Verantwoord fokken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: verantwoord fokken

Bericht door pearlsofpassion »

:grin: Ik bedoelde inderdaad ook niet dat het om een broodfokker zou gaan. Dat is nog wel iets anders.
Maar er zit nog een verschil tussen de hele goede fokkers en broodfokkers. Sommigen zitten daar tussenin...
En daar gaat het in deze discussie net om.

Ik wil hiermee helemaal niets insinueren over de fokker van jouw katjes, dat zou niet correct zijn met zo weinig info. Ik stel gewoon bij sommige zaken mijn bedenkingen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

pearlsofpassion schreef:Er bestaan broekjes tegen het sproeien, maar dat is ook niet erg aangenaam voor het dier in kwestie.
En er zijn nog altijd uitzonderingen van katers die niet sproeien...

Maar ik vraag me ook steeds af hoe ze dat doen. En vooral waarom.
Dan zou je ook constant die broekjes moeten verwisselen, anders gaat het alsnog stinken toch?!
Lijkt me ook zéker niet prettig voor een kater.... onnatuurlijk.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: verantwoord fokken

Bericht door pearlsofpassion »

pearlsofpassion schreef:Perzen worden wel nog bij britten ingefokt.
Bowie (je weet best wel wie ik bedoel) haar grootvader (als ik me niet vergis, Elly, spreek me tegen!) was een pers. Elly is het nog speciaal hier komen vragen (topic moet ergens te vinden zijn) omdat ze het op de stamboom gezien had. Ze is wat gaan opzoeken en blijkbaar wordt een brit x pers gewoon een brit. Einde discussie.
Het gebeurt dus nog steeds.
Bovendien valt het haar ook op dat Bowie een serieus platte neus heeft en ik moet eerlijk zeggen dat het verschil met een pers niet zo heel groot meer is. Ze heeft ook diezelfde 'trieste' blik als perzen.
Ziehier het topic. Ik had me vergist, het ging over de overgrootvader. (3e generatie dus)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 83&t=23889
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: verantwoord fokken

Bericht door Ilovesiamesecats »

Lijkt me voor het beestje zelf net zo voelen als die broekjes voor loopse teefjes.... :roll:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

Dat lijkt me ook niets, werkt ook niet zo super allemaal.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: verantwoord fokken

Bericht door pearlsofpassion »

Alleen zijn teven maar een aantal weken per jaar loops. Katers het hele jaar door! (ale niet loops natuurlijk :lol: )
Bij honden is er trouwens niet helemaal duidelijk welke de gevolgen zijn van castratie en welke de ideale leeftijd is. Er zijn zeker nadelen aan verbonden die vaak niet opwegen tegen de voordelen. Er wordt dan pas overgegaan op castratie als er een medische of gedragsnoodzaak is, als er zowel teven als reuen bij elkaar gehouden worden of als de teef erg veel last heeft van haar loopsheid.
Of zo heb ik het toch begrepen.

Bij katten is het echter heel duidelijk dat castratie op jonge leeftijd (das natuurlijk relatief) het beste is voor het dier! Punt!
Begin nu niet over natuurlijke situatie en bla bla, want dat geldt allemaal niet. Door die natuurlijke situatie zitten we nu met een enorm kattenoverschot.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

Bij honden wisselen de meningen ook hoor. Er zijn mensen die het nog heel normaal vinden om een heel jonge hond te laten helpen :-(

Bij katten kán het inderdaad niet anders. Al had m'n gevoel wel moeite toen Chevy geholpen werd. (idee van in een gezond dier laten snijden... maar constant krols is helemaal niet goed hé)
Wat ik nog wel vaak in m'n omgeving hoor is dat mensen de poezenpil geven, schijnt ook nog erg in de 'mode' te zijn. (wilde ik ook eerst een paar maanden doen... maar waar een forum dan al niet goed voor is hé, niet gedaan dus)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: verantwoord fokken

Bericht door Catfish »

Zo lieve Dinie, je hebt even wat stof op doen waaien! ;-) Maar over een heel goed onderwerp.
Ook ik ben tegen de zogeheten 'oeps' nestjes of de 'het-is-zo-leuk-om-een-keer-kittens-te-hebben' nestjes. Of wat dan ook in die catagorie valt. Klopt, als die er niet waren had ik Zorro en Snoopy niet gehad, beide gedumpt en in een kittenopvang terecht gekomen. En zij hadden geluk. Sinds ik in het asiel werk zie ik heel wat schrijnende gevallen van oa gedumpte kittens die soms net op tijd, soms ook niet, gevonden worden. En mensen komen echt niet hun 'zelfgefokte' kittens naar het asiel brengen, want dan moeten ze afstandsgeld betalen. Dus nee, ze zijn altijd van iemand anders, aan komen lopen, lagen in de tuin, liepen op straat, lagen voor de deur in een doos, in de bosjes, verzin maar wat leuks, ik heb het gehoord.
Laatst kwam de dierenambulance ergens om een 'gevonden' nestje op te halen, liep er net een poes binnen door het luikje die duidelijk voeding gaf. Betrapt!

En ja, ik heb ook een heuse Maine Coon mét stamboom. Ik vind dit al jaren een geweldig, natuurlijk ras en heb er mijn auto voor verkocht. Pippin komt uit een geweldig gezonde lijn, zowel vader als moeder. Dit is ook de reden dat ik een kat met stamboom wilde en goed gezocht heb.
Hij komt van een geweldige fokster, die al haar geld en energie in haar katten steekt. Geen kat wordt er herplaatst, weinig nestjes en katers die ze leuk vindt blijven en worden gecastreerd. Een vol, maar schoon huis. Kijk, zo kan het ook.
Laatst gewijzigd door Catfish op 09 nov 2011 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Cerna

Re: verantwoord fokken

Bericht door Cerna »

Ik kan pas antwoord geven over Bowie wanneer ik haar stamboom heb gezien, maar heb wel even in stambomen van andere Nedercats katten gekeken (via Pawpeds) en in die stambomen komen geen Perzen voor tot de vijfde generatie. Wel wordt er een Pers genoemd, maar dit is niet in Nederland.
Ik had het over de Nederlandse situatie want ik weet dat het hier verboden is. Of het bijvoorbeeld in Groot-Brittannië nog wel gebeurt, weet ik niet. Het kan.

Amber is inderdaad platter dan Noa, maar in haar stamboom komen GEEN Perzen voor; allemaal Britten. Pas in de tiende generatie zit de eerste Pers en dat is inderdaad weer een Engelse kat. En Amber is geen gedrocht.

En de kinderen van een Pers met een Brit heten geen Brit, maar Brit-variatie en wanneer deze dan ook weer paart met een Brit, dan heten deze kittens wel Brit.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: verantwoord fokken

Bericht door pearlsofpassion »

Wow! Ik zeg toch nergens dat Amber een gedrocht is? :shock:
Dat zeg ik van Bowie toch ook niet?

Het zijn beide prachtige poezen en ik ben zelfs helemaal verliefd op Bowie's mooie voetjes! Echt waar!
Ik vind die platte neus zelf wel spijtig en vind het heel erg als katten er last van krijgen. Zowel ademhalingsproblemen als tranende ogen of onderbeet... Dat zou niet mogen in mijn ogen.
Ikzelf zou kiezen voor britjes met iets langere neuzen ook omdat ik dat echt niet mooi vind, maar voor rest vind ik het wel prachtige poezen! Persoonlijk he.


Het was helemaal niet mijn bedoeling je poezen op gelijk welke wijze aan te vallen, ik probeerde gewoon de stelling te duiden dat er veel verschil op neuslengte zit en gebruikte ze daarbij als vergelijk. Zonder waardeoordeel!
Maar of inkruisen van perzen nu hier of in engeland gebeurt waarna de katten weer ingevoerd worden, dat zal me een worst wezen eerlijk gezegd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: verantwoord fokken

Bericht door pearlsofpassion »

Peet schreef:Bij honden wisselen de meningen ook hoor. Er zijn mensen die het nog heel normaal vinden om een heel jonge hond te laten helpen :-(

Bij katten kán het inderdaad niet anders. Al had m'n gevoel wel moeite toen Chevy geholpen werd. (idee van in een gezond dier laten snijden... maar constant krols is helemaal niet goed hé)
Wat ik nog wel vaak in m'n omgeving hoor is dat mensen de poezenpil geven, schijnt ook nog erg in de 'mode' te zijn. (wilde ik ook eerst een paar maanden doen... maar waar een forum dan al niet goed voor is hé, niet gedaan dus)

Ja, maar bij katten is het dus duidelijk wat het beste is. Het kan wel anders, maar daar zijn nadelen aan verbonden.
Bij honden is dat niet zo duidelijk en ook afhankelijk van de hond.

Maar laten we maar bij katten blijven, voordat Dinie weer kwaad wordt :icon_shifty:
Grapje he Dinie. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door castratenkoor »

Catfish schreef:Zo lieve Dinie, je hebt even wat stof op doen waaien! ;-) Maar over een heel goed onderwerp.
En ja, ik heb ook een heuse Maine Coon mét stamboom. Ik vind dit al jaren een geweldig, natuurlijk ras en heb er mijn auto voor verkocht. Pippin komt uit een geweldig gezonde lijn, zowel vader als moeder. Dit is ook de reden dat ik een kat met stamboom wilde en goed gezocht heb.
Hij komt van een geweldige fokster, die al haar geld en energie in haar katten steekt. Geen kat wordt er herplaatst, weinig nestjes en katers die ze leuk vindt blijven en worden gecastreerd. Een vol, maar schoon huis. Kijk, zo kan het ook.
Zo kan het natuurlijk ook en dan is het goed in mijn ogen.
Ik verbaas me echt over het gemak waarmee fokkers ex-fokpoesjes herplaatsen. En altijd met de zelfde ...-smoes. Ze passen opeens niet meer in de groep.
Mijn dochter is de fokster van haar Turkse Angora's blijven volgens. Zij heeft toen moederpoes met kitten en al genoemen. Moederpoes......paste niet meer in de groep.
Elg jaar worden er poezen en de kater afgerangeerd en allemaal omdat ze niet meer in de groep passen. Dat is natuurlijk kolder - ik zou zeggen - kom er dan eerlijk voor uit dat het niet in je fokplan past meer dan 1 of twee nesten met die poes.
Let voor de aardigheid maar eens op waarom ex-fokpoezen herplaatst worden, ALTIJD
passen ze niet meer in groep.
De poes van mijn dochter kreeg maar 1 kitten, dus niet geschikt voor de fok en weg ermee.
Mijn dochter heeft er super leuke katten aan hoor, daar niet van.

Persoonlijk zou ik er niet aan denken één van mijn 8 jongens weg te doen omdat ze niet meer bij mijn plannen passen.
Ach ik zal wel een overgevoelig watje zijn........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: verantwoord fokken

Bericht door Adriana »

ik denk dat die zogeheten herplaats/ex fokkers-dieren veel beter af zijn bij een baasje, dat hen ruimte en een liefdevolle omgeving kan bieden en ik vind dat met die hier gebande herplaatslink helemaal niks mis is.
de meeste erkende fokkers volgen hun dieren bij hun nieuwe baasjes en proberen zo goed mogelijk aan de bel te trekken wanneer ze zien dat het mis gaat of mis dreigt te gaan.
in het contract van iedere bij een rasvereniging aangesloten fokker staat dat je het betreffende dier alleen in overleg met de fokker alleen via die kanalen kunt herplaatsen.
en ik weet onder meer uit eigen ervaring dat de controle via dit kanaal zeer streng is. ze vragen door en oriënteren zich voordat je zo'n dier mag opnemen en k vind het een beetje sneu en ook onterecht, dat er iedere keer weer negatief over dit soort herplaatsingen wordt geschreven.

wat we hier kunnen doen is aanstaande baasjes zoveel mogelijk wijzen op asiels en andere opvang in plaats van de marktplaats-aanbiedingen van goedkope bastaardjes/te jonge kittens en ander dierenleed.
maar heel veel mensen willen een raskat voor een koopje, eigenlijk net als de keuze voor hun vlees.. mag ook niet te veel kosten.. (en dan sluiten we daar maar even onze ogen voor het dierenleed..)

bij asiels begrijp ik dat men de registratie van de daar gechipte dieren in eigen beheer houdt, zodat die dieren en hun eventuele omzwervingen ook wat beter te volgen zijn.

overal waar mensen bezig zijn, kun je misstanden verwachten.

de hele bio-industrie is één grote poel aan verschrikkelijk dierenleed en het maakt lijkt me niet uit over welk dier het dan gaat.
maar veel minder tot geen vlees eten of alleen via EKO of scharrel-productie is bij sommigen een erg teer punt, want het is zo lekker!

ik bedoel eigenlijk: een hele discussie toespitsen op mogelijk dierenleed veroorzaakt door een aantal kattenfokkers lijkt me een beetje overdreven.
dierenleed zal ook ik niet ontkennen en ik heb hier in het verleden de nodige waarschuwingen gekregen als ik weer eens aan de bel trok .....
maar ik vind dat eea wel een beetje erg scheef getrokken wordt.
en dit soort kort door de bocht gemaakte opmerkingen als hieronder slaan ook nergens op.
Alles draagt bij aan het overschot, ook de zogenaamde raskatten die zonder de mens niet eens hadden bestaan dus daarom mijn vraag waarom de noodzaak om dat in stand te houden. Alleen omwille van de mens dus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: verantwoord fokken

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik vind er wel iets voor te zeggen dat deze katten inderdaad niet op Marktplaats belanden, dat de betreffende fokker er in ieder geval voor zorgt dat ze een goed thuis krijgen.

Het herplaatsen is sneu aan de ene kant, aan de andere kant toont het wel aan dat de beestjes niet uitgebuit worden. Een kater wordt gecastreerd en kan gelukkig verder leven, een poes hoeft niet te blijven werpen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door BillyJean »

Als ik Bowie met Fayline vergelijk is het uiterlijk heel verschillend, de vacht voelt heel anders, Bowie heeft van die ronde, grote ogen, die vaak angstig lijken te staan. Met de lijn van Bowie is erg geknoeid om maar deze kleur te krijgen. Jammer, in mijn ogen is Bowie echt geen Brits Korthaar meer, hoewel het wel op haar stamboom staat

Annet schreef:
Je moet je beter informeren. In het begin, en nu hebben we het over 100! jaar geleden werden er Perzen met Britten gekruist. Die Perzen waren platter dan de Brits en Europees Korthaar, maar absoluut niet zo plat als tegenwoordig en van gedrochten was geen sprake. Er werden gewoon twee katten met elkaar gekruist. Wat is daar mis aan? Tegenwoordig zijn er zoveel Britten, dat dat niet meer gebeurt; tenminste niet officieel. Het mag zelfs niet eens. Britten mogen alleen met Brits Kort- of Langhaar gekruist worden.


Helaas is de praktijk toch anders Annet, op de stamboom van Bowie staat: experimenteel 3e generatie na Perzisch Langhaar, opgebouwd uit Duitse en NEderlandse lijnen.Van vaders kant is de Betovergrootmoeder en vader Pers en haar overgrootmoeder ook,

Op deze stamboom zijn dezelfde katten ingekruisd, Chogette en Caramel van Poesitief, http://www.catterymagicsprings.nl/Dolce ... mboom.html
Als je wilt, kan ik je wel de stamboom opsturen.

Het is dus niet iets van vroeger, nu nog steeds bij "goed bekend"staande cattery's


en Diny, het klopt helemaal, zowel Billy Jean, Bowie en Fayline pasten niet meer in de groep, voelden zich niet meer thuis en dat staat inderdaad bij (bijna) alle katten op de betreffende site.En ik trapte er nog in ook.....lekker dom weer....
Maar ik ben wel heel blij met de dames en ze hebben het hier echt heel goed...
Laatst gewijzigd door BillyJean op 09 nov 2011 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie