Aanvallen met schokkende bewegingen
Aanvallen met schokkende bewegingen
Sinds enkele maanden heeft mijn kat aanvallen. De DA denkt niet aan epilepsie aangezien dat bij katten bijna niet voorkomt. Het bloed is in orde, maar hij heeft wel een beginnende hartafwijking (echo laten doen). Deze afwijking kan de aanvallen niet veroorzaken. Omdat er niets anders is gevonden krijgt hij nu toch hartpillen (Benakor).
De aanvallen zijn tot nu toe 's nachts, hij ligt op zijn zij ca. 30 sec. te schokken, met enorme pupillen, zijn tanden klapperen niet (kenmerk van epilepsie), hij heeft enorme pupillen, aan het einde krampt hij wat in elkaar. Daarna ligt hij een minuut of twee te hijgen. Dan staat hij op en loopt 30/45min. wankel en zoekende door het huis. Hij reageert dan nergens op.
Na die tijd wordt het langzaam weer normaal.
Heeft iemand hier wellicht ervaring mee, of tips ?
De aanvallen zijn tot nu toe 's nachts, hij ligt op zijn zij ca. 30 sec. te schokken, met enorme pupillen, zijn tanden klapperen niet (kenmerk van epilepsie), hij heeft enorme pupillen, aan het einde krampt hij wat in elkaar. Daarna ligt hij een minuut of twee te hijgen. Dan staat hij op en loopt 30/45min. wankel en zoekende door het huis. Hij reageert dan nergens op.
Na die tijd wordt het langzaam weer normaal.
Heeft iemand hier wellicht ervaring mee, of tips ?
- pearlsofpassion
- Tijger
Re: aanval met schokkende beweging
Ik heb toch al gehoord van epilepsie bij katten hoor. En niet zo weinig...
Maar ik heb er verder geen ervaring mee, dus kan je niet helpen...
Ik zou eens bij een andere DA een second opinion vragen.
Maar ik heb er verder geen ervaring mee, dus kan je niet helpen...

Ik zou eens bij een andere DA een second opinion vragen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik heb een kat gehad die zijn laatste 3 jaar epileptische aanvallen had.
Hij is 18.5 geworden. was verder prima, bloed was goed.
Maar als je pech had en zijn blaas zat vol als hij een aanval kreeg, pieste hij van zich af.
Hij viel stuiptrekkend op zijn rus en pieste dan omhoog.
Aanvallen soms kort, minder dan minuut maar ook wel langer.
een keer een heel heftige aanval waarbij hij niets ziend rond ging sjezen, knalde overal tegenaan en
zakte op het laatst in elkaar. Viel daarna in een soort coma-slaap, werd uren later wakker en er
was niets meer aan de hand. Kinderen waren toen helemaal overstuur en dachten dat Moentje dood
ging. Ik heb lang met ze gepraat en aangegeven dat hij misschien niet meer bij zou komen.
Volgens mijn dierenarts was het epileptie. Hij is niet aan zulke aanvallen overleden.
Was gewoon op op het laatst en kon niet meer opstaan.
Sterkte met de kat - ik zou een second opinion vragen.
Hij is 18.5 geworden. was verder prima, bloed was goed.
Maar als je pech had en zijn blaas zat vol als hij een aanval kreeg, pieste hij van zich af.
Hij viel stuiptrekkend op zijn rus en pieste dan omhoog.
Aanvallen soms kort, minder dan minuut maar ook wel langer.
een keer een heel heftige aanval waarbij hij niets ziend rond ging sjezen, knalde overal tegenaan en
zakte op het laatst in elkaar. Viel daarna in een soort coma-slaap, werd uren later wakker en er
was niets meer aan de hand. Kinderen waren toen helemaal overstuur en dachten dat Moentje dood
ging. Ik heb lang met ze gepraat en aangegeven dat hij misschien niet meer bij zou komen.
Volgens mijn dierenarts was het epileptie. Hij is niet aan zulke aanvallen overleden.
Was gewoon op op het laatst en kon niet meer opstaan.
Sterkte met de kat - ik zou een second opinion vragen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
ook mijn Felix heeft waarschijnlijk een epeleptische aanval gehad en klapperde hierbij ook niet met zijn tanden. Ik zou ook een second opionion aanvragen. Want een arts die zegt dat epilepsie bij katten bijna niet voorkomt heeft het wellicht verkeerd.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Re: Aanvallen met schokkende bewegingen
Epilepsie bij katten is niet echt zeldzaam, was het maar waar. Dat je kat de aanvallen meestal 's nachts heeft is ook een kenmerk trouwens, dat heeft met totale ontspanning te maken. Wat je kat heeft is in ieder geval iets neurologisch, en als je wilt weten wat er precies is zou je je kunnen laten doorsturen naar een veterinair neuroloog. Er zijn best mogelijkheden qua medicijnen om epileptische aanvallen te temperen in aantallen en heftigheid. Het is voor mij al weer aardig wat jaren geleden dat ik een epileptische kat had maar mijn ervaringen van toen met de medicijnen van toen waren erg goed.
Edit: ik vergeet nog je vraag om tips. Tijdens zo'n aanval uit de buurt van de bek blijven, ze zijn totaal zonder controle en kunnen dan enorm bijten en ook vasthouden. Zorg dat de plek van de aanval veilig is dus trek dingen opzij waar de kat zich aan kan verwonden e.d. Verder totaal met rust laten en zodra je merkt dat bewustzijn weer wat terug komt kun je heel zachtjes gaan praten om gerust te stellen. Dit laatste is omdat ze totaal gedesoriënteerd zijn en soms in paniek kunnen raken (ze beseffen dat er iets gebeurt waar ze totaal geen controle over hebben en dat wekt angst op).
Edit: ik vergeet nog je vraag om tips. Tijdens zo'n aanval uit de buurt van de bek blijven, ze zijn totaal zonder controle en kunnen dan enorm bijten en ook vasthouden. Zorg dat de plek van de aanval veilig is dus trek dingen opzij waar de kat zich aan kan verwonden e.d. Verder totaal met rust laten en zodra je merkt dat bewustzijn weer wat terug komt kun je heel zachtjes gaan praten om gerust te stellen. Dit laatste is omdat ze totaal gedesoriënteerd zijn en soms in paniek kunnen raken (ze beseffen dat er iets gebeurt waar ze totaal geen controle over hebben en dat wekt angst op).
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Misschien kan iemand mij nog vertellen hoe je er medisch achter kan komen of je kat epilepsie heeft. Of kan dat alleen via neurologisch onderzoek ? En Goofy is nu 10 jaar, kan het na zoveel jaren spontaan ontstaan ?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Mijn Moentje kreeg het opeens met 15 jaar, daarvoor nooit gehad. Heel onvoorspelbaar, soms eens per maand, soms meermalen op een dag.
Een goede dierenarts moet dat kunnen onderzoeken.
is zijn bloed wel onderzocht? Daar valt ook een hoop uit af te lezen.
Ik ga mee met de adviezen van Jojo, niet aanraken tijdens en vlak na zo'n aanval.
Ik heb het alleen wel gedaan toen Moentje blind rondscheurde, hij belandde tussen aanrecht en koelkast.
Ik heb hem voorzichtig in een doosje met kussen gelegd, om hem warm te houden een dekentje erover heen.
Een goede dierenarts moet dat kunnen onderzoeken.
is zijn bloed wel onderzocht? Daar valt ook een hoop uit af te lezen.
Ik ga mee met de adviezen van Jojo, niet aanraken tijdens en vlak na zo'n aanval.
Ik heb het alleen wel gedaan toen Moentje blind rondscheurde, hij belandde tussen aanrecht en koelkast.
Ik heb hem voorzichtig in een doosje met kussen gelegd, om hem warm te houden een dekentje erover heen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
- Kattenbella
- Tijger
Mijn vrouwtje van 19 heeft het ook. Het kan er zo eng uitzien Inmiddels weet ik dat ik het moet laten gaan en op moet letten dat ze zich niet bezeerd. Als het bijna afgelopen is miauwt ze heel luid. Klinkt zo zielig. darna ligt ze slap. Ik zorg dan voor een gemakkelijke plek voor haar. Als vrij snel staat ze weer op, meestal even wankelend en gaat ze weer haar gang.
Ze heeft dit soms dagen achterelkaar en dan weer maanden niet. Dit komt dus echt wel vaker bij katten voor.
Mijn dierenarts raadde medicijnen af bij bij haar tenzij het nog vaker voor zou komen. Ze zou erg suf van eventuele medicatie worde, natuurlijk ook gezien haar hoge leeftijd.
Er is dus wel medicatie voor. Let op hoe vaak het voorkomt en hoe ernstig de aanvallen zijn en vraag of het te combineren is met de benakor.
Sterkte en succes!
Ze heeft dit soms dagen achterelkaar en dan weer maanden niet. Dit komt dus echt wel vaker bij katten voor.
Mijn dierenarts raadde medicijnen af bij bij haar tenzij het nog vaker voor zou komen. Ze zou erg suf van eventuele medicatie worde, natuurlijk ook gezien haar hoge leeftijd.
Er is dus wel medicatie voor. Let op hoe vaak het voorkomt en hoe ernstig de aanvallen zijn en vraag of het te combineren is met de benakor.
Sterkte en succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Misschien wat laat, mar ik ben inderdaad naar een andere dierensarts gegaan.Op basis van alle reeds gedan onderzoeken en mijn verhalen is dan toch epilepsie geconstateerd. Goofy krijgt nu een pilletje per dag en heeft sindsdien geen aanval meer gehad. Hij eet weer beter.
- Kattenbella
- Tijger
Dat is goed nieuws 

"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Toevallig deze week net cursus gehad (van een dierenarts) waarbij epilepsie besproken werd:
Epilepsie komt bij katten wel minder voor als bij honden. Maar is inderdaad niet zeldzaam. Het kan erfelijk of verkregen zijn. Bij erfelijke epilepsie openbaart het zich tussen het 2e en 5e jaar. Bij verkregen epilepsie kunnen oorzaken zijn:
- hersenafwijking (tumor, littekens door klap of ongeluk, bloeduitstortingen)
- overprikkeling door lichamelijke afwijkingen (vooral bij katten; lever, nier)
- doorbloedingsproblemen
Epilepsie komt bij katten wel minder voor als bij honden. Maar is inderdaad niet zeldzaam. Het kan erfelijk of verkregen zijn. Bij erfelijke epilepsie openbaart het zich tussen het 2e en 5e jaar. Bij verkregen epilepsie kunnen oorzaken zijn:
- hersenafwijking (tumor, littekens door klap of ongeluk, bloeduitstortingen)
- overprikkeling door lichamelijke afwijkingen (vooral bij katten; lever, nier)
- doorbloedingsproblemen
wat fijn dat je naar een andere DA bent gegaan en ze nu geen aanvallen meer heeft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie