Poes bijt onverklaarbaar

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Minoesdepoes
Kitten

Poes bijt onverklaarbaar

Bericht door Minoesdepoes »

Hallo Kattenliefhebers,

Na het zoveelste bijt incident ben ik op zoek naar info hoe het komt dat onze poes minoes bijt!
Vanavond ging het weer mis, mn dochter is 14 en echt heel gek op minoes en minoes ook op haar, en daarom is het zo onverklaarbaar voor mij dat minoes zomaar uit het niets compleet kan aanvallen!! vanavond zelfs van achteren toen mn dochter haar telefoon in de oplader stopte in haarslaap kamer op haar hurken zat, heeft minoes haar keihard in zijkant vanachteren gebeten! huilend kwam ze beneden, de terleurstelling is groot het vertrouwen raakt kwijt en ik baal hier enorm van!
Ik blijf rustig minoes straffen heeft geen zin omdat ik het gevoel heb dat ze na het gebeuren er geen weet meer van heeft!
Ze komt mee de trap af en komt gewoon op me/ons aflopen met een aanhalig miauwtje ik heb ze maar naar buiten gelaten!
mn dochter behandeld met jodium en een gaasje er over gedaan het lijkt op een slange beet 2 onder en 2 boven tanden staan heel diep in haar rug!
Dit gedrag is al sinds we minoes hebben soms om de maand dan weer om de paar maanden, ze heeft ook mn jongste dochter in haar gezicht gegrepen met ook behoorlijk diepe nagels dicht bij haar oog.. toen heb ik gezegt als dit nog 1 keer gebeurd moeten we een andere oplossing zoeken,
dit was anderhalf jaar terug en in het gezicht aanvallen is niet meer voor gekomen, wel in de handen, bij het buurmeisje hetzelfde een paar maanden terug, minoes zit heel lief op schoot niks aan de hand en uit het niets krabt en bijt ze in haar hand, de volgende dag moest ze een antibioticum kuur halen!
Wat moet ik doen??? minoes is heel lief (ze is nu 3 jaar en geholpen)ze heeft werkelijk 2 kanten en ik snap het niet meer..
als kitten was dit al ze was een beetje wild toen we haar haalde en gelijdelijk aan toch een rustige schoot kat en misschien soms een beetje verwent ze kan er in en uit wnr ze wil ze miauwt en krijgt haar voer.
Maar nu na vanavond denk ik dat ik echt een heel eerlijk advies nodig heb en als ik wat verkeerd oe hoor ik dat ook graag, het laatste is minoes weg doen, maar het bijt gedrag kan zo ook niet langer, ik heb er een foto van gemaakt ik zit nu net op dit forum zal kijken of ik die hier er bij kan plaatsen.
Alvast bedankt
Adriana

Re: Poes bijt onverklaarbaar

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
heb je contact gehad met je huisarts over die diepe kattenbeten en een tetanusprik?
ik kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit, je wilt haar niet kwijt maar eigenlijk is de situatie een beetje gevaarlijk aan het worden.

we hebben op het Forum katjes die baasjes aanvallen en je ziet het zo af en toe gebeuren bij kittens, die in hun eentje opgroeien. die worden niet gecorrigeerd door hun kattenmaatjes en ontwikkelen daardoor hun 'sociale gedrag' niet voldoende. want kittens corrigeren elkaar, ze zijn bovendien op elkaar gefocust en een solokitten is dat noodgedwongen op zijn baasje. maar die spreekt geen kattentaal en zijn voorbeeldgedrag, waar een kat het meeste van leert, komt bij een kat niet over.

je zou een gedragsdeskundige kunnen raadplegen om het gedrag nog iets beter te kunnen thuisbrengen. we hebben op het Forum een paar links naar goeie sites met uitleg over verschillend kattengedrag, oorzaken en gevolgen en mogelijke oplossingen.
meestal gaat het al vóór de eerste verjaardag mis en de meest effectieve oplossing is doorgaans er een kattenmaatje van ongeveer dezelfde leeftijd bij te zetten.
in jullie geval zal het matchen missch lastig worden omdat Minoes al 3 jaar solokat en alleen is. mogelijk zal ze haar territorium heel fel verdedigen en poezen kunnen hierin vrij fanatiek zijn.

je zou ook eens bezoek kunnen brengen aan het dichtstbijzijnde asiel en eens rustig over je probleem praten met de medewerkers daar. en als er ruimte is voor een katzel erbij, dan zou dat missch een oplossing kunnen zijn. bovendien kun je met het asiel een goeie terugbreng-regeling treffen als het onderling na de introductie absoluut niet botert.

en voel je asjeblieft niet schuldig dat je dingen fout gedaan zou kunnen hebben...!
Minoesdepoes
Kitten

Bericht door Minoesdepoes »

Hoi Adriana, Wat ben blij met jou antwoord en hier kan ik wat mee
ik ga zo de huisarts bellen het voor te leggen of het nodig is om er naar te kijken, maar omdat het vaker gebeurd is (op het buurmeisje na) heb ik het met soda jodium altijd goed gered en als het goed is dan werkt een tanatusprik toch voor 15 jaar of langer.. maar ik ga nu wel eerst bellen!
Wat jij verteld over een maatje zou inderdaad kunnen, wij hebben een hond maar dat is anders, minoes gaat baak en graag naar buiten maar buiten daar zijn alleen maar vecht katten :-( daardoor dacht ik dat ze door het buiten zijn toch wat opvoeding mee kreeg door soortgenootjes.
Dat minoes mn dochter van achter zo hard aanval baard me wel zorgen hoop dat dat niet meer voorkomt.. ik zal zodra ik kan een informeren bij het asiel of de mogelijkheid er is al heb ik zoiets een proef poes in huis en als het niet lukt dat beestje weer weg brengen ook erg moeilijk, maar ik denk dat er geen andere oplossing is!
We hopen elke keer dat het niet meer gebeurd dan zeg ik mn kinderen als ze wat ouder is dan gaat het wel over.. ik ga je reaktie nog eens lezen ben er oprecht heel blij mee, bedankt :grin:
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees ook dat het aan de 'opvoeding' ligt. Als er in de buurt alleen maar katten zijn die zonder waarschuwing en aanleiding gewoon aanvallen, heeft ze dat natuurlijk als voorbeeld gezien in haar jeugd en overgenomen.
Ik kan niet juist opmaken wat ze dan zo erg vind aan de handeling van je dochter, maar het kan goed zijn dat dat niet in te schatten is voor mensen. Het kan iets heel banaals zijn.

Ik heb echter mijn twijfels of een kat erbij (zelfs al zou ze dat aanvaarden) zou helpen. Ze is al 3. Of ze nu nog zou openstaan om iets van een andere kat te leren, betwijfel ik.
Ik denk dat ze eerder zelf aanvalt dan positief contact zoeken. En als de andere kat haar dan negeert of mijdt als ze zo'n gedrag vertoont, is dat niet eens een straf voor haar... Dus hoe leert ze het dan nog?
Ik vrees dat ze er al te oud voor is. :-(

Als er een gedragsdeskundige (pas op, zitten veel kwakzalvers tussen die het vaak nog erger maken, dus als er eentje met harde handen en straffen afkomt, zeg die dan maar goodbye) is die je goede raad kan geven, zou ik daar eens gaan luisteren. En dan kijken en zelf nadenken of dat iets in jouw situatie zou kunnen betekenen.
Ik zou wel enkel iets aannemen van iemand die haar gezien heeft. Iemand die komt kijken hoe ze zich gedraagt, anders zou ik er niets van geloven. Maar das persoonlijk.
Minoes is alleszins geen tekstbookgevalletje als ik dit zo lees. Dit komen we hier niet vaak tegen.
Wel bij kittens zoals Adriana vertelt, maar dan ook zelden zonder aanleiding. Bij het spelen bijvoorbeeld.
Of bij volwassen katten bij het aaien, maar dan is het een kwestie van vertrouwen kweken en je kat leren lezen (leren hoe te aaien en hoe niet). Maar als je dochter met haar rug naar de kat toe zat lijkt me dat niet echt van toepassing...
Zou het een afreageren van frustraties kunnen zijn? Is er iets dat anders was nu? Was ze langer binnen dan ze gewend is? Iets tegen haar zin moeten doen? Is er lawaai in de buurt? Is er bezoek geweest? Iets veranderd in huis? Zijn jullie meer of minder thuis dan normaal? Ander voer? Bak meer of minder uitgeschept? Iets bij de buren of elders buiten? Hond iets vreemds gedaan op de wandeling en een vreemd luchtje meegebracht? Heeft de dochter een nieuw parfum?
Zo'n zaken zou ik eens goed nadenken.
Het zou kunnen dat ze ergens frustraties van heeft en dat dat de aanleiding is (dat is het bij kittens ook vaak, die geen speelkameraadje hebben en hun energie niet kwijtraken). Sommige katten met karakter (en zeker poezen) hebben niet zo veel nodig om lastig te lopen.
Dus ga dat even na, en anders eens een dagboekje bijhouden zodat je kan terugkijken als het nog gebeurt.
Al hoop ik natuurlijk dat dat niet zo is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Hier heb ik exact zo'n kat Lola. Ze staat bekend om haar karakter en velen zijn bang voor haar. Het zit in haar hele familie. Op zich zijn het erg leuke katten waar je alle kanten mee opkan, maar je moet zo kijken wat ze doen en hoe ze kijken. Lola wilde mij ook aanvallen en heeft een jaar boven gezeten. Ze is naar beneden gekomen en is langzaam aan het herstellen. Ik moet wel steeds kijken hoe ze kijkt en hoe ze haar koppie houdt.

Haar dochters heben dezelfde begeleiding nodig. Het gaat heel goed nu met Lola. Ze is zeven nu en heel vrolijk en zachtaardig speels, maar ik zal haar altijd in de gaten moeten houden.

Het is een prachtige uitdaging, misschien met begeleiding . Ik wens je veel sterkte en succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie