Natvoer met groente?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Natvoer met groente?

Bericht door silfje »

Wij voeren normaal van hardvoer royal canin en hills natvoer (1 zakje per dag verdeeld over 2 bakjes voor 2 katten) , maar doordat een bestelling nog niet aangekomen was, en ik er zaterdag avond om 19:30 achter kwam dat er helemaal geen natvoer meer was, moest ik halsoverkop naar de supermarkt om wat te halen. (supermarkt gaat om 20:00 dicht en als ze geen natvoer krijgen worden we gekgemiauwd)


Ik heb gourmet gold a la carte gekocht omdat die veel smaakjes hebben in één verpakking, en thuis kwam ik erachter dat er ook groente in zit.
Ik lees op deze site dat tarwe en dergelijke granen ongezond zijn en je het best zo veel mogelijk vleesbevattend voer kan voeren.

Nu wordt het beschreven als bladibla (vlees of vissoort) op een bedje van spinazie of op een bedje van tomaat, enz. Alsof je de kat er heel erg mee verwent, ze vinden het ook lekker, maar is groente dat speciaal voor katten bereid is in kattenvoer wel gezond?

(ik hoop niet dat ik regels overtreed door een merknaam te noemen, anders haal ik die graag weg)

Ze hebben ook purina, sheba, whiskas, felix en de eigenmerken.

Vandaag komt de bestelling binnen dus kan ik ze weer gewoon hills natvoer voeren.

Wat zijn de beste merken supermarktvoer voor als het me weer overkomt dat een bestelling later komt en ik na sluitingstijd van de dierenwinkel toch natvoer moet halen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: natvoer met groente??

Bericht door Adriana »

ja, de bladibla op sommige blikjes natvoer is indrukwekkend.. béchamelsaus en noem maar op!

hoog gehalte met name tarwe in brokjes is blaasgruisbevorderend en kan erg dikmakend zijn. met kans op diabetes, dus niet zo jofel. wel goedkoop voor de fabrikant. en voor de aanschaffer, die denkt goedkoop uit te zijn...

in natvoer zit doorgaans geen tarwe en al zeker niet in die hoeveelheden. missch met uitzondering van de heel erg goedkope merken, maar die kom ik eigenlijk niet tegen en daarvan ken ik de bijsluiters niet. ik bedoel ingredientenlijsten en bv Tom Poes, .. maar dat is missch intussen wel verbeterd.....?

als je Hills, Almo, Orijen, RC (zit in sommige soorten veel tarwe in..) enz voetr, dus de premiummerken brokjes dan zit je wat voedingsstoffen betreft goed.
en natvoer kan dan rustig tandje minder, bv Sheba paté's (die zijn kh-arm) en ook de eigen merken. maar je moet even naar de ingredienten kijken.

en je kunt ook doe-het-zelf kleine stukjes rauwe kip/kalkoen, of maagjes of hartjes geven. dat is een prima en eigenlijk betere aanvulling op de brokjes en het zou kunnen zijn dat jullie bij dit menu gek worden van het geknor ipv gemauw..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: natvoer met groente??

Bericht door manon3 »

Silfje, als ik een opmerking mag maken over Hill's natvoer:

Ik heb onze poes, ze is nu 15 maanden, van kleins af aan tot de leeftijd van bijna 1 jaar ook dagelijks Hill's natvoer gegeven omdat onze toenmalige DA zei dat dat goed was.
Nu heeft onze poes al op deze leeftijd rode randjes rondom haar tanden en kiesjes en ik heb een sterk vermoeden dat dat door het Hill's natvoer is gekomen.
Dit voer zit bomvol granen en is vreselijk plakkerig, ik denk dat daardoor tandplak bij haar is ontstaan.
Binnenkort moet ze dan ook naar de DA voor een gebitsreiniging onder narcose.
Ik weet niet of jij de tanden poetst van jouw katten??
Als je dat wel doet is er waarschijnlijk niks aan de hand.
En anders zou ik je willen aanraden om met tandenpoetsen te beginnen of om op ander voer over te stappen wat niet zo plakt.( RC natvoer plakt ook vreselijk)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: natvoer met groente??

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je nog de minst schadelijke van de merken die je daar opnoemt genomen hebt. De gold en diamant versie vallen nog mee, maar de rest is even grote rommel als de anderen.
Maar ik zou je aanraden in het vervolg gewoon even de samenstelling te vergelijken en zo een keuze te maken. Ik zou je trouwens altijd eenraden even te kijken wat erin zit voor je iets aan je dieren voorschotelt.
Granen zijn in mijn ogen nog vele malen slechter dan groenten. Dus als er in Hill's granen zitten, zou ik iets anders gaan zoeken.
Er zijn verschillende merken die graanvrij natvoer hebben, maar ik vrees dat je die bijna nooit in de supermarkt vind. Op Zooplus heb je heel veel keuze en die leveren aan huis. Misschien dat je dierenwinkel ook nog iets goeds heeft staan, dat hangt van winkel tot winkel af. Dus eens in de ingredientenlijsten gaan snuffelen en eventueel pen en papier mee. ;-)

Als je nog eens onverwacht zonder komt te zitten zou ik je aanraden eens bij het supermarktmerk zelf te gaan kijken. Sommigen hebben daarin kuipjes die geen graan bevatten. De kwaliteit van het vlees (en bijproducten zoals ze dat zo mooi zeggen) is daarin wel minder dan in pakweg Almo nature, maar voor een keertje kan dat niet zoveel kwaad. Het zal ook vaak wat vetter zijn, maar is een stuk minder schadelijk dan granen en konsoorten.
Ik heb het zelf niet zo hoog op met Hill's en RC en denk dat de kwaliteit van het vlees dat daarin verwerkt zit je ook zou tegenvallen. Het is niet omdat het duur is, dat het goed is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: natvoer met groente??

Bericht door nellebel »

ik geef ook gourmet gold als extraatje. ze krijgen de brokjes van RC. ze doen er 2 dagen mee met 1 klein blikje met zijn tweetjes. puur voor de gezelligheid en gemak voor pilletje te geven indien nodig.
mijn nellie en flippie aten graag groentes. gekookt of rauw. spruitjes, erwtjes, champignons alles luste ze. toen nelie op dieet moest en ze contninue vroeg om eten gaf de DA (wel een dropl.. bleek achteraf) aan dat ze onbeperkt groentes mocht eten (wel zonder kruiden enz) dus of dat zo is weet ik niet.
je hoofdvoeding zijn brokjes, dus een klein beetje natvoer kan toch geen kwaad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: natvoer met groente??

Bericht door Anne »

Zelf geloof ik niet zo dat 1 bepaald merk tandplak of tandsteen kan veroorzaken.
Volgens mij moet de kat daarvoor gewoon gevoelig zijn.
Er zit iets in het speeksel wat het veroorzaakt, wat weet ik niet precies.

Ter vergelijking: Hier krijgen ze allemaal het zelfde, op uitzondering van twee dieetkatten.
Toch heeft 1 van de vijf een tandvleesontsteking, terwijl ze hetzelfde krijgt als de vier anderen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
manon3

Re: natvoer met groente??

Bericht door manon3 »

Anne, ik denk dat wij hierover van mening verschillen.
Toen ik onze poes natvoer van Hill's en RC gaf, wat dus bomvol granen zit had ze ook last van gele verkleurde tandjes,dus aanslag.
Naderhand ben ik overgestapt op natvoer zonder granen,zoals Almo en Porta en toen had ze nauwelijks nog aanslag op haar tandjes.
De Hill's en RC natvoer zijn zo plakkerig, als je het voerbakje een half uurtje laat staan krijg je het nauwelijks nog schoon, zo aangekoekt is het dan.
Ik ben ervan overtuigd dat dat op de tandjes hetzelfde werkt.

Maar soms kan aanleg zeker een rol spelen. ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: natvoer met groente??

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, tuurlijk is het aanleg, maar dan nog kan het door het voedsel beïnvloed worden. Je kan zelfs zeggen veroorzaakt, maar er zijn altijd andere factoren die meespelen.

Koolhydraten in voeding geven meer kans op tandplak dan voeding zonder koolhydraten.
En bepaalde katten hebben meer kans op tandplak dan andere katten.
Maar dat is dus een optelsom en dan blijft het voordelig om de kansen te beperken en koolhydraten te vermijden.

Ikzelf heb ook heel gevoelige tanden en heb gaatjes, wat ik ook doe. Al mijn hele leven. Ik heb meer vulsel dan tand zelf.
Mijn zus heeft helemaal nooit gaatjes.... Er is natuurlijk invloed, maar dat is niet het enige. Anders moest ik ook maar beter stoppen met tandenpoetsen omdat ik nu eenmaal toch gaatjes krijg.... :icon_shifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: natvoer met groente??

Bericht door silfje »

haha ze miauwen heel hartverscheurend als ze het tijd vinden voor natvoer.
Je zou bijna denken dat we ze laten verhongeren, maar ze hebben de hele dag onbeperkt royal canin indoor. Ze vinden het natvoer gewoon heel erg lekker, welk merk het ook is (royal canin, almo nature, hills en nu voor een keer gourmet)

Almo nature is bij ons in het dorp te krijgen maar ik heb het idee dat ze het wat minder lekker vinden. Ik heb net twee pakken Hills zakjes besteld, we verdelen een zakje, of in het geval van almo nature, een blikje, over twee voerbakjes. Ze krijgen (dacht ik) al erg goed voer.

tandenpoetsen doe ik ze geen plezier mee, buri begint net te herstellen van het oogzalf trauma dat ik haar voor haar bestwil moest aandoen.

We zullen de huidige zakken voer opmaken en daarna beslissen wat te doen.

Als ik de reacties hier lees is sheba of gourmet dan beter dan hills?
Almo nature nog beter?

We hebben nu 2 gezonde katten en willen dat graag zo houden, dat is ons een duurder voer wel waard want vrienden van ons hebben het niet zo breed en daarom hun katten het allergoedkoopste voer gegeven, en die zitten nu aan het blaasgruisvoer als beloning :( Dat is veel duurder dan een goed gewoon voer.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: natvoer met groente??

Bericht door pearlsofpassion »

Sheba is ook niet prachtig. Daar zit ook graan in.
Lees de samenstelling er maar eens op na.

RC indoor staat trouwens ook stijf van de granen.

RC en Hill's zijn gewoon veeel te duur voor de kwaliteit die ze leveren als je het mij vraagt. Dan betaal je wel veel meer, maar ben je nog steeds niet zoveel beter af. Het is natuurlijk wel beter dan het goedkoopste voer (waar geen vlees in zit), maar ideaal is echt wel wat anders. Of dat is toch mijn mening.
Beste brok vind ik Orijen of Acana (graanvrij). Ga daar maar eens kijken (op zooplus) en vergelijk dat even met de samenstelling van RC. En als je nog meer merken zoekt (vb Sanabelle) waar de prijs/kwaliteitsverhouding wel goed zit, moet je maar eens in de voedingstopics neuzen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: natvoer met groente??

Bericht door manon3 »

Goede natvoeren zonder granen zijn Porta, Almo Nature en Shiny Cat.
Porta is een volledig voer, dus met toegevoegde vitamines en Almo en Shiny Cat zijn aanvullende voeren.
Dit zijn wel de duurdere merken,maar er zijn vast ook goedkopere goede natvoeren zonder granen te krijgen, als de prijs een probleem mocht zijn.
Maar dat denk ik niet aangezien ze nu ook al Hill's krijgen wat ook best prijzig is. ;-)
Gewoon zelf effe alle ingredienten nalezen op Zooplus.

En mijn poes vond het Hill's natvoer ook heerlijk, dat had ze zelfs liever dan Porta of Almo Nature.
Maar er zitten dan ook een boel kunstmatige geurstoffen in Hill's daarom vinden de meeste katten dit voer zo lekker.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Natvoer met groente?

Bericht door castratenkoor »

Een kat krijgt geen tandsteen of rood tandvlees door het eten van een bepaald merk natvoer. Dit komt eerder door het gebrek aan het gebruik van de kiezen om voer te kauwen en snijden zeg maar.
Mijn kat van 13 zijn gebit is erg vooruit gegaan door het geven van rauw vlees, elke dag een stukje naast het blikvoer. Een gebittenbeurt is nu zelfs niet meer nodig.
Om de dag kipfilet, eens per week rund en eens per week eendagskuikens.

Als blik geef ik Almo, Porta 21, Aniomonda Carny Senior, Grau potje, elke avond en Hill's Science Plan elke ochtend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: natvoer met groente??

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Sheba is ook niet prachtig. Daar zit ook graan in.
Lees de samenstelling er maar eens op na.
de Sheba paté in kuipjes (4 smaken) is gegarandeerd kh-arm en ik weet dat omdat ik jaren voor een diabeteskat heb gezorgd. dus als je iets negatiefs over een bepaald voer wilt schrijven, geef dan even precies aan over welk voer/welke soort je het hebt en check zelf even vantevoren of het klopt, wat je gaat beweren in plaats van deze losse flodder..
:please:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Natvoer met groente?

Bericht door silfje »

ik voer de kat liever geen rauw vlees.
Zijn brokjes ook goed?
Prijs: liever zo goed mogelijk voor een zo laag mogelijke prijs. Orijen vind ik te duur maar het prijsniveau als hills en royal canin vind ik acceptabel. Als goed voer voor zo'n prijs als wat royal canin kost, onze katten gezond houdt, is het zelfs spotgoedkoop ;).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natvoer met groente?

Bericht door nellebel »

ik ben dus al jaren tevreden over RC. ieder zijn ding denk ik maar. ik ga ervan uit dat het gewoon een goed merk is, anders was het ook niet zo groot geworden. net als jij krijgen ze dus bij mij ook maar een beetje natvoer, dus dan vind ik vooral belangrijk dat ze het lekker vinden. wilde met de vorige kat ook overstappen op 100% vlees, werd ze doodziek van.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie