt je met een ton of afsluitbare emmer niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pinguin »

het laatste wat ik wil is een eetstaking van snabbel. (sproet blijft voorlopig nog op zijn dieet voer staan). ik ga morgen er eens wat uithalen en hem proberen lucht dicht te maken. volgens mij heeft deze zak geen strip waarmee je hem kan dicht klikken. (heb nog niet goed geken.)
de koelste plek buiten de koelkast is mijn voorraad kast.
maar na opening blijft die brok nog maanden houdbaar? (wel met smaak verlies denk ik.)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pinguin »

wat loop ik soms toch moeilijk te denken. ik gebruik al jaren water en lucht dichte zakken om mijn kleding in de doen. als ik met mijn rugzak op pad ga. deze zijn groot genoeg om die zak in te stoppen en hij is makkenlijk handmatig vacuum te maken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pinguin »

weer een vraagje. heb van een vriendin van mij sanabelle urinary gekregen. die van haar lusten het niet. nu wil ik dit als snoepje aan snabbel gaan geven. maar zie op de verpakking staan dat die voer pas mag worden gegeven als ze 1 jr oud zijn. snabbel is pas 8mnd. moet ik er dan nog mee wachten? of kan ik het gewoon geven?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Het is geen gruisoplossend voer, gewoon ondersteunend voer. Dat mag je perfect voor de leeftijd van 1 jaar geven. Het staat er gewoon op omdat Sanabelle ook een kittenversie, in principe tot 1 jaar, heeft. Maar de meeste katten gaan na hun castratie wel over op volwassen (en dus vanaf 1 jaar) voer.

Het is vrij goed voer, dat je daar hebt. Fijn dat je dat ook eens kan uitproberen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pinguin »

oke thanks voor de snelle reactie. ga het vanvond eens geven als snoepje.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

wees er wel op bedacht dat snabbel opvallend meer gaat drinken van sanab urinary, het lijkt mij niet slecht om het hem als snoepje te geven. t heeft matig dierlijk eiwitgehalte en zeer brede samenstelling.
maar je loopt dacht ik geen blaasgruisrisico met orijen vis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pinguin »

het gaat mij ook niet om het risico. maar omdat ik dit gratis had gekregen. leek het mij wel leuk om dat in een grote blauwe zak te gooien. zodat ze samen naar dat eten kunnen zoeken. gewoon een paar. weet ook niet of snabbel het lust. en anders geef ik het wel aan het dierenasiel.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door KoosjeCato »

Goed, ik heb even weer een vraagje. Koos en Kato wegen nu resp. 4,7 en 4,2 kg. Nu zijn het grote katten en Koos is niet zo'n grote eter, maar Kato duikt op eten af alsof ze nooit wat krijgt.
Ik voer ze Acana Wild Prarie, ongeveer 2x per dag zo'n 1/2 RC bakje... Dat zal ongeveer zo'n 100 gram zijn.
Daarbij krijgen ze per 2 dagen een blikje natvoer van Cosmo Kip of Tonijn van 400 gram.
Koos ziet er prima uit, ik voel zijn ribben met een laagje vet erover en is niet dik, maar zeker ook niet mager. Gewoon wel goed. Kato daarentegen wordt steeds meer een bolletje.
Dus wat nu te doen?! De Acana vinden ze niet bepaald superlekker ofzo, maar ik heb net 7 kg gekocht, dus daar moeten ze het maar even mee doen. Maar daarna?! RC kregen ze als kitten en vonden ze heerlijk, deden ze het ook goed op, alleen ik vind het minder. :( Sanabelle durf ik niet, ivm die zure lucht, Bozita kon Koos niet tegen, die kreeg racekak ervan, Orijen vinden ze echt niet lekker en Applaws kon Kato niet tegen.
Dus nu?!?!

Stoppen met natvoer is ook niet echt een optie uit zelfbehoud, haha! Kato wordt er namelijk niet vrolijker van als ze geen natvoer krijgt, ze gaat jengelen en zeuren en raakt enorm gefixeerd op mij : Blikopener de 1e.
Nu vinden ze de Acana niet zo heel erg lekker, dus ik kan me wel voorstellen dat ze gewoon wel trek heeft. Maar is dit nou verwend gedrag en moet wij gewoon terug gaan naar 1x per week wat natvoer?!? Een van ons beiden bezwijkt namelijk altijd wel...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Euhm, ik begrijp het probleem niet helemaal...
Is er een probleem met het droogvoer? Vinden ze het echt niet lekker, of heb jij ergens een probleem mee?
Heb je een probleem met dagelijks natvoer voeren? Of waarom zou je ervanaf willen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door inky »

Natvoer zou ik juist niet afschaffen. Omdat katten slechte drinkers zijn zou ik eerder de brokken afschaffen. Ik ben pro rauwvoer, dus ik zou aanraden te gaan barfen en de brokken helemaal af te schaffen. Dan krijgen ze ook geen dik makende, ongezonde granen meer.
Katootje zal wat minder moeten gaan eten als ze te dik wordt. Misschien valt ze haar bakje minder heftig aan als ze meerdere keren per dag kleine beetjes krijgt. Katten zijn dat in de natuur ook gewend.
Door rauw te voeren hebben ze volgens de dierenarts ook minder last van haarballen.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door KoosjeCato »

@Inky: rauw voeren is hier niet echt een optie op het moment. ;) Kato sleept met haar eten zo nu en dan en ik heb hier een fret (Kaatje) rondlopen die heel erg graag prooi en rauw lust, maar het niet meer mag hebben helaas. :( Dus dat zou ik echt te sneu vinden voor Kaatje. Die ruikt dan wel van alles, maar mag het niet. (overigens kijken de katten me al raar aan als ik ze überhaupt een stukje vlees geef..waar Kaatje tegen de tralies hangt) Het is dus niet zozeer een kwestie van het vreemd/raar vinden of vies, want Kaatje gaf ik prooi, maar ik vind het echt te sneu als ze dat wel kan ruiken, maar niet mag.

@Pearlsofpassion: hihi, je beantwoord anders wel mijn vraag! Ik heb op zich geen probleem met natvoeren, ik heb alleen het idee dat daar minder inzit ofzo? Die Cosmo blikken zijn maar 47,5 % kip, 1% rijst en de rest is water/gelei. Drinken maak ik me niet zo'n zorgen over, ze zijn gek op water. En ik dacht eigenlijk een beetje dat droogvoer het hoofdvoer moest zijn en natvoer lekker voor erbij. Ze lusten de Acana minder graag dan het natvoer en daarom dacht ik, misschien moet ik daar gewoon wat aan veranderen?! Maar als ik gewoon ok voer, dan zie ik zelf ook niet zo'n probleem. Zelf ben ik wel tevreden over Acana.

Ze krijgen trouwens meerdere kleine beetjes per dag. Ik ben voor mijn scriptie eigenlijk vrijwel hele dagen thuis, dus als ze aan mijn hoofd komt zeuren en haar voer is op, krijgt ze nieuw. Ik gooi er juist kleine beetjes in, geen hele scheppen, omdat het altijd opgaat. Zo kom ik aan de 100 gram brokjes per dag. En per 2 dagen gaat er dan een blik van 400 gram doorheen. Dat is toch niet teveel, of wel?!
Ben er gewoon denk ik een beetje onzeker in.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

KoosjeCato schreef: Dus nu?!?! .
als het over droge brokjes gaat.. doe eens een probeerzakje Almo holistic kip of kalkoen. de meeste katzels doen het daar goed op, vallen heel geleidelijk beetje af en het is kwalitatief voer van dezelfde klasse als Orijen/Acana e.d.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie