Ik heb even naar de stamboom gekeken en zo schokkend vind ik het niet, eerlijk gezegd. In Bigger Bang Cimon's (schitterende kater is dat!) vader komt de eerste Pers in de 11e generatie, toch blijft men variatie gebruiken in de latere geslachten. Dat verbaast me, maar zal wel waarschijnlijk per rasvereniging verschillen.Helaas is de praktijk toch anders Annet, op de stamboom van Bowie staat: experimenteel 3e generatie na Perzisch Langhaar, opgebouwd uit Duitse en NEderlandse lijnen.Van vaders kant is de Betovergrootmoeder en vader Pers en haar overgrootmoeder ook,
Op deze stamboom zijn dezelfde katten ingekruisd, Chogette en Caramel van Poesitief, http://www.catterymagicsprings.nl/Dolce ... mboom.html
Als je wilt, kan ik je wel de stamboom opsturen.
Het is dus niet iets van vroeger, nu nog steeds bij "goed bekend"staande cattery's

Aan moeders zijde is meer "gerommeld", maar dat zal met de kleur te maken hebben. Wanneer men een nieuwe kleur in een ras wil infokken zal men moeten gaan "lenen" en dat mag alleen na schriftelijke toestemming van de rasvereniging en dan moet dit verzoek ook goed gemotiveerd zijn. Kleine vergissing....

Dus het komt inderdaad een enkele keer nog voor, maar dan alleen voor kleurvariatie.