Kater 16 jaar gaat niet goed

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Kiki Karel
Kitten

Kater 16 jaar gaat niet goed

Bericht door Kiki Karel »

Hallo,
ik ben nieuw lid en ik kom meteen binnen met een groot probleem.
Ik heb een kater Poezel hij is nu 16 jaar, hij is de laatste jaren erg achteruit gegaan qua gezondheid (nierproblemen, kwijlen en plas laten lopen) Hier is door de DA goed mee geholpen. Maar wat ik nu zo erg vind is zijn geestelijke toestand, hij is niet meer vrolijke gezellige schootkat en zit alleen maar achter de gordijnen de hele dag en hij schrikt als er iemand in de buurt komt. Komt niet naar je toe en wil ook niet meer naar buiten en hij kan zijn etensbak niet vinden ook al staat hij vol met lekker natte brokjes!!

Ik heb het idee dat hij echt geen gelukkige kat is.

Nu moet ik voor 6 maanden naar het buitenland en weet ik niet wat ik met poezel aanmoet, Ik wilde hem achterlaten bij het meisje dat op ons appartment past maar ik vind dat ook geen fijn idee. Zij heeft nu 2 maanden op hem gepast en ik vind dat hij alleen maar meer in de war is. Hij lijkt heel erg een dementerende opa aan het worden.
Er wordt wel gezegd dat ik met hem naar de dierenarts moet gaan maar die zal hem dan afmaken neem ik aan? Dat is te erg!!

En hem bij het asiel achterlaten is echt te erg voor hem, meenemen zou kunnen ik heb speciaal een appartement geregeld waar huisdieren ook mogen wonen maar dan moet hij echt een lange autoreis mee, dit is wel te heftig voor m terwijl hij de woonkamer niet meer uitkomt.

Wat te doen? Is er ook een lief vriendelijk bejaardenhuis voor katten, waar ik hem voor een half jaar kan brengen? Hij kan alleen echt niet met ander katten en is erg bang.

heel erg bedankt voor de hulp!
Soez
Huiskat
Huiskat

Re: Kater 16 jaar gaat niet goed!

Bericht door Soez »

Jeetje! Dat is niet niks....

Ik vind het erg lastig, want jij kunt het beste beoordelen hoe je hij zich waarschijnlijk zal voelen.
Zelf zou ik denk ik toch een extra check laten doen bij de dierenarts, en vragen hoe zijn levenskwaliteit zal kunnen zijn. Je dierenarts kent hem ook, en zal misschien ook een goede tip kunnen geven.

Als je zo'n doos als ik bent, die vindt dat niemand zo goed voor hem kan zorgen als jijzelf, zou ik hem meenemen. Zijn vertrouwde spulletjes mee, een grote bench waar je vantevoren zijn slaapspulletjes al in hebt gelegd om te laten wennen (er zijn van die houten kisten, wel plastic onderin leggen als hij zijn plas laat lopen) en de reis zal denk ik een stuk minder stressvol zijn.

Je kunt hem dan zelf in de gaten houden, en mocht 'De Beslissing' nodig zijn ergens in de komende maanden, dan weet je zelf dat dat het beste is.

Er zijn tehuizen waar je oude katten kunt plaatsen, maar daar zitten ze vaak gezellig met zijn allen in een 'woonkamer'. Tot nu toe heb ik geen tehuis gezien waar ze een ruimte voor zich alleen hebben. Zeker als hij lijkt te dementeren is vastigheid echt nodig. Het lijkt me (onprofessionele mening he) dat het niet duidelijker voor hem wordt als hij een paar uurtjes alleen in een kamer mag met allemaal vreemde katten geuren.
Laatst gewijzigd door Soez op 09 nov 2011 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Nou nou, als je ermee naar de DA gaat, wil dat niet zeggen dat hij ingeslapen wordt (afmaken wat een woord, foei! :icon_shifty: ). Dat gebeurt alleen als jij het er zelf mee eens bent.
De angst daarvoor mag zowiezo nooit een reden zijn om niet naar de DA te gaan. Dat is gewoon je hoofd in het zand steken als het echt nodig is, en als het niet nodig is, heeft het geen zin om niet naar de DA te gaan.
Begrijp je het nog? :-)

Maar dus: inslapen kan alleen jij beslissen. De DA kan enkel adviseren, de beslissing maak je zelf.
Een second opinion aanvragen kan ook nog altijd als je zijn oordeel in twijfel trekt. Daar is ook niets mis mee.
Je moet er zelf achter staan.

Maar goed, ik denk niet dat deze kat al klaar is voor de regenboogbrug. Zo ziek is hij niet.
Voor dementie bestaan medicijnen. Zoek even op dementie in de zoekfunctie en dan vind je er wel berichten van. Cholodin heet het geloof ik (of iets in die aard). Werkt vrij goed.
Maar eerst moet je zeker zijn dat het dementie is. Miauwt hij veel? Alsof hij de weg kwijt is? Staart hij doelloos voor zich uit. Dat is typisc bij dementie bij katten. Maar ik weet niet of het steeds moet voorkomen.
Het kan ook dat er wat anders scheelt en daartoe zou je toch eigenlijk echt wel goed moeten laten onderzoeken door een DA. En dan niet door eentje die zomaar even kijkt en voelt en zegt dat hij niets vind... :roll: Daar kom je niet verder mee, maar je moet soms zoeken naar een DA die wel gemotiveerd is om wat te vinden.
Niet vanzelfsprekend, blijkt vaak...

alleszins, nog niet meteen aan inslapen gaan denken.

Wat je voor je reis moet doen, kan ik niet goed inschatten op dit moment. 6 maanden is wel erg lang!
Maar ik zou in jouw plaats wel zorgen dat je weet wat er scheelt voor je vertrekt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Krijgt hij behandeling voor de nierproblemen? Bij hoge nierwaardes kan hij ook verward raken.

Dit is cholodin, ik weet niet waar je woont maar ik heb nog een busje staan. Stuur maar ff een PB als je belangstelling hebt.

http://www.medpets.nl/cholodin/?gclid=C ... DgodKSYTEA

Ik zou hem helemaal na laten kijken en vraag of hij een reis aan kan. Zo ja zou ik hem lekker mee nemen!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ik zou de verantwoording niet aan een ander overlaten, het is toch een kat die extra zorg nodig heeft, en daarbij, elke dag kan zijn laatste zijn op deze leeftijd. Ik weet niet met welke reden je weggaat, maar ik zou zelf alles in het werk stellen om bij mijn kat te kunnen blijven...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Je zegt dat je nu wegmoet, wat is nu en hoeveel tijd heb je om je kat eventueel samen met je dierenarts voor te bereiden op de reis? Weer de waardes laten testen denk ik en kijken wat er aan de hand is met zijn gedrag. Je hebt van Feliway ook een sproeiflaconnetje wat je eventueel over zijn spullen onderweg kan suiten om hem gerust te stellen. Ik zou zeker zijn angst bespreken, hij kan wel ergens pijn hebben. Eerst kijken wat er aan de hand is dus en dan voorbereiden om mee te nemen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie