Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Oh, dat is zeker heel ontroerend Adriana *smelt*

Ik begrijp ook het feit dat je de nieren wilt ontzien en niet wilt afwachten wat de waardes zijn tot het te laat is. Maar ik heb ook hetzelfde als Eeefje, ik wil namelijk m'n kleine meid en m'n GVR geenszins de voedingsstoffen ontnemen die ze toch wel nodig hebben. Ik geef ze nierbrokjes, maar dat is PUUR omdat ze die brokjes zo ontzettend lekker vinden (schiet mij lek). Maar het kvv van Teun en de brokjes die ik Sara geef zijn wel met eiwitten rond de 37%. Ze hebben het tóch nodig, net als de fosfor.
Waar ik wel op let is dat er geen "gewoon" eiwit in zit, maar de ruwe eiwitten. Die worden beter en bijna alles wordt daar van verteerd, wat dus minder afvalstoffen tot gevolg heeft en de nieren aan het werk zet. En daardoor wordt er dus geen/weinig ureum door het lichaam geschoten.
Maar inderdaad rond rond de leeftijd van 10+ jaar ga ik zeker wel rekening houden met hun dieet en dus de organen. Brokjes met minder eiwitten, minder fosfor etc. Het mooie senior dieet.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

eeefje schreef:Mag je ipakitine en nierdieet ook al geven aan katten zonder nierprobleem? Ik gaf Mickey ook ipakitine, maar op de verpakking stond volgens mij voor kortdurend gebruik. Missen gezonde katten dan niet misschien bepaalde voedingstoffen als er al dingen worden uitgefilterd voordat het daadwerkelijk in de darmen komt?
je hebt nierdieetvoer dat via de dierenarts gaat en vrij verkrijgbaar nierdieetvoer.
het verschil is dat er in da-voer medicijnen en andere chemische stofjes zitten, die niet op de ingredientenlijst staan. (....!)
in vrij verkrijgbaar nierdieetvoer mogen die er niet inzitten, dat is voer dat door zijn samenstelling de kattennieren ontziet. daar zitten dan wel plantaardige stofjes in, die ook helpen vocht af te voeren en zo de nierfunctie ondersteunen.

je zou de bijsluiter van ipakitine hier even moeten opzoeken, uit mijn hoofd zit daar onder meer chitosan in (zit ook in k/d van Hills) en calciumascorbaat. ipa zorgt voor binding van eiwitafvalstoffen en zorgt er daarmee voor dat de ureumwaardes niet al te hoog oplopen. en het bindt ook anorg fosfor, maar daar helpt renalzin veel beter, als dat nodig is.
hogere fosforgehaltes zijn alleen belangrijk voor kittens omdat die wat meer behoefte hebben aan fosfor/calcium voor onder meer de opbouw van hun skelet.
wat oudere katzels hebben moeite om fosfor via de nieren uit te filteren, vooral in vette vis voeren (zalm tonijn sardines) zie ik vrij hoge (> 1%) fosforgehaltes en dat is jammer omdat vette vis juist erg goed is voor de nieren.

ik denk dat het geen kwaad kan om vrij verkrijgbaar nierdieetvoer te geven als voorzorg, zoals ik ook op eiwitgehaltes let en omdat ik niet precies weet wat er in de da-voeren zit, geef ik die als voorzorg dus niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Begrijp me goed: Cerná is 12 en zit nog net onder de referentiewaarde. Aan jonge(re) katten als Amber en Milka geef ik geen nierdieet of Ipakitine. Pas wanneer ze 10+ worden en hun eerste seniorencheck krijgen, zal ik hiertoe overgaan. Gourmet-mousse is hier favoriet en dat bestaat volgens mij niet als seniorenvoer.
En Milka eet wel KD, maar ook Exigent en Fit van RC en als zacht voer Ocean Fish van Applaws (vroeger tonijn, maar dat is alweer uit de gratie. Ik wil nooit meer Britten; wat een verwende eters zijn dat! Cochi eet alles wat je hem voorzet, zulke katten wil ik alleen nog!), dus dat compenseert de KD wel weer.

De tandarts van Noa was inderdaad Knaake. Omdat bij Noa twee weken voor de eerste operatie de Cortalone was uitgewerkt, adviseerde hij om alvast pijnstilling te geven. Mijn eigen da heeft toen Metacam meegegeven en Knaake zei later dat dat een prima pijnstiller is en is dat dus blijven voorschrijven: 0,3 ml per dag injecteren.
Toen ze helemaal ophield met eten, ben ik naar een vervanger van mijn da geweest, en hij vond dagelijks 0,3 ml wel erg veel.
Knaake heeft dus de hoeveelheid voorgeschreven (voor de eerste operatie kreeg ze 0,2 ml) en mijn da de soort pijnstilling.

Maar het is een heel prettig mens en ik denk dat je heel goed met hem kunt overleggen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Die britjes van jou zijn dat dus. Sara zit dus de hele tijd te smssen en dan heeft ze weer "ik moet dat niet, ik wil dat". Dus die zit met jouw britjes te smssen. Ha!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

:lol: :lol: hihi, k weet er alles van.. bengels sms'en en skypen het hele geheime kattennetwerk rond,
Bolle wil een Boeddha :please: en ze willen allebei een wit vlekje à la Saartje.... sorry en :offtopic:
maar mag wel even leuk hier ....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Sorry, dat komt natuurlijk door dat verjaardagspartijtje. Toen heb ik de grijzebengels een stipje van meel gegeven :lol:
Ja, even off topic... maar eventjes maar.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Mijn Britje lustte in zijn vorige huis ook alleen maar speciale brokje en was verder heel picky. Sinds hij hier is, eet hij alles wat ik hem voorzet. Op dit moment krijgt hij o.a. Carocat Super premium voer en restanten van Polles Hill's K/D knabbels.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Een slecht gebit kan schade veroorzaken aan de organen, las het deze week nog in een folder van de Da.
En ook ik heb al meerdere verhalen gehoord over nierfalen ná reinigen van het gebit. We weten inmiddels dat Metacam daar een rol bij kan spelen, maar ook de grote hoeveelheid bacteriën die vrij komen kunnen ook een rol spelen.
Bij mijn kat Patiani is voor de tandsteenbehandeling géén bloedonderzoek gedaan (is niet geadviseerd toen en ik wist toen niet wat ik nu allemaal wel weet)
Na de bahandeling heeft hij een paar dagen overmatig gedronken. Hoorde erbij volgens Da kwam wslk door stress. Een maand later heb ik voor alle zekerheid toch bloed laten onderzoeken. De nierwaardes waren wel binnen het referentieskader volgens de DA. Hij adviseerde wel preventief nierdieët. Helaas heb ik die nierwaardes van toen niet-sta niet op een erg goed voet meer met die Da vanwege verschillende redenen oa bloeddrukmeten-niet nodig, kalium meten -niet nodig. Bleek bij weekendarts alletwee mis te zijn, dus ja Eeefje, ik herken dit.
in ieder geval denk ik wel dat de problemen toen zijn begonnen, ookal waren de waardes nog goed. 10 maanden later bleek bij bloedonderzoek nl wél dat de nierwaardes véél te hoog waren.
Een keus hebben we niet wb tandbehandelingen: doe je het niet dan schaadt het sowieso.
En zit te denken: worden de bacteriën tijdens een behandeling niet weggezogen met een slangetje, net als bij ons mensen? zijn er ook andere medicijnen ipv Metacam?
Als een van mijn katten weer een tandprobleem heeft zal ik me vooraf heel goed laten informeren, en erin verdiepen, zodat de risisco's goed tegen elkaar afgewogen kunnen worden. Vertrouw nooit meer blind op een Da... Al heb ik nu wel een hele goede ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

sommige gevallen kende ik al, maar tot dusver is de relatie tandsteen/slecht gebit/nierfalen voor mij onbekend terrein. .. er komt nu genoeg naar boven om me er ook maar eens in te gaan verdiepen en ik zal de da-tandarts bij het kennismakingsbezoek het hemd van het lijf vragen.
en zoals altijd is internet een geweldige bron, dus dat wordt de komende week goegelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door manon3 »

eeefje schreef:Ik maak me best erg zorgen over de tandheelkundige ingrepen. Mickey, mijn net overleden sterke (superlieve) kater van 16,5 had nooit enig probleem. (Dierenartsen schatten hem ook altijd jaren jonger). Na het schoonmaken van zijn tanden in augustus 2009 werd hij vrijwel meteen nierpatiënt, terwijl hij vlak daarvoor nog 100% gezond was en zijn bloed prima in orde was.

Ik was natuurlijk geschokt en het voelde niet goed. Ik heb heel veel op internet gelezen en vooral onderzoeken bestudeerd en daar werd in een diverse buitenlandse onderzoeken naar nierkatten geconstateerd dat nierproblemen heel vaak ontstaan direct na het reinigen van het gebit. De oudere kat krijgt dan namelijk ineens zoveel bacteriën binnen die vrijkomen tijdens het bloeden en de reiniging van de tanden, dat de nieren, die al wat verouderd zijn ineens een enorme klap krijgen. Ik kon mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik naar de dierenarts had geluisterd die me had verteld 'dat het beestje nu weer jaren voortkon met zijn schone gebit, want hij vond dat hij zoveel tandsteen had'.

Dierenartsen zouden dit toch moeten weten en veel terughoudender moeten zijn met een 'standaard' tandsteenverwijdering. Ik wil jullie niet bang maken, maar ik zou (als ik ooit nog een katje neem (moet ik nu met mijn verdriet nog even niet aan denken :| ) nooit meer een tandsteenverwijdering toestaan als mijn kat daar niet heel veel last van zou hebben.
En ik ben blij dat Eeefje dit aanhaalt want dit is nou precies wat ik ook al diverse keren heb gelezen op Amerikaanse sites.
Annet zei dat ze denkt dat het net andersom is, dat de slechte bacterieen door de tandvleesproblemen èn de leeftijd het nierfalen hebben veroorzaakt maar dat dat op dat moment nog niet zichtbaar was in het bloed.
Maar ik heb angst dat dat niet het geval is.

Ik heb in het verleden al op Amerikaanse sites waarschuwingen zien staan dat er ruim VANTEVOREN , voordat een tandvleesbehandeling/gebitsreiniging plaatsvindt, antibiotica toegediend moet worden.
Dit om te voorkomen dat de bacterieen die vrijkomen tijdens de ingreep zich door het lichaam verspreiden en andere organen aantasten waaronder de nieren!!

Er zijn gevallen bekend van zeer jonge gezonde katten die meteen nierpatient zijn geworden na een tandsteenbehandeling.
En het hebben van alleen tandsteen/lichte tandvleesproblemen veroorzaakt nog geen nierproblemen, wel het behandelen als er geen AB vantevoren wordt gegeven!
( ernstige gebitsproblemen kunnen echter wel al andere organen aantasten)

De DA's in ons land zijn hier zeer slecht van op de hoogte, de meeste vinden het volledig overbodig om AB al VOOR de behandeling toe te dienen.

En dit is ook meteen de reden waarom ik lichtelijk in paniek was toen ik rode randjes rondom de tandjes van onze poes ontdekte.
Omdat ik angst heb voor een gebitsreiniging en de eventuele gevolgen hiervan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Dat is nou precies waarom ik Sjaak rauwe kip geef ipv een gebitsbehandeling.
Ik ben bang dat de narcose o.a. de genadeklap is, zeker als een kat al van alles mankeert zoals Sjaak.
Zijn gebit is er enorm van opgeknapt.
Ik heb echt heel veel uitgeprobeerd met hem, hij doet het nu geweldig en lijkt 5 jaar jonger.
Ik geef elke dag kippen- of lammetjes-soep aan hem. Dat stimuleert hem flink te drinken.

Ik ben van mening dat er vaak veel te licht gedacht wordt over het platspuiten van een kat.
Na meerdere slechte ervaringen op dat gebied ben ik er heel voorzichtig mee geworden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

In het foldertje over tandaandoeningen van hills staat letterlijk dat bij ontstekingen in de bek de bacteriën zich al in de organen kunnen gaan nestelen. Daarom is het zo belangrijk problemen aan het gebit zo snel mogelijk te verhelpen. Maar ja, dit wil je dan wel op zo'n manier dat de problemen niet tijdens of na de behandeling ontstaan. Dat over de antibiotica voor de behandeling klinkt bekend, ben ik wel eens ergens tegen gekomen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

De DA's in ons land zijn hier zeer slecht van op de hoogte, de meeste vinden het volledig overbodig om AB al VOOR de behandeling toe te dienen.
Noa heeft op advies van dieren(tand)arts Knaake twee weken voor de operatie een Convenia-injectie gehad en werd toch nierpatiënt :-(
Cerná is niet door Knaake geholpen en toen zij onder het mes moest, vroeg ik hierna aan de eigen dierenarts, en die vond het niet nodig, Die gaf het achteraf.

Ik heb al zo vaak bij katten het gebit laten reinigen en nog nooit is er een nierpatiënt door geworden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

inmiddels heb ik aan de humane kant vrij veel artikelen over de relatie tandvleesontsteking/hart- en nierfalen gevonden.
en mensen krijgen geen metacam..

een chronische ontsteking (waar dan ook in het lijf) is een zware dobber voor het immuunsysteem (zeg maar het verdedigingssysteem met de lymfeklieren en witte bloedlichaampjes) en hoe langer die ontsteking voortduurt, hoe meer organen daar kennelijk onder gaan lijden.
missch werkt het wel zo dat als je het immuunsysteem (langdurig en zwaar) belast, er dan nauwelijks tot geen capaciteit meer is voor de andere belangrijke taken..
dus is vroegtijdig ingrijpen belangrijk en waarsch AB vòòr de behandeling ook. want daarmee dood je (een deel van) de bacteriën, die mogelijk vrijkomen bij de behandeling.
moet nog wel verder graven en zoeken en jullie berichten goed lezen en nadenken/piekeren..

maandag/dinsdag krijg ik de VetMed-uitslag van een uitgebreid onderzoeksprofiel en dat kan ik vergelijken met het VetMed overzicht van een half jaar terug, toen er nog weinig met het gebit van Enzo aan de hand was.
te hoge schildklier jaagt allerlei functies aan (hart en nieren e.d.) en het kan zijn nu dit gereguleerd is, dat het sluimerende onheil bij zijn gebit nu wèl toeslaat. want je hebt bij schildklierkatten altijd het probleem dat wanneer de waardes terug zijn naar normaal, ze ineens bijvoorbeeld slechtere nierwaardes hebben.
een tijdlang werd gedacht dat dit door de r.a.jodium-behandeling kwam maar het gebeurt bij met medicatie (carbimazol/felimazole) goed ingestelde schildklierkatten (dus met 'normale' waardes) ook.

Enzo weigert pertinent rauw vlees te eten, de bengels trouwens ook en ik heb daar al alle tips+trucs op losgelaten.
en missch moet ik wel gaan overwegen om die te laag staande knipkiezen er bij Enzo min of meer preventief uit te laten halen, want zijn nierwaardes zijn niet echt geweldig, tandenpoetsen zit er bij dit trauma-angstenbeest niet in en goed kauwen/schonen op rauw vlees kan je ook vergeten.
en dan is het uitstel van executie en pleit alles ervoor om de ingreep dan maar naar voren te halen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Ben benieuwd naar de uitslag Adriana, spannend weer.
Knuffel voor Enzo ;-)
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Plaats reactie