Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door castratenkoor »

Zo 2 bij 2 cm. Door het scharen van de kiezen om er stukjes af te zagen, wordt het gebit automatisch tandsteen vrij gehouden. Om de dag zou ik wat rauwe kip geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Mirjam86 »

En niet teveel in één keer. Mijn boefjes waren direct dol op rauwe kip, waardoor ik ze de eerste keer teveel heb gegeven. Resultaat: een week diarree :oops:

Nu krijgen ze steeds een stukje van 2x2 en dan pas na een uurtje of twee weer brokjes (vanwege de zuurtegraad) en gaat het wel goed.
Sommige katten kunnen er direct goed tegen hoor, maar dat kan je dus het best eerst even uittesten.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, die grootte lijkt me prima. Kleiner zou ik niet doen.
Normaal moeten kittens ze ook al kunnen kauwen, al zou het kunnen dat ze nog even aan de techniek moeten werken. Dan zou je het de eerst keren iets fijner kunnen snijden, maar snij dan lapjes ipv reepjes. Zodat ze het niet kunnen binnenslurpen maar echt moeten kauwen.

Cuzco slikt hier blokjes van 2x2 zo in, dus ik geef mijn katten grotere stukjes. Te groot kan eigenlijk niet, want ze kauwen het toch klein. Al zijn er wel katten die wat verwend uit de hoek kunnen komen en lastig doen als het stuk wat te groot of onhandelbaar is. ;-) Jouw keuze dan of je daaraan toegeeft. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door Isia »

Thanks voor alle info, Dames! Ik heb vandaag een kilo kipfilet gekocht en een halve kilo is voor Kalifornia bedoeld. Ik ga straks die kipfilet in de kleine stukjes snijden van 2 cm en maak ik soort kleine porties ter grote van een kleine appel en dat doe ik in de diepvries. Dan heb ik ze alvast klaar als Kalifornia hier komt. ;-)
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe moet ik tandjes van mijn kitten verzorgen?

Bericht door MarjanR »

Leuk he!!! Ze komt al bijna.
Wat je zou kunnen doen, om kieskeurigheid te onderdrukken, is ook wat ander vlees aan te bieden zoals lams- of runderhart, kalkoen, stukjes biefstuk (ja sorry, ik ben knettergek. Ik kocht ook eendeborstfilet).
Eigenlijk kan alles wel, behalve varkensvlees.
En alles wel rauw aanbieden.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie