2e katje erbij, wat gaat dit worden?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Marjolein30
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2011 17:52

2e katje erbij, wat gaat dit worden?

Bericht door Marjolein30 »

hallo allen,
Ik heb een katertje van 6 maanden, seb. Hij was altijd helemaal hyper van de buurhond en nam hem wel eens mee naar een vriendin met 2 katten, ook daar wilde hij steeds contact maken. Om die reden heb ik er sinds 2 dagen een evenoud vrouwtje bij. Introductie ging goed, beide erg nieuwsgierig maar ze rennen erg veel achter elkaar aan en vechten ook nog wel af en toe.. seb bijt af en toe in haar staart en doet een poging tot slaan, zij gromt dan weer terug.. verder snuffelen ze wel en zijn niet jaloers naar elkaar met aandacht... seb vind ik alleen wel erg veranderd, hij loopt steeds achter haar aan maar krijg weinig contact met hem en hij is minder knuffelig... ik ben zo bang dat hij niet meer zo zal zijn als wat hij was... heel erg op mij gericht.. me steeds achterna lopen,.. spelen etc...
Ben erg benieuwd naar jullie advies en ervaringen...
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door Peet »

Ik zou het gewoon lekker de tijd geven. Het feit dat ze elkaar nu al opzoeken lijkt mij niet verkeerd.
En dat Seb veranderd is... zou ik nog maar eens afwachten. Dit is allemaal nieuw en natuurlijk razend interessant. Misschien wel even interessanter dan jou.
Hier hebben ze veel interesse in elkaar, maar op zijn tijd zijn wij ook erg leuk.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door ayla »

Geef het tijd, totaal nieuwe omstandigheden voor beide waar iedereen aan moet wennen.
Er is niets mis met elkaar uitdagen en spelen, het moeten geen gevechten tot bloedens aan toe worden. Probeer met beide tegelijkertijd te spelen verdeel de aandacht tussen beide. En geniet ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Marjolein30
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2011 17:52

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door Marjolein30 »

dank voor de reacties al... het heeft inderdaad ook tijd nodig... hoop dat Seb me wel weer weet te vinden....zelfs voor mij is het wennen zo...
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door Mirjam86 »

Ik vroeg me af of Seb al geholpen is? Eventuele hormonen kunnen ook een rol spelen in veranderd gedrag.
Maar 2 dagen is ook een erg korte periode om dat in te schatten hoor. Een nieuw speelmaatje zal even een stuk interessanter zijn dan jij, maar als Seb altijd een knuffel is geweest zal hij ook jou wel weer interessant vinden hoor! Zijn vriendinnetje kan hem namelijk niet zo lekker aaien als jij ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Marjolein30
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2011 17:52

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door Marjolein30 »

ja hij is afgelopen week geholpen.. en ook daarna niet veranderd.. nu liggen ze beide lekker bij me maar soms gaat het er best heftig aan toe. Ik hoop gewoon dat ze elkaar leuk gaan vinden en Seb mij ook weer ziet staan... :)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door Mirjam86 »

Soms ziet stoeien er ook erg heftig uit hoor. Ik denk af en toe ook: nou, nou doe eens rustig met elkaar. Maar kennelijk zien ze het allebei wel als spelletje.
De hormonen zijn nog niet helemaal uit Sebs lijfje verdwenen, misschien speelt het ergens wel mee.
Maar ik denk dat hij er vooral op vertrouwd dat jij er ook nog wel bent als zijn interesse in het nieuwe maatje is afgenomen. Mooi toch? Hij weet dat je er altijd voor hem bent..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door Peet »

Hier gaan het ook wel eens tekeer hoor. Dan wil Dodge echt het baasje zijn (is hij ook naar Chevy toe) en zij vind dat niet altijd leuk. Dan horen we ook grauwen en blazen. Maar ach, zolang ze elkaar daarna weer zitten te wassen maak ik me er niet zo druk om hoor.

Ruzie komt in de beste huwelijken voor denken wij dan maar, haha.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door pearlsofpassion »

Spelen en knuffelen zal hij heus nog wel komen doen.
Dat kan even duren als er een nieuw vriendje is, maar daarna komt hij heus wel terug.
Jou steeds achterna lopen vind ik echter niet gezond en het kan goed zijn dat hij dat gedrag vertoonde omdat hij een soortgenootje miste.
Als hij dat niet meer doet, de hele tijd achter je aan lopen, zou me dat juist gezonder voor hem lijken dan het wel doen. Hij zal je heus nog wel opzoeken, maar echt aan je plakken is niet echt de bedoeling, hij moet ook een beetje zelfstandig zijn.
Ik begrijp dat je dat zelf wel leuk vind, maar zijn belang primeert, toch?
Maar hij zal heus nog wel tijd voor een knuffel hebben als je hem roept en lekker bij je op schoot komen liggen. Meer nog, waarschijnlijk heb je binnenkort twee knuffels. Maar dan op een gezonde manier aanhankelijk. ;-)

Verder komen katten ook in de puberteit. Dat is een periode die een half jaar tot een jaar duurt, waarin ze de 'grote jongen' gaan uithangen. En niet aanhankelijk maar juist super zelfstandig zijn, kan daarbij horen. Zo van: ik wil geen knuffels meer, ik ben daar te groot voor, net als mensenpubers (vooral jongens). Weet dat na de puberteit (meestal is die fase rond anderhalf jaar wel voorbij) die aanhankelijkheid weer helemaal terugkomt. Dus geen zorgen dan. ;-)
En dan rond 2 jaar kunnen ze alle regels nog eens gaan uittesten en hun grenzen aftasten, het is maar dat je gewaarschuwd bent. :grin:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Marjolein30
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2011 17:52

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door Marjolein30 »

klopt dat is ook zo... hij was enorm aanhankelijk en ging ook mee douchen etc.. en dit is veel natuurlijker gedrag voor hem...ik had af en toe het gevoel dat hij mij zag als een soortgenootje en dat is niet goed natuurlijk.. maar is wel heel gezellig...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2e katje erbij... wat gaat dit worden?

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, roep hem maar als je gaat douchen.
Na een tijdje komt hij vast wel terug mee als hij dat leuk vind. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie