Wordt gepestte kat knuffel?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Soez
Huiskat
Huiskat

Wordt gepestte kat knuffel?

Bericht door Soez »

Ik ben nu nog aan het verhuizen, maar heb kennis mogen maken met een hele leuke kater.
1 december ongeveer zullen we allebei gaan verhuizen naar ons nieuwe stekkie.

Ondanks dat we altijd katten hebben gehad, toch een vraag. Hij namelijk een jong volwassen kater, en wij hebben dit 'probleem' nooit gehad omdat we de katten altijd als kittens hebben gekocht.

Vincent woont nu in een huisje met andere katten, en wat honden. De honden lijken niet het probleem te zijn, maar de katten wel. Wellicht zijn het er gewoon teveel (hoewel de rest allemaal super met elkaar omgaat), of is hij zo'n pestbaar watje.

Hij wordt namelijk flink gepest. De dame waar hij nu woont geeft aan dat als hij alleen met haar is (durft niet vaak van zolder af), ze alles met hem kan doen. Hij gaat ondersteboven voor knuffels. Zodra andere katten erbij zijn, schiet hij terug in zijn schulp en is er moeilijk meer in de buurt te komen.

Of het echt zo is als de dame zegt, en dat je er, zonder andere katten, alles mee kunt doen, durf ik niet met zekerheid te zeggen, dat heb ik niet gezien. Ze had ze namelijk allemaal naar onderen gedaan, zodat ik kon zien hoe het met de andere katten erbij eraantoe ging.

Kennelijk wonder boven wonder mocht ik hem op de vensterbank, in het bijzijn van andere katten, voorzichtig aaien -hij keek wel erg bang, en kennelijk met reden. Ik hoorde een voorzichtig spinnen (durf niet te zeggen of dat van stress was of dat hij het fijn vond maar hij leek zich wat te ontspannen), maar daar kwam een wat stoerdere kat, en mepte hem vakkundig de vensterbank af. Je hoorde het hakkelen van de nageltjes :S

Ik heb het onderbuik gevoel dat het goed zal komen als hij wat rust, liefde en (zelf)vertrouwen krijgt, maar weet het niet zeker, en wil graag jullie mening horen. Kan dit een knuffelkat worden, of riekt het naar een bangerik als persoonlijkheid?
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Re: wordt gepestte kat knuffel?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Jee dat is moeilijk te zeggen. Het is misschien wel een idee om een Feliway verdamper in een (liefst kleinere) ruimte te plaatsen. Deur dicht anders heeft het geen zin.
Doe dat een paar weken van tevoren en laat hem eerst alleen in die kamer wennen. Uiteraard met al jouw liefde en aandacht!! Van daaruit wennen aan de rest vh huis.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Dit wordt zeker een knuffelkat!
Hij is al een knuffelkat, alleen eentje onder ontzettende stress.

Oh, als je deze lieverd wil in huis halen, niet twijfelen! Gewoon doen. Hij zal je eeuwig dankbaar zijn en waarschijnlijk amper nog van je zijde wijken.
Echt waar, ik zie geen reden waarom hij niet zou knuffelen?
Dat hij wat onzeker is naar andere katten, wil toch niets zeggen? Hij is duidelijk niet bang van mensen, en dan nog zou dat met wat geduld goed kunnen komen. Hier moet zelfs niets goed komen, hij moet gewoon van die stress vanaf en geen katten hebben die hem wegjagen.
Katten reageren op andere katten heel anders dan op mensen, dat zijn echt twee verschillende zaken die je ook zo moet bekijken.
Dat hij sociaal onzeker is, hoeft niet te betekenen dat het een angsthaas is. Dat kan zoveel redenen hebben dat hij slecht met andere katten omkan. Dat kan ook in zijn aard liggen, maar dan nog kan hij wel steun zoeken bij mensen. En dat doet hij klaarblijkelijk wel.

Ik zou hier niet aan twijfelen! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Soez
Huiskat
Huiskat

Bericht door Soez »

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Natuurlijk moet nog blijken hoe hij als persoonlijkheid precies is, zeker omdat hij die nog niet heeft kunnen laten gelden. Ik ben in elk geval blij dat jullie niet denken dat hij per definitie een bangerik is.
Hij wordt natuurlijk zeker in huis genomen, van mijn kant liefde op het eerste gezicht, en dan maakt me de rest heel weinig meer uit.

Ik wacht echter nog even met de feliway. Ik neem aan dat de andere katten ook de 'het is hier veilig' feromonen uitscheiden, en ik wil niet dat hij meteen denkt dat er een andere kat is, met het risico dat hij daarvan meteen in de stress schiet. De eerste dagen ga ik gezellig met hem op de slaapkamer zitten, zodat we goed aan elkaar kunnen wennen en ik hem al wat vertrouwen kan geven. Genoeg verstopplekjes, zon op de vensterbank en ik amuseer me wel met een boek als hij even geen zin in me heeft. Zo snel als dat goed gaat, mag hij in eigen tempo de bovenverdieping verkennen, en daarna de woonkamer etc.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

onze gijs was doodsbang. als je al bewoog zat hij onder het fornuis. echter als je hem eenmaal vast had begon hij vrij snel te knorren. hierdoor wisten we diep in ons hart dat hij toch een kroelkat zou worden.
nu ligt meneertje het liefst de hele dag op zijn rug tegen je aan, pootjes omhoog en kriebelen op zijn buik.als er iemand anders als ik of mijn man binnenkomt is hij weg. verstopt hij zich tot ze weg zijn.
aangezien je vincent al hebt mogen aaien en hij stiekum een beetje knorde denk ik ook dat dat helemaal goed komt als hij het rijk met jou alleen heeft. dat wordt een lekker verwend kroelkatje. als hij bang zou blijven denk ik niet dat je hem had kunnen aaien
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie