Kat adopteren

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Beste vrienden,
Mijn poes is enkele jaren geleden gestorven en werd 21,5 jaar dus een gezegende leeftijd. Zij ging elke morgen en elke avond een uurtje buiten want ik had een tuin, in de dag was ze alleen thuis. Mijn man is 3 maanden geleden overleden en ik woon nu op een huurappartement op de 2e verdieping waar ik een huisdier mag houden. Ik kan nu een rustige lieve poes adopteren van 6 jaar oud maar ik vind het zo erg dat ze in de dag alleen moet zitten van 8u tot 18u en ook geen tuin heeft om buiten te kunnen, wel een balkon waar ze met mij een luchtje zou kunnen scheppen. Ik zou ze graag adopteren maar ik heb grote twijfels omdat ik denk dat zij zich erg eenzaam gaat voelen in de dag terwijl ik ben gaan werken. Erg vervelend, ik verlang naar het dier en weet dat ik er alles voor zal doen maar moet ik het wel doen ?
Kan iemand mij aub wat raad geven want ik weet niet wat ik moet doen.
Erg bedankt en groetjes,
Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kat adopteren

Bericht door Mirjam86 »

Beste Fabieke,

Ten eerste heel veel sterkte gewenst bij het overlijden van je man. Wat moet dat heftig zijn!
Ik kan me goed voorstellen dat je behoefte hebt aan gezelschap.
En ik kan je goed nieuws geven: in het asiel zitten vaak zogenaamde solo-katten: katten die niet met andere katten samen kunnen leven. Zij blijven vaak het langst ongeadopteerd in het asiel zitten, omdat veel mensen al katten hebben. Zo een kat zou jij een fijn leven kunnen bieden.

Natuurlijk hoeft het niet per se zo te zijn dat deze katten ook niet op mensen gericht zijn, maar zolang je 's avonds en in het weekend tijd voor hem/haar vrij wil maken denk ik niet dat je te weinig tijd aan je kat besteed. De medewerkers in het asiel kunnen je goed helpen bij een keuze. Als jij je situatie uitlegt kunnen zij een aantal mogelijke matches voorstellen. En dan is het kijken of het klikt met één van die katten.

Liefs,

Mirjam
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat adopteren

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ook voor 2 katten gaan. Die hebben dan elkaar en zijn dus niet eenzaam als je van huis bent.
Een solo-kat kan, maar dan zit het beestje nog steeds alleen thuis, en niemand is graag alleen...
Maar je hebt, naar ik het begrijp al een katje op het oog? Dan zou ik nagaan of deze kat ook andere katten gewend is en of ze er iets aan heeft. Een kat die graag andere katten om zich heen heeft, alleen houden zou ik echt niet doen. Daar maak je haar niet gelukkig mee.
Als ze geen andere katten gewend is, zou ik gaan kijken hoeveel aandacht ze nu krijgt en hoe ze daarmee omgaat. Of haar huidige baasjes inschatten dat ze goed alleen kan zijn of niet, maar op doorpraten, niet gewoon: oh ja, ze kan prima alleen zijn. Daar weet je niets mee. Echt nagaan hoe de kat reageert als ze dan terug thuis zijn.
Dus even naar de kat zelf kijken. De ene kat is de andere niet namelijk. ;)

Kijk je ook even voor een balkonafzetting als je je kat daarop wil laten? Als je ze in het oog zou houden, ben je toch steeds te laat als er wat gebeurt, dus je kan beter zorgen dat er niets kan gebeuren en dan kan je ze met een gerust hart op het balkon laten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: kat adopteren

Bericht door fabieke »

aan de twee lieve mensen die me antwoordden.
bedankt voor jullie reactie ! jazeker, ik heb een kat op het oog (het dierenthuisje) waarvan de mensen van het dierenthuisje zeggen dat zij een lieve, rustige poes is van 6 jaar die graag mensen heeft maar niet overweg kan met soortgenoten (in België mag je van 9 op de 10 huurwoningen geen huisdieren houden, ik mag het wel maar twee poezen zou bij een eventuele verhuis, mijn huisbazin is 83 jaar oud problemen kunnen geven om nog een woonst te vinden). Mijn poes van 21,5 jaar heeft haar laatste twee jaar ook op het appartement doorgebracht en ik had mijn balkon volledig afgezet, ik heb na het overlijden de draad verwijderd maar ik zou voor 'Smoki' terug het balkon beveiligen met draad. Ik ben volgende week enkele dagen met vakantie en daarna ga ik kennismaken met 'Smoki', ik zou ze tegen betaling tot Kerstmis in het dierenthuisje laten en ze met Kerstmis gaan halen dan ben ik 10 dagen thuis en kunnen we alle dagen samenzijn.
Ik bel dol op alle dieren dus de kennismaking in de eerste helft van november zal mijn beslissing wel bepalen, ik zal moeilijk neen kunnen zeggen tegen een lieve poes die ik een gelukkige thuis wil geven.
Ik hou jullie zeker op de hoogte en binnen een paar weken hoor je hoe het afgelopen is.
Lieve groeten,
Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat adopteren

Bericht door castratenkoor »

Smoki is dus bekend als solo-poes. Lijkt me dan een goede match. Tot Kerst daar laten lijkt me onnodig. Bij jou thuis gaat ze het toch veel beter krijgen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: kat adopteren

Bericht door fabieke »

ja, dat klopt maar ik dacht wat tijd te nemen om het balkon in orde te brengen, alle benodigdheden terug aan te kopen en daar ik met Kerst 10 dagen thuis ben zou ze aan mij kunnen wennen maar feitelijk is Kerst nog ver weg hé ... ik zal zien. Eerst enkele dagen op reis dan de kennismaking en als het klikt dan kan ik misschien niet wachten tot Kerstmis ...
groetjes,
Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: kat adopteren

Bericht door pinguin »

wat leuk dat je een solo kat een nieuw huisje bied. en niet gaat voor een kitten maar een wat oudere kat en plekje geeft. ik zou ook niet wachten tot de kerst. zou hem lekker eerder gaan halen. en je balkon kan je altijd later nog afzetten. de kat zal toch eerst moeten wennen aan je huisje.
enne spullen kopen loop een grote dierenwinkel in en ik denk dat je daar alles wel kan vinden. anders eens kijken op zooplus ;-) . dan hoef je ook niet te sjouwen.
ik moet mijn balkon ook nog steeds afzetten maar heb al wel twee katten in huis. gewoon zorgen dat de kat het balkon niet op kan tot dat die katproof is.
misschien iedeetje als je weg ben de radio aan te laten staan. hoord ze toch nog geluid
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: kat adopteren

Bericht door fabieke »

bedankt, Pinguin, voor de goede raad, ik hou je op de hoogte !
Vele groetjes,
Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: kat adopteren

Bericht door ayla »

Hier al wel een afgezet balkon maar die van mij willen eigenlijk niet naar buiten in de winter. Ze kiezen er dan zelf voor om binnen te blijven. Dus mocht je niet kunnen wachten met ophalen, gewoon doen en niet op balkon laten in tussentijd ;)

Leuk dat je voor een wat oudere solopoes wilt gaat! en nog gecondoleerd met het overlijden van je man.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: kat adopteren

Bericht door fabieke »

Bedankt Ayla, ik neem de poes in de eerste plaats omdat ik een dier wil gelukkig maken en in de tweede plaats omdat ik een hoog knuffelgehalte heb.
groetjes ! Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat adopteren

Bericht door pearlsofpassion »

Fabieke ik vind het eerlijk heerlijk om te lezen hoe je hierover nadenkt en op welke manier je je keuze maakt.
Uit je berichten lees ik dat je een echte dierenvriend bent, en het doet me heel veel plezier dat dit katje (waarschijnlijk) bij jou mag komen wonen (en anders een ander?? :smile: ).
Wie het ook wordt, hij/zij zal alleszins veel geluk hebben. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: kat adopteren

Bericht door Peet »

Om te beginnen gecondoleerd met het verlies van je man. Nog zo kort geleden.
Ik denk ook dat je deze solopoes een heel fijn huisje kan geven. Lees ook dat je je balkon wil afzetten dat ze toch naar buiten kan als ze wil.
Prima toch.
Ik hoop dat de klik er is!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: kat adopteren

Bericht door fabieke »

Bedankt Valerie en Petra voor jullie fijne berichtjes. Ik ben inderdaad een grote dierenliefhebber en hou niet alleen van hond of poes maar van alle dieren. Tot enkele maanden geleden had ik met mijn man een tuin met bungalow in Oost-Vlaanderen en we hadden daar 7 kippen. Ze hadden allen een naam. Ik was er zo mee bezig dat ze zo tam werden als een hond of een poes, ze liepen de hele dag achter me en sliepen op mijn schoot. De mensen geloofden niet wat ze zagen. Door mijn man zijn ziekte hebben we het hofke verkocht en de kippen bij een buurvrouw moeten onderbrengen. Bij mij hadden ze heel de tuin, bij de buurvrouw helaas enkel een ren. Ik ben daar weken kapot van geweest en ben niet meer in staat om de kippen nog ooit te bezoeken dat zou me echt te zwaar vallen. Ik durf mij echt een grote dierenvriend noemen en heb het niet hoog op met mensen die niet van dieren houden.
Vraagje. Ik zou graag mijn profiel aanmaken maar ik vind het niet zo direct. Kan iemand mij zeggen waar ik dit kan vinden. Slaaplekker ! Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: kat adopteren

Bericht door fabieke »

Ik heb het gevonden hoe ik mijn profiel kan veranderen.
Dag,
Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kat adopteren

Bericht door Mirjam86 »

Leuk dat je een profiel aanmaakt.
Als je het leuk vindt om met andere dierenliefhebbers over de streken van je (aanstaande) kat te praten kan ik je zeker aanraden actief op dit forum te blijven.
Ik leer hier niet alleen heel veel, maar ik kan in de fotoalbums ook genieten van andersmans katten en mijn trots delen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie