Gedrag is niet leuk meer! Weet het echt niet meer

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Nonaa
Kitten

Gedrag is niet leuk meer! Weet het echt niet meer

Bericht door Nonaa »

Goedenavond iedereen,

Zit met een probleempje, en ik weet echt niet meer wat ik moet doen.. Ben ten einde raad.
Ik heb een hele lieve poes Saraswati (maar noem haar meestal Saartje). van 11 jaar oud en een lieve poes Laila van 1,5 jaar oud.

1,5 jaar geleden lieten ze elkaar met rust. Maar me oma ligt al bijna 3 maanden in het ziekenhuis en sindsdien is de sfeer helemaal veranderd tussen die 2.
Denk dat het ook daar mee te maken heeft.

Laila valt elke keer Saartje aan. Eerst was het elke keer blazen en miauwen tegen elkaar. Maar nu, Laila is zo dominant.. Net was het zo erg, dat ze boven op Saraswati sprong en haar volop beet in haar rug en nek. Gelijk even kattenforum opgezocht op hulp te vragen. Weet het echt niet meer.. En ik kan geen keuze maken om Laila weg te doen, ik hou van haar en ze is zo lief voor mij en de hond..Alleen voor Saar, maar uiteindelijk doe ik wel wat voor Saartje het beste is. Iemand een idee??

En wat kan ik doen tegen het plassen buiten het kattenbak? Laila is zinnelijk, maar als ik weg ben plast ze OVERAL! Grrr.. Probeer maar de geur er helemaal uit te krijgen. :(

Hoop dat jullie mij kunnen helpen & bedankt voor het lezen van het lange verhaal

Groetjes Nonaa
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Gedrag is niet leuk meer! weet het echt niet meer

Bericht door Ilone »

Zijn de poezen geholpen?
En hoe is de situatie? Begrijp ik dat je bij je oma woont? Want dat kan ik er niet echt uithalen.
Hoeveel kattenbakken heb je staan?
En ben je al eens bij de DA geweest, om in ieder geval de urine van Laila te laten onderzoeken?
Wildplassen kan ook duiden op hormonen of pijn bij het plassen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Net zoals Ilone al zegt kan wildplassen veroorzaakt worden door blaasonsteking of blaasgruis.
Hoe weet je overigens zo zeker dat Laila het doet, heb je haar eens betrapt?
Ik zou een plasje opvangen dat laten onderzoeken door de da.
Ik zou dat eerst gaan doen want misschien reageert Laila daarom wel zo agressief op Saar, omdat ze pijn heeft of ziek is.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Nonaa
Kitten

Bericht door Nonaa »

Ja klopt, ik woon bij me oma.
Er staan 2 kattenbakken , ze hebben eigen een kattenbak.

Ik ben heb naar de DA gebeld, en kan langskomen op het spreekuur.
Misschien heeft het te maken met het feit dat ze elke 2 weken krols is , voor 2 dagen.

Saartje, is dus wel geholpen en Laila nog niet.

Bedankt voor jullie antwoorden!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dan is het niet vreemd dat ze zo reageert.
Ze zit stijf van de stress omwille van de hormonen en het steeds maar krols worden (jeetje, wat een aanslag, echt zielig, sorry :-( ) en open poezen zijn nu eenmaal niet zo sociaal naar soortgenoten. Die hebben liever geen andere katten in de buurt als ze kittens krijgen en ze voelt zich alsof ze elk moment zwanger kan worden (wat ook zo is, en er zijn echt al veel te veel kittens). Dus snel laten helpen!! Daar is ze zelf ook echt het beste mee af!

En dan afwachten hoe het evolueert. Want een poes die zo lang onder de hormonen gestaan heeft veranderd wel wat als ze weggenomen worden, ook gedragmatig.
Dat valt vooraf niet te voorspellen, en het kan enkele jaren duren voor ze terug helemaal op haar gemak is. Maar dan komt het wel goed.

Het is mij duidelijk uit haar gedrag dat haar iets niet lekker zit.
Op de andere poes springen en dan bijten duidt naar mijn mening op frustraties. Ook het wildplassen enkel als je weg bent, duidt op dat ze er een probleem mee heeft als je weg bent.
Je kan best ook voor voldoende bakken zorgen: 3 in jouw geval. Maar het meeste heil zie ik in haar laten steriliseren.
Dat ze ongesteriliseerd zo reageert is echt niet zo verwonderlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Juist, ik vermoed dat het komt doordat ze niet geholpen is. Poezen sproeien namelijk ook.
En wat Valerie al zegt, het gedrag is hoogstwaarschijnlijk door de krolsheid.
Krolsheid is een grote aanslag op het lichaam en gedrag van de poes.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nonaa
Kitten

Bericht door Nonaa »

Klopt..
Ik heb haar al eerder willen sterilisseren, maar omdat ze te klein was voor haar leeftijd, was het beter voor haar (volgens de DA) dat we moesten wachten tot ze ong. 1,5 -2 jaar was.
Over 2 weken is het dan zover.
Hopelijk is het dan opgelost!
Bedankt
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, wat vreselijk spijtig van je DA!

Met die opvatting ben ik het absoluut oneens want zo'n krolsheid vergt meer energie dan de operatie en je ziet maar wat die hormonen allemaal geven...
En de kans om zwanger te worden ook... :-(

Enfin, je hebt ook maar geluisterd, maar ik zou het in het vervolg niet meer doen. Zeker niet zo lang! 9 maanden zou voor mij, nu ik er het wat meer vanaf weet, echt de absolute maximum zijn (maar ik geloof zowiezo niet in een minimumgrootte, maar goed).
Fijn dat ze er volgende week dan toch vanaf is. Ik duim dat alles voorspoedig verloopt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nonaa
Kitten

Bericht door Nonaa »

Oh meen je dat?! Vind dat wel heel erg!
Ach, me arme meissie.. En elke keer was ik Beetje "boos" op haar omdat ze zo stout was.
Gelukkig geeft ze me wel genoeg liefdesbeetjes en komt ze lekker bij mij kroelen. Ook om bij mij te komen sabbelen.
Ze is wel me lieve knuffelkontje.
Maar nu begrijp ik haar gedrag en ik moet ook zeggen dat ze vandaag Saartje niet heeft lastig gevallen.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hopelijk is het probleem strakjes opgelost.
neem jezelf niets kwalijk, hier leer je van.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie